Rupsje van => Pammene sp.

Gestart door Josee, oktober 10, 2022, 11:00:15 AM

Vorige topic - Volgende topic

Josee

.. maar de meelmot heeft geen stipjes zover ik weet. Voor ik het aantal pootjes kon bekijken, liet het zich vallen  :(

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/256326762/.
1 Bladwesp onbekend - Symphyta indet. larve/nimf, gezien
datum: 2022-10-06
locatie: Rotterdam - Het Park e.o. (ZH)

foto's:

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

heermoes

Ik denk ook niet dat dit een Bladwesp is. Probeer het bij de vlinders?
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

gbeersma

Ik weet niet waar je uit geconcludeerd hebt dat het geen vlinder kan zijn (een bladroller of zo).?
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Josee

 ;D Weet het zelf ook niet meer... het liet zich vrij snel vallen en ik kon het niet meer vinden... vraag me nu ook af of je daadwerkelijk kunt zien of een baldwesplarfje anders loop dan een vlinderrups  :rolleyes:

°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

gbeersma

Dit is geen bladwesplarve. Die hebben een andere kop. Ik zou de titel veranderen in 'rups bladroller?' of zoiets, dan kijkt Rayan er vast wel even naar.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Josee

#7
:duim: Ben ik weer van de werkverschaffing  :-\
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

Vraag het nog maar eens... Bij voorbaat dank
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Gerrian

Hij is verplaatst. Nu het onderwerp maar weer aanpassen om de aandacht van een kenner te trekken.

Jan Mudde

Kijk eens bij Duponchelia fovealis

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Josee

Hartelijk dank Gerrian!

Gekeken bij Duponchelia fovealis Jan, dankjewel en ja die is zeker niet uit te sluiten. Mijn fotootjes zijn niet erg top, maar ik zie toch weinig van de haartjes die bij deze soort lijken te horen. Hier in mijn omgeving wel steeds meer aangetroffen, lees ik. Wellicht durf iemand een knoop door te hakken :)
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

gbeersma

Je hebt je waarneming nu nog op bladwesp staan, waardoor de vlindermensen hem niet onder ogen zullen krijgen.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rayan Majoor

Inderdaad een rupsje. Duponcheliamot verwacht ik niet, de pinacula zijn daarbij (zoals bij veel grasmotten) een stuk rechthoekiger gevormd dan bij dit rupsje het geval is.

Dit lijkt me in ieder geval een bladroller. Zulke bleekgekleurde rupsen met onopvallende, lichtgekleurde pinacula leven vaak als boorders (of iets dergelijks) in plantenmateriaal en lijken daardoor in uiterlijk vaak erg op elkaar (als je toch ergens verborgen binnenin zit, kan ik me voorstellen dat het ook niet echt veel nut heeft om echt iets aan je uiterlijk te veranderen). Vaak zal het daarom voor een zekere determinatie toch weer op opkweken uitkomen.
Ook in dit geval durf ik geen zekere determinatie te geven, er zijn verschillende genera aan bladrollers die ik niet uit durf te sluiten. Op basis van lichaamsvorm, kopvorm en kleur van sclerotische delen (pinacula, halsschild, etc.) zou ik hier op een Pammene sp. gokken...
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Lang gewacht en niet steeds gezwegen maar dan toch een leerzame reactie van jou Rayan, die ik weer met een grote glimlach heb gelezen. Gerard noemde al de bladroller  :duim: Met Pammene sp. ben ik heel tevreden  :angel: 

Dank weer en voor we het weten zien we weer van alles om ons heen kruipen, knabbelen en fladderen  :lol: Fijne avond!
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Josee

... ware het niet dat Pammene sp. nog niet is aangemaakt hier... Zal ik die aanvragen?
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers

Rayan Majoor

Denk dat ik al wel vaker heb zitten zoeken, maar zonder duidelijk antwoord te kunnen geven toch steeds besloten heb (nog) niet te reageren. Maar mocht nu wel eens een keer :)

Inderdaad zou je de genusnaam aan kunnen vragen. Volgens mij heb ik ooit eens ergens gezien dat ze op waarneming.nl sowieso ook van elk genus een algemene invoeroptie wilden hebben, maar gewoon vaak nog niet hadden.

Citaat van: Josee op januari 22, 2023, 21:03:15 PMDank weer en voor we het weten zien we weer van alles om ons heen kruipen, knabbelen en fladderen  :lol: Fijne avond!

Inderdaad :angel:  zo af en toe merk ik ook al dat ik toch wel naar die lentegeur zit te verlangen, waarvan je weet dat die samengaat met het verschijnen van alle beestjes. Maar een beetje goede winter is ook belangrijk, dus ik wacht geduldig af :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Josee

Citaat van: Rayan Majoor op januari 23, 2023, 11:01:04 AMInderdaad zou je de genusnaam aan kunnen vragen. Volgens mij heb ik ooit eens ergens gezien dat ze op waarneming.nl sowieso ook van elk genus een algemene invoeroptie wilden hebben, maar gewoon vaak nog niet hadden.
Is gelukt. Als het genus al bestaat op observation dan gaat dat supersnel :)

Het is waar: een goede winter komt onze natuur ten goede, ik zal geduld houden en ga zo maar eens op zoek naar de eerste Sneeuwklokjes  ;D
°¨¨°º~.gevleugelde groet.~º°¨¨°

josée van oers