Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, augustus 27, 2021, 14:39:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Even terugkomen op levensstadium:

Dat verhaal van 0,0001% moet genuanceerd worden. Bij soorten die juist heel vaak gezien worden is het misschien niet zo'n probleem maar er zijn soorten waar het wel degelijk belangrijk is.

Voorbeeld: er zijn 2 microvlinders die heel weinig  gemeld worden op de website. De uitzondering is hier in de buurt van Apeldoorn - ik geef ook toe dat ik opzettelijk naar deze soorten ga zoeken. Bij Stigmella regiella staan er sinds 2000 slechts 48 waarnemingen met een  :right: en ze zijn bijna allemaal van mij. 7 van die 48 waarnemingen zijn waarnemingen waarbij de groepssamenstelling duidelijk aangegeven wordt maar er is niet altijd een foto van alles wat ik gezien heb. Hetzelfde geldt voor Stigmella crataegella: sinds 2000 23 waarnemingen (21 van mij) met  :right: waarvan 4 waarbij de groepssamenstelling aangegeven is.

Als je alles op de grote hoop gooit, dreigen deze gegevens uit het oog te verdwiijnen.

James

hiskodevries

zeker voor zulke bijzondere soorten is het heel belangrijk om per stadium aparte waarnemingen te maken.
Dit om NIA goed te trainen. Voor het kleed wordt niet naar de opgegeven waarde bij de foto gekeken, maar die bij de waarneming
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jck

Dan lijkt het me een idee om de invoerscherm voor Groepssamenstelling voor insectengroepen te veranderen.

Ik zou het scherm "Groepssamenstelling Imago's" noemen  en beperken tot imago's ( kan je mannetjes en vrouwtjes samen opgeven) met daarbij een duidelijke vermelding dat andere levensstadia apart ingevoerd moeten worden. Dan houd je je gegevens zuiver.

James

hiskodevries

James, dus dan kun je geen groepje van larven invoeren met verschillende activiteiten ?
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jck

Als je op Toon alle opties klikt, kan je daar Activiteit en Levensstadium opgeven. Ik zou (bij insecten e.d.) het schermpje Groepssamenstelling alleen gebruiken voor mannetje en vrouwtje imago's. Dan hoef je alleen aantal en geslacht in te vullen.

James

Ren-Stimpy

Citaat van: hiskodevries op augustus 26, 2022, 09:53:37 AM
ja die moeten minstens 1 like hebben gehad. Alleen liken op de nieuwe site gebeurt niet zoveel meer, dus aanvullingen gebeuren nauwelijks

Reden dat ik het vraag is dat ik regelmatig op het verkeerde been wordt gezet en denk dat het een recente waarneming is  :rolleye:.

RB

Hoi allen, ik ben nu ruim twee jaar gebruiker van waarneming.nl en bijbehorende app, waarvan het laatste jaar vrij intensief. Ik loop echter wel tegen een paar missende functies aan die het leven makkelijker zouden maken. Ik heb deze topic gelezen en ook de 'feature complete'-lijst gescreend en op 1 voorstel na kwam ik mijn ideeen niet tegen. Wat ik graag zou willen zien zal ik onderverdelen naar verschillende kopjes.

Validatie:
1) Als ik nu een detail wijzig/toevoeg of een link naar een youtube-filmpje wil toevoegen na een validatie van een waarneming, wijzigt de validatiestatus  weer naar niet gevalideerd. Dat is jammer. Zou dit niet alleen plaats kunnen vinden als de soortnaam gewijzigd wordt? Of desnoods als soort en/of de foto gewijzigd wordt? Soms is een validator ook te snel: via een upload met ObsIdentify kan ik maar zeer beperkte informatie toevoegen en als ik wat later op site kom is de waarneming soms al gevalideerd, voor ik iets heb kunnen toevoegen. ObsMapp vind ik technisch een vervelend werkende app op mijn telefoon (loopt vaak vast), waardoor ik deze niet gebruik. Tegelijk wil ik niet disrespectvol zijn naar de Validator en wijzig ik dan vaak mijn waarneming niet meer, wat eigenlijk ten koste gaat van de waarde van de data.

2) Er zijn validators die behoorlijk actief/fanatiek aan het valideren zijn, maar er zijn ook soortgroepen/soorten die zelden gevalideerd worden. Om de werkdruk en -voorraad van de validators (welke met toenemend haast exponentieel gebruik van de site vast ook enorm zal zijn toegenomen) te verlichten, zou het niet waardevol zijn als de gebruiker zelf al kan aangeven bij een waarneming of deze graag wil dat een validator ernaar kijkt ipv dat alles op een werkvoorraad-berg van de validator verschijnt? Ik hoef niet per se elke groene vleesvlieg gevalideerd te hebben in mijn lijst (al waardeer ik de ijver van de specifieke validator zeer).

Gebruikersrollen
Over validators gesproken: in de feature complete list stond een link van een screenshot van de oude site naar gebruikersrollen. Deze lijst van gebruikers met gebruikersrollen zie ik nu nergens meer terug. Kan deze weer toegevoegd worden aan de site?

Auteursrechten:
Voor de meeste foto's die ik upload vind ik de CC-BY-SA rechtenstatus geen enkel probleem. Er zijn echter foto's die ik upload waar ik of erg trots op ben en graag niet veranderd zou willen zien/geen commercieel gebruik van wil toelaten mocht deze door derden gebruikt willen worden. Of foto's waar ik veel tijd en moeite in heb gestoken om te kunnen maken, en door het aanschaffen van een nieuwe camera voornamelijk om voor deze site en mijn plezier in het gebruik ervan mijn fotokwaliteit toe te laten nemen daadwerkelijk kosten heb gemaakt, waar ik absoluut niet van wil dat anderen mijn foto's zouden gebruiken anders dan voor educatieve doeleinden/persoonlijk gebruik. Echter kan ik slechts een standaard-rechteninstelling kiezen en de rechten niet op individuele basis bij foto's aanpassen. Dat zou ik graag wel willen kunnen doen.

Etalage op profiel:
Iedere frequente gerbuiker van deze site heeft wel een klein aantal zeer bijzondere waarnemingen die vanwege zeldzaamheid, kwaliteit foto of bijzonder verhaal een plekje op het profiel van de gebruiker zou verdienen. Een etalage van de 5 of 10 'meest bijzondere' waarnemingen gekozen door de gebruiker zelf zou een erg leuke feature zijn. Op dit moment raken de waarnemingen van gebruikers naarmate nieuwe waarnemingen toenemen in de vergetelheid: men moet gericht gaan zoeken naar een specifieke waarneming en men weet niet of een waarneming erg bijzonder is voor de gebruiker in kwestie, dat maakt het bekijken van  andermans waarnemingen onpersoonlijk en minder leuk.

Gebruikersshortlist:
Reeds in deze draad door Bram voorgesteld, maar ook een idee welke ik al had en zeer ondersteun: Zowel voor het sociale component als voor mijn efficiente vrijwillige insektentel-datainvoer zou het wenselijk zijn als ik een shortlist van een aantal gebruikers kan toevoegen aan mijn profiel, zodat ik snel naar deze gebruikers toe kan gaan, ipv steeds individueel te moeten zoeken naar gebruikers in het zoekscherm.

Contactmogelijkheid:
Ik snap dat deze site geen social network is of moet willen worden, maar een kleine middenweg zou best kunnen. Soms kom ik mensen tegen via de wandelingen die ik maak en hebben we het/wijs ik hen op het bestaan van deze site. Deze gesprekken zijn soms best leuk en het zou een verrijking kunnen zijn als je via deze site contact met elkaar zou kunnen leggen, en wellicht in de toekomst gezamenlijk invoer-wandelingen kan gaan maken.

Betaalfunctie:
Ik weet niet wat de kosten zijn voor deze site, maar gezien het grote dataverkeer zal er flink wat serverruimte gehuurd/gekocht moeten worden. Ik heb ook geen inzicht in het verdienmodel van deze site, advertenties zie ik gelukkig niet. Echter zou ik als gebruiker best willen betalen voor wat extra functies, zoals bijvoorbeeld de laatste drie die ik hierboven voorstelde. Functies die de site leuker maken, maar niet per se beter en niet de waarde van de data veranderen of niet-betalende gebruikers weg zouden jagen. Ik denk niet dat ik de enige zou zijn.

hiskodevries

over validatie:
Als jij een belangrijk onderdeel aan je waarneming toevoegt of aanpast dan is het logisch dat de waarneming opnieuw beoordeeld moet worden.
Als je niet genoeg informatie kwijt kan via obsidentify dan adviseer ik je gebruik te maken van 1 van de andere twee apps https://waarneming.nl/apps/ die hebben beide alle mogelijkheden om je waarneming volledig samen te stellen en hebben een optionele beeldherkenning.
We valideren niet om de gebruikers tevreden te stellen, maar om de dataset betrouwbaar te houden. Als je gewone soorten zonder foto invoert zal geen validator daar naar kijken.

De feature complete lijst is bedoeld om een minimale set van functionaliteiten te creëren waardoor elke gebruiker van de oude site met een tevreden gevoel overstapt, niet om elke functie over te zetten, want dan wordt het weer een brei van functionaliteit waar niemand de weg in vind.

Auteursrechten worden op gebruikersniveau vastgelegd, als dat op foto niveau vastgelegd zou moeten worden betekend dit een ingrijpende wijziging waaraan een behoorlijk aantal uren besteed zou moeten worden. We hebben urgentere zaken.

Dat soort leuke zaken kun je zelf toch al prima in je profiel opnemen? Je hebt daar een vrij tekstveld waar je van alles in kan zetten

'Binnenkort' komt wel een groepen module in obsidentify beschikbaar, waarin gebruikers elkaars waarnemingen direct kunnen volgen. Ongetwijfeld zal dit in de loop van de tijd uitgebreid worden naar de site zelf

We hebben een beperkte contact mogelijkheid , zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,459643.0.html

Onderaan elke pagina staat een 'Ondersteun ons en doneer' knop welke naar https://waarneming.nl/donate/ leidt

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RB

Citaat van: hiskodevries op september 06, 2022, 09:05:48 AM
over validatie:
Als jij een belangrijk onderdeel aan je waarneming toevoegt of aanpast dan is het logisch dat de waarneming opnieuw beoordeeld moet worden.
Bij een belangrijk onderdeel (zoals soort, foto of eventueel geslacht/levensstadium) wel ja. Maar bij het toevoegen van een youtube-link, een wijziging van methode van 'onbekend naar gezien', of het veranderen van aantal individuen vind ik het een vreemde situatie dat de validatie verdwijnt.

Citeer
Als je niet genoeg informatie kwijt kan via obsidentify dan adviseer ik je gebruik te maken van 1 van de andere twee apps https://waarneming.nl/apps/ die hebben beide alle mogelijkheden om je waarneming volledig samen te stellen en hebben een optionele beeldherkenning.
Zoals gezegd in de post hierboven loopt ObsMapp op mijn telefoon continu vast. Dat is dus geen optie. Ik zal eens kijken of deze op mijn tablet wel functioneert.

Citeer
We valideren niet om de gebruikers tevreden te stellen, maar om de dataset betrouwbaar te houden. Als je gewone soorten zonder foto invoert zal geen validator daar naar kijken.
Tot zover mijn poging om mee te denken in het verlichten van de werkvoorraad van de validators.

Citeer
De feature complete lijst is bedoeld om een minimale set van functionaliteiten te creëren waardoor elke gebruiker van de oude site met een tevreden gevoel overstapt, niet om elke functie over te zetten, want dan wordt het weer een brei van functionaliteit waar niemand de weg in vind.
Prima. Ik vind het wel jammer dat ik geen idee heb wie er allemaal als soortenexpert kunnen valideren, maar goed, ik snap dat hier geen prioriteit in ligt.

Citeer
Auteursrechten worden op gebruikersniveau vastgelegd, als dat op foto niveau vastgelegd zou moeten worden betekend dit een ingrijpende wijziging waaraan een behoorlijk aantal uren besteed zou moeten worden. We hebben urgentere zaken.
Ingrijpend? Dat kan ik me technisch qua programmering niet echt voorstellen. Het lijkt me -als leek- een vrij simpele aanpassing namelijk. Een algemene keuze zoals het nu al is, op gebruikersniveau, kan gewoon blijven. Een mogelijkheid deze keuze op de fotopagina om te zetten voor die specifieke foto als toevoeging lijkt me vrij weinig extra programmmering vergen. Maardat het niet urgent is snap ik. Het betekent wel dat ik mijn standaard setting over zet naar een stuk minder vrij dan cc-by-sa, immers is het vrij -met name commercieel- gebruik mogen laten maken van mijn foto's ook niet zo urgent voor mij. Eerlijkheidshalve dient gezegd te worden dat ik toch maar een tiental foto's heb geproduceerd die daar eventueel voor in aanmerking zouden kunnen komen, qua kwaliteit.

Citeer
Dat soort leuke zaken kun je zelf toch al prima in je profiel opnemen? Je hebt daar een vrij tekstveld waar je van alles in kan zetten
Dat tekstveld wordt overigens door heel weinig mensen gebruikt, heb ik al gezien. Het komt ook niet in de buurt van de 'wens' die ik hier deponeer in de wensentopic.

Citeer
'Binnenkort' komt wel een groepen module in obsidentify beschikbaar, waarin gebruikers elkaars waarnemingen direct kunnen volgen. Ongetwijfeld zal dit in de loop van de tijd uitgebreid worden naar de site zelf
Fijn en een leuke toevoeging. Ik ben benieuwd!

Citeer
We hebben een beperkte contact mogelijkheid , zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,459643.0.html
Dank, ik zal na deze reactie eens kijken in dat draadje.

Citeer
Onderaan elke pagina staat een 'Ondersteun ons en doneer' knop welke naar https://waarneming.nl/donate/ leidt
Ik doe niet meer aan doneren, behoudens één specifieke anbi. Toen ik nog bloeddonor was bleek mijn bloed op slinkse wijze verkocht te worden aan de hoogste bieder in het buitenland en werd vooral de directeur beter van mijn bloed en niet degenen die het in het ziekenhuis zo hard nodig hebben.

Ik ken de directeur niet, noch de private personen betrokken in Observation International, noch hoeveel geld ze krijgen voor hun werk voor de stichting. Ik voel me geenszins geroepen om mogelijk mee te betalen aan hun vakanties, want dat is wat Sanquin mij heeft geleerd. Mee betalen aan nieuwe functionaliteit van een site waar ik graag gebruik van maak, vind ik daarentegen geen enkel probleem. Dan betaal je namelijk gewoon voor iets dat je gebruikt. En als die nieuwe, betaalfunctionaliteit zowel mijn ervaring op de site leuker maakt en het voor de site meer geld oplevert, dan zie ik daar voor beiden een win-win situatie in. Al waardeer ik de volledig gratis toegang óók, als dit een principekwestie is.

Joris12345

Vinkjes verliezen door bewerken
Eens met RB: jammer dat je goedkeuring verliest als je een video-link wil toevoegen (wat een paar dagen bewerking kan kosten) aan een bijzondere waarneming die je zo snel mogelijk met foto-bewijs wilt delen. Andere situatie: wanneer je locatie / aantal / ... blijkbaar verkeerd had ingevoerd en wilt corrigeren.

Dan baal ik niet vanwege mijn eigen scorelijst, maar omdat de kostbare tijd van de validator verloren gaat. Ze komen vaak niet aan een herbeoordeling toe merk ik.

Ideaal zou zijn dat ik bij de knop om aanpassingen op te slaan, iets kan aanvinken zoals 'waarneming opnieuw laten beoordelen ja/nee'.

PS RD: het laatste wat je wil is dat waarneming.nl het budget moet besteden aan juristen. Je kan je topfoto's een watermerk geven tegen diefstal wat meteen een reclamebanner voor je site kan zijn bijvoorbeeld.

hiskodevries

Joris je noemt te wijzigen kenmerken die van invloed zijn op de determinatie
jij voegt een waarneming toe met een foto van een kokmeeuw en daarna een video van een zilvermeeuw
lokatie/aantal allemaal belangrijk
je had eerst 1 roodpootvalk en na wijzigen 1000
je had eerst een roodpootvalk op een plek waar geen andere waarneming van bekend was en daarna gewijzigd naar een plek waar deze wel bekend is
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maico Weites

Iets wat ik nog graag op de nieuwe website terugzie, is de optie om meerdere waarnemingen in je lijst te selecteren en aan te passen (bijv. wanneer je per abuis de verkeerde datum hebt laten staan of wanneer in ObsMapp de gegevens in het detailveld bij alle geüploade waarnemingen staan).
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Daandrukker

Citaat van: Maico Weites op september 18, 2022, 19:07:09 PM
Iets wat ik nog graag op de nieuwe website terugzie, is de optie om meerdere waarnemingen in je lijst te selecteren en aan te passen (bijv. wanneer je per abuis de verkeerde datum hebt laten staan of wanneer in ObsMapp de gegevens in het detailveld bij alle geüploade waarnemingen staan).
Ja of wanneer je de ondersoort wil specificeren (bijvoorbeeld als je terugkomt van vakantie). Dit kon op de oude site ook nog niet, dus bij dezen ook het verzoek om bij een dergelijke tool op de nieuwe site ook de soortnaam aanpasbaar te maken.

