Larven onderop een Witte Bultzwam

Gestart door Observer, oktober 04, 2022, 10:50:20 AM

Vorige topic - Volgende topic

Observer

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/256110549/.
20 Insect onbekend (overig) - Insecta indet. gezien
datum: 2022-09-29
locatie: Elfbergen (FR)

foto's:



Kropen rond op de onderkant van een Witte Bultzwam in het bos. Lengte was zo'n 5 tot 15 mm maximaal?

Ik had een foto gemaakt van de onderkant van deze zwam, en zag thuis pas dat er larven op leefden.
Heeft iemand een idee wat voor soort dit is?
Groeten, Ed

Ton van Haaren

Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Observer

#2
Beste Ton,

Hartelijk dank voor dit (bondige maar duidelijke) antwoord.
Ik heb de waarneming inmiddels aangepast, en er "Keroplatidae indet." van gemaakt.
Ook heb ik een link naar de waarneming van de gastheer paddenstoel toegevoegd.
Overigens ben ik (ook) geen paddenstoelkenner, en Obsidentify heeft mij naar de soort Witte Bultzwam geleid, dus ik hoop dat deze klopt.

Zoals ik het nu begrijp is Keroplatidae een familie van zo'n 950 soorten muggen die op/van paddenstoelen leven.
Zou er, in combinatie met de paddenstoelensoort, een exactere inschatting van de soort gemaakt kunnen worden?
Eventueel ben ik, indien van belang, bereid om naar de vindplaats terug te gaan (als ik deze nog kan vinden), om enkele exemplaren te proberen te verzamelen en op te sturen (als ze er nog zijn).

Kan (en moet) ik deze discussie nu verplaatsen naar het (waarschijnlijk nu juistere) forum "Vliegen en muggen"?
Groeten, Ed

Ton van Haaren

Beste Ed,
Ik hoop niet dat mijn korte en bondige antwoord bot over kwam maar dat is zeker niet mijn bedoeling. Excuses hiervoor. Wat ik ook had kunnen zeggen en dus nu aanvullend op mijn antwoord, dat larven van Keroplatidae niet tot op soort kunnen worden gedetermineerd, voor zover ik weet. Ongetwijfeld is het interessant om te onderzoeken welke adulten daar nu op vliegen. Dit betekend dat je ofwel de larven moet opkweken en op zijn minst enkele larven zal moeten doden, en hopen dat je poppen krijgt en die vervolgens uitsluipen. Misschien kun je nog verder komen tot genus met het boek van Krivosheina (2012 maar veel meer dan dit kan ik niet voor je doen
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Observer

Beste Ton,
Nogmaals dank.

Dat boek waar je link naar verwijst is interessant!
Er staan ook mooie afbeeldingen en zelfs een paar foto's in.
Inderdaad lijken de larven van mijn waarneming op de foto nr. 44 op pagina 139 van de PDF.
Volgens de key op pagina 9 van de PDF is een kenmerk van Keroplatidae dat hun lichaam eindigt in vier gelijke puntige lobben, maar dat kan ik op mijn foto helaas niet zien (en ik heb alleen deze ene foto gemaakt). Maar het lijkt mij heel overtuigend dat het Keroplatidae is.

Maar voor zover ik het begrijp gaat het boek verder niet in op verschillen tussen onderliggende soorten van Keroplatidae, dus daar kom ik dan niet mee verder.
Op pagina 61 van de PDF staat wel een lijst met Keroplatidae soortnamen, maar zoals ik het begrijp worden bij die lijst paginanummers genoemd die niet in de PDF voorkomen. Deze is dus niet compleet?

Het lijkt er dus op dat we hier niet verder mee komen, want die larven zelf gaan opkweken en onderzoeken gaat ver boven mijn pet (ik ben maar een simpele geïnteresseerde amateur).
Groeten, Ed

Rayan Majoor

Citaat van: Observer op oktober 08, 2022, 21:13:12 PMKan (en moet) ik deze discussie nu verplaatsen naar het (waarschijnlijk nu juistere) forum "Vliegen en muggen"?

Dat is iets wat alleen door admins/moderators gedaan kan worden (en zal ik dus even voor je doen).
Over het algemeen leest iemand met die functie het bericht uiteindelijk wel en zal het op de juiste plek zetten. Je kan echter zelf bijvoorbeeld wel de titel van het topic aanpassen (door je eerste bericht in dit topic te bewerken) en daarmee te zorgen dat een moderator niet het topic hoeft te lezen om te weten dat ie verplaatst moet worden. Maar dat is alleen als je graag wilt dat het topic snel op de juiste plek komt te staan, waar de meeste kennis is over datgene dat je hebt gezien... en het topic is met de juiste titel wellicht ook makkelijker terug te vinden voor mensen die bijvoorbeeld even andere topics over Keroplatidae-larven willen vergelijken.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Ton van Haaren

Ik zie nu ook dat de PDf niet compleet is. Ik heb hier zelf het fysieke boek maar het lijkt er op dat je niet veel mist. pag.1-124 zijn de paragrafen per familie geschreven in het Russisch. Het bevat wel nog per familie een inleidend stuk (in het Russisch) gevolgd door de tabellen (ook in het Russisch) welke dus na pag 125 ook in het Engels zijn vertaald. Pag 77-78 in het boek gaat verder in op Keroplatidae maar de sleutel is hetzelfde als de Engelse versie op p141.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-