Geschikte telescoop voor maximaal ongeveer 500-600 euro

Gestart door vincentvuik, januari 02, 2023, 10:26:07 AM

Vorige topic - Volgende topic

vincentvuik

Ik ben op zoek naar een telescoop, waarmee ik zo af en toe groepen ganzen of steltlopers af kan speuren. Ik verwacht dat ik deze niet bijzonder vaak ga gebruiken, dus ik heb er een beperkt budget voor over. Ik heb nu ongeveer 500-600 euro in gedachten, maar wil ook niet iets kopen waar je uiteindelijk net niks aan hebt bij het speurwerk naar zeldzaamheden.

Op Marktplaats zie ik een Leica APO Televid 62:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m1922420256-leica-apo-televid-62-incl-zoomoculair-met-gitzo-statief

Is 48x vergroting voldoende om op flinke afstand goed te kunnen determineren, ook op grauwe winterdagen? Ik las in een oud testrapport dat de scherpte wel afneemt bij 40-48x vergroting.
https://tvwg.nl/testrapporten/telescoop/leica_televid62.shtml

Een alternatief is een Swarovski AT80:
https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-telescopen/m1908459734-telescoop-swarovski-at-20-80

De eigenaar vraagt daar 850 euro voor, wat mij aan de hoge kant lijkt. Dit is niet de HD-versie van deze scoop toch? Welk van de twee is de betere keus (los van de prijs), de Swarovski AT80 of de Leica APO Televid 62?

En iemand een gedachte over de kwaliteit van deze oude klassieke telescopen ten opzichte van een nieuwe Vortex Viper HD 20-60x85 (950 euro) of Vortex Viper HD 15-45x65 (650 euro)?

Bedankt voor het meedenken!

Groeten, Vincent


vincentvuik

#1
Update, de opties zijn na navraag:

Tweedehands:
Leica APO Televid 16-48x62: 500 euro (alleen de scope, zonder het statief)
Swarovski AT80 20-60x80: 700 euro (niet de HD versie)

Nieuw:
Vortex Viper HD 20-60x85: 950 euro
Vortex Viper HD 15-45x65: 650 euro

Norman

Ik heb geen ervaring met de Vortex modellen, maar bij een telescoop is APO/HD voor mij een vereiste. De chromatische aberratie (blauwe randjes in het beeld) is mij te hinderlijk bij een telescoop. Ik neig er sterk naar te verwachten dat de Leica beter presteert dan de Vortex.

Het voordeel van de Televid 62 is dat deze mooi compact is, maar dat is ook meteen het nadeel; er komt ook minder licht binnen, dat is een groot voordeel voor een 80 mm scope.

Loop je veel rond met een scope, dan zijn compacte modellen met een diameter van 50/60 mm in het voordeel. Zit je lekker op je gemak, langdurig te observeren, dan is een 80+ mm de beste keus.

Als je veel rondloopt, dan zou ik überhaupt geen telescoop meenemen, het sjouwen word je (ik) zat en voor determinatiedoeleinden, zal een goede verrekijker afdoende zijn.

Ik zou een telescoop alleen gebruiken als ik op mijn gemak observeren kan.

Overigens, wat ik ook zou meewegen is de service op termijn. Om die reden koop ik alleen nog optiek van Swarovski. De service is echt uitmuntend, vergeleken met de andere premium merken (Leica/Zeiss).

Vwb de oculairen. Hoe verder ingezoomd, hoe minder licht doorgelaten wordt, hoe kleiner de scherptediepte, evenals zal randonscherpte meer prominent zijn. Dat gezegd hebbende, in veel gevallen observeer je in de grootste openinghoek en zoom je slechts in voor meer details en zijn deze minpunten te overkomen. Doorgaans heb je meer last van warmte trillingen, dan de beperkingen van het oculair.

Andere merken waar je naar kunt kijken zijn Kowa en Pentax.


vincentvuik

Bedankt voor je reactie! Draagbaarheid is voor mij niet zo belangrijk. Op lange wandelingen gaan kijker en camera mee. De telescoop zal vooral met de auto meegaan.

Ik ben vooral benieuwd naar ideeën van experts over de optische kwaliteit van de Swarovski AT80 (wat ouder, geen HD-glas, 80 mm diameter, 20-60x vergroting) ten opzichte van de kleinere Leica APO Televid 62 (APO-glas, 62 mm, 16-48x vergroting). Wat is belangrijker, die grotere diameter of dat APO-glas?

Norman

Ik zou beide aan je voorbij laten gaan op dit moment. Ik zou nog even wachten tot je een 80 mm HD model vindt.

De niet HD zal meer licht doorlaten, maar de APO zal een rustiger beeld geven. Eigenlijk wil je natuurlijk allebei.
Een merk waar je ook naar kunt kijken als goede subtopper zijn de Meopta modellen. (HD uiteraard).

vincentvuik

#5
Huidige opties op Marktplaats:
Leica APO Televid 16-48x62: 500 euro (alleen de scope, zonder het statief)
Swarovski AT80 20-60x80: 600 euro (niet de HD versie)
Vortex Viper HD 20-60x80: 635 euro (modellijn 2011-2018)

Misschien is die Vortex de gezochte combi van HD en grote diameter? Of is relatief nieuw Vortex HD glas nog steeds inferieur aan 25 jaar oud Swarovski of Leica glas? Lastig!

Wilfred

Ik zou absoluut voorrang geven aan APO,HD,ED glas boven het objectief formaat. Paarse kleurrandjes bij contrastrijke beelden gaan op den duur gruwelijk tegenstaan.
Dus liever een 62mm APO dan een 80mm niet HD.
Het nadeel van wat minder licht speelt overigens alleen een rol bij somber weer of schemer maar dat moet je niet te zwart-wit zien. Immers, hoe vaak sta je in de schemer en als het al voorkomt is het niet zo dat je helemaal niks ziet. Zolang je kwaliteitsglas hebt is er ook met een kleinere scoop nog genoeg detail waar te nemen in de schemer, zelfs met mijn 50mm nikon ED scoopje. Datzelfde verhaal geldt ook voor de vergroting.
Neemt niet weg dat een 80+ telescoop met APO/HD glas uiteraard al die kleine nadeeltjes wegneemt maar daar is de prijs ook naar.
Wat betreft de Vortex telescopen. Daar lopen in Nederland niet zo veel vogelaars mee rond. Je kunt wellicht meer gebruikers informatie vinden op het engelse birdforum.     

Wilfred

In navolging van mijn reactie hiervoor:
Ik kwam het volgende YouTube fimpje tegen met daarin een zowel de Vortex als de Swarovski.
Voor wat het waard is.
https://www.youtube.com/watch?v=JnipeeyI4lE

vincentvuik

Dank je, Wilfred. Voor wat betreft de Swarovski vs de Leica volg ik je voorkeur. De nieuwe Vortex Viper HD 20-60x85 schijnt ook een goede scoop te zijn. Die zie je ook terug in het filmpje. De scoop die nu te koop staat is zijn voorganger (2011-2018), de Vortex Viper HD 20-60x80. Ergens op een forum las ik dat er nog best wel wat verschil zit tussen de eerste en de tweede generatie Vipers. Ik vraag me een beetje af of het verstandig is om eerste generatie van een middenklasse instrument (Viper zit tussen Diamondback en Razor in) van een middenklasse bouwer (Vortex) de voorkeur te geven boven een oude beproefde Leica.