Herkent iemand deze bladwesp in de uiterwaarde? => Tenthredopsis ornata (♂︎)

Gestart door Rayan Majoor, juli 15, 2022, 17:20:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rayan Majoor

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/249175642/.
1 Bladwesp onbekend - Symphyta indet. imago, gezien
datum: 2022-06-01
locatie: Wageningen - Wageningse Bovenpolder (GE)

foto's:




Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

heermoes

Hoi Rayan,

Dit zijn twee soorten, de eerste foto doet mij denken aan een Macrophya.
De rest van de foto's is een mannetje Tenthredopsis ornata.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Rayan Majoor

#2
Hoi Luc,

ah ja, ik zie het nu. Dacht één beestje gevolgd te hebben, maar blijkbaar waren het er twee :)
T. ornata lijkt een vrij zeldzaam beestje te zijn, als ik het zo zie... maar lijkt inderdaad goed overeen te komen met het beestje dat jij gevangen hebt :duim:
Ik pas het aan! Bedankt!

Ik zie nu trouwens dat ik van eenzelfde soort beestje als op de eerste foto ook al een waarneming heb (ander individu of zelfde individu een paar minuten later weer gefotografeerd). Deze had ik weggezet als (onzekere) Macrophya annulata. Nu ben ik zeker geen expert op het gebied van bladwespen, maar ben toch even benieuwd wat je hierover te zeggen hebt. Ook een optie, of zie je iets wat die soort al uitsluit?
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

heermoes

Hoi,
Misschien is T. ornata toch met een slag om de arm. T. stigma lijkt er erg op. Maar ook hardere kenmerken als antenne leden lijken op T. ornata te wijzen. (Achtste antennelid lengte:breedte 3-4:1)

Die andere lijken inderdaad wel een beetje op elkaar
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen