Wijziging zeldzaamheden

Gestart door Gijs21, januari 04, 2023, 09:25:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Ik zie dat er een wijziging zeldzaamheden heeft plaatsgevonden: veel soorten zijn van 'vrij algemeen' naar 'algemeen' gegaan. Een uitleg zie ik nergens. Wat is hier de logica  van? Er worden nu veel soorten op een hoop geveegd die qua zeldzaamheid best wel verschillend zijn. De enige soorten waarvan ik de wijziging begrijp zijn grote zilverreiger, ooievaar en vuurgoudhaan. De overige niet echt eigenlijk.

Matthijs Molenaar

De admins kijken hierbij naar het aantal kilometer-hokken in Nederland van een vogel. Stel dat is meer dan ze als norm hebben voor vrij algemeen, dan gaat hij naar algemeen.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Gijs21

Ik geloof niet dat ik het begrijp. Is het logisch om groene specht in dezelfde categorie te stoppen als grote bonte specht? Of havik en buizerd? De ene soort is veel talrijker dan de andere soort.
De indeling vond ik tot nu toe best evenwichtig overkomen, ook gezien de aantallen die ik zelf waarneem. Hoe het nu is..bijna alles op groen. Tsja  :huh:

Guus Peterse

Dat veel soorten op een hoop worden geveegd is natuurlijk onvermijdelijk als je vier categorieën hanteert. Kun je er natuurlijk meer maken, maar dan wordt het al gauw gecompliceerd en alleen maar minder overzichtelijk en discussies hou je altijd. Er zijn de laatste tijd trouwens ook soorten juist op zeldzaam gezet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Gijs21

Citaat van: Guus Peterse op januari 04, 2023, 10:34:52 AMEr zijn de laatste tijd trouwens ook soorten juist op zeldzaam gezet.

Welke dan?
Het is niet zo belangrijk maar al met al vind ik persoonlijk de nieuwe indeling maar niks. Gaat het opeens zo goed met de kemphaan, de kluut of de tapuit? Kan het mij niet voorstellen. Zie je een keep zo vaak dat die algemeen is? Volgens mij niet. De nuance is helemaal weg

Matthijs Molenaar

Citaat van: Gijs21 op januari 04, 2023, 10:43:03 AMWelke dan?

Kwartelkoning, Buidelmees. Maar ook soorten van zeer zeldzaam naar zeldzaam, denk aan Roodstuitzwaluw
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Gijs21

Citaat van: Guus Peterse op januari 04, 2023, 10:34:52 AMDat veel soorten op een hoop worden geveegd is natuurlijk onvermijdelijk als je vier categorieën hanteert. Kun je er natuurlijk meer maken, maar dan wordt het al gauw gecompliceerd en alleen maar minder overzichtelijk en discussies hou je altijd. Er zijn de laatste tijd trouwens ook soorten juist op zeldzaam gezet.

Ik lees je post nog eens en ik blijf het merkwaardig vinden. Het "op één hoop gooien van soorten" is helemaal niet onvermijdelijk. Niemand die je dwingt om de indeling te veranderen nl. Je kon altijd in één oogopslag zien of in een gebied interessante soorten zijn waargenomen. Als bijna alles groen is, suggereert dat dat er niet veel bijzonders tussen zit. Allemaal leuk en aardig die 4 categorieën, maar ik vraag me af hoe serieus je die nog kan nemen.

Wilfred

Citaat van: Gijs21 op januari 04, 2023, 21:09:30 PM
Citaat van: Guus Peterse op januari 04, 2023, 10:34:52 AMDat veel soorten op een hoop worden geveegd is natuurlijk onvermijdelijk als je vier categorieën hanteert. Kun je er natuurlijk meer maken, maar dan wordt het al gauw gecompliceerd en alleen maar minder overzichtelijk en discussies hou je altijd. Er zijn de laatste tijd trouwens ook soorten juist op zeldzaam gezet.

