Hoofdmenu

iObs 4.3

Gestart door Sjaak Schilperoort, oktober 06, 2022, 15:04:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjaak Schilperoort

Sinds vandaag is versie 4.3 van iObs beschikbaar. De belangrijkste aanpassing is vooral onder water: de app koppelt nu met de nieuwe site. De manier waarop waarnemingen en trajecttelingen worden verzonden is daarmee iets anders:
  • Waarnemingen worden per stuk verzonden in plaats van als groep. Dit betekent dat een upload niet meer van voren af aan hoeft te beginnen als er de eerste keer iets mis ging of wanneer je de upload zelf hebt onderbroken.
  • Ook zijn de waarnemingen nu direct zichtbaar in jouw account op de site. De vertraging van een kwartier is verdwenen.
  • Hier tegenover staat dat het uploaden wat langer duurt dan voorheen.

De overige wijzigingen in deze update:
  • Bij het zoeken op soortnaam wordt geen rekening meer gehouden met diakritische tekens (letters met een accent, trema, etc.). Nederlanders zullen hier niet zo veel van merken, maar voor onze Duitse en Spaanse waarnemers bijvoorbeeld is het een fijne aanpassing.
  • Er is een nieuwe voorkeursinstelling om de locatienaam zichtbaar te maken in het invoerscherm. Je hoeft dan niet meer naar de kaart te gaan om deze te zien.

Veel plezier ermee!
 

Jaap Dijkhuizen

Ik krijg na de nieuwe update eerst in het 'voeg toe' scherm dat ik de lijsten opnieuw moet downloaden. Maar als ik bv de vogellijst wil downloaden krijg ik 'Fout bij het verwerken van de data'

Ik heb helaas wel nog een hele oude telefoon (iPhone 5s)...
Maar hopelijk is er nog wel een oplossing voor te vinden? Want ik gebruik deze app dagelijks.
Jaap Dijkhuizen

andreleegwater

Ik heb hetzelfde probleem als Jaap. Ik kan geen lijsten downloaden op mijn iPhone 5s.

Datura

Op mijn iPhone SE geen probleem. Heel fijn dat de coördinaten nu al bij het invoerscherm getoond kunnen worden! Dank  :duim:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Sjaak Schilperoort

Voor het probleem met landenlijsten op iPhone 5S is een fix gemaakt. Deze fix komt naar verwachting morgen beschikbaar, in update iObs 4.3.3.

Morten

Sindsdien komt wat ingevoerd wordt onder "Methode" niet meer mee naar de website. Heel vreemd, daar staat na uploaden "onbekend"/"geen".
Groet, Morten


Jaap Dijkhuizen

Citaat van: Sjaak Schilperoort op oktober 10, 2022, 13:41:32 PMVoor het probleem met landenlijsten op iPhone 5S is een fix gemaakt. Deze fix komt naar verwachting morgen beschikbaar, in update iObs 4.3.3.

Sjaak, je bent mijn held!!! Nogmaals dank hiervoor :duim:
Jaap Dijkhuizen

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Jaap Dijkhuizen op oktober 11, 2022, 08:39:41 AM
Citaat van: Sjaak Schilperoort op oktober 10, 2022, 13:41:32 PMVoor het probleem met landenlijsten op iPhone 5S is een fix gemaakt. Deze fix komt naar verwachting morgen beschikbaar, in update iObs 4.3.3.

Sjaak, je bent mijn held!!! Nogmaals dank hiervoor :duim:

❤️

Sjaak Schilperoort

Citaat van: Morten op oktober 10, 2022, 22:01:39 PMSindsdien komt wat ingevoerd wordt onder "Methode" niet meer mee naar de website. Heel vreemd, daar staat na uploaden "onbekend"/"geen".

In iObs 4.3 kwam veld "Telling" niet mee, maar dat is inmiddels gefixt. Dat "Methode" niet meekomt kan ik niet reproduceren. Kun je dit nog eens checken, en aangeven of dat voor alle waardes is of enkel voor specifieke waarden?

Morten

Citaat van: Sjaak Schilperoort op oktober 11, 2022, 08:43:33 AM
Citaat van: Morten op oktober 10, 2022, 22:01:39 PMSindsdien komt wat ingevoerd wordt onder "Methode" niet meer mee naar de website. Heel vreemd, daar staat na uploaden "onbekend"/"geen".

In iObs 4.3 kwam veld "Telling" niet mee, maar dat is inmiddels gefixt. Dat "Methode" niet meekomt kan ik niet reproduceren. Kun je dit nog eens checken, en aangeven of dat voor alle waardes is of enkel voor specifieke waarden?

Inderdaad het ging om veld "Telling", op de website (nieuwe versie) heet dit "Telmethode", vandaar mijn verwarring. "Methode" kwam al wel juist over.

Bedankt voor het snelle oppakken en prachtig dat de invoermodule nog zo goed wordt bijgehouden!
Groet, Morten


andreleegwater

Citaat van: Sjaak Schilperoort op oktober 10, 2022, 13:41:32 PMVoor het probleem met landenlijsten op iPhone 5S is een fix gemaakt. Deze fix komt naar verwachting morgen beschikbaar, in update iObs 4.3.3.

Super, Sjaak! Of super-Sjaak! Het probleem is inderdaad opgelost. Echt heel fijn.

Andre321

#11
Citaat van: Datura op oktober 09, 2022, 19:00:47 PMOp mijn iPhone SE geen probleem. Heel fijn dat de coördinaten nu al bij het invoerscherm getoond kunnen worden! Dank  :duim:
Nou, ik vind het verschrikkelijk. Elke keer als ik een soort in wil voeren krijg ik een kaart met coordinaten te zien die ik weer weg moet klikken. Het invoeren van een soort in nu wel erg veel werk geworden.

Nu maar overgestapt op de app van Sovon

Datura

Citaat van: Andre321 op juli 15, 2023, 22:18:30 PM
Citaat van: Datura op oktober 09, 2022, 19:00:47 PMOp mijn iPhone SE geen probleem. Heel fijn dat de coördinaten nu al bij het invoerscherm getoond kunnen worden! Dank  :duim:
Nou, ik vind het verschrikkelijk. Elke keer als ik een soort in wil voeren krijg ik een kaart met coordinaten te zien die ik weer weg moet klikken. Het invoeren van een soort in nu wel erg veel werk geworden.

Nu maar overgestapt op de app van Sovon

Er staat helemaal geen kaart bij het invoerschetm Andre.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

Andre321

Op de locatie, plek waar je vroeger de soort moest invoeren staan nu een balk en een button die naar een map verwijzen. Knap onhandig

hiskodevries

Andre, screenshot !!! je hebt namelijk een unieke versie van de app, die willen we graag voor het nageslacht bewaren.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Morten

Citaat van: Andre321 op juli 18, 2023, 16:13:30 PMOp de locatie, plek waar je vroeger de soort moest invoeren staan nu een balk en een button die naar een map verwijzen. Knap onhandig

Menu --> Voorkeuren --> Toon locatieveld

Kijk hier eens, hoewel die volgens mij standaard uitstaat! De meeste mensen vinden dit handige extra informatie, want je ziet in een oogopslag hoe nauwkeurig je GPS-bepaling is als je een waarneming gaat invoeren.
Groet, Morten



Andre321

Dat was idd de oplossing. Is ook handig als het onderin het scherm zou staan, of niet clickable of op de kaart, maar ik zie dat het nu ook op de kaart staat, onderin.

https://www.pcactive.nl/workshops/9035-puur-natuur