Strigula jamesii? => ja

Gestart door Bart Hessen, januari 18, 2023, 23:12:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/262321864/.
1 Boomspikkel - Strigula jamesii micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2023-01-18
locatie: Aerdenhout (NH)

foto's:










Licht thallus, involucrellum olijfbruin in K, parafysen weinig vertakt, asci dubbelwandig, ascosporen 3(-4)-septaat, 13-15 x 3.5-4.5 um. Op eik met o.a. Alyxoria ochrocheila en Metzgeria furcata.

Nog een keer gesneden (foto's 7-9): in ascustop ocular chamber niet te zien (binnenwand lijkt ingedeukt). Vertakkingen in de parafysen slecht te beoordelen (door mij, in ieder geval).

Geen Acrocordia (hun sporen 1-septaat), voor Arthopyrenia subcerasi zijn de sporen te klein en zijn niet ingesnoerd op de septa, geen Anisomeridium polyp./biforme (zijn niet persistent 3-septaat), geen Porina vanwege de dubbelwandige ascus.

Zou iemand hier z'n licht op willen laten schijnen?

lukasverboom

Lijkt me goed hoor, mooie vondst en netjes uitgewerkt!
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Matthijs Molenaar

Leuke vondst, Bart! Je gaat goed  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Bart Hessen

Beste Lukas, Sander (voor de validatie) en Matthijs,

Dank voor de blik op de zaak! Wat de oculaire kamer betreft (die smal is bij Strigula en breder bij Anisomeridium): als je de asci in K prepareert (wat het geval is bij de WN) trekt de binnenwand van de ascus wat samen om de sporen. De top van de binnenzak ziet er dan ingedeukt uit. Als je in water prepareert gebeurt dit niet. Het is dan lastiger om te zien dat de ascus dubbelwandig is, maar als je goed kijkt kan je de oculaire kamer zien. Ik heb twee fotootjes bijgevoegd (eigenlijk betere mic/fototoestel nodig...). Er is te zien dat de oculaire kamer hier smal is.