Nog ongevouwen mijn van een vouwmot? Op luzerne.

Gestart door Rayan Majoor, november 16, 2022, 20:47:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/259599035/.
1 Honingklavervouwmot - Phyllonorycter medicaginella mijn, gezien
datum: 2022-09-21
locatie: Wageningen - Kortenoord (GE)

foto's:


Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Ik krijg geen Phyllonorycter-gevoel bij deze. Heb je Agromyza nana ook bekeken?

James

Rayan Majoor

Ik had inderdaad ook meer de indruk dat het een mineervlieg-mijn zou zijn... maar die zouden allemaal in ieder geval deels een gangmijn hebben. Nu kan het natuurlijk zijn dat het ganggedeelte opgeslokt is door de blaasmijn. Echter is de mijn onderzijdig, dus dat klopt dan ook al niet voor A. nana. Ik heb wel in hetzelfde bosje luzerne een A. nana-mijn gevonden (denk ik), en nog weer een andere mijn die een volledige gangmijn lijkt te zijn (maar wellicht wel een mislukte mijn van A. nana is).
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

jck

Interessant. Als ik lang genoeg naar foto's 1 en 2 kijk, meen ik een rups te zien. Kijk naar het stukje rechtsonder de hoofdnerf - de rups hangt bijna verticaal. Althans, volgens mij is het een rups - vliegenmaden zijn meestal meer gedrongen, dacht ik. Dan zie ik bij Luzerne - op Bladmineerders - een drietal Phyllonorycters met onderzijdige mijnen. Als ik de opmerkingen bij Phyllonorycter insignitella lees, dan vrees ik dat dit bijna onmogelijk is.

James

Rayan Majoor

Ja, het is een lastig gevalletje...  en helaas heb ik ook niet meer mijnen gevonden.
Normaal gesproken zou ik er volgend jaar dan weer opnieuw naar gaan kijken, maar dan woon ik hier waarschijnlijk niet meer. Hopelijk heeft de rups zich toch weten te verpoppen en kom ik volgend jaar een verrassingsvlindertje tegen in mijn kweekbakjes.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Rayan Majoor

Blijkbaar had ik toch nog wel beelden van de mijn in een iets later stadium:



Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl