Vraag over goedkeuring van waarneming

Gestart door Jan2002, januari 15, 2023, 14:20:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan2002

Op 8 januari heb ik in Polder Arkemheen bij Nijkerk een slechtvalk gezien; het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/observation/261893900/
Hoewel de bijgeplaatste foto als 100% zeker slechtvalk werd geïdentificeerd, is de waarneming tot nu toe niet goedgekeurd. Dat kan op zich wellicht te maken hebben met tijdgebrek bij de betreffende admin, geen probleem. Wat ik wel vreemd vind, is dat op dezelfde dag (58 minuten eerder) in het zelfde gebied dezelfde vogel is gesignaleerd, en dat deze waarneming, zonder bewijs in de vorm van een foto, automatisch goedgekeurd is. Dat betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/observation/261897165/
Het enige voor mij waarneembare verschil is dat bij de andere waarneming de locatie is gemarkeerd waar de waarnemer vermoedelijk zelf stond (waarschijnlijk via de app op de telefoon) en ik (die ook de app gebruikt) de locatie heb aangepast naar waar de vogel daadwerkelijk zat (ik stond op vrijwel dezelfde plek als de andere waarnemer). Kan een dergelijk kleine aanpassing het verschil maken tussen automatische en handmatige (of geen) goedkeuring? Dan nog is het vreemd, want feitelijk is het voor de hand liggender dat de vogel op de plek zat die ik gemarkeerd heb, dan die de andere waarnemer gemarkeerd heeft (pal aan de weg).
Groet,
Jan

Jan Mudde

Hallo Jan2000,

Het verschil zit hem niet in de door jou opgesomde zaken. Het verschil zit er in dat jouw waarneming een foto omvat en de andere waarneming geen foto omvat. De "automatische validatie" gebeurd met vele soorten als er A) geen foto of geluidsfragment aan de waarneming vasthangt en B ) er eerder binnen bepaalde tijdsgrenzen en afstandsgrenzen van de betreffende waarneming er een gevalideerde waarneming is gedaan.

Hoe dat precies voor elke soort afzonderlijk zit weet ik niet daar kan een admin je mogelijk meer over vertellen. Verder is het zo dat er vele tienduizenden foto's per dag bijkomen die allemaal gevalideerd moeten worden en het validatoren/admin team louter uit vrijwilligers bestaat die allemaal naast hun validatiewerk voor waarneming.nl en alle andere subsites nog gewoon een baan, soms gezin en sociaal leven hebben, naast het feit dat ze zelf ook gepassioneerd natuurliefhebber zijn dus ook zelf nog weleens met hun hobby bezig zijn ipv 24/7 naar het computerscherm van te valideren waarnemingen te kijken ;-) . Tip; laat het al dan niet gevalideerd worden van een waarneming los, geniet van het in het veld bezig zijn en het delen van je ervaringen met andere in het veld en op de site. Die validatie komt vanzelf wel een keer.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Frank van de Putte

De automatische fotovalidatie staat blijkbaar aan voor die soort, dus er hoeft in theorie geen admin aan te pas te komen, als de fotoherkenning 100% de juiste soort geeft.
Maar dan moet de soort op die locatie wel in het verleden zijn vastgesteld binnen een bepaalde tijd en radius (principe grijze vinkjes bij waarneming zonder foto)
Als je de foto weghaalt, komt er dan wel een grijs vinkje bij de waarneming?
 
Groetjes,

Frank van de Putte

Jan Mudde

Citaat van: Frank van de Putte op januari 15, 2023, 14:57:21 PMDe automatische fotovalidatie staat blijkbaar aan voor die soort, dus er hoeft in theorie geen admin aan te pas te komen, als de fotoherkenning 100% de juiste soort geeft.
Maar dan moet de soort op die locatie wel in het verleden zijn vastgesteld binnen een bepaalde tijd en radius (principe grijze vinkjes bij waarneming zonder foto)
Als je de foto weghaalt, komt er dan wel een grijs vinkje bij de waarneming?
 

Hoi Frank,

Als je even naar de waarneming kijkt dan snap je waarom de automatische foto validatie niet werkt in dit geval.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

marcel234

Citaat van: Jan Mudde op januari 15, 2023, 15:17:03 PMAls je even naar de waarneming kijkt dan snap je waarom de automatische foto validatie niet werkt in dit geval.
:duim:

Frank van de Putte

Volgens Jan nr1 komt er een 100% Slechtvalk uit de software, als dat klopt dan zou hij "door" de fotovalidatie moeten komen. Of zie ik iets over het hoofd?
Groetjes,

Frank van de Putte

Jan Mudde

Citaat van: Frank van de Putte op januari 15, 2023, 15:38:03 PMVolgens Jan nr1 komt er een 100% Slechtvalk uit de software, als dat klopt dan zou hij "door" de fotovalidatie moeten komen. Of zie ik iets over het hoofd?

Tsja, net even gecheckt n.a.v. jouw opmerking hier en idd NIA geeft 100% Slechtvalk. Hetgeen mij weer meer doet twijfelen aan de effectiviteit van de NIA dan aan het feit of er een Slechtvalk gezien is.......

Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Frank van de Putte

Is niet zo onlogisch, er zijn waarschijnlijk heel veel vergelijkbare foto's goedgekeurd als Slechtvalk, dus de software vind het een prima Slechtvalk. Er wordt geen rekening gehouden met de kwaliteit of hoe klein de vogel op de foto staat, helaas..
Groetjes,

Frank van de Putte

Guus Peterse

Hoe dan ook een duidelijke slechtvalk dus inmiddels goedgekeurd.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Jan Mudde

Citaat van: Guus Peterse op januari 15, 2023, 15:54:54 PMHoe dan ook een duidelijke slechtvalk dus inmiddels goedgekeurd.

Mooi zo!!!! Iedereen weer blij en tevree op dees winderige zondagmiddag ;-) Grtz. Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan2002

Citaat van: Jan Mudde op januari 15, 2023, 14:41:16 PMHallo Jan2000,

Verder is het zo dat er vele tienduizenden foto's per dag bijkomen die allemaal gevalideerd moeten worden en het validatoren/admin team louter uit vrijwilligers bestaat die allemaal naast hun validatiewerk voor waarneming.nl en alle andere subsites nog gewoon een baan, soms gezin en sociaal leven hebben, naast het feit dat ze zelf ook gepassioneerd natuurliefhebber zijn dus ook zelf nog weleens met hun hobby bezig zijn ipv 24/7 naar het computerscherm van te valideren waarnemingen te kijken ;-) . Tip; laat het al dan niet gevalideerd worden van een waarneming los, geniet van het in het veld bezig zijn en het delen van je ervaringen met andere in het veld en op de site. Die validatie komt vanzelf wel een keer.

Grtz, Jan
Dag Jan (en anderen),

Dank voor je reactie. Dat de admins/validators mogelijk nog geen tijd hebben gehad om de waarneming te beoordelen, had ik al aangegeven ;) en vind ik ook logisch. En het ging me er ook niet om dat ik de waarneming per se goedgekeurd wilde hebben; ik zie zelf ook wel dat de foto wellicht te wensen overlaat. Ik snapte alleen niet direct hoe het kan dat een waarneming zonder 'bewijs'automatisch goedgekeurd wordt en een vrijwel gelijktijdige waarneming met bewijs niet, maar dat is nu dus duidelijk. En verder geniet ik er inderdaad vooral van, ook zonder validatie  :duim:
Groet,
Jan