Hoofdmenu

onbekende kokermot

Gestart door Mario Renden, november 20, 2022, 22:32:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259800871/.
1 Coleophora spec. imago, op licht
datum: 2022-07-13
locatie: Den Helder - Donkere Duinen (NH)

foto's:





caliprobola

Het is een vrouwtje maar je mist heel het interne deel van het genitaal. Bij Coleophora zitten de verschillen net heel vaak in die interne delen (ductus bursae & corpus bursae). Je kan gerust kijken op bv mothdissection of je op basis van wat je ziet op en rond dat 8ste tergiet iets kan zeggen. Zwaluwtongkokermot lijkt er bv wel wat op. Om duidelijk te maken wat ik bedoel heb ik hier het genitaal van die soort even bijgevoegd en aangeduid welk deel jij ons toont en dan zie je echter dat een heel erg kenmerkend deel ontbreekt (plaatje van deze site). Het lijkt me dus sterk moest je een ID hard kunnen maken zonder dat zicht op die interne structuren.
Als je het genitaal van een vrouwtje wil bekijken steek je best het hele achterlijf in KOH en na inwerken van de KOH kan je dan het tergiet & sterniet verwijderen met een fijn naaldje zodat je die interne structuren kan bekijken. Uitgebreide info over hoe genitaliƫn van vlinders prepareren vind je op deze link.

Mario Renden

Hartstikke bedankt Pieter voor  jouw uitgebreide uitleg. :blink:  Ik ga er naar kijken.