Hoofdmenu

Beta-test ObsMapp 9.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Maarten Hotting

Citaat van: marcel234 op september 21, 2022, 15:37:58 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 21, 2022, 15:25:07 PM
Citaat van: RutgerB op september 21, 2022, 15:23:01 PM
Kun je als Beta-tester ook een oudere versie installeren? Vooral de trage soortkeuze speelt me nu parten.
Niet zonder de beta te deïnstalleren en dus je oude data kwijt te raken.
En wat houd die oude data in?
Dat is wat anders, Marcel
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Soortgroepinstellingen worden niet allemaal goed overgenomen in de verzamelgroep en alle soorten.
Ik heb bijvoorbeeld bij vogels de hybrides uitgevinkt in de soortgroepinstellingen maar die blijven zichtbaar in de verzamelgroep en bij alle soorten.
Groet,
Maarten

RutgerB

Citaat van: marcel234 op september 25, 2022, 12:28:59 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 25, 2022, 10:49:34 AM
In versie 7 zijn soorten met meerdere namen gecombineerd tot 1 record. In versie 9 zijn al die namen losse records geworden waardoor de soortenlijst een stuk groter is geworden.

Zie ook het topic 'Dubbele taxa in plantenlijst Obsmapp'
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,497137.msg2534849.html#msg2534849

9.0b72

Is grotendeels opgelost, maar ik zie toch nog dubbele namen. In de voorkeur 'wetenschappelijk' bij soortgroepinstellingen verschijnen de soorten met 2 Nederlandse namen (en dat zijn er nogal wat) 2 keer in de lijst met wetenschappelijke namen.

Het uploaden duurt bij mij nogal lang (250 records duurt 8-10 minuten. langzamer dan 1 per seconde) en wordt bij mij onderbroken door het plots sluiten van Obsmapp. Dat is me bij beide keren dat ik uploadde overkomen. Dat gaf geen vertrouwen in dat het goed was doorgekomen, maar ik mis er geen.

hiskodevries

Alex, nee inspreken lukt niet b72
Taal is Nederlands en 'alle soorten' is actief
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 26, 2022, 07:54:41 AM
Alex, nee inspreken lukt niet b72
Taal is Nederlands en 'alle soorten' is actief

Dat is bijzonder omdat de melder, Maarten, aangeeft dat het wél werkt.
Zou je weer de logging willen sturen?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op september 26, 2022, 08:08:02 AM
Citaat van: hiskodevries op september 26, 2022, 07:54:41 AM
Alex, nee inspreken lukt niet b72
Taal is Nederlands en 'alle soorten' is actief

Dat is bijzonder omdat de melder, Maarten, aangeeft dat het wél werkt.
Zou je weer de logging willen sturen?!
Nouja of het werkt heb ik niet goed getest.
Ik heb het alleen geprobeerd met enkele vogels met Nederlandse namen, terwijl ik erachter kwam dat ik de Nederlandse lijst niet had gedownload.
Daardoor bleek het logisch dat dit niet werkte, maar ook met de NL-lijst die ik nu wel gedownload heb werkt het niet.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

@maarten @hisko
Kan een van jullie logging sturen? Bij mij werk Speech perfect...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 25, 2022, 10:49:34 AM
De snelheid van de soortenlijst is nog nauwelijks verbeterd en ik denk dat ik de oorzaak wel weet.
In versie 7 zijn soorten met meerdere namen gecombineerd tot 1 record. In versie 9 zijn al die namen losse records geworden waardoor de soortenlijst een stuk groter is geworden.

Er was destijds nogal wat commentaar op het samenvoegen van soortnamen. Vandaar dat deze weer uitgesplitst zijn.
In de de komende update komt er per soortgroep een vinkje om die alternatieve namen wel of niet te tonen, standaard staat op wel tonen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op september 25, 2022, 18:06:46 PM
Is grotendeels opgelost, maar ik zie toch nog dubbele namen. In de voorkeur 'wetenschappelijk' bij soortgroepinstellingen verschijnen de soorten met 2 Nederlandse namen (en dat zijn er nogal wat) 2 keer in de lijst met wetenschappelijke namen.

In de komende update kan je per soortgroep die alternatieve namen onderdrukken

Citaat van: RutgerB op september 25, 2022, 18:06:46 PM
Het uploaden duurt bij mij nogal lang (250 records duurt 8-10 minuten. langzamer dan 1 per seconde) en wordt bij mij onderbroken door het plots sluiten van Obsmapp. Dat is me bij beide keren dat ik uploadde overkomen. Dat gaf geen vertrouwen in dat het goed was doorgekomen, maar ik mis er geen.

De oorzaak van die traagheid is bekend en wordt zsm opgelost. Is een serverside issue.

Bij zo'n craash heel graag de logging sturen. Dat is voor mij dé mogelijkheid om zoiets op te lossen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

RutgerB

Moet ik iets speciaals doen om de logging te sturen? Bij mij staat dat aangevinkt in mijn instellingen. Net 'Genereer uitgebreide logging' ook maar aangevinkt.

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 25, 2022, 16:44:16 PM
Soortgroepinstellingen worden niet allemaal goed overgenomen in de verzamelgroep en alle soorten.
Ik heb bijvoorbeeld bij vogels de hybrides uitgevinkt in de soortgroepinstellingen maar die blijven zichtbaar in de verzamelgroep en bij alle soorten.

Of je bijvoorbeeld hybrides wilt zien is ook een instellingen voor alle soorten/de verzamelgroep.
Of dat een logische keuze is weet ik eigenlijk niet. Maar voor nu is dat een gegeven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: RutgerB op september 26, 2022, 09:53:09 AM
Moet ik iets speciaals doen om de logging te sturen? Bij mij staat dat aangevinkt in mijn instellingen. Net 'Genereer uitgebreide logging' ook maar aangevinkt.

Dit stap voor stap uitvoeren:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,481790.0.html
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Groet,
Maarten

Alex Kwak

Update 9.0b73:

Waarschijnlijke fix voor het falen van Speech: Als het nog niet werkt, dan even bij de geavanceerde instellingen de nieuwe optie "Ververs snelle zoektabel" gebruiken.

Soortgroep-optie toegevoegd om alternatieve namen te onderdrukken
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

9.0b73
Spraakinvoer werkt bij mij weer goed.

Citaat van: Alex Kwak op september 26, 2022, 11:05:14 AM
Soortgroep-optie toegevoegd om alternatieve namen te onderdrukken
Deze optie functioneert nog niet, ik ze nog steeds de alternatieve namen in de lijst verschijnen ongeacht de instelling.
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Citaat van: Maarten Hotting op september 26, 2022, 12:06:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 26, 2022, 11:05:14 AM
Soortgroep-optie toegevoegd om alternatieve namen te onderdrukken
Deze optie functioneert nog niet, ik ze nog steeds de alternatieve namen in de lijst verschijnen ongeacht de instelling.
Na het opnieuw downloaden van de soortenlijsten werkt het wel. Fijn :)
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op september 26, 2022, 12:09:10 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 26, 2022, 12:06:09 PM
Citaat van: Alex Kwak op september 26, 2022, 11:05:14 AM
Soortgroep-optie toegevoegd om alternatieve namen te onderdrukken
Deze optie functioneert nog niet, ik ze nog steeds de alternatieve namen in de lijst verschijnen ongeacht de instelling.
Na het opnieuw downloaden van de soortenlijsten werkt het wel. Fijn :)

Ah, dat was ik dus vergeten te vermelden...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

b73
ik klets buizerd, obsmap saved amphora beaufotiana een alg
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

hiskodevries

ik klets kievit en krijg dan meer dan 20 keuzes om uit te kiezen, idem voor Roodmus
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 26, 2022, 12:31:01 PM
ik klets kievit en krijg dan meer dan 20 keuzes om uit te kiezen, idem voor Roodmus

Heb je "Ververs snelle zoektabel" geprobeerd?
En uiteraard graag weer de logiles
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

hiskodevries

ik heb ververs gedaan, dat maakt niets uit
ik heb nog een keer op ingestelde taal geklikt en zag dat geen enkele taal ingesteld was
na heel veel scrollen kwam ik nederlands tegen en dat ingesteld.(waarom niet net als op de site de meest gebruikte talen boven aan ?)
Kievit en buizerd werken nu !!! hoezee
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Alex Kwak

Citaat van: hiskodevries op september 26, 2022, 14:21:11 PM
ik heb ververs gedaan, dat maakt niets uit
ik heb nog een keer op ingestelde taal geklikt en zag dat geen enkele taal ingesteld was
na heel veel scrollen kwam ik nederlands tegen en dat ingesteld.(waarom niet net als op de site de meest gebruikte talen boven aan ?)
Kievit en buizerd werken nu !!! hoezee

Ik zal die ingestelde taal controleren.

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

OlivierO

Hallo Alex,

er gaat nog serieus wat mis met de soortenlijsten. Ik krijg Europese Rode Eekhoorn niet meer ingegeven.

Ik heb eerst de soortenlijsten geupdate. Hielp niet. Daarna alle lijsten verwijderd en nieuwe geïnstalleerd, maar dat hielp ook niet. Als ik alleen zoogdieren (België, Nederlands) aan heb staan, dan kan ik zelfs 4x eekhoorn (nachtvlinders) selecteren, maar niet Europese rode eekhoorn. Ook nog een heleboel Amerikaanse soorten die ik zelfs niet meer op mijn GSM had staan (denk ik) na verwijderen van de soortenlijsten.
Ik heb dan Obsmapp in het veld geupdate (ik had nog niet de allerlaatste versie blijkbaar), de soortenlijsten weer verwijderd en nu kom ik niet verder dan "oude waarnemingen geconverteerd". Dus dan maar 1 soort ingegeven (Grote Bonte Specht) die wel ging en verder niks.

Ik verstuur de loggegevens. -> Dat gaat niet, want ik krijg Obsmapp niet meer opgestart.

Obsmapp versie 9.0b76, Samsung Galaxy S10, Android 12.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Maarten Hotting

Citaat van: OlivierO op september 28, 2022, 13:49:52 PM
Hallo Alex,

er gaat nog serieus wat mis met de soortenlijsten. Ik krijg Europese Rode Eekhoorn niet meer ingegeven.

Ik heb eerst de soortenlijsten geupdate. Hielp niet. Daarna alle lijsten verwijderd en nieuwe geïnstalleerd, maar dat hielp ook niet. Als ik alleen zoogdieren (België, Nederlands) aan heb staan, dan kan ik zelfs 4x eekhoorn (nachtvlinders) selecteren, maar niet Europese rode eekhoorn. Ook nog een heleboel Amerikaanse soorten die ik zelfs niet meer op mijn GSM had staan (denk ik) na verwijderen van de soortenlijsten.
Ik heb dan Obsmapp in het veld geupdate (ik had nog niet de allerlaatste versie blijkbaar), de soortenlijsten weer verwijderd en nu kom ik niet verder dan "oude waarnemingen geconverteerd". Dus dan maar 1 soort ingegeven (Grote Bonte Specht) die wel ging en verder niks.

Ik verstuur de loggegevens. -> Dat gaat niet, want ik krijg Obsmapp niet meer opgestart.

Obsmapp versie 9.0b76, Samsung Galaxy S10, Android 12.
Hij staat bij mij wel in de lijst als: Eekhoorn (Zoogdieren).
Als ik de alternatieve namen ingeschakeld heb staat "Eekhoorn (Zoogdieren)" 4x in de lijst.
Rode Eekhoorn, Europese Rode Eekhoorn en Euraziatische Rode Eekhoorn staan niet in de lijst onder die namen, wat ik wel zou verwachten: https://waarneming.nl/species/389/names/
Groet,
Maarten

OlivierO

Citaat van: Maarten Hotting op september 28, 2022, 14:01:40 PM
Citaat van: OlivierO op september 28, 2022, 13:49:52 PM
Hallo Alex,

er gaat nog serieus wat mis met de soortenlijsten. Ik krijg Europese Rode Eekhoorn niet meer ingegeven.

Ik heb eerst de soortenlijsten geupdate. Hielp niet. Daarna alle lijsten verwijderd en nieuwe geïnstalleerd, maar dat hielp ook niet. Als ik alleen zoogdieren (België, Nederlands) aan heb staan, dan kan ik zelfs 4x eekhoorn (nachtvlinders) selecteren, maar niet Europese rode eekhoorn. Ook nog een heleboel Amerikaanse soorten die ik zelfs niet meer op mijn GSM had staan (denk ik) na verwijderen van de soortenlijsten.
Ik heb dan Obsmapp in het veld geupdate (ik had nog niet de allerlaatste versie blijkbaar), de soortenlijsten weer verwijderd en nu kom ik niet verder dan "oude waarnemingen geconverteerd". Dus dan maar 1 soort ingegeven (Grote Bonte Specht) die wel ging en verder niks.

Ik verstuur de loggegevens. -> Dat gaat niet, want ik krijg Obsmapp niet meer opgestart.

Obsmapp versie 9.0b76, Samsung Galaxy S10, Android 12.
Hij staat bij mij wel in de lijst als: Eekhoorn (Zoogdieren).
Als ik de alternatieve namen ingeschakeld heb staat "Eekhoorn (Zoogdieren)" 4x in de lijst.
Rode Eekhoorn, Europese Rode Eekhoorn en Euraziatische Rode Eekhoorn staan niet in de lijst onder die namen, wat ik wel zou verwachten: https://waarneming.nl/species/389/names/

Ik zie dus enkel Eekhoorn (Nachtvlinders ...). Echt vreemd. Ik zal eens Obsmapp verwijderen en opnieuw installeren.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

OlivierO

#326
Citaat van: OlivierO op september 28, 2022, 14:23:47 PM
Citaat van: Maarten Hotting op september 28, 2022, 14:01:40 PM
Citaat van: OlivierO op september 28, 2022, 13:49:52 PM
Hallo Alex,

er gaat nog serieus wat mis met de soortenlijsten. Ik krijg Europese Rode Eekhoorn niet meer ingegeven.

Ik heb eerst de soortenlijsten geupdate. Hielp niet. Daarna alle lijsten verwijderd en nieuwe geïnstalleerd, maar dat hielp ook niet. Als ik alleen zoogdieren (België, Nederlands) aan heb staan, dan kan ik zelfs 4x eekhoorn (nachtvlinders) selecteren, maar niet Europese rode eekhoorn. Ook nog een heleboel Amerikaanse soorten die ik zelfs niet meer op mijn GSM had staan (denk ik) na verwijderen van de soortenlijsten.
Ik heb dan Obsmapp in het veld geupdate (ik had nog niet de allerlaatste versie blijkbaar), de soortenlijsten weer verwijderd en nu kom ik niet verder dan "oude waarnemingen geconverteerd". Dus dan maar 1 soort ingegeven (Grote Bonte Specht) die wel ging en verder niks.

Ik verstuur de loggegevens. -> Dat gaat niet, want ik krijg Obsmapp niet meer opgestart.

Obsmapp versie 9.0b76, Samsung Galaxy S10, Android 12.
Hij staat bij mij wel in de lijst als: Eekhoorn (Zoogdieren).
Als ik de alternatieve namen ingeschakeld heb staat "Eekhoorn (Zoogdieren)" 4x in de lijst.
Rode Eekhoorn, Europese Rode Eekhoorn en Euraziatische Rode Eekhoorn staan niet in de lijst onder die namen, wat ik wel zou verwachten: https://waarneming.nl/species/389/names/

Ik zie dus enkel Eekhoorn (Nachtvlinders ...). Echt vreemd. Ik zal eens Obsmapp verwijderen en opnieuw installeren.

Obsmapp verwijderd, nu wel Eekhoorn (Zoogdieren), maar wel 4 keer in het keuze menu. Dat lijkt mij niet de bedoeling, zeker niet omdat ik enkel Zoogdieren, België, Nederlands heb gedownload en niet nog andere zoogdierlijsten.
Invoeren gaat en komt keurig op de site.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

hiskodevries

#327
ik zie ook verschil tussen de nederlandse lijst op de site https://waarneming.nl/species/search/?q=eekhoorn&species_group=2 (duurt even tot de volgende update)
en die in obsmapp
Ja ik heb de nl lijst zoogdieren
ik heb alternatieve namen uitgezet.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Dat verschil komt hierdoor: https://waarneming.nl/species/389/names/

Europese Rode Eekhoorn heeft drie Nederlandse namen en die staan alle3 in dat invoerbare lijstje. Op zich iets voor te zeggen.

Voor wie het niet wil: Misschien als voorkeur in de app maken dat je geen landstaal-synoniemen wilt tonen? Dat kan wel al voor Wetenschappelijke namen.

hiskodevries

@Rutger, ik heb alternatieve namen uitgezet, dan verwacht ik per soort de geldige naam.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0