Matkop?

Gestart door Trns01, september 20, 2022, 22:57:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Trns01

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/239477210/.
2 Matkop - Poecile montanus
datum: 2022-04-28
locatie: Mariapeel - Mariaveen (LI)

foto's:




frankneijts

Mooie illustratie van het gegeven dat ook bij Matkoppen het vleugelpanel soms afwezig kan zijn...
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Vanwege Eenkleurige wang?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

Citaat van: jeroen vinke op september 21, 2022, 16:51:27 PM
Vanwege Eenkleurige wang?

Dat en ook het ontbreken van een licht vlekje basis bovensnavel + dat in de Mariapeel en verre omgeving geen Glanskoppen voorkomen (een strikte standvogel waarvan dwalers nog zeldzamer zijn dan pak-m-beet n Groene Bijeneter..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jeroen vinke

Als deze foto in een gebied was gemaakt met beide soorten, had je dan op basis van deze foto's een lichte vlek op de basis van de bovensnavel wel vast kunnen stellen danwel uitsluiten? Ik zie namelijk maar 1 grote pixel op die plek. Vandaar de vraag over de wang.
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

frankneijts

#5
Citaat van: jeroen vinke op september 22, 2022, 16:59:26 PM
Als deze foto in een gebied was gemaakt met beide soorten, had je dan op basis van deze foto's een lichte vlek op de basis van de bovensnavel wel vast kunnen stellen danwel uitsluiten? Ik zie namelijk maar 1 grote pixel op die plek. Vandaar de vraag over de wang.

Ik zal het omdraaien: als deze foto's moesten dienen om aan te tonen dat in de Mariapeel Glanskoppen voorkomen zou ik de waarnemer dringend verzoeken de ID te wijzigen in Matkop .. B)
Maar ik snap niet zo goed hoe jij "maar 1 grote pixel" ziet op die plek? De foto waarop dat te zien is toch gedetailleerd genoeg om er een crop van te maken. Hij is wel wat enthousiast belicht waardoor de snavelranden (boven èn onder) nogal glimmen maar dat is niet de lichte vlek die je bij Glanskop ziet.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'