Hoofdmenu

Probleem Wolf?

Gestart door Arjan V, oktober 23, 2022, 17:31:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan V

Het lijkt erop dat dit een probleem wolf wordt. Zie de waarnemingen vandaag.

https://waarneming.nl/observation/257846689/

Hij staat op de weg en het lijkt of hij naast de fotograaf staat.
Zo te zien is het dezelfde jonge wolf die gefotografeert werd op de Hoge Veluwe.
Ik ben bang dat de Hoge Veluwe binnenkort zijn zin gaat krijgen.
Deze wolf heeft een probleem..
Met vriendelijke groet,

Arjan

Norman

Triest. Hopelijk verdwijnt dit gedrag nog, anders vrees ik het ergste, aangezien mensen 'problemen' met dieren doorgaans alleen met afschot weten op te lossen.

Het heeft in ieder geval niet geholpen dat deze wolf ingesloten is geweest door de fotografen. Angst onderdrukken door confrontatie is levensgevaarlijk op termijn.

tekenaar

Vroeger of later zullen toch individuele wolven gaan worden afgeschoten. Ook om b.v. grote roedels uit elkaar te laten vallen wanneer ze runderen en paarden gaan jagen. (Schiet een van de alpha dieren en de roedel valt uit elkaar. Hierna is een verhoogde kans dat zwervende eenlingen schapen buitmaken, maar alleen zijn ze niet sterk genoeg om runderen of paarden te vangen.)
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan Mudde

Triest is het zeker!!! Ik gun iedereen zijn natuurbeleving op zijn/haar/hun manier doch wel met in acht neming van de geschreven en ongeschreven regels. Er lopen heden ten dage veel te veel mensen in het veld met te grote, veel gekost hebbende, apparatuur en een nog veel groter ego die louter en alleen voor het plaatje gaan dat ze dan vooral zelf geschoten moeten hebben.
Dat geldt voor heel erg veel fotografen maar ook voor een enorme hoeveelheid "natuurliefhebbers" die omwille van de "twitch"(wat al lang niet meer tot vogels beperkt blijft!!!!!) alles denken te kunnen doen en vooral niet laten. Het persoonlijke lijstje en de persoonlijke ervaring staat met stip op één en daar moet alles voor wijken.
Zum kotsen!! Bij terreineigenaren en terreinbeheerders, politie, BOA's etc. is de capaciteit om dit soort tuig middels forse boetes tot de orde te roepen wegbezuinigd en klaarblijkelijk is er geen sprake meer van zelfregulerend vermogen bij het "gilde" van natuurliefhebbers s.l. en fotografen.
Openlijk hoop ik dat "de natuur" in de vorm van een Wolf of ander dier van stevig formaat gaat terugslaan door gewoon Homo sapiens aan te vallen en stevig te verwonden. Dat dat gedrag zich dan weer tegen de natuur keert is ook balen maar ik gun dit type "mens" gewoon de unieke beleving van kennis maken met de tanden van de natuur. Zelfs in letterlijke zin.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Matthijs Molenaar

Zijn deze foto's niet gewoon vanuit de auto gemaakt, dat de Wolf zelf naar de auto toe komt lopen? Zo ziet het er op de foto's anders wel uit...
Ik denk wel dat de fotograven het hier naar gemaakt hebben, als je zag dat de Wolf pas ingesloten werd op die locatie. Ik weet niet of het zo is, maar het zou zo maar eens kunnen zijn dat ze hem met voer gelokt hebben, en dan komt de Wolf automatisch naar je toe. Ik zou geen goed gevoel hebben als ik naar zo'n Wolf zou kijken (dan heb krijg je hetzelfde als je Vossen gaat kijken in de Amsterdamse Waterleidingduinen :-\ )...
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

pdeknijff

Klopt niet helemaal Jan.
Ik vermoed dat dit het beest is wat binnen het raster loopt, alwaar de beheerders in dit geval doelbewust niet ingrijpen als je je in het terrein begeeft.
Tot voor kort deden ze dat zeer fanatiek, iedere (macro) fotograaf weet daar alles van.
De enige reden waarom ze de afgelopen twee weken niet ingrepen was juist om er voor te zorgen dat dit een probleem wolf wordt.
En, inderdaad, de niets ontziende fotografen zijn dan medeplichtig, maar die kun je echt niet meer opvoeden. Er is een forse groep die alles overhebben voor dat ene plaatje.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Jan Mudde

Citaat van: pdeknijff op oktober 24, 2022, 11:49:47 AMKlopt niet helemaal Jan.
Ik vermoed dat dit het beest is wat binnen het raster loopt, alwaar de beheerders in dit geval doelbewust niet ingrijpen als je je in het terrein begeeft.
Tot voor kort deden ze dat zeer fanatiek, iedere (macro) fotograaf weet daar alles van.
De enige reden waarom ze de afgelopen twee weken niet ingrepen was juist om er voor te zorgen dat dit een probleem wolf wordt.
En, inderdaad, de niets ontziende fotografen zijn dan medeplichtig, maar die kun je echt niet meer opvoeden. Er is een forse groep die alles overhebben voor dat ene plaatje.

Hallo Peter,

Ja dat probleem is mij ook bekend. Er is de eigenaar en zijn beheerders van Nationaal Park De Hoge Veluwe veel aangelegen dat de Wolven daar verdwijnen klaarblijkelijk. Een uiterst verwerpelijke houding en gedrag. Bijna nog verwerpelijker dan het gedrag van bepaalde fotografen en "natuurliefhebbers"!!! Ik weet dat die types "opvoeden" een absoluut verloren zaak is en daarom ook mijn openlijk uitgesproken wens dat er op korte termijn één of meerdere gewoon even door de Wolven gegrepen wordt met een stel blijvende littekens ten gevolg als herinnering aan het moment dat "de natuur" terecht terugsloeg.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Arjan V

Met vriendelijke groet,

Arjan

Arjan V

Dit zegt het Nationale Park.
 
"Volgens de zogenaamde experts van Wolven in Nederland, Zoogdierenvereniging en Ark mijden wolven mensen. Deze wolf op de Hoge Veluwe is niet mensenschuw en komt zelfs naar de bezoekers toe. Meerdere wolven vertonen hetzelfde onnatuurlijke gedrag. De betreffende bezoekers hielden zich keurig aan de Parkregels en bleven op opengestelde wegen en paden. Hen valt dus niets te verwijten. De Hoge Veluwe ook niet.

Bezoekers die buiten de opengestelde wegen en paden treden en/of een wolf opzettelijk verstoren, worden bekeurd.

De wolven zijn niet op eigen kracht het Park binnen gekomen over het wolvenkerende raster heen of er onderdoor, maar door gaasknippende vandalen het Park binnen geholpen. Eerst een teef, vervolgens een reu en inmiddels kregen zij welpen. Er loopt een ontheffingsaanvraag bij de Provincie Gelderland om de wolven uit het Park te mogen verwijderen.

De wolven op De Hoge Veluwe verstoren het natuurlijk evenwicht waardoor beschermde habitats, waarvoor een instandhoudingsverplichting geldt, de daar voorkomende fauna en de biodiversiteit onder druk komen te staan. Het Park voert een integraal actief beheer, waarvan de selectieve beheersjacht het sluitstuk is en kan zich daarbij niet richten op maar één beschermde soort die onnatuurlijk gedrag vertoont en grote schade aanricht onder de wilde fauna, grazers in de natuur en gehouden vee. Wolven houden geen rekening met ondergrenzen van aantallen voor het Park belangrijke prooidieren, waardoor die verdwijnen. Het integrale actieve beheer heeft de afgelopen decennia tot een hoge biodiversiteit geleid en die wil De Hoge Veluwe handhaven en waar mogelijk versterken.


https://www.hogeveluwe.nl/nl/wolven-mijden-mensen-niet"

"De wolven op De Hoge Veluwe verstoren het natuurlijk evenwicht waardoor beschermde habitats, [..] de biodiversiteit.  "
Halucinant dit. En dan beginnen met een sneer naar Ark en Wolven in Nederland.
Met vriendelijke groet,

Arjan

pdeknijff

Er is geen natuurlijk evenwicht op de Hoge Veluwe, en al helemaal niet binnen het raster. Om dit te zien hoef je niet veel moeite te doen.
Het gaat de beheerders alleen maar om het instandhouden van dit jachtreservaat, waarvoor ze o.a. een stevig aantal Moeflons nodig hebben zeggen ze. Maar zelfs met de maximale stand van ca. 350 beesten (hun eigen gegevens), vergrast de boel al jaren en verdwijnen veel bloeiende planten erg rap. Dus waarom ze er dan, commercieel, jaarlijks tussen de 80 en de 100 afschieten was me altijd al een raadsel. Als Moeflons zo belangrijk zijn voor het openhouden van de vergrassende heide, dan schiet je ze toch niet af? Nee, dan wil je er juist meer! Ze willen de natuurlijke predator niet want dat werkt verstorend in hun speeltuintje waar ze sinds de jaren 30 van de vorige eeuw straffeloos hun onkunde hebben kunnen botvieren.
Wat ook bleek bij hun voorspelbaar mislukken bij het Korhoender uitzetproject.
Ik ken het binnenraster nog als een nauwelijks vergrasde Heide met Korhoenders, Wulpen en Patrijzen als normaal voorkomende broedvogel. Als Wulp en Patrijs (prima inheemse indicatorsoorten voor een mogelijk Korhoender geschikte biotoop) ontbreken, dan hoef je een Korhoendersucces al helemaal niet te verwachten.
Maar let maar op: die Wolven daar gaan eraan, hoe dan ook, en de daders zullen er ongestraft mee wegkomen. Het wordt tijd dat de overheid (of nog beter een andere instantie) het wanbeheer van deze jachtstichting weer overneemt, de hekken laat verwijderen en eens serieus gaat nadenken hoe we hier weer iets fatsoenlijks van kunnen maken, inclusief Wolven, Eldelhert, Ree, en veel, veel meer bloeiende bermen en percelen.
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

tekenaar

Is het hek "natuurlijk" of is het gat in het hek juist "natuurlijker"?
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Arjan V

Ik denk hek weg daar op de Veluwe.  Maar in de Amsterdam Waterleiding Duinen hebben ze ook een hek om het gebied. Waarschijnlijk om geen overlast te hebben van herten op de weg.
En binnen de AWD staan weer hekken om sommige stukken omdat anders diezelfde herten alles kapot grazen.
 
Met vriendelijke groet,

Arjan

Jan Mudde

Citaat van: tekenaar op oktober 26, 2022, 15:57:11 PMIs het hek "natuurlijk" of is het gat in het hek juist "natuurlijker"?

Aangezien het gaat om Het Park de Hoge Veluwe is het hek natuurlijk véééél natuurlijker!! ;D De natuur moet niet denken dat ze de regie in Het Park zo maar over mag nemen, helemaal een haartje betoeterd!!! En dan die vreselijke nepdeskundigen van ARK en consorten.....nog nooit een jachtgeweer in handen gehad waarschijnlijk....wat een onkunde. Het is een schande!!!


Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Arjan V

Rubberen kogels kunnen wolf bang maken voor mensen

Volgens Jansman zijn "alle internationale roofdierexperts" het erover eens dat het goed is om in te grijpen als een wolf mensen in verband brengt met voedsel en mensen actief benadert in de hoop voedsel te krijgen.

Dat kan bijvoorbeeld door met rubberen kogels of een paintballgeweer op de bil van de wolf te schieten. Dat veroorzaakt geen blijvende schade bij de wolf, maar leert de wolf wel dat hij uit de buurt van mensen moet blijven.

Omdat het vermoedelijk om een jonge wolf van een half jaar oud gaat, is die volgens Jansman nog "mogelijk nog te sturen".


https://www.nu.nl/dieren/6232267/zorgen-om-wolf-die-zelf-mensen-benadert-op-hoge-veluwe.html
Met vriendelijke groet,

Arjan

Arjan V

"De directeur zegt dat het park helemaal geen belang heeft bij een tamme wolf. "Natuurlijk ligt er in een natuurgebied aas, want er gaan beesten dood. En er worden beesten geschoten, die gaan de keuken in", zegt hij. "De ingewanden laten we achter voor de raven en de vossen, dat doen we al honderd jaar. Maar dat doen we niet om de wolven tam te maken, dat is onzin."

https://nos.nl/artikel/2449847-stichting-doet-aangifte-tegen-de-hoge-veluwe-omdat-wolven-tam-zouden-worden

Wolven deskundige Van Voorst tot Voorst komt al met een verklaring.  Hij begint terug te krabellen. Een halve waarheid is natuurlijk geen echte leggen.
Hij gaat in de toekomst zijn verhaal veranderen.
Met vriendelijke groet,

Arjan