Arcyria 1 -> A. cinerea

Gestart door M.Vullings, november 24, 2022, 14:17:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.Vullings

Dit slijmzwammetje gezien in klein groepje van 4 en een los staand op de binnenzijde van schors van dode fijnspar.
Is van deze foto's te zeggen of het een Arcyria is?
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Marian Jagers

Hallo Margot,

Inderdaad een Arcyria.
Groeten Marian

M.Vullings


Citaat van: Marian Jagers op november 24, 2022, 15:31:02 PMInderdaad een Arcyria.
Met deze foto's zal ik niet verder komen? Het waren al rijpe vruchtlichaampjes.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

Marian Jagers

Arcyria is best een lastig geslacht.
Zou je vondst grijs zijn zou ik denken aan A. cinera. Maar zo te zien is de kleur licht beige of zo. Nu is A. cinerea een variabele soort maar er zijn mogelijk ook andere kandidaten. De kleur zou wel kunnen voor A. cinerea maar dan zullen ook de mic. kenmerken moeten kloppen. Die kan ik van jouw foto's niet beoordelen.
Het beste is om je vondst uit te sleutelen of laten controleren door Hans van Hooff.
Groeten Marian

M.Vullings

Bedankt voor je uitleg, ik zal Hans van Hooff vragen of hij het wil bekijken.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.

M.Vullings

Citaat van: Marian Jagers op november 24, 2022, 20:26:15 PMArcyria is best een lastig geslacht.
Zou je vondst grijs zijn zou ik denken aan A. cinera. Maar zo te zien is de kleur licht beige of zo. Nu is A. cinerea een variabele soort maar er zijn mogelijk ook andere kandidaten. De kleur zou wel kunnen voor A. cinerea maar dan zullen ook de mic. kenmerken moeten kloppen. Die kan ik van jouw foto's niet beoordelen.
Het beste is om je vondst uit te sleutelen of laten controleren door Hans van Hooff.
Door Hans van Hooff gedetermineerd als Arcyria cinerea.
Met vriendelijke groet, Margot & Geert
Onze waarnemingen worden op verschillende invoerportalen doorgegeven.