Hoofdmenu

Erwtenpeulboorder?

Gestart door sjaakvantiel, december 31, 2022, 10:48:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

sjaakvantiel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/248067543/.
1 Microvlinder onbekend - Microlepidoptera indet. rups, foeragerend, gezien
datum: 2022-07-05
locatie: Toldijk - Bakermarksedijk e.o. (GE)

foto's:




Erwtenpeulboorder. Laspreyresia nigricana. ( voorheen Pyralis nigricana). Kan deze niet vinden in de lijst van Waarneming.nl. zat in Doperwt. Rupsjes in de peul geboord

Rayan Majoor

#1
Voor zover ik weet staat deze soort bekend als de erwtenbladroller (Cydia nigricana). Vgm was de oude naam van (sommige soorten in?) het genus Cydia inderdaad Laspeyresia, maar Pyralis kan ik me niet voorstellen: dat is uit de familie van de lichtmotten ipv de bladrollers, en Cydia is toch wel een genus dat er redelijk typisch als bladrollers uitziet. Ik ben dus wel benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt (ook even om te checken of ik nou gek ben :rolleyes: ).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

sjaakvantiel

Hoi Arjan, allereerst dank voor het verplaatsen van mijn waarnemingen.

Ik zal het verkeerd vertaald hebben. Op O.a. "biodiversity library.org" staat Pyralis (currently Cydia or Laspeyresia) nigricaria # en bv.gbif.org Cydia nigricana (or Laspeyresia nigricana).

Overziend had ik beter Cydia nirvana moeten kiezen.


caliprobola

Citaat van: Rayan Majoor op januari 04, 2023, 10:46:35 AMVoor zover ik weet heet deze soort bekend als de erwtenbladroller (Cydia nigricana). Vgm was de oude naam van (sommige soorten in?) het genus Cydia inderdaad Laspeyresia, maar Pyralis kan ik me niet voorstellen: dat is uit de familie van de lichtmotten ipv de bladrollers, en Cydia is toch wel een genus dat er redelijk typisch als bladrollers uitziet. Ik ben dus wel benieuwd waar je deze informatie vandaan hebt (ook even om te checken of ik nou gek ben :rolleyes: ).
Wel degelijk in 1794 beschreven als Pyralis nigricana, maar dat was zo goed als de tijd dat alle dagvlinders nog in het genus Papilio zaten...

sjaakvantiel

Rayan, maar goed dat je Pyralis niet kan plaatsen. :wacko:  Is dus niet echt gangbaar. Sorry voor de verwarring. Nu maar hopen dat de soort wel klopt ;D Met groet. Sjaak

Rayan Majoor

Citaat van: caliprobola op januari 04, 2023, 19:11:16 PMWel degelijk in 1794 beschreven als Pyralis nigricana, maar dat was zo goed als de tijd dat alle dagvlinders nog in het genus Papilio zaten...

Ah ja..  :rolleye:

Citaat van: sjaakvantiel op januari 04, 2023, 22:39:46 PMNu maar hopen dat de soort wel klopt ;D Met groet. Sjaak
Daar had ik inderdaad iets duidelijker over kunnen zijn :angel:  ik bedoelde met 'deze soort' in mijn eerste berichtje ook daadwerkelijk de soort die je op de foto's zag. Oftewel, ik was het eens met de determinatie (welke naam je d'r dan ook geeft). :blink:
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl