Hoofdmenu

Beta-test ObsMapp 9.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Ik heb even jullie hulp nodig. Wat is zelf zie is:
1) De alternatieve naam "Eekhoorn" wordt verward met de nachtvlinder met de identieke naam, en wordt daarom hernoemd naar "Eekhoorn (Nachtvlinders en micro's)"
2) De werkelijke geldige naam "Europese Rode Eekhoorn" wordt niet getoond maar in plaats daarvan de hierboven hernoemde alternatieve naam.
3) Bij het aanpassen van de soortgroep-instellingen wordt niet meteen de soortenlijst bijgewerkt.
4) Op de site worden exoten ook getoond als het betreffende vinkje uit staat.

1 tm 3 los ik op, 4 heb ik voor de website intern gemeld.

Mis ik dan nog iets?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Citaat van: Alex Kwak op september 28, 2022, 15:15:34 PM
Ik heb even jullie hulp nodig. Wat is zelf zie is:
1) De alternatieve naam "Eekhoorn" wordt verward met de nachtvlinder met de identieke naam, en wordt daarom hernoemd naar "Eekhoorn (Nachtvlinders en micro's)"
2) De werkelijke geldige naam "Europese Rode Eekhoorn" wordt niet getoond maar in plaats daarvan de hierboven hernoemde alternatieve naam.
3) Bij het aanpassen van de soortgroep-instellingen wordt niet meteen de soortenlijst bijgewerkt.
4) Op de site worden exoten ook getoond als het betreffende vinkje uit staat.

1 tm 3 los ik op, 4 heb ik voor de website intern gemeld.

Mis ik dan nog iets?

Bij een fresh install staat het zoogdier eekhoorn er wel (4x) bij, wat het extra vreemd maakt vind ik.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

RutgerB

#332
Citaat van: hiskodevries op september 28, 2022, 14:59:39 PM
@Rutger, ik heb alternatieve namen uitgezet, dan verwacht ik per soort de geldige naam.

Bij soortgroepinstellingen (per soortgroep dus) staat als mogelijkheid 'Toon ook synoniemen'. Die keuzemogelijkheid gold volgens mij nooit voor eventuele meerdere Nederlandse namen, aangezien die (vrijwel altijd) aan de geldende Wetenschappelijk naam vasthangt en dus feitelijk geen echt synoniem is, maar een 2e, 3e landstaalnaam voor hetzelfde soortnummer.

Het zou mooi zijn als je kunt zien (kleurtje?) wat het Nederlandse dan wel Wetenschappelijk 'synoniem' is bij invoer. Dat geldt overigens ook voor de website. Omdat dat bij die laatste niet duidelijk is hebben we  (al jaren geleden inmiddels)  bij de planten alle Nederlandse namen bij wetenschappelijk synoniemen verwijderd. Iemand die (alleen) de Nederlandse naam weet wil je in ieder geval onder de geldende naam laten invoeren.

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op september 28, 2022, 15:53:32 PM
Citaat van: hiskodevries op september 28, 2022, 14:59:39 PM
@Rutger, ik heb alternatieve namen uitgezet, dan verwacht ik per soort de geldige naam.

Bij soortgroepinstellingen (per soortgroep dus) staat als mogelijkheid 'Toon ook synoniemen'. Dat gold volgens mij nooit voor eventuele meerdere Nederlandse namen, aangezien die (vrijwel altijd) aan de geldende Wetenschappelijk naam vasthangt en dus feitelijk geen echt synoniem is, maar een 2e, 3e naam voor hetzelfde soortnummer.

Het zou mooi zijn als je kunt zien (kleurtje?) wat het Nederlandse dan wel Wetenschappelijk 'synoniem' is bij invoer. Dat geldt overigens ook voor de website. Omdat dat bij die laatste niet duidelijk is hebben we  (al jaren geleden inmiddels)  bij de planten alle Nederlandse namen bij wetenschappelijk synoniemen verwijderd. Iemand die (alleen) de Nederlandse naam weet wil je in ieder geval onder de geldende naam laten invoeren.

Dit lijkt me geen discussie die hier in het ObsMapp-forum gevoerd moet worden.
ObsMapp volgt in dit soort zaken de website.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op september 28, 2022, 15:33:30 PM
Bij een fresh install staat het zoogdier eekhoorn er wel (4x) bij, wat het extra vreemd maakt vind ik.

Dat is voordat de soortenlijst opnieuw is gedownload neem ik aan?!
Die download is namelijk wel noodzakelijk om het een en ander recht te breien.
Ook bij de komende update die het Eekhoorn-verhaal corrigeert.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Citaat van: Alex Kwak op september 13, 2022, 08:00:58 AM
Citaat van: jeroenverburg op september 12, 2022, 17:53:35 PM
Als een zonnetje!  :lol:

:duim:

Helaas is het zonnetje weer ondergegaan.  Oftewel: bij het uploaden van waarnemingen krijg ik weer grotendeels 'mislukt' als resultaat. Opmerkelijk is dat als ik in Obsmapp een mislukte waarneming kopieer, deze kopie bij de volgorde poging wél uploadt.
Zojuist 9.0b76 geïnstalleerd, maakt geen verschil.

RutgerB

Citaat van: Alex Kwak op september 28, 2022, 15:56:16 PM
Citaat van: RutgerB op september 28, 2022, 15:53:32 PM
Citaat van: hiskodevries op september 28, 2022, 14:59:39 PM
@Rutger, ik heb alternatieve namen uitgezet, dan verwacht ik per soort de geldige naam.

Bij soortgroepinstellingen (per soortgroep dus) staat als mogelijkheid 'Toon ook synoniemen'. Dat gold volgens mij nooit voor eventuele meerdere Nederlandse namen, aangezien die (vrijwel altijd) aan de geldende Wetenschappelijk naam vasthangt en dus feitelijk geen echt synoniem is, maar een 2e, 3e naam voor hetzelfde soortnummer.

Het zou mooi zijn als je kunt zien (kleurtje?) wat het Nederlandse dan wel Wetenschappelijk 'synoniem' is bij invoer. Dat geldt overigens ook voor de website. Omdat dat bij die laatste niet duidelijk is hebben we  (al jaren geleden inmiddels)  bij de planten alle Nederlandse namen bij wetenschappelijk synoniemen verwijderd. Iemand die (alleen) de Nederlandse naam weet wil je in ieder geval onder de geldende naam laten invoeren.

Dit lijkt me geen discussie die hier in het ObsMapp-forum gevoerd moet worden.
ObsMapp volgt in dit soort zaken de website.

Een aanduiding (kleurtje bijv.) dat iets een synoniem is kun je in Obsmapp maken, toch?

Ook kun je nadenken of je de alternatieve landstaalnamen in Obsmapp wel/niet kunt tonen bij de instelling 'Toon ook synoniemen'.

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op september 28, 2022, 15:59:34 PM
Een aanduiding (kleurtje bijv.) dat iets een synoniem is kun je in Obsmapp maken, toch?

Daar ben ik wat huiverig voor. Ik zie zo niet hoe een kleur op een inituitieve manier aan kan geven wat de 'status' van die naam is.

Citaat van: RutgerB op september 28, 2022, 15:59:34 PM
Ook kun je nadenken of je de alternatieve landstaalnamen in Obsmapp wel/niet kunt tonen bij de instelling 'Toon ook synoniemen'.

Er is sinds update 9.0b73 een optie bij de soortgroep-instellingen om al dan niet alternatieve namen te tonen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

CiteerEr is sinds update 9.0b73 een optie bij de soortgroep-instellingen om al dan niet alternatieve namen te tonen.
dat maakt geen verschil, zie mij eerdere bericht
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Zojuist update 9.0b78 in Google Play gezet.
Hiermee zou het "Eekhoorn"-probleem oplost moeten zijn.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

9.0b78, soortenlijst geupdate.
Eekrhoorn werkt, 1x in de lijst.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

jeroenverburg

Citaat van: jeroenverburg op september 28, 2022, 15:58:32 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 13, 2022, 08:00:58 AM
Citaat van: jeroenverburg op september 12, 2022, 17:53:35 PM
Als een zonnetje!  :lol:

:duim:

Helaas is het zonnetje weer ondergegaan.  Oftewel: bij het uploaden van waarnemingen krijg ik weer grotendeels 'mislukt' als resultaat. Opmerkelijk is dat als ik in Obsmapp een mislukte waarneming kopieer, deze kopie bij de volgorde poging wél uploadt.
Zojuist 9.0b76 geïnstalleerd, maakt geen verschil.

Ook in 9.0b80 blijven de oude uploads mislukken, nieuwe waanemingen komen wel door.

OlivierO

Ik kom nog iets tegen dat niet helemaal goed gaat.

Als je een ID doet met een foto, dan neemt Obsmapp vaak de suggestie niet aan als je daarop klikt. Ik denk te weten hoe het komt.

Ik ben bezig met het ingeven van vogels (soortenlijst enkel van Vogels (België, Nederlands)). Maar ik zie op de weg ineens een pad (echt gebeurd). Ik fotografeer die pad met de camera van mijn GSM, voeg die foto's toe via foto toevoegen (dus niet foto's nemen via Obsmapp), druk op ID, Obsmapp zegt keurig: Gewone pad, ik klik daarop en dan staat de soortenlijst wel op reptielen en amfibieën, maar Gewone pad is niet geselecteerd. Als je dan opnieuw ID doet, dan neemt Obsmapp de suggestie wel aan. Het lijkt er dus op dat de soortenlijst wordt gewisseld, maar dat de soort zelf verloren gaat.

Ik kan het zelf met bovenstaand gewoon telkens reproduceren.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

Olivier, dat viel mij gisteren ook op, nu je het zegt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AvanderHeijden

Ah dus dat is wat er gebeurde. Paddestoel geIDd op bovenstaande methode, op de suggestie geklikt, maar de waarneming is open blijven staan. Vervolgens meters verder een juffer ingevoerd (door de naam in te typen), niet doorhebbend dat daar de foto's van de paddestoel aan hingen. En thuis door een collega-admin erop gewezen dat er geen juffer maar een paddestoel op de foto stond. Ik vroeg me al af waar dit was misgegaan.

P. Kuijper

Voor het eerst in deze topic, dus mogelijk al genoemd: bij het uploaden verdwijnt (althans bij mij) de nauwkeurigheid, alles wordt 'Nauwkeurigheid onbekend' (op de oude site 'Precisie'). Ik hoop niet dat al die waarneming buiten eventuele tellingen, statistieken e.d. vallen.
9.0b80
Met vr. groet,
P. Kuijper

marcel234

Citaat van: OlivierO op september 30, 2022, 08:53:15 AM
Ik kan het zelf met bovenstaand gewoon telkens reproduceren.
Dat dit niet goed gaat is zeker waar, hoe dit mis ging was me niet duidelijk.

Alex Kwak

Citaat van: OlivierO op september 30, 2022, 08:53:15 AM
Als je een ID doet met een foto, dan neemt Obsmapp vaak de suggestie niet aan als je daarop klikt.

Ja, ik merkte het zelf ook afgelopen weekend. Is opgelost in de eerstkomende update
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: P. Kuijper op september 30, 2022, 18:10:37 PM
Voor het eerst in deze topic, dus mogelijk al genoemd: bij het uploaden verdwijnt (althans bij mij) de nauwkeurigheid, alles wordt 'Nauwkeurigheid onbekend' (op de oude site 'Precisie'). Ik hoop niet dat al die waarneming buiten eventuele tellingen, statistieken e.d. vallen.

Ik vermoed dat dit is na het gebruik van een foto uit de galerij? Daarbij gaat inderdaad de nauwkeurigheid verloren, die geeft Android dan niet (meer) door.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Kennelijk staat bij Planten standaard de Telmethode 'Abundantie' aan. Ik vroeg me af waarom ik opeens zoveel waarnemingen met die aanduiding ingaf. Ik heb het nu in mijn voorkeur naar onbekend aangepast. Wat betekent die Telmethode Abundantie eigenlijk?

Het lijkt me beter als standaard Telmethode Onbekend aan staat. Veel mensen zullen de Telmethode namelijk nooit wijzigen.

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op oktober 03, 2022, 09:37:31 AM
Het lijkt me beter als standaard Telmethode Onbekend aan staat. Veel mensen zullen de Telmethode namelijk nooit wijzigen.

Was een bug, opgelost in de eerstkomende update
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Top. Dan ga ik me niet meer druk maken om de voor mij onduidelijke aanduiding Abundantie.

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op oktober 03, 2022, 12:05:08 PM
Top. Dan ga ik me niet meer druk maken om de voor mij onduidelijke aanduiding Abundantie.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op september 29, 2022, 23:41:07 PM
Ook in 9.0b80 blijven de oude uploads mislukken, nieuwe waanemingen komen wel door.

Ik dacht dat dit al lang en breed afgetikt was.
Zou je me de logfiles (na een mislukte upload uiteraard) willen sturen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op oktober 03, 2022, 12:58:35 PM
Citaat van: jeroenverburg op september 29, 2022, 23:41:07 PM
Ook in 9.0b80 blijven de oude uploads mislukken, nieuwe waanemingen komen wel door.

Ik dacht dat dit al lang en breed afgetikt was.
Zou je me de logfiles (na een mislukte upload uiteraard) willen sturen?

Wellicht heb ik de oorzaak gevonden. Zou je het willen uitproberen met update 9.0b84 ?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

P. Kuijper

#356
Citaat van: Alex Kwak op oktober 03, 2022, 08:12:56 AM
Citaat van: P. Kuijper op september 30, 2022, 18:10:37 PM
Voor het eerst in deze topic, dus mogelijk al genoemd: bij het uploaden verdwijnt (althans bij mij) de nauwkeurigheid, alles wordt 'Nauwkeurigheid onbekend' (op de oude site 'Precisie'). Ik hoop niet dat al die waarneming buiten eventuele tellingen, statistieken e.d. vallen.

Ik vermoed dat dit is na het gebruik van een foto uit de galerij? Daarbij gaat inderdaad de nauwkeurigheid verloren, die geeft Android dan niet (meer) door.

Nee het gaat om 'kale' invoer, foto's voeg ik altijd pas later toe na upload op de site.
Met vr. groet,
P. Kuijper

jeroenverburg

Citaat van: Alex Kwak op oktober 03, 2022, 18:12:28 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 03, 2022, 12:58:35 PM
Citaat van: jeroenverburg op september 29, 2022, 23:41:07 PM
Ook in 9.0b80 blijven de oude uploads mislukken, nieuwe waanemingen komen wel door.

Ik dacht dat dit al lang en breed afgetikt was.
Zou je me de logfiles (na een mislukte upload uiteraard) willen sturen?

Wellicht heb ik de oorzaak gevonden. Zou je het willen uitproberen met update 9.0b84 ?!

Het was/leek ook inderdaad opgelost, maar een paar versies later was het probleem weer terug. Nieuwe logfiles van 9.0b84 gestuurd (gaat nog steeds fout)

Alex Kwak

Citaat van: jeroenverburg op oktober 03, 2022, 23:11:54 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 03, 2022, 18:12:28 PM
Citaat van: Alex Kwak op oktober 03, 2022, 12:58:35 PM
Citaat van: jeroenverburg op september 29, 2022, 23:41:07 PM
Ook in 9.0b80 blijven de oude uploads mislukken, nieuwe waanemingen komen wel door.

Ik dacht dat dit al lang en breed afgetikt was.
Zou je me de logfiles (na een mislukte upload uiteraard) willen sturen?

Wellicht heb ik de oorzaak gevonden. Zou je het willen uitproberen met update 9.0b84 ?!

Het was/leek ook inderdaad opgelost, maar een paar versies later was het probleem weer terug. Nieuwe logfiles van 9.0b84 gestuurd (gaat nog steeds fout)

Zou opgelost moeten zijn in update 9.0b85 die zojuist beschikbaar is gekomen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Op dit moment zit er een bug in de beta, waarbij een herkenning van een soort uit een andere soortgroep dan de laatstgebruikte niet werkt. Een tweede keer dezelfde herkenning wel.
Ik ben hier mee bezig, morgen naar alle waarschijnlijkheid een oplossing.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!