Bramen en Obsidentify

Gestart door robbe p, januari 07, 2023, 13:39:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

robbe p

Ik merkte laatst op dat Obsidentify ook bramen 'determineert'.

bijvoorbeeld bijna alle waarnemingen hier:
https://waarnemingen.be/species/121460/observations/?

of:
https://waarnemingen.be/observation/223292845/
https://waarnemingen.be/observation/261780053/

Er zijn waarschijnlijk nog talloze voorbeelden maar ik ga niet ieder taxon afgaan...

Ik ken niet zo veel van bramen, maar de tijd dat een AI correct bramen zal herkennen lijkt mij nog ver weg. Zou het niet aangewezen zijn om alle braamsuggesties automatisch naar Braam sp. of iets dergelijks te redigeren in de app? De waarnemer zal er hoogstwaarschijnlijk niet van wakker liggen en dat scheelt toch een hoop rommel op de site.

Met vriendelijke groeten,
Robbe


nielseimers

Klopt, ObsIdentify kan de microsoorten van bramen niet herkennen en zal dit waarschijnlijk ook nooit kunnen. Helaas kunnen we nog steeds niet uitzetten dat ObsIdentify bepaalde soorten niet mag suggereren.

Het is een grote frustratie, vooral onder de validatoren. Stuur vooral een mailtje naar info@waarneming.nl met dit verzoek. Hoe vaker dit verzoek bij hen binnenkomt, hoe hoger dit op de prioriteitenlijst komt te staan.

Norman

Tja, Niels.

Ik denk dat waarnemers er niet zoveel last van hebben en dus niet of nauwelijks klagen.

Ik heb er weleens melding van gemaakt, maar het wordt weggewuifd. De meeste waarnemingen zouden kloppen, alleen is mijn ervaring heel anders en klopt minimaal de helft niet.

Ik denk dat waarneming.nl moet gaan opletten dat straks er geen (gemotiveerde) validators meer zijn en die AI bagger de enige validatie methode is.

Maar who cares! Als er maar veel ingevoerd wordt toch? Kwantiteit boven kwaliteit.

peterv

Citaat van: nielseimers op januari 07, 2023, 13:49:00 PMKlopt, ObsIdentify kan de microsoorten van bramen niet herkennen en zal dit waarschijnlijk ook nooit kunnen. Helaas kunnen we nog steeds niet uitzetten dat ObsIdentify bepaalde soorten niet mag suggereren.

Het is een grote frustratie, vooral onder de validatoren. Stuur vooral een mailtje naar info@waarneming.nl met dit verzoek. Hoe vaker dit verzoek bij hen binnenkomt, hoe hoger dit op de prioriteitenlijst komt te staan.
Hear, hear!  :duim:
Peter Venema

nielseimers

De mogelijkheid waar we al deze tijd op gewacht hebben, is inmiddels beschikbaar. We kunnen de NIA soorten laten "vergeten". Dat wil zeggen, we kunnen de NIA een andere soort laten suggereren. Ik heb voor alle microsoorten van Rubus ingesteld dat de NIA Rubus spec moet suggereren.

Alleen de beter herkenbare soorten, zoals Dauwbraam, Framboos, Steenbraam, Peterseliebraam, Roodbloeiende framboos, Prachtframboos en Japanse wijnbes, mag de NIA als output geven. Ik heb nog even getwijfeld over Dijkviltbraam en Koebraam, maar ook deze kunnen vanaf een overzichtsfoto erg lastig te beoordelen zijn. We kunnen het bovendien altijd corrigeren als we de soort wél menen te herkennen.

Dit gaat in een hoop correctiewerk en frustratie besparen.

robbe p

Citaat van: nielseimers op februari 01, 2023, 23:25:35 PMDe mogelijkheid waar we al deze tijd op gewacht hebben, is inmiddels beschikbaar. We kunnen de NIA soorten laten "vergeten". Dat wil zeggen, we kunnen de NIA een andere soort laten suggereren. Ik heb voor alle microsoorten van Rubus ingesteld dat de NIA Rubus spec moet suggereren.

Alleen de beter herkenbare soorten, zoals Dauwbraam, Framboos, Steenbraam, Peterseliebraam, Roodbloeiende framboos, Prachtframboos en Japanse wijnbes, mag de NIA als output geven. Ik heb nog even getwijfeld over Dijkviltbraam en Koebraam, maar ook deze kunnen vanaf een overzichtsfoto erg lastig te beoordelen zijn. We kunnen het bovendien altijd corrigeren als we de soort wél menen te herkennen.

Dit gaat in een hoop correctiewerk en frustratie besparen.

Hoera!

Over dijkviltbraam en koebraam gesproken, hoe houd je ze uit elkaar vegetatief?

nielseimers

Dat is niet moeilijk. Bij Dijkviltbraam zijn de takken min of meer kaal. Bij Koebraam zit er een dichte beharing van korte sterharen (dacht ik). Daardoor ontstaat de typerende matte kleur.

Rense Haveman

Citaat van: robbe p op februari 01, 2023, 23:37:10 PMHoera!

Over dijkviltbraam en koebraam gesproken, hoe houd je ze uit elkaar vegetatief?

Verschillende bladvorm, verschillende bladtextuur, andere kleur bladloot, andere bladtanding, andere stekels. Koebraam heeft was in de cuticula, die zie je goed als je op de bladloot drukt....
Groet! Rense

havikskruiden!