Kristalkopje?

Gestart door M.Vullings, januari 18, 2023, 13:47:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Een afgestorven boomstam vol met deze slijmzwammetjes van ongeveer 2-4mm groot.
Klopt het dat dit een kristalkopje is? Het lukt me niet om de kristallen onder de microscoop te zien.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Marian Jagers

Hallo Margot,

Nee, dit is geen Didymium. Er is hier iets afwijkends aan de hand. Kijk eens goed naar je mic. foto's. Zie je iets vreemds?
Groeten Marian

M.Vullings

#2
Citaat van: Marian Jagers op januari 19, 2023, 10:11:11 AMHallo Margot,

Nee, dit is geen Didymium. Er is hier iets afwijkends aan de hand. Kijk eens goed naar je mic. foto's. Zie je iets vreemds?
Ja, de sporen lijken klein en druiventros-achtig aangehecht, niet los en de hyfen zijn als kurkentrekkers gedraaid.
We twijfelden al in het veld, ik had het microscopisch beeld moeten controleren, ik denk dat het beukenkorrelkopjes zijn, we vonden de steeltjes erg dun, normaal vinden we die met veel dikkere steeltjes.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Marian Jagers

Iets om te onthouden. Slijmzwammen hebben geen hyfen. Zodra je septen ziet moet je uitgaan van een schimmel. Laat staan als er ook gespen te zien zijn.

De groeiwijze zoals op foto 1 pas goed voor het Beukenkorrelkopje. Ik twijfel ook wel een beetje of het of deze soort is of om flink beschimmelde vruchtlichamen van een slijmzwam gaat.
Macroscopisch is het Beukenkorrelkopje iets groter dan je van een slijmzwam verwacht. Hij heeft duidelijk een maggigeur. Zeker als je je vondst een tijdje in een afgesloten doosje stopt en het mic. beeld is ook heel anders.
Groeten Marian

M.Vullings

Bedankt Marian, dit is een goede les.
De kurkentrekkerachtig gedraaide hyfen passen goed bij beukenkorrelkopje zag ik.
De maggigeur heb ik niet geroken, maar mijn neus doet het slecht wat paddenstoelen ruiken betreft.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.