welke bezoeker(s) kreeg ik in mijn tuin?

Gestart door Chrissie6d, december 26, 2022, 17:41:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Chrissie6d

- Vorige nacht of gisteren kreeg ik bezoek in mijn kleine stadstuintje: een vers hol van ongeveer 15 cm breed onder de tuinafscheiding. Een woelrat die bloembollen komt opfretten? daar recent olifantenlook naast gezet. Waarnemingen.be denkt aan het hol van een konijn.

- Dit hol is op nog geen halve meter van waar deze zomer een "latrine" bloot kwam liggen toen ze hier wat in de aarde spitten om nieuwe tuinafscheiding te plaatsen. De obsidentify app dacht toen dat het om uitwerpselen van een das ging (de grootste waren +-3cm lang). Google lens dacht aan marters en nog andere dieren behalve dassen. 2 weken later werd +- 300m verder een steenmarter gespot.

- In de zomer vond ik enkele kleinere holletjes, van 5 tot 8 cm breed.

- Vroeger al versere uitwerpselen gevonden waar rode bessen leken in te zitten.

Iemand een idee over welk(e) dier(en) het zou kunnen gaan?

Dank op voorhand!

tekenaar

mmm, ik zou een wildcamera neerzetten om zekerheid te krijgen maar ik gok bruine rat.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

peterv

Citaat van: Chrissie6d op december 26, 2022, 17:41:45 PMeen vers hol van ongeveer 15 cm breed onder de tuinafscheiding.
Op de foto lijkt het hol veel kleiner dan 15 centimeter. Bij foto's van dierensporen (welk soort dan ook) graag een meetlat naast het spoor op de foto zetten. Dan kan er geen misverstand bestaan over het formaat. Zonder goede maten kan dit van alles zijn geweest.
Peter Venema

Chrissie6d

Citaat van: tekenaar op december 26, 2022, 18:30:23 PMmmm, ik zou een wildcamera neerzetten om zekerheid te krijgen maar ik gok bruine rat.
Dank. Maar helaas, dat heb ik niet (anders stond hij er al :-) ). Aangezien ik maar een piepklein stadstuintje heb, ben ik ook niet van plan mij dat aan te schaffen ;-)

Chrissie6d

Citaat van: peterv op december 26, 2022, 19:00:21 PM
Citaat van: Chrissie6d op december 26, 2022, 17:41:45 PMeen vers hol van ongeveer 15 cm breed onder de tuinafscheiding.
Op de foto lijkt het hol veel kleiner dan 15 centimeter. Bij foto's van dierensporen (welk soort dan ook) graag een meetlat naast het spoor op de foto zetten. Dan kan er geen misverstand bestaan over het formaat. Zonder goede maten kan dit van alles zijn geweest.

Ik zag het niet zitten om tot daar te gaan met een meetlat, aarde nog nat, dan zou ik nog speciaal eerst om mijn botten moeten gaan... teveel gedoe, maar ik moet zeggen dat ik nogal goed kan schatten. Toen ze hier de tuinafscheiding plaatsten, zag ik vanop 4 meter afstand dat de 2de paal 1,5cm hoger stond dan de eerste, de 3de ongeveer een halve cm lager dan de 2de, de 4de weer +- een cm hoger, enz (ik kan nu de volgorde wel verkeerd onthouden hebben), ook dat 2 palen heel lichtjes overhelden. De baas geloofde me niet, als vrouw had ik daar geen verstand van  :rolleye:  ik moest opschrijven wat mijn vaststellingen op het blote oog waren; hij nam zijn meetgerief en waterpas, zou ook alles noteren en het mij dan eens gaan tonen  ;D   Tot zijn grote verbijstering waren mijn "metingen" op hoogstens een paar mm verschil juist, terwijl hij "zéker" was dat hij ervoor al alles correct gezet had. 😂 )

Nu had ik deze ochtend wel niks anders om mee te vergelijken (in tegenstelling tot die palen), maar dan nog ben ik redelijk zeker van de correctheid (ik dacht zelfs: tussen de 15 en MAXIMUM 18cm).

(heeft natuurlijk niks met 🚹 of  🚺 te maken ;-) )

peterv

Citaat van: Chrissie6d op december 26, 2022, 23:54:34 PMNu had ik deze ochtend wel niks anders om mee te vergelijken (in tegenstelling tot die palen), maar dan nog ben ik redelijk zeker van de correctheid (ik dacht zelfs: tussen de 15 en MAXIMUM 18cm).
Kortheidshalve: daar geloof ik niets van zonder fotobewijs met een meetlat. Als het te veel moeite kost om deze waarneming goed te documenteren: prima, maakt mij niets uit hoor. Maar verwacht dan ook geen antwoord op de determinatievraag.
Peter Venema

Henri van Dodeweerd

Als het getoonde gat 15 cm is, dan zou het blad ernaast richting de 30 cm gaan. Het lijkt mij stug... De plant lijkt mij iets van een Laurierkers. De bladeren zijn tot 13 cm groot.. De opening zou dan rond de 7 cm zijn.

Het betonbandje onder de schutting is ong. 3x hoger dan de breedte van het gat... Die zijn meestal tussen de 15 en de 20cm hoog. Laten we de 20cm aanhouden. Dan zou het gat dus rond de 7 cm zijn.

Een meetlatje is nu wel nodig om mij te overtuigen van de 15 cm;).
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

tekenaar

#7
Choisya ternata, bladeren van een centimeter of 6, 7? Maar het blad zit veel dichter bij de lens dan het hol, en is daarmee geen goede maat voor de afmeting van het hol.


Ik denk dat we niet moeten doorzeuren. Plek, totaalbeeld, vorm van keutels, beschrijving door de waarnemer; ik zie nog steeds niets wat tegen bruine rat pleit en wel heel veel wat ervoor pleit. Maar zo krijgen we geen zekerheid, dat is duidelijk. En dat is helemaal niet erg, het zou de database zeer ten goede komen als we vaker toegeven dat we niet zo zeker zijn.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Chrissie6d

De betonplaat is veel hoger dan 15-20cm. Waar ik nu lig (ziek) kan ik niet goed schatten hoe hoog.
Gister heb ik tijdens een beter momentje mijn meter bovengehaald en ben het gat gaan meten: 14,6cm breed (goed gokje, nietwaar  ;D ). 'k Heb es het 1 en ander bekeken op google, oa het resultaat van de foto op waarnemingen.be: konijn. Het zou inderdaad om een wild konijn kunnen gaan.

Elders in mijn tuintje heb ik eergister een burcht gevonden die misschien van een bruine of zwarte rat zou kunnen zijn. Ik had een stok (rechte stok om tomaten aan op te binden) in gestoken en die raakte zo'n 30-31cm diep weer grond; op zo'n 5cm vd bovenaardse bodem zat een gat voorwaarts (richting achterbuur), een +- 9-10cm vd bovenaardse bodem een gat naar rechts en vermoedelijk (wat donker) zo'n 15 cm vd bovenaardse bodem meende ik nog een gat naar links te zien. Ik heb zelfs niet geprobeerd om te poken met de stok, beetje schrik dat er een beest zou uitspringen. :p  Ik heb er wat blaadjes ingegooid & opgelegd om veranderingen te kunnen zien. Gister en vandaag ligt het er nog even afgedekt bij.

Ik snap niet wat deze dieren hier komen zoeken, ik heb wel een zo ecologisch mogelijk (*) tuintje met in mijn terras (géén tegels onder) nog een kruidenbak van 75/100cm die bomvol kruiden staat, konijnen zouden die lusten, maar 2 weken geleden heb ik daar bladeren en krantenpapier opgelegd om de winter door te komen. Er ligt geen snoeiafval, de afgevallen bladeren laat ik wel liggen omdat vooral de merels daar zo graag snoepjes tussen zoeken. Ik vind nergens terug of een wild konijn graag smeerwortel zou lusten, want daar stonden wel 'n paar jonge smeerwortelplantjes, waar de "burcht" is staan nog oudere smeerwortelplanten, maar ik zie nu pas dat die ook uitgedund zijn in aantal (niet alleen omdat ik nog maar enkele weken geleden loof aftrok om tussen andere planten te steken). Het is m.i. héél raar dat er in de burcht geen wortels van smeerwortel te zien zijn: die hebben dus alles ofwel opgegeten ofwel weggewerkt (geen wortels te zien, maar die verteren wel snel als je ze op de aarde gooit). Aan de kant van een andere buur staan ook smeerwortelplantjes en die zien er qua aantal ook uitgedund uit, ik heb daar zelfs nog nooit bladeren geoogst, want ik kan er niet bij.
Er hangen wel 3 mezenbollen in 'n jasmijnstruikje & seringenheesters, ik denk niet dat konijnen of ratten de kans hebben om de afgevallen zaadjes op te eten, want de merels, lijsters, roodborstjes en zelfs een ekster komen die constant opruimen.

@tekenaar: inderdaad Choisya ternata en het blad zat idd veel dichter. Ik ben mindervalide die heel slecht te been is, het is niet eenvoudig om goeie foto's te nemen en rechtop te blijven ('k moet ook niet proberen die tak uit het zicht te houden met mijn wandelstok, dan lig ik gegarandeerd "tussen de patatten"). De meter kon ik wel even tegen de betonplaat houden, maar het was onmogelijk om daar tegelijkertijd een foto van te trekken.

(*) niet alle planten zijn inheems, vandaar "zo ecologisch mogelijk".

Chrissie6d

De onbekende bezoeker(s) sleept zelfs dingen naar mijn tuin! 3 grote stukken schors, minstens 1cm dik; zie foto: links en rechts met buitenkant naar boven, dik en "massief", middelste stuk met binnenkant naar boven, het zwarte gedeelte kan opengeplooid worden, het stinkt rot en ziet er ook rot uit; geen kleine insecten te zien. In mijn tuin heb ik geen bomen met zo'n dikke schorsen, mijn buren links en achter: alleen steentjes en terras; rechterbuur: lavendels en bodembedekkers. De dichtste bomen staan op minstens 10m van mijn tuintje. De schorsen lagen dicht bijeen onder een seringenstruik, op +- 3m van het hol dat ik (bijna) dagelijks toegooi & -stamp en dat 's anderendaags weer opengemaakt is. Enkele dagen later lagen er 2 stukken van zware terrastegels of dorpels (3cm dik) in & naast het hol.
De laatste 3 dagen is het hol nu wel dicht gebleven, ik meende eergister een klein nieuw hol ontdekt te hebben, heb een stukje plank opgegooid (wou niet op de natte aarde stappen :rolleyes: ), het plankje ligt er nog, dus waarschijnlijk toch geen nieuw holletje.

🤷🏻�♀️ WELK DIER zou bekwaam zijn om (met de kop?) zo'n zware stukken omhoog te duwen?

Schorsen: OM VAN TE ETEN???

Stenen: omdat die ergens in de weg lagen?


❓ Zou zo'n dier winterwikke en vogelwikke eten? Deze plantjes VERDWENEN namelijk allemaal. Ik vreesde dat enkele nieuwe bolgewassen (olifantenlook, tulpen) zouden opgegeten worden, maar die zijn intact.
De smeerwortels (Symphytum officinale) zijn enorm uitgedund, van de minstens 40 planten zijn er maar 8 meer over (andere jaren kreeg ik er altijd bij). Ik had ook 1 smeerwortel van een andere soort, vorig jaar gekregen van familie, die lust dat dier niét: is gegroeid en heeft 6 nieuwe plantjes opgeleverd   :lol:

Norman

Mijn eerste ingeving zou een bruine rat zijn.