Welk statief bij Swarovski ATC 17-40 x 56 of ATS 65 + 25-50

Gestart door NV12345, december 06, 2022, 17:04:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

NV12345

Ik overweeg aanschaf van een wat lichtere Swarovski telescoop. De ATC weegt minder dan 1 kilo en de ATS minder dan 1,5 kilo. Ik kijk ondertussen ook naar statief + statiefkop en daar loop ik helemaal vast. Er is zo veel aanbod! Belangrijk zijn voor mij gewicht en transportlengte, maar stabiliteit is natuurlijk ook belangrijk. Ik snap dat je met veel wind niet veel hebt aan een licht statief, maar ik zoek op dit moment alleen een mooi-weer-statief dat goed mee te nemen is op een lange wandeling. Wat statiefkoppen betreft zie ik vaak enorm lange handles wat mij ontzettend onhandig lijkt.
Ik vind het reisstatief van Swarovski (CCT) mooi met de CTH ststiefkop, maar dat is boven budget.
Kan iemand mij op weg helpen met wat gerichter zoeken?

Wilfred

#1
Kijk eens naar de Sirui Videohead VA-5 (prijs 126,65 bij een van de bekende foto winkels). Die heb ik zelf in gebruik en bevalt me erg goed. Het is een mooie degelijk gemaakte kop maar voor een videohead toch relatief licht en compact en er zit een niet al te lange hendel aan (lijkt op de foto langer dan ie is). Ik heb deze kop op een Rollei C6i statief (carbonversie) geschroefd en neem deze combinatie wel eens mee in (aan) mijn rugzak. Niet de allerlichtste combi maar wel lekker stabiel en hoog genoeg voor een kleine of middelgrote telescoop of een camera met telelens.

NV12345

Dank! Ik zie dat er ook een net wat kleinere en lichtere rollei C5i is. Ik ben niet zo lang dus dat zou wat kunnen zijn. Ik zag in een filmpje dat je de handle van de sirui kan aanpassen zodat die tijdens vervoer niet uitsteekt. Ik zet ze op mijn shortlist voor als ik naar de winkel ga.

Wilfred

De C5i kan inderdaad ook prima. Vanwege de gehoekte inkijk van de telesooop hoeft je statief ook niet zo heel hoog te zijn. De hendel van de VA-5 kan je inderdaad iets los draaien waardoor ie evenwijdig aan de statiefpoten kan worden geklapt. En je zou zelfs de hendel er nog af kunnen laten. Ga in elk geval voor een videokop want dat is toch het meest praktisch onder een telescoop. Zeker geen ballhead nemen, hoe licht en klein ze ook zijn.