Obsmapp 7 vragen, opmerkingen en bugs

Gestart door Alex Kwak, juli 10, 2016, 11:51:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Mudde

#1890
Beste mensen, ik constateer zojuist dat ObsMapp Versie 7.38.9 "onstabiel" is op mijn toestel, Samsung Galaxy S20FE 5G, modelnummer SM-G781B/DS, Android 12. Dit is dus opgetreden nadat ik mijn OS-versie heb bij gewerkt naar Android 12 (was voorheen 11). Telefoon opnieuw opstarten geeft geen verbetering.

Ik kan wel waarnemingen invoeren. Uploaden kan ook. Echter een waarneming (of een lijstje waarnemingen) bekijken via het tegelscherm, tegel linksboven, sluit ObsMapp af en geeft de melding dat ObsMapp afgesloten wordt omdat een bug is geconstateerd. Vervolgens kan ik ObsMapp wel weer opstarten en weer gewoon waarnemingen invoeren en uploaden.

En onregelmatig sluit de app ook af na het invoeren van een nieuwe waarneming, bij het opnieuw opstarten van de app is die laatste waarneming dan wel bewaard want er is een +1 zichtbaar op de tegel "waarnemingen" in het tegelscherm. Deze kan ik dan vervolgens weer niet bekijken maar wel uploaden.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Hallo Jan, ik zie het probleem. Is opgelost in 7.39.11 die later vandaag beschikbaar komt.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 25, 2022, 11:35:13 AM
Hallo Jan, ik zie het probleem. Is opgelost in 7.39.11 die later vandaag beschikbaar komt.

Hallo Alex, Top!!!
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 25, 2022, 11:35:13 AM
Hallo Jan, ik zie het probleem. Is opgelost in 7.39.11 die later vandaag beschikbaar komt.

Hallo Alex,

Het gaat zeker iets langer duren met versie 7.39.11? Zie nl. nog niets in de Playstore staan.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 26, 2022, 12:12:02 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 25, 2022, 11:35:13 AM
Hallo Jan, ik zie het probleem. Is opgelost in 7.39.11 die later vandaag beschikbaar komt.

Hallo Alex,

Het gaat zeker iets langer duren met versie 7.39.11? Zie nl. nog niets in de Playstore staan.

Grtz, Jan

Inderdaad :-(
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op januari 26, 2022, 13:31:42 PM
Citaat van: Jan Mudde op januari 26, 2022, 12:12:02 PM
Citaat van: Alex Kwak op januari 25, 2022, 11:35:13 AM
Hallo Jan, ik zie het probleem. Is opgelost in 7.39.11 die later vandaag beschikbaar komt.

Hallo Alex,

Het gaat zeker iets langer duren met versie 7.39.11? Zie nl. nog niets in de Playstore staan.

Grtz, Jan

Inderdaad :-(

Goedemorgen Alex, 7.39.11 staat in de Playstore, heb hem geïnstalleerd en het werkt voor zover ik nu kan beoordelen allemaal weer als vanouds! Grtz, Jan.
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op januari 27, 2022, 06:35:25 AM
Goedemorgen Alex, 7.39.11 staat in de Playstore, heb hem geïnstalleerd en het werkt voor zover ik nu kan beoordelen allemaal weer als vanouds! Grtz, Jan.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Ik stelde de vraag ook bij de betaversie (9), maar in versie 7 blijkt het hetzelfde te zijn en ik kreeg nog geen antwoord:

Wat verandert er aan de soortvolgorde bij het kiezen voor de voorkeur: 'sorteer alleen op beginletters' ?

Ik zie geen verschil met het wel en niet aanvinken ervan. Ik zou graag willen dat de functie inhoudt dat je sorteert op een serie letters die alleen aan het begin van een in te voeren genus- of soortnaam voorkomt en niet willekeurig in een woord.

RutgerB

Een vraag die ik al 5 keer eerder heb gesteld, maar toch nog eens wil herhalen:

Kan het zo gemaakt worden dat de soortteksten van de planten in Obsmapp te downloaden zijn?

We hebben tegen de 3000 plantenteksten en we zijn nu al weer een paar jaar bezig met een grondige update.

Pieter Van Dorsselaer

Goeiemiddag,
We kregen deze melding van een van onze waarnemers:
"Hallo
Sinds enkele dagen heb in problemen met de locatiebepaling in obsmap en nu ik de app heb gewist en terug geïnstalleerd kan in hem niet meer openen. Mijn gsm is een Huawei y6p met Android 9.1.0 en ik ben momenteel in Nieuw Zeeland.
Wat kan ik doen om de app terug te doen werken?
Groeten
Sebastiaan"
Hij heeft versie 9.0b96 (12646)

Vriendelijke groeten,
Pieter

RutgerB

#1900
Hij moet zich dan afmelden als (Beta-)tester bij de app, want dat is hij kennelijk. Dat kan in Google-Play. Daarna kun je Obsmapp 7 weer installeren.

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Citaat van: RutgerB op oktober 30, 2022, 12:17:25 PMEen vraag die ik al 5 keer eerder heb gesteld, maar toch nog eens wil herhalen:

Kan het zo gemaakt worden dat de soortteksten van de planten in Obsmapp te downloaden zijn?

We hebben tegen de 3000 plantenteksten en we zijn nu al weer een paar jaar bezig met een grondige update.
Graag een antwoord.

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op december 13, 2022, 15:39:15 PM
Citaat van: RutgerB op oktober 30, 2022, 12:17:25 PMEen vraag die ik al 5 keer eerder heb gesteld, maar toch nog eens wil herhalen:

Kan het zo gemaakt worden dat de soortteksten van de planten in Obsmapp te downloaden zijn?

We hebben tegen de 3000 plantenteksten en we zijn nu al weer een paar jaar bezig met een grondige update.
Graag een antwoord.

Ik heb hiervoor een issue aangemaakt.
Dat betekent dat ik het graag op wil pakken, maar dat er nog geen planning voor is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

BWoets

#1904
De functie 'Tellen' in ObsMap werkt niet correct. Zowel het aantal waarnemingen als het aantal individuen wordt niet correct opgeteld. Ik heb vandaag een paar printscreens gemaakt van de situatie. Ik maak gebruik van versie 7.39.1. Het probleem doet zich overigens al enkele jaren voor.

Zie het aantal waarnemingen van Merels en vervolgens het aantal in het telresultaat. In totaal stonden er 8 waarnemingen van Merel op moment van genereren Teloverzicht. Er worden er maar 6 geteld.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op januari 02, 2023, 08:10:32 AM
Citaat van: RutgerB op december 13, 2022, 15:39:15 PM
Citaat van: RutgerB op oktober 30, 2022, 12:17:25 PMEen vraag die ik al 5 keer eerder heb gesteld, maar toch nog eens wil herhalen:

Kan het zo gemaakt worden dat de soortteksten van de planten in Obsmapp te downloaden zijn?

We hebben tegen de 3000 plantenteksten en we zijn nu al weer een paar jaar bezig met een grondige update.
Graag een antwoord.

Ik heb hiervoor een issue aangemaakt.
Dat betekent dat ik het graag op wil pakken, maar dat er nog geen planning voor is.
Fijn! Is het niet een kwestie van op een knop duwen, aangezien bij vogels de soortteksten al wel te downloaden zijn?

Ik begreep dat ook bij andere soortgroepen het aantal soortteksten aardig aan het stijgen is, dus allicht zijn ook zij vragende partij.

Guido Keijl

Obsmapp werkte perfect op mijn telefoon, tot vorige week. Mijn telefoon denkt nu bij elke keer dat ik de app open dat het voor het eerst is. Hij gaat nu elke keer landen en landsgrenzen downloaden. Als ik buiten en niet online ben, geeft hij een foutmelding. Ik heb de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar er gebeurt steeds hetzelfde. Ik gebruik een LG type Q6.

hiskodevries

Citaat van: Guido Keijl op januari 11, 2023, 11:40:00 AMObsmapp werkte perfect op mijn telefoon, tot vorige week. Mijn telefoon denkt nu bij elke keer dat ik de app open dat het voor het eerst is. Hij gaat nu elke keer landen en landsgrenzen downloaden. Als ik buiten en niet online ben, geeft hij een foutmelding. Ik heb de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar er gebeurt steeds hetzelfde. Ik gebruik een LG type Q6.
ik had vandaag ook een 7.x gebruiker die hetzelfde had
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op januari 11, 2023, 11:44:37 AM
Citaat van: Guido Keijl op januari 11, 2023, 11:40:00 AMObsmapp werkte perfect op mijn telefoon, tot vorige week. Mijn telefoon denkt nu bij elke keer dat ik de app open dat het voor het eerst is. Hij gaat nu elke keer landen en landsgrenzen downloaden. Als ik buiten en niet online ben, geeft hij een foutmelding. Ik heb de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar er gebeurt steeds hetzelfde. Ik gebruik een LG type Q6.
ik had vandaag ook een 7.x gebruiker die hetzelfde had

Met ObsMapp 7.x is sinds 17 oktober 2022 niets meer gebeurd...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

vandaar dat het ook wel vreemd is.
Mensen met deze klachten kunnen natuurlijk de betaversie laden, zoals uitgelegd in https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,383332.0.html
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: Guido Keijl op januari 11, 2023, 11:40:00 AMObsmapp werkte perfect op mijn telefoon, tot vorige week. Mijn telefoon denkt nu bij elke keer dat ik de app open dat het voor het eerst is. Hij gaat nu elke keer landen en landsgrenzen downloaden. Als ik buiten en niet online ben, geeft hij een foutmelding. Ik heb de app verwijderd en opnieuw geinstalleerd, maar er gebeurt steeds hetzelfde. Ik gebruik een LG type Q6.

Je mag me wel eens de logfiles sturen nadat het is opgetreden: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Wellicht kan ik zien waar het aan ligt. Een fix zal er niet meer komen omdat ObsMapp 9 bijna gereed is.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

BWoets

Ik heb vandaag iets geks wat ik vorig jaar ook een keer heb gehad. Er wordt één waarneming niet geupload (de overige wel) en deze blijft in Obsmapp staan. Ik heb geprobeerd de waarneming te kopiëren, maar ook die blijft vervolgens in obsmapp staan. Het gekke is ook dat als ik op uploaden klik, deze aangeeft dat er 0 waarnemingen worden geupload. De waarneming is ook niet terug te vinden op waarneming.nl.Screenshot_20230115_201654_ObsMapp.jpg
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

j.simons

Bob, misschien heb je een onzeker waarneming en heb je de optie aanstaan om onzekere waarnemingen niet te uploaden.

dan is er dus geen waarneming om te uploaden.

gr Joost

frankaroos

Vraag: welke versie van ObsMapp is nu de meest recente? Reden: ik zie dat er een versie 9.xy op komst is, maar moet ik dan eerst door versie 8.xy heen vanuit mijn huidige versie 7.39.1?? Waar vind ik versie 8.xy?

OlivierO

Citaat van: FrankR op januari 23, 2023, 14:41:15 PMVraag: welke versie van ObsMapp is nu de meest recente? Reden: ik zie dat er een versie 9.xy op komst is, maar moet ik dan eerst door versie 8.xy heen vanuit mijn huidige versie 7.39.1?? Waar vind ik versie 8.xy?

Nee, 8.X is geschrapt, het gaat ineens naar 9.X gaan.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jan Mudde

Citaat van: FrankR op januari 23, 2023, 14:41:15 PMVraag: welke versie van ObsMapp is nu de meest recente? Reden: ik zie dat er een versie 9.xy op komst is, maar moet ik dan eerst door versie 8.xy heen vanuit mijn huidige versie 7.39.1?? Waar vind ik versie 8.xy?

Hallo Frank,

Er is nooit een versie 8 uitgebracht als reguliere app. Is alleen kort beschikbaar geweest voor de beta-testers. Wanneer versie 9 beschikbaar is in de Playstore en de App Store kun je direct downloaden en overstappen op deze nieuwste versie. (mits je toestel geschikt is uiteraard, maar met een niet al te oud toestel zal dat geen probleem zijn)

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

frankaroos

OK, bedankt Jan. Ik dacht in mijn onnozelheid, dat je door de verschillende versies heen moest gaan zoals bijv. bij Microsoft. Ik heb een Samsung Galaxy J3 (2017) met Android 9. Gaat lukken hoop ik, al zie ik als een berg op tegen alle glitches die er ongetwijfeld nog in zullen zitten ondanks debugging (je kan de valkuilen nooit van tevoren allemaal bedenken :blink:)

Jan Mudde

Citaat van: FrankR op januari 23, 2023, 23:17:19 PMOK, bedankt Jan. Ik dacht in mijn onnozelheid, dat je door de verschillende versies heen moest gaan zoals bijv. bij Microsoft. Ik heb een Samsung Galaxy J3 (2017) met Android 9. Gaat lukken hoop ik, al zie ik als een berg op tegen alle glitches die er ongetwijfeld nog in zullen zitten ondanks debugging (je kan de valkuilen nooit van tevoren allemaal bedenken :blink:)

Ha Frank,

Dat is niet zo onnozel gedacht hoor. Ben zelf ook totaal geen ICT-er dus verwonder me ook bijna dagelijks over de (on-) mogelijkheden daarvan!! Ik verwacht ( en hoop dat de meeste glitzjes er toch wel uitgewerkt zijn ). Op 22 augustus verleden jaar kwam de betaversie 9.0b1 in de lucht voor de betatesters, nu zitten we vijf maanden later op versie 9.0b118....kan bijna niet anders dan dat we er een hoop bugjes al uitgevist hebben al zal het nooit alles zijn!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on