Dag/ Week /Maand en Jaarlijsten

Gestart door hiskodevries, januari 19, 2023, 14:06:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

Deze functies op de oude site verwijzen nu naar de nieuwe site. Daar werken ze nu eenmaal beter.
Wel een paar tips:
Als de lijst langer is dan je beeldscherm dan kun je met naar beneden/ boven scrollen de rest zien.
Als de lijst breder is dan je beeldscherm dan kun je met naar links/rechts scrollen de rest zien

Waar vind je deze eigenlijk op de nieuwe site ? Open je eigen 'soorten gezien' Waar dan nu 'Levenslijst' staat vind je ook de andere opties.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Deze tabellen zijn totaal onbruikbaar, omdat ze leeg zijn...
Uitgebreider uitleg in het bugs topic: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,478766.msg2548621.html#msg2548621

Dit waren voor mij enkele van de meest gebruikte lijsten, ik ben daarom zeer ontdaan dat ZELFS via old.waarneming.nl ze onbereikbaar zijn gemaakt...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Stefan, toch zul je aan zulke wijzigingen moeten wennen. Dat sorteren werkt prima, alleen op de naam van de soort. Uiteindelijk worden die schermen ook een tabel. Maar ze werken echt beter dan op de oude site.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op januari 26, 2023, 10:56:47 AMStefan, toch zul je aan zulke wijzigingen moeten wennen. Dat sorteren werkt prima, alleen op de naam van de soort. Uiteindelijk worden die schermen ook een tabel. Maar ze werken echt beter dan op de oude site.


Anders dan sommige andere, ben ik zeker geen tegenstander van vernieuwing, sterker nog, ik heb mij (waar ik kon) ingezet om de vernieuwingen zo goed mogelijk te laten verlopen (mee gedaan aan beta test dag e.d.).

In dit geval is het mijns inziens echter echt geen verbetering. Hoe kan een tabel zonder inhoud nou beter zijn dan een tabel met inhoud?

Je stelt dat sorteren prima werkt, maar hoe verklaar je dan mijn screenshot, waar ik op het jaar 2022 gesorteerd heb:
2023-01-26 003203-Sorteren- Waarneming.nl.png
Als je op jaar sorteert verwacht je dat alle soorten die je dat jaar waargenomen hebt, bij elkaar komen te staan, en de soorten die je juist niet had ook bij elkaar... toch staan ze allemaal door elkaar.
Sorteren op naam en op totaal aantal werkt inderdaad wel, maar op jaartal niet.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Citaat van: SlechtValk op januari 26, 2023, 17:12:42 PMSorteren op naam en op totaal aantal werkt inderdaad wel, maar op jaartal niet
kijk een enorme verbetering t.o.v. de oude versie
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op januari 27, 2023, 09:15:50 AM
Citaat van: SlechtValk op januari 26, 2023, 17:12:42 PMSorteren op naam en op totaal aantal werkt inderdaad wel, maar op jaartal niet
kijk een enorme verbetering t.o.v. de oude versie


Volgens die redenering kun je ook stallen dat een hoop schroot beter is dan een auto waar de handrem niet werkt, want een hoop schroot blijft tenminste wel op zijn plaats liggen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk

Alle gekheid op een stokje, het zou wel echt heel fijn zijn als er toch wel iets van een oplossing voor komt.

Bijv. een export functie zou het probleem ook oplossen...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Ik heb in de twee jaar tijd dat deze functie op de nieuwe site staat geen klachten mogen ontvangen. Kortom dan ga ik er van uit dat iedereen dik tevreden is.
Die oude site gaat echt afgebroken worden. Volgens de directie het liefst morgen , maar op zijn laatst over 2 jaar. Dan moet echt alles weg zijn.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op januari 29, 2023, 12:18:36 PMIk heb in de twee jaar tijd dat deze functie op de nieuwe site staat geen klachten mogen ontvangen. Kortom dan ga ik er van uit dat iedereen dik tevreden is.

Je weet pas wat je mist, als je het niet meer hebt... zo ook met dit soort dingen... En om heel eerlijk te zijn, is er niet heel veel openheid over welke dingen op welk moment gebeuren...

Ik heb dit als ik mij niet vergis wel al een keer genoemd (kan het topic er zo snel even niet bij vinden) maar kreeg altijd te horen dat er andere prioriteiten waren... dus heb ik het even gelaten voor wat het is.
Zoals ik eerder al aangaf ben ik één van de voorstanders van de nieuwe site (onder oudgedienden zijn die volgens mij wat schaarser dan je je zou wensen). Maar dit waren juist pagina's die ik nog vanuit de oude site gebruikte, omdat ze in de nieuwe site niet goed bruikbaar zijn.

Citaat van: hiskodevries op januari 29, 2023, 12:18:36 PMDie oude site gaat echt afgebroken worden. Volgens de directie het liefst morgen , maar op zijn laatst over 2 jaar. Dan moet echt alles weg zijn.

Heel begrijpelijk! En mij vind je niet op je weg als dat in goede harmonie gebeurt! Sterker nog, ik wil mij waar mogelijk inzetten om dit zo soepel mogelijk te laten lopen.
Maar simpelweg uit zetten van functies die mensen al vele jaren gebruiken, is niet heel erg soepel...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

bramquist

Citaat van: SlechtValk link=msg=2549059Maar simpelweg uit zetten van functies die mensen al vele jaren gebruiken, is niet heel erg soepel...

Volgens mij is die nieuwe website er al 5 jaar. Eigenlijk is het bizar dat de oude site na zo lange tijd nog steeds in de lucht is.
Groeten,

Bram Quist

SlechtValk

Citaat van: bramquist op januari 30, 2023, 08:55:14 AMVolgens mij is die nieuwe website er al 5 jaar. Eigenlijk is het bizar dat de oude site na zo lange tijd nog steeds in de lucht is.

Op zichzelf heb je misschien gelijk dat het bijzonder is dat de oude site nog zo lang naast de nieuwe bestaat.

Maar dat wordt natuurlijk heel anders als je realiseert dat op het moment van verschijnen, de nieuwe site nog verre van af was, en dat tot op heden nog steeds niet voldaan is aan de belofte dat de oude site pas uitgeschakeld zou worden, als de nieuwe site dezelfde of betere functionaliteit zou hebben.

In de tussentijd is veel gebeurt, er zijn heel veel verbeteringen aangebracht, er is op veel vlakken tegemoet gekomen aan de langdurige-/powerusers die functies misten, of die minder makkelijk waren...
Maar juist deze functie is mijns inziens, vooral cosmetisch en onder de motorkap aan gesleuteld.
Het ziet er wat moderner uit, maar functioneel is het heel erg achteruit gegaan...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Julian

Citaat van: SlechtValk op januari 25, 2023, 18:06:28 PMDit waren voor mij enkele van de meest gebruikte lijsten, ik ben daarom zeer ontdaan dat ZELFS via old.waarneming.nl ze onbereikbaar zijn gemaakt...

Hoi Stefan,

Op https://world.observation.org/ kun je via 'Mijn observation.org' de oude weergave nog deels tevoorschijn toveren:

https://world.observation.org/ejl.php Eeuwige jaarlijst (betreft hier álle landen; dus inclusief Nederland en België).
https://world.observation.org/eml.php Eeuwige maandlijst (betreft hier álle landen; dus inclusief Nederland en België).
https://world.observation.org/user/lifelist/3121 Levenslijst. Bij 'Land' kun je hier nog op zowel 'Nederland' (of België) als een Nederlandse (of Belgische) provincie filteren.

hiskodevries

#12
Advies: Doe die lijsten via de nieuwe site. Daar zit soms een foutmelding in. Dat wordt opgelost en tot die tijd werkt de eml nog wel via de oude site.
Kwestie van wennen dat je die lijsten nu allemaal in 1 scherm hebt. De opmerking van Stefan over het niet kunnen copieren wordt ook meegenomen.
Je kunt elke keer wel een geitenpaadje zoeken, maar die gaan ook tzt verdwijnen.
world. hebben we straks ook niet meer nodig. Vrij veel werk gaat de laatste weken zitten in het samenvoegen van de databases en dan bevat observation.org alle data en is waarneming.nl een subsite.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: Julian op februari 08, 2023, 10:57:16 AMOp https://world.observation.org/ kun je via 'Mijn observation.org' de oude weergave nog deels tevoorschijn toveren:

Dank voor de suggestie, ik wist niet dat die nog wel open stond, maar helaas geeft dit voor mij niet het wenselijke resultaat, omdat hier ook veel buitenlandse waarnemingen bij staan, en ik het nu al een flink aantal jaar zonder buitenlandse waarnemingen aan het bijhouden ben... verandering van methodiek geeft natuurlijk een heel vertekend beeld...

Citaat van: hiskodevries op februari 08, 2023, 11:25:01 AMAdvies: Doe die lijsten via de nieuwe site.

Ja dat probeer ik ook zo veel mogelijk te doen! En dat wennen valt mij eigenlijk wel mee, ik ben al vanaf het begin zo veel mogelijk met de nieuwe gaan werken, maar juist dit was iets wat in de nieuwe site voor mij nog erg onbevredigend werkte...

Citaat van: hiskodevries op februari 08, 2023, 11:25:01 AMDe opmerking van Stefan over het niet kunnen copieren wordt ook meegenomen.

Dank voor de geruststelling, ik hoop dat er een elegante oplossing voor gevonden kan worden. Ik dacht zelf al aan iets van een export functie, maar misschien zijn er nog wel mooiere opties.

Citaat van: hiskodevries op februari 08, 2023, 11:25:01 AMVrij veel werk gaat de laatste weken zitten in het samenvoegen van de databases en dan bevat observation.org alle data en is waarneming.nl een subsite.

Ik ben heel benieuwd, want dat was inderdaad ook al een tijd een doorn in mijn oog, dat die sites volledig gescheiden waren.

Brengt me wel op nog een laatste aanbeveling/suggestie: misschien is het goed om de planning/het tijdpad te publiceren/de gebruikers te informeren over wat er momenteel onder handen genomen wordt... als ik geweten had dat deze stap op handen was, dan had ik er wel harder aan getrokken om de mogelijkheden die ik veel gebruik en nu miste aan te kaarten.

Volgens mij kan het geen kwaad om, net zoals er nu een logboek bijgehouden wordt van wat er allemaal gewijzigd is, een logboek bij te houden van wat er op de planning staat om binnen kort te gaan wijzigen, en de mogelijkheid geeft om daar nog op in te spreken/suggesties/aanbevelingen over te doen. Dit voorkomt in hoofdzaak de verrassing, maar geeft ook zicht op welke functies er nog missen/onhandig zijn in de vervangende nieuwe pagina's.
Ik kan me zelfs voorstellen dat je op de pagina's op de oude site, die op de nominatie staan om opgedoekt te worden (want dat is onafwendbaar), een melding komt te staan, dat dit binnen kort gaat gebeuren, en een laatste oproep om verbeterringen voor de vervangende nieuwe pagina voor te stellen.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

Stefan, goede suggesties. Zo een planning is vaak moeilijk in te schatten. Dat samenvoegen heeft bv nogal wat voeten in de aarde. Als dat gelukt is en de performance verslechterd niet dan worden ook subsites mogelijk op de nieuwe omgeving.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

SlechtValk

Citaat van: hiskodevries op februari 19, 2023, 10:12:03 AMZo een planning is vaak moeilijk in te schatten.

Ik verwacht ook echt geen planning voor het hele jaar op datum nauwkeurig, maar er zal toch op zijn minst een moment zijn waarop een opdracht gegeven wordt om een bepaalde pagina onder handen te nemen...
Een opmerking zoals hieronder zou mijns inziens in die situatie niet misstaan.

CiteerDeze week/maand staat op de planning om deze pagina [oude site]-x geheel te vervangen voor pagina [nieuwe site]-y.
De omschakeling zal naar verwachting plaats vinden op: [datum]
Mocht je nog functionaliteit missen op de nieuwe pagina, of heb je een bug gevonden, of een waanzinnig goed idee voor verbetering, is nu het goede moment om dit aan te geven! (via: [link-naar-forumpagina]) :D
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

hiskodevries

neem van mij aan dat dit niet meevalt. Zeker omdat in deze periode de aandacht gericht is op het samenvoegen van de databases en het daarna kunnen genereren van subsites voor landen via de nieuwe site.
Punten die ook maar op een nieuwe functie (of omzetten van oud naar nieuw) lijken zijn al een tijdje niet langs gekomen.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0