Hoofdmenu

Nieuw Rund

Gestart door boogey55, september 02, 2005, 21:24:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

boogey55

Al lange tijd verbaas ik mij er over dat een of andere Nederlander ooit op het onzalige idee is gekomen een rund te te ontwerpen in zwart en wit. Een koe kweken dat waanzinnig veel melk levert is tot daar en toe, maar dat dan in pop-art tinten te doen is voor mij niet te bevatten.
Gelukkig is er nu in Nederland een nieuwe koe ontwikkeld in een normale, roodbruine, kleur. Deze is speciaal voor de uiterwaarden bedoeld. Ik juich dat toe. Vooral omdat we dan niet voor de keus komen te staan om die op  te nemen in onze zoogdieren index.

Het rund is namelijk tam en uitgezet (niet eens een escape dus). Bovendien heeft ie nooit eerder bestaan, dus geen herintreder. Ideaal; geen discussie over mogelijk.  :duim:
Groet, Pim Frijling
Wolvega

Freek Verkerk

Ik weet van bepalde honden, cockerspaniels, dat ze die zwart / wir gefokt hebben om ze beter te onderscheiden van het wild. Tijdens de jacht werd er kennelijk ook wel eens een hond geschoten.
Met koeien zal het wel een ander verhaal zijn.  Misschien kon men ze zo makkelijker terugvinden. Of misschien is het een toevallige mutatie. Wie weet het?

Heb je ook foto's van dit nieuwe rund? Of een naam?

Ik hoorde dat ze speciaal voor kinder boerderijene een klein rund gingen fokken, is dat hetzelfde?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

boogey55

#2
Citeer

Heb je ook foto's van dit nieuwe rund? Of een naam?

Ik hoorde dat ze speciaal voor kinder boerderijene een klein rund gingen fokken, is dat hetzelfde?
Op de drie vragen een: NEE.

Voor de naam is of wordt een vraagprjs uitgeschreven.
Het rund is bruin met kleine uier. Moeder is een roodbont rund, de vader is een Frans rundersoort.

De soort is een speciaal gefokt dier voor de uiterwaarden.
Groet, Pim Frijling
Wolvega

PKAN

Natuurmonumenten zet nu overal van de Charolais runderen uit. Op de Wolfhezerheide staan ieder jaar jonge stieren die aan het eind van het seizoen geslacht worden.

Het afmesten van slachtstieren is geen natuurbeheer maar veeteelt.

Daar komt bij dat het absoluut niet veilig is. Het Charolais-rund is incidenteel agressief. Zo'n club jonge stieren vaak baldadig. Ik heb ze wel eens een keer een groep jonge stieren gehad die achter me aan rende.

Ik vind het niet ethisch om tegen bezoekers te zeggen "toegang op eigen risico". De Wolfhezerheide wordt doorkruisd door de historisch route van de Schelmseweg, er liggen monumenten uit de ijzertijd. Op die zandpaden heeft de wandelaar toch wel enig recht van overpad opgebouwd in al die eeuwen.

De Wolfhezerheide was het mooist toen ze daar nog schapen hadden. Daarna hadden ze er een tijdje van allerlei soorten runderen en paarden als experiment. Die dieren hadden zo'n mineralengebrek dat ze dode konijnen gewoon opaten om aan mineralenbehoefte te voorzien.

Het is jammer dat er over Schotse Hooglanders werd geklaagd. Die beesten zijn alleen agressief als je dichtbij komt. Als jij ze met rust laat, laten zij jou met rust. Ik hoop dat het nieuwe rund daar een beetje op lijkt.

Freek Verkerk

Waarom moeten ze een nieuw rund fokken. We hebben toch al voldoende runderrassen, ook geschikt voor onze delta?
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

tekenaar

CiteerAl lange tijd verbaas ik mij er over dat een of andere Nederlander ooit op het onzalige idee is gekomen een rund te te ontwerpen in zwart en wit.
De Nederlandse (in Amerika tot Holstein Friesian verdedelde) runderen zijn zwart wit omdat het ras zo herkenbaar mogelijk moet zijn. Bij de meeste runderrassen wordt gericht geselecteerd op een of enkele kleurpatronen zodat het op de veemarkt direct duidelijk is om welk ras het gaat, ook als het betreffende rund nog een kalfje is (met minder duidelijke overige raskenmerken). Van de Nederlandse runderen was bekend dat het slag 'wat zwart-bont was, witte poten had en een witte, lange sliertige staart' het meeste melk gaf. Andere kleurpatronen werden gezien als kruisingen die minder opbrengst gaven. De kleur was dus een herkenningsteken voor het ras, wat internationaal als zodanig bekend was. Er bestaan overigens ook bruine melkkoeien met een vergelijkbare melkopbrengst: Jerseys. Kruisingen tussen Jerseys en zwartbonte leveren minder melk op als de ouderrassen en zijn veel minder hanteerbaar (lijken dus een beetje meer op wilde runderen).

Samengevat: Nederlandse koeien zijn zwart wit omdat een veehandelaar beter zwart witte kan slijten als bruine.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

PKAN

CiteerSamengevat: Nederlandse koeien zijn zwart wit omdat een veehandelaar beter zwart witte kan slijten als bruine.
Ik vind die bruine koeien zooooooo jaren '70.


tekenaar

Citeer

Ik hoorde dat ze speciaal voor kinder boerderijene een klein rund gingen fokken, is dat hetzelfde?

Dat bestaat al lang en heet Dexter rund. Dit is een dwergvorm van het Ierse Kerry ras. Onder Dexter runderen zitten exemplaren die nog eens extra klein zijn door een mutatie (genetische afwijking). Voor diegenen die wat van genetica weten: als een rund homozygoot is voor de betreffende mutatie wordt hij als misvormd kalf doodgeboren halverwege de dracht. Op een beetje verantwoorde manier fokken van deze 'dwergrunderen' betekend dus steeds een 'normale kleine' kruisen met een 'extra kleine'. Dexter runderen kunnen overigens best temperamentvol zijn en zijn niet altijd makkelijk in de omgang. Ze zijn eenkleurig zwart of donker-roodbruin.

Her en der staat mischien nog een dwerg-zeboe te vereenzamen (wellicht nog één raszuivere (stokoude) stier in Nederland?). Dwergzeboes zijn wel aan de kleine kant maar de in Europa gehouden stam is niet echt dwerg-achtig meer. Ook dwergzeboes hebben de naam agressief te kunnen zijn.

Zullen we een keertje een 'koeien-waarneming.nl' pagina opstarten?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

boogey55

Groet, Pim Frijling
Wolvega