Ik lees je post nog eens en ik blijf het merkwaardig vinden. Het "op één hoop gooien van soorten" is helemaal niet onvermijdelijk. Niemand die je dwingt om de indeling te veranderen nl. Je kon altijd in één oogopslag zien of in een gebied interessante soorten zijn waargenomen. Als bijna alles groen is, suggereert dat dat er niet veel bijzonders tussen zit. Allemaal leuk en aardig die 4 categorieën, maar ik vraag me af hoe serieus je die nog kan nemen.

Ben ik het wel mee eens. Ik voer in wat voor mij de moeite waard is en dat komt vooral overeen met blauw of zeldzamer (dus mijn lijst is/was vooral blauw). Als ik me voorbereid op wat ik in een bepaald gebied kan verwachten dan filter ik daar ook op. Dat zal toch wel even wennen worden in mijn "beleving". Had voor mij niet gehoeven.

tekenaar

#8
Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 04, 2023, 09:51:22 AMDe admins kijken hierbij naar het aantal kilometer-hokken in Nederland van een vogel. Stel dat is meer dan ze als norm hebben voor vrij algemeen, dan gaat hij naar algemeen.

Ergens betekent dit dat door het toegenomen aantal waarnemers, meer soorten op algemeen worden gezet. Of zie ik het nu verkeerd?

Door specifiek alleen waarnemingen van zeldzaamheden in te voeren (zoals Wilfred aangeeft), worden waarnemingen van zeldzame soorten oververtegenwoordigd. Gevolg is dat zeldzame soorten ten onrechte als minder zeldzaam worden gezien, want van algemene soorten zijn er minder waarnemingen!

Afgezien daarvan ben ik het er wel mee eens dat je dit objectief moet benaderen en het aantal kilometerhokken is een van de meest objectieve criteria die we hebben. Persoonlijk kijk ik nooit naar die zeldzaamheidsstatus, dus het zal me verder een zorg zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Frank van de Putte

Worden bij het aantal km hokken dan ook overvliegende vogels meegerekend?
Dan zou in theorie 1 verdwaalde Vale Gier die een beetje z'n best doet half Nederland kunnen "aanvinken", en dan komt die soort ineens op "vrij algemeen".
Groetjes,

Frank van de Putte

marcel234

#10
Citaat van: tekenaar op januari 05, 2023, 09:12:59 AMDoor specifiek alleen waarnemingen van zeldzaamheden in te voeren (zoals Wilfred aangeeft), worden waarnemingen van zeldzame soorten oververtegenwoordigd. Gevolg is dat zeldzame soorten ten onrechte als minder zeldzaam worden gezien, want van algemene soorten zijn er minder waarnemingen!
Ik heb wel het gevoel dat dit het geval is. Bij planten werd daar lang geleden rekening meegehouden. In het geval van een gier die het halve land door zwerft worden alleen de kmhokken meegeteld die aan vw voldoen.

pdeknijff

De status duiding is indicatief voor de landelijke situatie en onbruikbaar voor de lokale situatie. De huidige veranderingen hebben daarom nauwelijks invloed op de lokale situatie.
Als Gijs wil weten wat er zeldzaam is in Cronenstijn dan heeft hij niets aan deze landelijke status, want moch hij daar een kuifmees zien dan heeft hij echt een lokale top-zeldzaamheid te pakken.
Kortom, deze bovenstaande discussie is zinloos en nauwelijks relevant.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Oenanthe

Geniet gewoon van de natuur. Dan komen de zeldzaamheden vanzelf. Alleen niet iedere dag, want zeldzaamheden zijn nou eenmaal zeldzaam  ;D
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gijs21

Citaat van: pdeknijff op januari 05, 2023, 11:53:51 AMDe status duiding is indicatief voor de landelijke situatie en onbruikbaar voor de lokale situatie. De huidige veranderingen hebben daarom nauwelijks invloed op de lokale situatie.


Jawel hoor, stuk of 20 soorten die in de regio regelmatig te zien zijn en die van 'vrij algemeen' naar 'algemeen' zijn gegaan. Pak een willekeurig natuurgebied en je ziet nu steeds hetzelfde: een grote brei van groene waarnemingen en af en toe een blauwe. Nou, fantastisch.

Andersom heb ik nog geen 'algemene' soorten naar 'vrij algemeen' zien gaan. Dat is ook wel gek eigenlijk.

Matthijs Molenaar

Maar kijk jij vogels omdat ze zeldzaam zijn of niet? Een vogelsoort blijft toch net zo mooi als hij toevallig ipv rood, blauw is op waarneming?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

pdeknijff

Gijs, deze site is er niet alleen voor jou en de gebieden die je regelmatig bezoekt. Daarom zijn er aspecten die wellicht niet voor jou relevant lijken, of zelfs helemaal niet kloppen. In het veld heb je er niets aan. Gewoon negeren dus en onbevangen het veld in!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Norman

Citaat van: Gijs21 op januari 05, 2023, 12:44:05 PM
Citaat van: pdeknijff op januari 05, 2023, 11:53:51 AMDe status duiding is indicatief voor de landelijke situatie en onbruikbaar voor de lokale situatie. De huidige veranderingen hebben daarom nauwelijks invloed op de lokale situatie.


Jawel hoor, stuk of 20 soorten die in de regio regelmatig te zien zijn en die van 'vrij algemeen' naar 'algemeen' zijn gegaan. Pak een willekeurig natuurgebied en je ziet nu steeds hetzelfde: een grote brei van groene waarnemingen en af en toe een blauwe. Nou, fantastisch.

Andersom heb ik nog geen 'algemene' soorten naar 'vrij algemeen' zien gaan. Dat is ook wel gek eigenlijk.

Als je echt veel verschillende fantastische soorten wil ontdekken, dan kan ik je dit gebied aanraden: LINK

Gijs21

Citaat van: Matthijs Molenaar op januari 05, 2023, 16:48:43 PMMaar kijk jij vogels omdat ze zeldzaam zijn of niet? Een vogelsoort blijft toch net zo mooi als hij toevallig ipv rood, blauw is op waarneming?

Het gaat mij niet om zeldzaamheden, de gele en rode categorie interesseren mij weinig want ik twitch niet veel. Maar afwisseling kan ik wel waarderen en de blauwe categorie geeft aan dat die soort net iets zeldzamer is dan de groene soort. Soorten waar ik niet dagelijks over struikel vind ik zeker interessanter dan de kauwen en de houtduiven, om maar eens wat te noemen. Maar het subtiele onderscheid is weg. Het is in ieder geval niet meer zichtbaar.

Norman

Afwisseling krijg je door je soorten te leren kennen op zicht én vooral geluid. Maar ook soort en het voorkomen in het juiste biotoop te leren kennen.

En gooi ajb Obsidentify van je telefoon af. Het is een waardeloze app die er veel te vaak naast zit en je leert er niet door kijken, maar het geeft je slechts een naam. Er gaat niet boven een goede veldgids en geduldig observeren. En ga zoveel mogelijk mee met de lokale vogelexcursies. Daar leer je heel veel van.

Ik heb jaren excursies gegeven en vroegen aan de groep welke soorten ze wilden zien in het komende jaar en aan de hand van de verzoeken, kozen we de locaties voor de excursies op basis van het biotoop (en jaargetijde) en ik heb daar nog nooit waarneming.nl voor gebruikt.

Je ontdekt van zelf iets bijzonder door het gewone aandacht te geven. Deze vond ik door die gewone buizerd wél aandacht te geven. Overigens vond ik er geen fluit aan, hoe bijzonder die ook is in Nederland. Maar ik werd laatst wel weer helemaal blij toen ik een groepje doodgewone goudhaantjes op anderhalve meter afstand kon zien, of als ik een grote bonte specht zie hameren. Of een slobeend rondjes zie draaien. Of een watersnip zie 'wippen'. Of een Jan van Gent zie duiken.

Gijs21

Citaat van: Norman op januari 06, 2023, 17:58:55 PMAfwisseling krijg je door je soorten te leren kennen op zicht én vooral geluid. Maar ook soort en het voorkomen in het juiste biotoop te leren kennen.

En gooi ajb Obsidentify van je telefoon af. Het is een waardeloze app die er veel te vaak naast zit en je leert er niet door kijken, maar het geeft je slechts een naam. Er gaat niet boven een goede veldgids en geduldig observeren. En ga zoveel mogelijk mee met de lokale vogelexcursies. Daar leer je heel veel van.

