Hoofdmenu

Daslook ?

Gestart door rapunzel, november 02, 2022, 15:08:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Koos Ballintijn

nielseimers

Het is een soort Hartbladaster - Eurybia spec. Waarom meld je dat het geen Daslook is? Hij staat toch ook niet onder die naam.

In dit forum topic kan je de verschillen tussen de soorten vinden. Je zult enkele zaken op moeten meten. Kijk ook naar aan/afwezigheid van klierharen op het omwindsel.
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=384755.msg2163897#msg2163897

rapunzel

Ik heb bij het invoeren van de waarneming beeldherkenning aangezet. Die gaf aan dat het met 70% waarschijnlijkheid daslook was. Dat wilde ik even melden. Maar heb dit misschien bij het verkeerde forum onderdeel gedaan.
Koos
Koos Ballintijn

Willemien Troelstra

Beste Koos,

Maak je geen zorgen. 70% herkenning is niet bijzonder hoog en zal er niet toe leiden dat de waarneming automatisch goed wordt gekeurd als de waarnemer ervoor kiest die suggestie over te nemen. Wij validatoren hebben geen invloed op die %, want dat is wat de fotoherkenningssoftware ervan maakt.

Groet, Willemien
groet, Willemien Troelstra

rapunzel

Moet ik dit soort povere/foute prestaties nog ergens melden wanneer waarnemingen met Obsmapp worden ingevoerd ?
Gr.
Koos
Koos Ballintijn


nielseimers

Nee, we kunnen er namelijk niets mee. De herkenningssoftware (NIA) van waarneming.nl wordt eens in de zoveel maanden geüpdatet. Hij leert dan alle soorten in één keer. Je kan hem dus niet één soort opnieuw laten leren. Ook kan je niet aangeven dat hij een soort foutief herkend heeft.

Met elke update werkt de software iets beter, maar je kan tussendoor dus geen kleine wijzigingen/verbeteringen aanbrengen. Het is gewoon accepteren dat hij vrij goed werkt, maar soms compleet er naast zit.

RutgerB

Aangezien NIA zich baseert op met groene vinkjes goedgekeurde waarnemingen hebben validatoren natuurlijk zeker wel invloed (gehad). Die groene vinkjes reviseren met het oog op het gebruik van NIA zou kunnen helpen NIA te verbeteren. Vele groene vinkjes die we plaatsten waren niet bedoeld als (goede) referentie. Als ik uit een hoekje van een foto een goed kenmerk schraap gaat NIA dat heus niet herkennen.

Helaas is reviseren eindeloos veel werk, zeker voor algemene soorten.

Mijn aanbeveling is daarom dat je per soort expliciet foto's aanwijst, ook per stadium, die NIA mag/moet gebruiken.

Gekke fouten van NIA hebben overigens ook andere oorzaken. Bijvoorbeeld dat er een plant wordt voorgelegd waar er geen of niet genoeg referentie-foto's van zijn. Ook kan de foto gewoonweg niet goed genoeg of duidelijk zijn. Als bloemetjes van een boterbloem uit een bedje vegetatieve bosaardbei steken krijg je heel aparte suggesties.