Groetjes,
Daan
Vriendelijke groeten,
Daan Drukker
Validatiecoördinator bij EIS-Kenniscentrum Insecten

Maico Weites

#193
Zou de wetenschappelijke familienaam ook op dit menu weergeven kunnen worden?
Bijvoorbeeld Waterroofkevers (Dytiscidae)
Veel van de Nederlandse familienamen worden eigenlijk nooit door entomologen gebruikt.
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Wendy Langemaat

Sorry, moet waterberging Ossehaar zijn ipv Ossenhaar🫣

hiskodevries

#195
Citaat van: Maico Weites op oktober 02, 2022, 00:16:01 AM
Zou de wetenschappelijke familienaam ook op dit menu weergeven kunnen worden?
Bijvoorbeeld Waterkevers (Dytiscidae)
Veel van de Nederlandse familienamen worden eigenlijk nooit door entomologen gebruikt.
ben ik helemaal met je eens, een link ontbreekt waardoor het bekijken wel erg moeilijk wordt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maico Weites

Citaat van: hiskodevries op oktober 03, 2022, 13:00:21 PM
Citaat van: Maico Weites op oktober 02, 2022, 00:16:01 AM
Zou de wetenschappelijke familienaam ook op dit menu weergeven kunnen worden?
Bijvoorbeeld Waterkevers (Dytiscidae)
Veel van de Nederlandse familienamen worden eigenlijk nooit door entomologen gebruikt.
ben ik helemaal met je eens, een link ontbreekt waardoor het bekijken wel erg moeilijk wordt

bijvoorbeeld: https://waarneming.nl/species/22206/
Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

Natuur123

Misschien dat het al eerder ergens aangegeven is, maar is het mogelijk om bij 'vogels' bij het gedrag (kleur)ringdragend de ontsnapte en niet ontsnapte vogels te splitsen?
Als ik nu namelijk vogels die voor wetenschappelijk onderzoek geringd zijn zoek door middel van deze functie, krijg ik ook allemaal ontsnapte vogels ertussen...

hiskodevries

als je bedoeld om een extra gedrag te laten toevoegen dan moet je teleurstellen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Natuur123

Zoiets bedoelde ik inderdaad, helaas. Of een vakje 'alleen wetenschappelijke ringen' of 'zonder ontsnapte vogels'?

Elachista

Graag wil ik nogmaals een langgekoesterde wens delen.

Sinds de invoering van de AVG mogen gebruikers zomaar alle namen opgeven. Ik valideer soms waarnemers met de gekste namen of zelfs één letter.
Dat wordt maand na maand erger en gekker. Het werkt behoorlijk vervuilend. Sommige mensen willen met naam bekend zijn bij een PGO, maar willen niet dat hun naam volledig op W.nl komt.

Er is nu niets te kiezen!

Een overeenkomst moet mogelijk zijn bij registratie. Je kunt simpelweg aangegeven hoe je voor het publiek zichtbaar wilt zijn: onder een nickname of [user1452] of weet ik veel. Oftewel je pseudoniem of alias zichtbaar.
Het behoeft een extra veld, wellicht. Eerder stelde ik dat AVG gaat over persoonsgegevens en de bescherming daarvan en met gerichte aanpassingen kan je nog steeds volledig AVG-proof gegevens verzamelen. Dit zou elke jurist beamen.

Het zou mooi zijn als dit idee kan worden opgepakt.
Groet,
Tymo

hiskodevries

Tymo. Daar kunnen we kort over zijn. Mensen zijn geheel vrij hoe zich willen noemen op Waarneming.nl
Waarom zou nog een apart veld nodig zijn ? dat mag aan niemand getoond worden.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Elachista