Ik heb jaren excursies gegeven en vroegen aan de groep welke soorten ze wilden zien in het komende jaar en aan de hand van de verzoeken, kozen we de locaties voor de excursies op basis van het biotoop (en jaargetijde) en ik heb daar nog nooit waarneming.nl voor gebruikt.

Je ontdekt van zelf iets bijzonder door het gewone aandacht te geven. Deze vond ik door die gewone buizerd wél aandacht te geven. Overigens vond ik er geen fluit aan, hoe bijzonder die ook is in Nederland. Maar ik werd laatst wel weer helemaal blij toen ik een groepje doodgewone goudhaantjes op anderhalve meter afstand kon zien, of als ik een grote bonte specht zie hameren. Of een slobeend rondjes zie draaien. Of een watersnip zie 'wippen'. Of een Jan van Gent zie duiken.

Leuk om te lezen je verhaal en ik ben het er ook wel mee eens hoor. Ik vind waarneming.nl in veel opzichten een mooie site, eindeloze data en mooie foto's. Maar minpunten zijn er ook. De waardering voor het 'gewone' is overigens niet waar ik waarneming.nl mee associeer. Wanneer je afgaat op de frontpage dan lijkt het alleen te gaan om de zeldzaamheden.

Norman

Citaat van: Gijs21 op januari 06, 2023, 18:30:29 PM...Maar minpunten zijn er ook. De waardering voor het 'gewone' is overigens niet waar ik waarneming.nl mee associeer. Wanneer je afgaat op de frontpage dan lijkt het alleen te gaan om de zeldzaamheden.

Helemaal eens. De conculaga's uit Groot Brittannië doen het wat mij dat betreft beter: iNaturalist

Joris12345

Hoi Gijs,

Wat je misschien niet merkte was dat de tussengroep 'vrij algemeen' een stuk meer soorten bevatte dan zowel 'algemeen' als 'zeldzaam'. Als beginnend natuurspotter de afgelopen jaren kwamen de 'vrij algemenen' op mij over als een grote verzamelgroep waar je niet uit kon opmaken hoe vaak iets voorkwam. Was een barmsijs ontdekken bijzonder? Geen idee, ik had appelvink en groene specht in de straat maar ondertussen nog nooit een waarneming van een Frater of Vaal stormvogeltje voorbij zien komen - allemaal vrij algemeen. Dat is nu hopelijk een beetje rechtgezet.

Een overzicht van de gewijzigde zeldzaamheden probeer ik hier op te stellen: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,501222.0.html

In de wijzigingen bij veel soorten kan ik me vaak wel vinden. Roodborsttapuiten zijn hier in het oosten van het land echt niet te missen, en ook Grote gele kwik, Kraanvogel en Slangenarend komen hier vaker voor. Haviken zijn natuurlijk schaarser dan Buizerds, maar ik zie ze evenveel als Sperwers. Verder zijn Ooievaar, Grote zilverreiger en Kleine plevier in ieder geval te verklaren doordat statistieken achterliepen op hun landelijke populatiegroei.

Ik verbaas me echter nog steeds over het algemeen zijn van pijlstaarten en ringmussen, maar dat zal iets lokaals zijn.

Hopelijk stelt het je wat gerust ;)

hiskodevries

Joris, wat je bij jouw in de straat kunt zien is geen onderdeel voor het bepalen van de zeldzaamheid voor heel Nederland.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Vincent Hart

Een paar constateringen n.a.v. het (terugkerend) verloop van deze discussie de afgelopen ruim 15 jaar:
- Hoeveel waarnemingen er op Waarneming.nl zijn ingevoerd is geen zinvolle graadmeter van hoe algemeen die soort voorkomt in Nederland.
- Waarneming.nl is (in elk geval op dit moment) geen zinvolle bron als je wilt weten hoe algemeen een (vogel)soort is. Gebruik om daar achter te komen vooral de data van Sovon, die tot stand is gekomen o.b.v. gestandaardiseerde tellingen.
- De 'zeldzaamheidsklassen' op Waarneming.nl zijn niet gestandaardiseerd, wel wordt er achter de schermen nagedacht over een betere (minder willekeurige) onderbouwing van welke vogelsoort in welke zeldzaamheidsklasse gestopt wordt.
- Hoeveel zeldzaamheidsklassen er ook zijn, en hoe die ook gevuld worden, hoe vaak vogelaar X soort Y tegenkomt zal nooit (volledig) met die indeling stroken: Iemand die op de Veluwe woont ziet nooit een Gent, iemand die elke dag aan zee zit vrijwel elke dag.
En als uitsmijter:
- Voel je je als beginnende vogelaar bijzonder aangetrokken tot op Waarneming.nl als 'zeldzaam' of zelfs 'zeer zeldzaam' opgevoerde soorten, concentreer je vooral eerst op de categorieën 'algemeen' en 'vrij algemeen'. Ook die soorten zijn allemaal nieuw voor je, en van het (veelvuldig) waarnemen van niet-zeldzame soorten leer je veel meer dan van het afrijden van zeldzaamheden. De zeldzaamheidsklassen hebben in elk geval niet als doel om als excursieplanner te dienen.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Gijs21

Citaat van: Vincent Hart op april 06, 2023, 13:21:25 PMEn als uitsmijter:
- Voel je je als beginnende vogelaar bijzonder aangetrokken tot op Waarneming.nl als 'zeldzaam' of zelfs 'zeer zeldzaam' opgevoerde soorten, concentreer je vooral eerst op de categorieën 'algemeen' en 'vrij algemeen'. Ook die soorten zijn allemaal nieuw voor je, en van het (veelvuldig) waarnemen van niet-zeldzame soorten leer je veel meer dan van het afrijden van zeldzaamheden. De zeldzaamheidsklassen hebben in elk geval niet als doel om als excursieplanner te dienen.

Een beetje een late reactie maar ik vind de uitsmijter niet erg genuanceerd eigenlijk. Een beetje uit de hoogte ook. Op de frontpage van waarneming.nl staan dagelijks alle gemelde zeldzaamheden. Of je nou beginnend vogelaar bent of ervaren, de zeldzaamheden trekken toch wel en daar hang ik geen waardeoordeel aan. Vogelaars heb je in alle soorten en maten en het één sluit het ander niet uit. Je kan bijvoorbeeld een terekruiter twitchen maar tegelijkertijd ook deelnemen aan excursies voor beginners. Ik moet de eerste vogelaar nog tegenkomen die zegt 'sorry, laat die terekruiter maar zitten, ik moet eerst maar eens een huismus leren herkennen.' (Het is maar een voorbeeld overigens)

De een verdiept zich in geluiden, een ander is vooral fotograaf, of heeft standaard een vogelgids op zak. Nou prima, leven en laten leven. En dat zeldzaamheden als 'excursieplanner' dienen lijkt mij eerlijk gezegd onvermijdelijk als je ze op de frontpage zet. Wat er mis mee is ontgaat mij ook.. Twitchen is niet exclusief voor de elite

Oenanthe

Er is een tijd geweest dat je als vogelaar zelf nog zeldzaamheden moest zoeken. Uit die tijd stamt denk ik de opvatting dat wie veel zeldzaamheden heeft gezien vast een goede vogelaar is. Maar tegenwoordig worden de zeldzaamheden iedereen op een presenteerblaadje op internet aangeboden. Geen kunst dus meer om er veel te zien, maar de fascinatie voor hen is nooit verdwenen. Ik hecht er weinig waarde aan en laat ieder ander vrij in zijn mening hierover.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gijs21

Hoe het vroeger was weet ik niet, maar dat het uitdagender was geloof ik wel. De hulpmiddelen van tegenwoordig maken het wat toegankelijker. Het is inderdaad leuker om zelf een zeldzaamheid te vinden. Als ik voor mezelf spreek vind ik het al leuk om een soort te vinden die je in een bepaald gebied niet vaak tegenkomt. Dat is eigenlijk leuker dan een zeldzaamheid twitchen die al door vele anderen is waargenomen.

