schorshaarschubje?

Gestart door tomschrier, november 23, 2022, 17:20:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

tomschrier

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259836563/.
1 Schorshaarschubje - Agonimia allobata micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-11-21
locatie: Utrecht - Oost (wijk) (UT)

foto's:















Muurvormige sporen, ca 30 um lang, de sporen deden mij aan het haarschubje denken, perithecium en sporen lijken op de foto's die ik er van zie op verspreidingsatlas, lengte sporen klopt met gegevens British and other pyrenocarpous lichens; inmiddels een tweede preparaat gemaakt, thallus geeft dezelfde indruk, perithecium en sporen ook.

Inmiddels raak ik steeds meer overtuigd dat het deze soort is, maar ik verneem graag de mening van anderen

Matthijs Molenaar

Ik blijf er nog steeds bij dat het klopt!  ;)
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Sander v Zon

Jaa, deze was al opgevallen ;)
Zou je het hymenium kunnen testen met IKI? Als dat rood wordt heb je te maken met een Verrucariaceae en zal het zeer waarschijnlijk kloppen.
Groeten,
Sander

tomschrier

#3
Een spannende soort, niet nieuw voor Nederland zag ik. Dat hij niet veel gevonden wordt is logisch, ik vond hem thuis toen ik mijn samples aan het bekijken was oner de binoculair. Een IKI-oplossing heb ik niet, dus dat wordt lastig. Alle sites waar ik tot nu toe op aan het speuren ben geven een beeld dat past bij wat ik zie.

henkjanvdkolk

Een lastig geval, er zijn ook "gewone" schimmels die op hout leven met muurvormige sporen (al kon ik met even snel zoeken niet iets vinden wat goed matcht). Wat volgens mij niet klopt voor Agonimia allobata zijn de geheel ingezonken peritheciën die alleen aan de bovenkant zwart zijn (of komt dit door de manier van snijden?), terwijl Agonimia's vaak wat opliggende peritheciën hebben die rondom helemaal zwart zijn. Het lijkt ook op de wat beschadigde stukjes schors te zitten, maar dat vind ik moeilijk van de foto's in te schatten.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

tomschrier

Een paar matige foto's er bij gezet op waarneming. De peritheciën liggen vrij diep, maar zijn wel bijna rondom zwart.IMG_9418aa.JPG

tomschrier

Ik zie net de foto van de doorsnede op verspreidingsatlas en dat is hetzelfde als wat ik onder de microscoop zag, alleen de bodem is lichter van kleur

tomschrier

En in British and other pyrenocarpous lichens lees ik dat de epitheciën ook voor 2/3 ímmersed kunnen zijn. Ik zoek nog een epithecium op en probeer een betere foto te maken. IKI zal ik ook bestellen.

tomschrier

bewerkt met IKI, ik weet niet wat de kleur hoort te zijn, dus leg het graag voor

henkjanvdkolk

Moeilijk om op de foto's goed in te schatten. Als je voldoende materiaal hebt wil ik ook wel proberen er mooie doorsnedes van te maken om de kleuren aan zij- en onderkant beter in te schatten, en ik kan ook het hymenium testen met I en K/I.

De reactie van het hymenium (= gelei-achtige massa rond de asci) met Lugol (=I) moet bij Agonimia +rood zijn. De K/I reactie (eerst een preparaat maken met K, daarna uitspoelen met water, daarna Lugol toevoegen) moet blauw zijn.
Groeten,
Henk-Jan van der Kolk

Guido Berger

Citaat van: tomschrier op november 28, 2022, 14:19:36 PMbewerkt met IKI, ik weet niet wat de kleur hoort te zijn, dus leg het graag voor

Tom heb je ook en uitgezoomde foto?

tomschrier

Even puzzelen hoe, maar gelukt om de bestanden klein genoeg te krijgen. Dit geeft meer overzicht, ik ga nog de reactie bekijken en melden met eerst K. Inmiddels heb ik nog een keer deze soort gevonden https://waarneming.nl/observation/260113780/