Hoofdmenu

Aardmuis?

Gestart door Robert Heemskerk, september 09, 2007, 21:52:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag zoogdierenforum,

Vandaag vond ik een muisje, en volgens mij was ie nog niet heel lang dood..
Ik heb nog gedacht dat ie van die Torenvalk was die rondvloog maar die laat zijn prooi volgens mij niet zo in de steek, of had ik 'm opgeschikt?
De muis leek me nog niet stijf..

Nou ja, ik heb er maar snel een foto van gemaakt, er zaten wel al een paar vleesvliegen op.., die zijn volgens mij altijd snel van de partij..

Nu dacht ik aan een Aardmuis?
Klopt dat? of zit ik er helemaal naast..

Robert Heemskerk

onderzijde

mlahaye

Hallo Robert,

Nee, je zit er niet ver naast. Ik twijfel zelf ook aan de soort, maar mijn 'gevoel' neigt naar veldmuis. Beide soorten kunnen erg op elkaar lijken en dit is typisch een lastig exemplaar.

Het uiterlijk is vrij ruig wat op aardmuis wijst, maar de oren zijn zichtbaar en de staart is korter dan 40% van de lichaamslengte. Deze twee laatste kenmerken wijzen weer op veldmuis.

Ik denk uiteindelijk veldmuis. Wie biedt wat anders?

Maurice La Haye
admin zoogdieren

Robert Heemskerk

dag Maurice,

bedankt voor je snelle reactie.

Is de beharing van de binnenkant van het oor geen kenmerk voor Aardmuis?

Jeroen Nagtegaal

CiteerHallo Robert,

Nee, je zit er niet ver naast. Ik twijfel zelf ook aan de soort, maar mijn 'gevoel' neigt naar veldmuis. Beide soorten kunnen erg op elkaar lijken en dit is typisch een lastig exemplaar.

Het uiterlijk is vrij ruig wat op aardmuis wijst, maar de oren zijn zichtbaar en de staart is korter dan 40% van de lichaamslengte. Deze twee laatste kenmerken wijzen weer op veldmuis.

Ik denk uiteindelijk veldmuis. Wie biedt wat anders?

Maurice La Haye
admin zoogdieren
Anders kan ik niet bieden, maar dat was ook mijn 1e gedachte,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

mlahaye

Hallo Robert,

Het kenmerk van de haren in de oren gaat is erg lastig en moeilijk te zien. Het gaat om het borstelharen die aan de oorbasis zijn ingeplant en de lengte daarvan ten op zichte van het hele oor..... Ahum, een erg lastig determinatie-kenmerk dus.

Nu ik de foto weer zie, denk ik overigens wel direct aan veldmuis (handig om soms even een paar daagjes off-line te zijn). De staart is daarbij doorslaggevend.

Groeten,
Maurice
admin zoogdieren

Robert Heemskerk

Ok, bedankt Maurice en Jeroen.

Ik zal de waarneming aanpassen.

groet, Robert