frankneijts

Citaat van: Gijs21 op mei 31, 2023, 21:19:57 PM
Citaat van: Vincent Hart op april 06, 2023, 13:21:25 PMEn als uitsmijter:
- Voel je je als beginnende vogelaar bijzonder aangetrokken tot op Waarneming.nl als 'zeldzaam' of zelfs 'zeer zeldzaam' opgevoerde soorten, concentreer je vooral eerst op de categorieën 'algemeen' en 'vrij algemeen'. Ook die soorten zijn allemaal nieuw voor je, en van het (veelvuldig) waarnemen van niet-zeldzame soorten leer je veel meer dan van het afrijden van zeldzaamheden. De zeldzaamheidsklassen hebben in elk geval niet als doel om als excursieplanner te dienen.

Een beetje een late reactie maar ik vind de uitsmijter niet erg genuanceerd eigenlijk. Een beetje uit de hoogte ook. Op de frontpage van waarneming.nl staan dagelijks alle gemelde zeldzaamheden. Of je nou beginnend vogelaar bent of ervaren, de zeldzaamheden trekken toch wel en daar hang ik geen waardeoordeel aan. Vogelaars heb je in alle soorten en maten en het één sluit het ander niet uit. Je kan bijvoorbeeld een terekruiter twitchen maar tegelijkertijd ook deelnemen aan excursies voor beginners. Ik moet de eerste vogelaar nog tegenkomen die zegt 'sorry, laat die terekruiter maar zitten, ik moet eerst maar eens een huismus leren herkennen.' (Het is maar een voorbeeld overigens)

De een verdiept zich in geluiden, een ander is vooral fotograaf, of heeft standaard een vogelgids op zak. Nou prima, leven en laten leven. En dat zeldzaamheden als 'excursieplanner' dienen lijkt mij eerlijk gezegd onvermijdelijk als je ze op de frontpage zet. Wat er mis mee is ontgaat mij ook.. Twitchen is niet exclusief voor de elite

Tja, het kan verkeren..
Een aantal jaren geleden zat er n Terekruiter (!) in een, destijds, nieuw natuurontwikkelingsgebiedje bij Chaam in NB. Omdat ik daar als jongen veel had rondgezworven leek me die Terek een goede aanleiding voor een hernieuwde kennismaking. Aangekomen was de Terek al bij diverse vogelaars in beeld dus het was n kwestie van 'aanschuiven'. Na enige tijd merkte ik een vogelaar vlak voor mij op die zijn telescoop duidelijk op iets anders had gericht. Op mijn opmerking dat de Terek veel meer naar links stond antwoordde hij dat hij niet kwam voor 'die Terek' maar liever de kleden van de Kleine Strandlopers bestudeerde die daar idd ook rondliepen..😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Joris12345

Een van de wensen die ik voor waarneming.nl heb is iets van een kenmerk waarmee je kan zien dat iemand de ontdekker is van een soort ter plaatse. Gewoon om óók waardering te geven aan het zelf ontdekken, naast het twitchend afvinken. Door een icoontje bij die waarneming of iets dergelijks.

En misschien iets om de kwantiteit van waarnemingen te belonen? Omdat het voor onderzoekers ook nuttig kan zijn dat iemand duizend keer een staartmees of oeverlibel invoert bijvoorbeeld. De badges van de Obsidentify-app zitten al een beetje in die richting maar zijn te snel voltooid.

pdeknijff

Joris,
Je eerste verzoek is voor meer dan (schat ik) 99% van alle waarnemingen overbodig, want dat betreffen de gewone soorten die iemand ziet en keurig op wrn.nl verwerkt.
Je tweede verzoek is niet echt zinvol. immers, als ik bv een ronde in mijn gebied tel, dan voer ik van alle soorten de totalen in. Anderen die met me mee zouden lopen voeren iedere merel en tjiftjaf apart als een waarneming in. Aan het einde van onze bezoeken heb ik, als ik 65 soorten heb gezien 65 waarnemingen. De "meeloper" heeft er een paar honderd, terwijl we exact hetzelfde gezien hebben. Dat klopt dus niet, en daarom is het vergelijken en belonen van waarnemingen volstrekte onzin.

Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff