Akkervogel gebieden in Nederland

Gestart door Tim Asbreuk, september 10, 2007, 12:07:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tim Asbreuk

Een klasgenoot en ik hebben de opdracht gekregen om tbv onze studie een akkervogel gebied in te richten. Nu willen we graag eerst wat van deze gebieden bekijken. Weten jullie nog mooie gebieden te liggen.

We dachten zelf al aan de beide hamster reservaten.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

BWoets

Workumerwaard?
Volgens mij is daar een vrij uitgebreid beleid voor weidevogels met als ongeveer enige lokatie in NL nog broedende kemphanen. Ook worden daar veel grutto's en kemphanen van kleurringen voorzien, ook een belangrijk project. Wellicht interessant voor jullie om te zien hoe het beheer in combinatie met de weidevogels gaat?

Mocht je contact willen met iemand van daar heb ik nog wel een e-mailadres voor je.
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

huysse

Wat zijn precies akkervogels?

groet,
Marijke

Tim Asbreuk

Het gaat vooral om natuurlijke kruidenrijke akkers. Akkervogels zijn o.a de patrijs, ortolaan, grauwe gors, geelgors, veldleeuwerik en kwartel.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

BWoets

CiteerHet gaat vooral om natuurlijke kruidenrijke akkers. Akkervogels zijn o.a de patrijs, ortolaan, grauwe gors, geelgors, veldleeuwerik en kwartel.
Okey, dan gaat het niet op..
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

MC

Denk dat je dan vooral op de zandgronden moet zijn. Ik moest ook direct aan de hamsterreservaten denken. Maar misschien dat je, als dat wat ver is, wel in Twente iets kan vinden. Het lijkt me alleen wel lastig, omdat veel gebieden voor kwartel en patrijs meestal niet van natuurbeheerders zijn, maar door boeren beheerd worden. Ik kan je dus geen directe tips geven, al was de omgeving van Rossum (bij Oldenzaal) waar ik van de zomer was vast wel interessant.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Tim Asbreuk

#6
CiteerMaar misschien dat je, als dat wat ver is, wel in Twente iets kan vinden.

Woon zelf in Twente (het zuiden) Oldenzaal ligt in het noorden dus ik ben daar niet zo thuis. Toevallig heb ik woensdag een bijeenkomst van de twentse vogelwerkgroep. Misschien dat die leden nog iets weten. Of misschien iets over de grens met Duitsland.

Ik weet in iedergeval dat er één akker in beheer is van landschap Overijssel en dan meer vanuit cultuur historisch oogpunt. Maar dit is zeker het proberen waard.

Maar in ieder geval bedankt voor de tip :duim:  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

michel.wissink

#7
Ik was deze zomer (nou ja, zomer...) op vakantie op Walcheren. Het viel me daar op dat bijna het hele agrarische gebied uit akkers bestaat, en bijna geen veeteelt kent. Is dat wat?
En anders hebben we nog honderden vierkante kilometers aan polder, behalve hier in Twente dan.  ^_^  
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Hortulana

#8
2 mooie voorbeelden van "akkerpareltjes" waar ik van de zomer nog ben geweest vind ik:

- Tachtig Bunder, aan de zuidkant van het Fochteloerveen (ten westen-noordwesten van Ravenswoud). Hier zitten qua vogels iig geelgors, kwartel, kwartelkoning, veldleeuwerik en ook roodborsttapuit en grauwe klauwier. Patrijs zit er vast ook wel. Floristisch niet zeer boeiend volgens mij, maar niet zo op gelet ook.

- De andere, een mooi vrij kleinschalig akkerlandschap, is gelegen rondom het zeer fraaie/ pittoreske dorpje Doldersum in het Drents-Friese Wold. Floristisch interessant, het ziet er o.a. geel van de gele ganzenbloem en blauw van de korenbloem, alhoewel vast veel ingezaaid. Qua vogels weet ik niet zo goed wat daar zit. Iig geelgors en veldleeuwerik, en daar vlakbij roodborsttapuit gezien.

Verder hebben op de zandgronden de Achterhoek, delen van Overijssel (Salland, Twente), Drenthe en de Veluwe (leuke spurrie- en slofhakveldjes) nog immer vrij mooie stukken met veel kleinschalig akkerlandschap; her en der ook (nieuwe) akkerreservaatjes. Plaatselijk ook langs de IJssel en Maas (op/ bij stroomruggen/ rivierduinen), o.a. bij de Overasseltse Vennen (onder Nijmegen). En Zuid-Limburg natuurlijk (Sibbe, Wahlwiller e.d.) met hamsters, zeer kruidenrijk en 's winters massa's grauwe gorzen en geelgorzen en regelmatig velduilen en veel blauwe kiek dankzij vele muizen.

Waardevolle akkers op kleigronden, laat staan akkerreservaten, zijn zeer schaars (geworden). Vooral ook dankzij het soortbeschermingsplan Akkerplanten komt er de laatste jaren ook eindelijk wat schot in (de aandacht voor) het creeeren van (plannen) voor akkerreservaten op de kleigronden. Zo zijn er wat ik weet iig plannen voor akkerreservaten op klei in Groningen en op Tiengemeten... In Zeeland is het al zover (bij de Zwaakse Weel!).

Kwartels, kwartelkoningen en eigenlijk ook veldleeuweriken zitten trouwens meer in de grootschalige/ open gebieden en halen de hoogste dichtheden op enigszins extensieve landbouwbedrijven (met overhoekjes, braakland, kruidenrijke akkerranden e.d.). Indien structuurrijk genoeg en niet te grootschalig, dan ook (naar huidige maatstaven veel) patrijs (Zeeuws Vlaanderen!). Deze gebieden zijn floristisch en voor velen wellicht ook landschappelijk minder interessant, maar wel degelijk van belang voor bepaalde vogels dus.

Het is dus ook maar net in welk type landschap je bent waar je wat kunt zien en waar men wat precies kan (en wil) gaan bereiken lijkt me.

Limosa

Ik denk dat (oost) Groningen ook zeker niet mag ontbreken in de lijst met leuke akkervogelgebieden in Nederland! Soorten als grauwe kiekendief, veldleeuwerik, kwartel, kwartelkoning?, geelgors, patrijs worden daar nog regelmatig gezien.
Groeten,

Joachim

Hortulana

#10
CiteerIn de kleigebieden heb je het meeste succes in gebieden waar er flink geboerd en weinig gerecreërd (=rust) wordt.

Hangt er wel vanaf wat je heden ten dage onder boeren verstaat... al te flink boeren volgens de huidige "normale" intensieve methoden biedt weinig positieve perspectieven voor eigenlijk alle akkervogelsoorten, uitgezonderd gele kwikstaart en scholekster misschien.

Agrarische landschappen staan over het algemeen niet bekend om een grote concentratie van recreanten en toeristen. Dan bedoel ik dus dat de recreatie behoorlijk verspreid is hier en deze zich bovendien beperkt tot de wegen en paden... dus ik denk eigenlijk dat recreatie juist hier geen probleem is. Ook al omdat veel vogelsoorten die hier leven al gewend zijn aan de nodige verstoring (tot op zekere hoogte) aangezien ze in een sterk kunstmatig landschap leven met veel contacten met mensen (vooral boeren, ook andersoortige burgers en buitenlui).  

(Noord)oost Groningen (Oldambt) is vooral zo leuk omdat er hier voor de wat meer kritische akkervogelsoorten in de bedrijfsvoering de nodige ruimte is en, belangrijker, ook bewust gegeven wordt. Het is zeer intensieve, grootschalige landbouw, maar wel met plaatselijk een vleugje extensieve/ ecologische invulling, (net) genoeg voor soorten als grauwe kiekendief en kwartelkoning. Voor patrijs lijkt me het Oldambt me echter toch te grootschalig en deze komt hier ook nauwelijks voor volgens mij. Geelgors ontbreekt hier ook, zoals dit tegenwoordig bijna overal op kleigronden is...

In de Wieringermeer kom ik in de akkers meestal niet verder dan veel gele kwikstaarten en wat kievit en veldleeuweriken, al ben ik hier niet echt vaak geweest... dus wellicht waardevoller dan ik vermoed.

wimtegels

CiteerEen klasgenoot en ik hebben de opdracht gekregen om tbv onze studie een akkervogel gebied in te richten. Nu willen we graag eerst wat van deze gebieden bekijken. Weten jullie nog mooie gebieden te liggen.

We dachten zelf al aan de beide hamster reservaten.
Hoe staat het met jullie opdracht?

Ben heel benieuwd naar het resultaat!

Heb mezelf veel bezig gehouden met de natuurlijke variant van de menselijke akkers.

Als je hierover nog informatie wilt stuur je maar even een persoonloijk bericht
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

De opdracht is reeds afgerond en beoordeeld. Het ging om een gebied wat nu nog intensieve landbouw is in Drente. Wel lagen er gebieden van sbb in de buurt. We hebben de keuze gemaakt om een deel kleinschalig in te richten met veel houtwallen, singels en solitaire bomen. Ook een deel is wat opener ingericht met hier en daar een solitaire boom. Verder hebben we onderzoek gedaan naar de landbouw van voor 1945 en deze zoveel mogelijk nagebootst met hier en daar wat invloeden van hedendaagse kennis.  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Wordt die opdracht daadwerkelijk uitgevoerd, of was het alleen een studie opdracht?
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marcel123

CiteerBen heel benieuwd naar het resultaat!
Bedoel je dan het cijfer of het ontwerp?

wimtegels

Natuurlijk hoop ik dat ze een goed cijfer hebben gehaald. Maar ik ben vooral benieuwd naar het ontwerp
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tim Asbreuk

Het cijfer was inderdaad goed alles in 1 keer ruim voldoende. Delen van het gebied zullen in de toekomst zo worden ingericht . Maar de grond is nog niet in bezit van SBB maar in de toekomst zal er wel grond worden aangekocht.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

wimtegels

Leuk, dan kun je achter enkele jaren gaan kijken hoe het geworden is. Dat is altijd best wel spannend.

Ik heb destijds het bosomvormingsprogramma voor Vlieland geschreven. Ben 15 jaar later gaan kijken of het gelukt was. En dat was gelukkig zo. Maar het blijft spannend!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels