ObsMaps vraagt steeds om WiFi en gebruikt thuislocatie bij nieuwe invoer

Gestart door albertgrit, januari 19, 2023, 16:50:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

albertgrit

Wat moet ik doen om een nieuwe invoer direct op de goede locatie in te voeren?
Ik heb geen databundel op mijn telefoon. Blijkbaar heeft Obsmapp Wifi nodig om de locatie te kunnen bepalen? Klopt dat of is dat een bepaalde instelling?

Jan Mudde

Hallo Albertgrit,

ObsMapp heeft geen Wifi nodig om een locatie te bepalen. Binnen de app kun je dat ook niet instellen. De app maakt gebruik van de locatiebepaling van je telefoon (GPS) Meestal staat er ergens in de instellingen van je telefoon bij "Locatieservices" de vraag of je locatiebepaling geholpen moet worden middels Wifi. Je kunt kiezen om deze functie aan of uit te zetten. Obsmapp werkt volledig onafhankelijk van een internetverbinding. Alleen voor het uploaden van waarnemingen heb je een internet (Wifi) verbinding nodig.
Om een de juiste locatie voor een nieuwe invoer te bepalen zet je de app gewoon aan, ga je naar het invoerscherm en wacht je tot er een locatie bepaald is. dat kan afhankelijk van de omstandigheden even duren. Wil je een locatie aanpassen tijdens de invoer (omdat bv. het waargenomen dier zich op geruime afstand van je eigen locatie bevindt dan kan je dat doen door op de omgekeerde "druppel"rechts boven in het scherm te klikken. dan verschijnt de kaart van de omgeving en kan je de pointer verplaatsen. In jouw geval werkt dat dan alleen wanneer je de benodigde OSM-kaart gedownload hebt. Alle andere kaartopties hebben namelijk wel een internetverbinding nodig.

Ik hoop dat je er zo uitkomt.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

albertgrit


albertgrit

Het probleem is opgelost. Het blijkt dat er in mijn telefoon 3 mogelijkheden zijn voor locatiebepaling. Mijn telefoon stond ingesteld op 'Wifi en GPS' en dat heb ik veranderd in ´Alleen GPS' en nu werkt het.
Op de één of andere manier wordt die instelling zo af en toe weer teruggezet op 'Wifi en GPS', ik weet niet hoe dat komt maar ik weet nu waar ik het moet zoeken als OBSMaps geen locatiefix heeft.

Jan Mudde

Citaat van: albertgrit op januari 29, 2023, 13:23:03 PMHet probleem is opgelost. Het blijkt dat er in mijn telefoon 3 mogelijkheden zijn voor locatiebepaling. Mijn telefoon stond ingesteld op 'Wifi en GPS' en dat heb ik veranderd in ´Alleen GPS' en nu werkt het.
Op de één of andere manier wordt die instelling zo af en toe weer teruggezet op 'Wifi en GPS', ik weet niet hoe dat komt maar ik weet nu waar ik het moet zoeken als OBSMaps geen locatiefix heeft.

Mooi zo! Ja mobiele telefoons en hun programering, het blijft wonderlijk zo nu en dan  :rolleye:

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

frankaroos

Citaat van: Jan Mudde op januari 19, 2023, 17:06:58 PMHallo Albertgrit,

---->8 snipped

... Alleen voor het uploaden van waarnemingen heb je een internet (Wifi) verbinding nodig.

---->8 snipped

Jan, uploaden via 4G, 5G kan ook toch? Zelfs ik doe dat wel eens als snelle service naar andere medewaarnemers als er ergens een leuke (vogel)soort zit. 😉

frankaroos

Citaat van: albertgrit op januari 29, 2023, 13:23:03 PMHet probleem is opgelost. Het blijkt dat er in mijn telefoon 3 mogelijkheden zijn voor locatiebepaling. Mijn telefoon stond ingesteld op 'Wifi en GPS' en dat heb ik veranderd in ´Alleen GPS' en nu werkt het.
Op de één of andere manier wordt die instelling zo af en toe weer teruggezet op 'Wifi en GPS', ik weet niet hoe dat komt maar ik weet nu waar ik het moet zoeken als OBSMaps geen locatiefix heeft.

Er kunnen bepaalde apps zijn die dit ongevraagd doen, of een notificatie geven (Meta is een meester in verhullend taalgebruik in zijn interactie met gebruikers: je weet vaak niet wat ze bedoelen, of kan dat niet overzien)

Jan Mudde

Citaat van: FrankR op februari 01, 2023, 19:10:41 PM
Citaat van: Jan Mudde op januari 19, 2023, 17:06:58 PMHallo Albertgrit,

---->8 snipped

... Alleen voor het uploaden van waarnemingen heb je een internet (Wifi) verbinding nodig.

---->8 snipped

Jan, uploaden via 4G, 5G kan ook toch? Zelfs ik doe dat wel eens als snelle service naar andere medewaarnemers als er ergens een leuke (vogel)soort zit. 😉

Uiteraard, echter niet iedereen heeft een (grote) databundel op zijn telefoon beschikbaar. In het veld heb je om ObsMapp te gebruiken geen databundel nodig (of je moet de beeldherkenning willen gebruiken) locatiebepaling is niet afhankelijk van een internetverbinding.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on