Marter - (Noorwegen)

Gestart door Marleen, september 29, 2022, 15:49:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

Vanochtend zag ik voor het eerst een marter.
Ik heb de afgelopen jaren wel eens bruine staarten, achterwerken en ruggen weg zien rennen,
maar nu voor het eerst een echte marter-waarneming, in z'n geheel, stilstaand en bewegend.

Ik denk dat het een boommarter is, klopt dat?

Kan iemand mij meer over deze waarneming vertellen?
Is er iets te vertellen over bijv leeftijd of geslacht van dit dier?

Het gedrag lijkt mij dat het dier geuren probeert op te pikken.
De waarneming was in de tuin, een paar meter van het huis, het raam stond op een kiertje.
De (binnen)kat zat op de vensterbank bij dat raam en ik stond daar.
We hoorden niks, ik ben eigenlijk gewoon zomaar naar buiten gaan kijken en zag de marter toen.
Een paar dagen geleden had ik de marter al heel kort even gezien, alleen de achterkant.
De eksters hebben het dier afgelopen tijd al in de gaten gehad, het was mij opgevallen dat ze veel alarmeerden.
Maar vandaag geen ekster gehoord toen de marter in de tuin was.

https://old.observation.org/waarneming/view/255714685



Is het erg dat de marter in de tuin is?
Kan het dier een probleem zijn voor het huis bijv? Is er iets waar ik op moet letten nu de marter er is?
In onze tuin zijn veel insecten, vogels en diverse muizensoorten en vanuit de woonkamer is er zicht op een eekhoornnest.
Althans... nu er een marter is, is het de vraag of er/het nog een eekhoornnest is.

Nu we na de vogels, muizen en eekhoorn een stukje hoger in de voedselketen komen,
uilen (om de muizen te eten) waren er al, maar nu dus ook de marter...
ben ik benieuwd: voor welke dieren zijn marters een prooidier? Wat is het volgende roofdier in de voedselketen?

Ik verwacht niet dat die dan morgen direct ook door de tuin wandelen, maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
En met de winter voor de deur, we verwachten dit jaar veel sneeuw,
altijd interessant om te weten op wat voor geluiden, voetsporen etc je extra alert kunt zijn.

Groetjes, Marleen






tekenaar

boommarter klopt!

leeftijd: adult, geslacht: geen idee

wat eet marters: oehoe's, lynxen ...

Of het erg is, wel, ik vindt het vooral erg prachtig!

Steenmarters hebben een slechte naam omdat ze nog wel eens kabels in automotoren kapot bijten. Of boommarters dit ook doen: geen flauw idee. Ook kan een steenmarternest onder de dakpannen best een hoop nachtelijke onrust en vieze luchtjes geven. boommarters blijven doorgaands verder van huis.

Overigens heb ik steenmarters achter mijn huis (en op de komposthoop) en merk daar eigenlijk niets van. Ik weet dat ze er zijn, omdat ik ze op de foto krijg met de wildcamera.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

OlivierO

Citaat van: Marleen op september 29, 2022, 15:49:35 PM

ik heb wel eens een Boommarter in het wild en levend gezien (in Duitsland), maar niet op foto. En als je dan zo'n foto ziet, kan je alleen maar mee blij zijn!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.