Welke trichia? (2)

Gestart door Wim de Grooot, januari 07, 2023, 21:12:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Wim de Grooot

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Op een andere plek maar ik neem aan dezelfde trichia als mijn vorige plaatsing. Duidt de (deels) donkere kleur van de sporocarpen op een jonger stadium en gaat dat nog verkleuren naar een wat lichtere tint? Elateren uitlopend in matig lange punt, sporen rond de 11µ, wrattig,
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/261837096/.
1 Draadwatje onbekend - Trichia spec. microscopisch onderzocht
datum: 2023-01-06
locatie: Noordhollands Duinreservaat - Koningsduin (NH)

foto's:







met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

hallo Wim,
Dit is een Trichia behorend tot de groep rondom T. botrytis.
Van belang zijn de groeivorm, kleur en formaat van het vrl., vlekkenpatroon aan de bovenzijde van het vrl. en lengte van de punten van de elateren.

Hoe staat het met je Duits? Zie dit artikel. https://www.researchgate.net/publication/281823641_Revision_der_Arten_der_Trichia_botrytis-Gruppe_mit_besonderer_Berucksichtigung_von_Trichia_subfusca_Rex

Interessant verhaal maar als de tekst je te lastig/te lang is, kun je beperken tot tabel 4 op blz. 448.
Ik ben benieuwd welke van de zes soortnamen volgens jou het beste past bij deze vondst.
Dan zal ik dit daarna bevestigen (of e.v. corrigeren).
Groeten Marian

Marian Jagers

Nog wel een opmerking.
Foto's van alleen bovenop gefotografeerd laten te weinig informatie zien.
Om o.a. de steel goed te tonen is ook een foto van de zijkant nodig.
Groeten Marian

Wim de Grooot

Hallo Marian, ik heb het artikel gelezen en aan de hand van de tabel een keuze gemaakt. Ik denk de volgende combinatie van kenmerken te zien: grote sporocarpen, kleine veldjes op de bovenkant, elaterenpunt middellang (in het artikel lees ik dat men bedoeld <30µm) hoewel een beetje op de grens, kleur sporocarp licht en een groei in losse groepjes. Dat past bij T.ambigua. Ik ben er van uit gegaan dat "einzeln" in de tabel betekent: losstaand (in een groepje) en niet tegen elkaar aan gedrukt ("gesellig"). Overigens begrijp ik nu ook waar de naam "Gezellig draadwatje" op slaat. Ik ben erg benieuwd naar je reactie.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot

Marian Jagers

Ik denk ook dat het om T. ambigua gaat.
Groeten Marian

Wim de Grooot

Dag Marian, hartelijk dank voor de bevestiging.
met vriendelijke groeten, Wim de Groot