#202
't Antwoord op je vraag staat gegeven.
Groet,
Tymo

Marco van Wieringen2

Bij insecten komt het vaak voor dat meerdere levensstadia worden samengenomen in een waarneming. Bij het kiezen in de keuzelijst levenstadium' levert dat een probleem op, omdat slechts één optie kan worden gekozen.
Waarneming.nl gebruik ik regelmatig om materiaal via de optie 'foto's' te kunnen vergelijken. Bij de keuze voor een bepaald levenstadium bij het invoeren van een waarneming komen de andere stadia die ook als foto in de waarneming zijn opgenomen dus niet in beeld van een zoekopdracht in de rubriek 'foto's'.
Voorstel is de opname van een optie 'meerdere' in de keuzelijst 'levenstadium'. Deze optie maakt verborgen levenstadia zichtbaar in een zoekopdracht voor foto's.
Het alternatief is dat je ieder levenstadium apart invoert als waarneming, maar dit vervuilt de dat, omdat het dan lijkt alsof er meerdere waarnemingen gedaan zijn van de soort op een locatie.
De aanwijzingen voor deze rubriek in gedachten: ik denk dat hier veel gebruikers heel blij van worden  :blink:

hiskodevries

Marco, per foto kun je het kleed vastleggen als je kiest voor wijzigen foto (klik op het foto icoon als je de foto geopend hebt)
Of de selectie van fotos daar rekening mee houdt durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Het zou maar zo kunnen dat die alleen naar het kleed bij de waarneming kijkt.

voor 'ons' heeft het de voorkeur om niet meerdere kleden bij 1 waarneming vast te leggen met foto`s
is moeilijker valideren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Marco van Wieringen2

Dank voor je snelle reactie.
Ik heb wat uitgeprobeerd en bij het selecteren van foto's wordt rekening gehouden met het levensstadium dat is aangegeven als info bij de foto. Vergt wat discipline bij het invoeren, maar het werkt wel!
- Marco -

gbeersma

Als ik onderaan deze pagina beland ben zie ik een blauwe balk met als opties 'help/forumregels/omhoog'. Vooral dat 'omhoog' is handig, maar is nu dus alleen te zien als je helemaal onderin de pagina zit. Het zou veel handiger zijn als die blauwe balk altijd in beeld staat, zodat je vanaf elk topic weer omhoog kunt klikken.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

RutgerB

Kan in een dergelijk scherm (waarneming) https://waarnemingen.be/observation/259760098/ ook een rijtje komen met

Details
Waarnemingen
Kaarten
Foto's
Geluiden
Statistieken
Op/in
Namen

voor de betreffende soort?  Ik vind het niet de meest logische keuze dat wanneer ik nu op de soortnaam klik een overzicht krijg van de waarnemingen. Vaak wil ik naar details of een kaart van de soort en dat moet nu dus altijd via een overzicht van de waarnemingen.

hiskodevries

Citaat van: RutgerB op november 21, 2022, 09:12:18 AMKan in een dergelijk scherm (waarneming) https://waarnemingen.be/observation/259760098/ ook een rijtje komen met

Details
Waarnemingen
Kaarten
Foto's
Geluiden
Statistieken
Op/in
Namen

voor de betreffende soort?  Ik vind het niet de meest logische keuze dat wanneer ik nu op de soortnaam klik een overzicht krijg van de waarnemingen. Vaak wil ik naar details of een kaart van de soort en dat moet nu dus altijd via een overzicht van de waarnemingen.
wordt een tikkie druk denk je ook niet, je zit daar 1 druk op de knop vanaf, dat moet lukken
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Op zich vind ik het klikken niet zo erg, maar ik vind het niet erg logisch dat je op de soortnaam moet klikken om 'verder' te kunnen. Ook is de keuze voor dan standaard een overzicht van waarnemingen voor mij niet de meest logische. Ik ben zelf bijvoorbeeld meer geïnteresseerd in de info en of foto's.

Ik vind het er dan ook wat consequenter uitzien op de website. In deze schermen staat ook zo'n rijtje

https://waarnemingen.be/species/7652/
https://waarnemingen.be/species/7652/observations/?advanced=on
https://waarnemingen.be/species/7652/maps/?start_date=2022-05-24&interval=15552000&end_date=2022-11-20&map_type=grid10k
https://waarnemingen.be/species/7652/photos/?advanced=on
https://waarnemingen.be/species/7652/sounds/?advanced=on
https://waarnemingen.be/species/7652/statistics/
https://waarnemingen.be/species/7652/relations/
https://waarnemingen.be/species/7652/names/

Ziet er ook niet 'druk' uit, toch ?

Nog een vraagje:  Zou je 'details' niet beter 'info' kunnen noemen?