Ecologische vragen over Punctelia reddenda

Gestart door waterland01, januari 12, 2023, 18:27:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

waterland01

Tijdens een excursie in boswachterij de Vuursche tussen Hilversum en Baarn leidde Miranda van Engelshoven ons gisteren naar wel heel weelderige Punctelia reddenda, die heel dunne, jonge boompjes bijna volledig bedekte! Deze soort is een recente aanwinst, die in Europa verder vnl. in Groot-Brittanniƫ en Ierland voorkomt en zich duidelijk laat kennen als een atlantische soort. Vreemd om dit tegen te komen op plekken waar Platismatia's e.d. vrijwel volledig zijn verdwenen door ammoniakvervuiling. De jonge boompjes hebben blijkbaar een schors die schoon genoeg is voor dit soort nieuwe soorten, want ook P. reddenda is ammoniakgevoelig, alhoewel niet zo sterk als die Platismatia's. Een teken dat de jonge bomen ook de verloren soorten als die Platismatia's kunnen gaan verwelkomen? De oude bomen kunnen we vergeten: de accumulatie in de schors is zo hoog, dat komt nooit meer goed. Wat denken jullie? En zijn jullie ook van mening dat een steeds grotere strook van Nederland gunstig wordt voor atlantische soorten? Dat zou ook moeten betekenen dat veel schriftmossen zouden moeten oprukken naar het oosten, en dat doen ze volgens mij nog niet echt...
Henk Timmerman

Pluijm

#1
Heeft Platismatia toch niet een andere ecologische voorkeur? Die jonge boompjes niet zuur en voedselarm genoeg, is Platismatia wel gebaat bij luchtvochtige, atlantische omstandigheden?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

lukasverboom

Platismatia komt in Bretagne alleen in de bergen voor, ik heb het daar niet gezien (P. reddenda wel). In Noorwegen komt het wel veel voor in de Atlantische bossen aan de westkust met alle Lobaria's. Zou het misschien te warm en droog zijn in de zomer voor Platismatia?
Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

henkjanvdkolk

Op de Veluwe komt Punctelia reddenda zowel op jongere bomen als op stammen en dikke takken van oude bomen voor. Naar mijn idee heeft de soort wel een voorkeur voor zuurdere boomschors, maar kan het op veel basischere substraten groeien in vergelijking met Platismatia glauca, die op de Veluwe alleen nog maar op de meest schone plekken voorkomt. Op de Veluwe is er verder nog geen enkel signaal dat soorten die een zure schors prefereren aan het terugkeren zijn. Ik ben dan ook geneigd om de opmars van Punctelia reddenda helemaal toe te schrijven aan klimaatverandering. Aan de andere kant sluit ik ook niet uit dat soorten als Platismatia glauca door klimaatverandering extra hard achteruitgaan.

De atlantische soorten zijn zeker naar het oosten aan het opschuiven. Uit de epifytenmonitoring in Gelderland bleek de afgelopen twee jaar dat er op wegeiken (overigens een kurkdroog biotoop!) in onder andere de Achterhoek veel nieuwe vestigingen waren van Alyxoria cf. varia, Alyxoria culmigena, Dendrographa decolorans en Anisomeridium biforme, die tijdens de vorige meetronde in 2002-2003 allemaal nog afwezig waren. Van laatstgenoemde drie soorten zijn het steeds kleine thalli die in de afgelopen jaren pas ontstaan zijn. Het rapport van de Gelderland inventarisatie verschijnt hopelijk binnenkort.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk