Buizerd of wespendief

Gestart door Gijs21, september 14, 2022, 16:42:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gijs21

Ik dacht vanmiddag twee buizerds te zien cirkelen op de thermiek, maar de waarneming is niet goedgekeurd. Ik word zelf ook schijtziek van die foto's, ik geef het toe, maar kan je uit het profiel niks opmaken? Ik zie er geen wespendief in.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/254789300/.
2 Buizerd - Buteo buteo
datum: 2022-09-14
locatie: Oud Ade - Zweilanderpolder (ZH)

foto's:



Matthijs Molenaar

Citaat van: Gijs21 op september 14, 2022, 16:42:28 PM
Ik dacht vanmiddag twee buizerds te zien cirkelen op de thermiek, maar de waarneming is niet goedgekeurd.

Denk je dat al je waarnemingen binnen een paar uur gevalideerd worden? Als hij op 'niet onderzocht' staat, betekend dat niet dat je determinatie fout is!

Het is een Buizerd, als je goed kijkt zie je ook het vlekkenpatroon van Buizerd. Frank zal wel langskomen om te zeggen hoe het zit met de handpenprojectie  ;)

Ga gewoon op je eigen gevoelens af, en vertrouw met zulke foto's (niet slecht bedoeld) nooit op ObsIdentify!
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

pdeknijff

Je kunt je tijd beter besteden met goed en langdurig kijken naar vogels dan foto's te maken waar niemand wat mee kan.
Zonder foto was deze waarneming op deze lokatie automatisch geaccepteerd.
Ken je niet een ervaren vogelaar in de buurt waarmee je voldoende ervaring kunt opbouwen met de 200-250 soorten die je normaal gesproken in deze regio bij elkaar kunt sprokkelen?
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Chris Janse

Waarneming is inmiddels ook al goedgekeurd, dus misschien moet je ook gewoon wat meer geduld hebben...

mgieskens

Citaat van: pdeknijff op september 14, 2022, 17:42:01 PM
Ken je niet een ervaren vogelaar in de buurt waarmee je voldoende ervaring kunt opbouwen met de 200-250 soorten die je normaal gesproken in deze regio bij elkaar kunt sprokkelen?
Bij elkaar sprokkelen lukt misschien nog wel met een beetje geduld.
Maar ze zelf ook allemaal herkennen zal een grotere uitdaging zijn.  B)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

frankneijts

Citaat van: Matthijs Molenaar op september 14, 2022, 16:59:38 PM
Citaat van: Gijs21 op september 14, 2022, 16:42:28 PM
Ik dacht vanmiddag twee buizerds te zien cirkelen op de thermiek, maar de waarneming is niet goedgekeurd.

....
Het is een Buizerd, als je goed kijkt zie je ook het vlekkenpatroon van Buizerd. Frank zal wel langskomen om te zeggen hoe het zit met de handpenprojectie  ;)

....

:wacko: :wacko: ;D
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Gijs21

#6
Citaat van: Chris Janse op september 14, 2022, 19:44:13 PM
Waarneming is inmiddels ook al goedgekeurd, dus misschien moet je ook gewoon wat meer geduld hebben...

Hij was al een eerste keer beoordeeld, toen ik de vraag stelde en stond de waarneming  op 'niet te beoordelen' Anders zou ik wel geduld hebben, zo boeiend is het nou ook weer niet

Gijs21

Citaat van: pdeknijff op september 14, 2022, 17:42:01 PM
Je kunt je tijd beter besteden met goed en langdurig kijken naar vogels dan foto's te maken waar niemand wat mee kan.
Zonder foto was deze waarneming op deze lokatie automatisch geaccepteerd.
Ken je niet een ervaren vogelaar in de buurt waarmee je voldoende ervaring kunt opbouwen met de 200-250 soorten die je normaal gesproken in deze regio bij elkaar kunt sprokkelen?

Nee, en dit soort posts vind ik arrogant en is precies de reden dat ik hier ga stoppen met vragen stellen.

Gijs21

Citaat van: Matthijs Molenaar op september 14, 2022, 16:59:38 PM
Citaat van: Gijs21 op september 14, 2022, 16:42:28 PM
Ik dacht vanmiddag twee buizerds te zien cirkelen op de thermiek, maar de waarneming is niet goedgekeurd.

Denk je dat al je waarnemingen binnen een paar uur gevalideerd worden? Als hij op 'niet onderzocht' staat, betekend dat niet dat je determinatie fout is!


Hij was wel onderzocht. Ik had wel gezien dat het buizerds waren en ik denk dat ik minder foto's ga plaatsen, want dit soort foto's voegen niet veel toe.

Chris Janse

Citaat van: Gijs21 op september 18, 2022, 17:09:22 PM
Citaat van: pdeknijff op september 14, 2022, 17:42:01 PM
Je kunt je tijd beter besteden met goed en langdurig kijken naar vogels dan foto's te maken waar niemand wat mee kan.
Zonder foto was deze waarneming op deze lokatie automatisch geaccepteerd.
Ken je niet een ervaren vogelaar in de buurt waarmee je voldoende ervaring kunt opbouwen met de 200-250 soorten die je normaal gesproken in deze regio bij elkaar kunt sprokkelen?

Nee, en dit soort posts vind ik arrogant en is precies de reden dat ik hier ga stoppen met vragen stellen.

Wat is hier arrogant aan? het is juist een goede tip om snel vogels te leren herkennen, zelf doe ik dat ook en het werkt heel goed!

Gijs21

#10
Citaat van: Chris Janse op september 18, 2022, 17:24:14 PM
Citaat van: Gijs21 op september 18, 2022, 17:09:22 PM
Citaat van: pdeknijff op september 14, 2022, 17:42:01 PM
Je kunt je tijd beter besteden met goed en langdurig kijken naar vogels dan foto's te maken waar niemand wat mee kan.
Zonder foto was deze waarneming op deze lokatie automatisch geaccepteerd.
Ken je niet een ervaren vogelaar in de buurt waarmee je voldoende ervaring kunt opbouwen met de 200-250 soorten die je normaal gesproken in deze regio bij elkaar kunt sprokkelen?

Nee, en dit soort posts vind ik arrogant en is precies de reden dat ik hier ga stoppen met vragen stellen.

Wat is hier arrogant aan? het is juist een goede tip om snel vogels te leren herkennen, zelf doe ik dat ook en het werkt heel goed!

Arrogant  omdat  het een beetje uit de hoogte overkomt. Iedereen heeft zijn eigen manier en ik maak foto's van roofvogels juist als hulpmiddel om te kunnen determineren. 9 van de 10x is het een buizerd, maar het gaat vaak snel. Zonder foto had ik bepaalde waarnemingen niet kunnen determineren. Wat steek je op van waarnemingen die je niet kan determineren? Weinig denk ik.

En 200 tot 250 soorten in mijn omgeving.. ja in 10 jaar tijd misschien of wanneer je regelmatig op een telpost staat.

Sommige users, zoals Zainal en Frank, geven vaak waardevol commentaar. Van anderen krijg ik jeuk en daarom stop ik hier.

Chris Janse

200 soorten heb je in die regio best snel hoor, niet pas in 10 jaar ;)

Gijs21

Citaat van: Chris Janse op september 18, 2022, 20:36:39 PM
200 soorten heb je in die regio best snel hoor, niet pas in 10 jaar ;)

Ik check van gemeenten waar ik regelmatig kom vaak de lijst van waarnemers en de topwaarnemers zijn vaak de trektellers en de twitchers. Twitchen doe ik af en toe, maar alleen in de buurt want ik heb geen auto. Telpost lijkt me leuk, dat is iets dat ik wel wil gaan doen. Verder denk ik dat er te makkelijk met aantallen wordt gestrooid. Ik sprak vorig jaar iemand die in 2021 volgens eigen zeggen 300 soorten had gezien. Ze ging ieder weekend het hele land af om te twitchen. Dat vind ik knap, het geeft ook een beetje aan dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. 250 soorten alleen in mijn regio..mwa te makkelijk gezegd. 200 zou kunnen, als de regio een beetje ruim wordt genomen.

mgieskens

Citaat van: Gijs21 op september 18, 2022, 21:10:02 PM
Citaat van: Chris Janse op september 18, 2022, 20:36:39 PM
200 soorten heb je in die regio best snel hoor, niet pas in 10 jaar ;)

Ik check van gemeenten waar ik regelmatig kom vaak de lijst van waarnemers en de topwaarnemers zijn vaak de trektellers en de twitchers. Twitchen doe ik af en toe, maar alleen in de buurt want ik heb geen auto. Telpost lijkt me leuk, dat is iets dat ik wel wil gaan doen. Verder denk ik dat er te makkelijk met aantallen wordt gestrooid. Ik sprak vorig jaar iemand die in 2021 volgens eigen zeggen 300 soorten had gezien. Ze ging ieder weekend het hele land af om te twitchen. Dat vind ik knap, het geeft ook een beetje aan dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. 250 soorten alleen in mijn regio..mwa te makkelijk gezegd. 200 zou kunnen, als de regio een beetje ruim wordt genomen.
Ik weet niet wat jouw regio precies is, maar als ik even een steekproef doe voor de gemeente Leidschendam-Voorburg kom ik volgens WNL op 218 vogelsoorten in een jaar tijd (1-sep 2021 - 1-sep 2022): https://waarneming.nl/locations/22878/species/?species_group_id=1&start_date=2021-09-01&end_date=2022-09-01&filter_month=&filter_year=&include_exotic_and_extinct=on&use_local_taxonomy=on
Dan moet je inderdaad wel alle dagen van het jaar net op de juiste plek aanwezig zijn en een beetje mazzel hebben.
En de toplocaties Starrevaart en de Nieuwe Driemanspolder (gedeeltelijk) vallen binnen de gemeentegrenzen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Gijs21

Citaat van: mgieskens op september 18, 2022, 23:06:08 PM
Citaat van: Gijs21 op september 18, 2022, 21:10:02 PM
Citaat van: Chris Janse op september 18, 2022, 20:36:39 PM
200 soorten heb je in die regio best snel hoor, niet pas in 10 jaar ;)

Ik check van gemeenten waar ik regelmatig kom vaak de lijst van waarnemers en de topwaarnemers zijn vaak de trektellers en de twitchers. Twitchen doe ik af en toe, maar alleen in de buurt want ik heb geen auto. Telpost lijkt me leuk, dat is iets dat ik wel wil gaan doen. Verder denk ik dat er te makkelijk met aantallen wordt gestrooid. Ik sprak vorig jaar iemand die in 2021 volgens eigen zeggen 300 soorten had gezien. Ze ging ieder weekend het hele land af om te twitchen. Dat vind ik knap, het geeft ook een beetje aan dat het niet zo makkelijk is als het lijkt. 250 soorten alleen in mijn regio..mwa te makkelijk gezegd. 200 zou kunnen, als de regio een beetje ruim wordt genomen.
Ik weet niet wat jouw regio precies is, maar als ik even een steekproef doe voor de gemeente Leidschendam-Voorburg kom ik volgens WNL op 218 vogelsoorten in een jaar tijd (1-sep 2021 - 1-sep 2022): https://waarneming.nl/locations/22878/species/?species_group_id=1&start_date=2021-09-01&end_date=2022-09-01&filter_month=&filter_year=&include_exotic_and_extinct=on&use_local_taxonomy=on
Dan moet je inderdaad wel alle dagen van het jaar net op de juiste plek aanwezig zijn en een beetje mazzel hebben.
En de toplocaties Starrevaart en de Nieuwe Driemanspolder (gedeeltelijk) vallen binnen de gemeentegrenzen.

Dat soort cijfers zeggen mij niet veel, veel soorten worden op een locatie maar heel weinig gezien in een jaar. Dan moet je dus veel tijd ter plekke zijn en ook een beetje mazzel hebben, wat je al schrijft. Een locatie bij mij in de buurt waar ik vaak kom staat op 199 soorten die er ooit zijn waargenomen. Daarvan heb ik er dit jaar 98 gezien. Meer soorten had alleen gekund met een beetje mazzel want dat zijn allemaal soorten die weinig zijn waargenomen. En dan heb je nog de foutieve waarnemingen.. dus tsja..200 soorten in een jaar is zeker wel mogelijk maar alleen inclusief twitchen en als je er veel tijd aan besteedt.

keesschreven

Citaat van: Gijs21 op september 18, 2022, 17:09:22 PM
Citaat van: pdeknijff op september 14, 2022, 17:42:01 PM
Je kunt je tijd beter besteden met goed en langdurig kijken naar vogels dan foto's te maken waar niemand wat mee kan.
Zonder foto was deze waarneming op deze lokatie automatisch geaccepteerd.
Ken je niet een ervaren vogelaar in de buurt waarmee je voldoende ervaring kunt opbouwen met de 200-250 soorten die je normaal gesproken in deze regio bij elkaar kunt sprokkelen?

Nee, en dit soort posts vind ik arrogant en is precies de reden dat ik hier ga stoppen met vragen stellen.

Beste Gijs,

Blijf vooral vragen stellen als je iets wil weten over vogels of andere waarnemingen. Laat je vooral niet het plezier afnemen. Iedereen kijkt op zijn eigen manier naar vogels en daar is waarneming.nl en het forum ook voor bedoeld. Er zijn genoeg mensen hier die determinatiekenmerken willen uitleggen en die je willen helpen.

(Peter wilde je trouwens ook helpen alleen was zijn formulering niet zo erg subtiel naar mijn idee. Het speelt daarbij ongetwijfeld ook mee dat sommige langdurige gebruikers van het forum soms het idee hebben dat 'nieuwe' vogelaars alleen maar plaatjes schieten en niet goed meer in het veld kijken. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd het geval! Hoe dan ook krijg je als nieuwkomer dan wel dat soort reacties over je heen, helaas.)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

pdeknijff

Gijs,
Goed leren vogels kennen valt en staat (naar mijn bescheiden mening) met beheersing van alle geluiden.
Die kun je zelf leren, maar dat gaat erg veel tijd kosten.
Veel beter is het om wat tijd op een goed bemande trektelpost zoals de vulkaan of de Puinhoop.
Zo heb ik het (deels) ook geleerd in de jaren 70 van de vorige eeuw, en die kennis gebruik ik nog dagelijks. Verder is vogels kijken in goed gezelschap veel beter dan vertrouwen op een app waarvoor je foto's moet maken.
Van die apps leer je niets, behalve snel kruisjes zetten. Door goede gidsen bladeren is veel leerzamer.
En ja, ruim 200 in "Groot Leiden" lijkt me niet erg moeilijk.
In een klein en weinig gevarieerd gebied als het Zaans Rietveld, zien we jaarlijks 140-150 soorten, en dat was ook al zo in de jaren 70 en 80. Let wel, dat kan dus alleen als je iedere overvliegende piep kunt herkennen, en daarvoor moet je in training.
Je kunt mijn reactie arrogant vinden, maar dan lees je slecht. Ik formuleer direct en recht voor zijn raap. Dat is beduidend efficienter dan wat voorzichtige opmerkingen.
succes!
Met vriendelijke groet,

Peter de Knijff

Oenanthe

#17
Ik begrijp het wederzijdse onbegrip dat hier aan het licht komt best. Ik behoor ook tot de generatie ouwe lullen die vogels heeft leren kijken en determineren zonder hulp van internet. Net als al mijn leeftijdsgenoten, waaronder ik ook Peter mag rekenen al is die geloof ik nog ietsje ouder dan ik, meen ik dat dat de beste manier is om het te leren. En net als ik vroeger vind ik dat geleuter van mijn vader en zijn leeftijdsgenoten achterlijk.

Er is wel 1 ding dat ik uit de discussie wil pikken en dat is de gewoonte om te vogelen met een camera en de hele dag niets anders te doen dan plaatjes schieten. 's Avonds worden die foto's allemaal op waarneming.nl ingebracht waar ze (bijna) allemaal prachtig door het systeem gedetermineerd worden. Ik ben het hartgrondig met iedereen eens die van mening is dat je het op deze manier niet leert en nooit zult leren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Gijs21

Citaat van: keesschreven op september 19, 2022, 15:51:19 PM
Citaat van: Gijs21 op september 18, 2022, 17:09:22 PM
Citaat van: pdeknijff op september 14, 2022, 17:42:01 PM
Je kunt je tijd beter besteden met goed en langdurig kijken naar vogels dan foto's te maken waar niemand wat mee kan.
Zonder foto was deze waarneming op deze lokatie automatisch geaccepteerd.
Ken je niet een ervaren vogelaar in de buurt waarmee je voldoende ervaring kunt opbouwen met de 200-250 soorten die je normaal gesproken in deze regio bij elkaar kunt sprokkelen?

Nee, en dit soort posts vind ik arrogant en is precies de reden dat ik hier ga stoppen met vragen stellen.

Beste Gijs,

Blijf vooral vragen stellen als je iets wil weten over vogels of andere waarnemingen. Laat je vooral niet het plezier afnemen. Iedereen kijkt op zijn eigen manier naar vogels en daar is waarneming.nl en het forum ook voor bedoeld. Er zijn genoeg mensen hier die determinatiekenmerken willen uitleggen en die je willen helpen.

(Peter wilde je trouwens ook helpen alleen was zijn formulering niet zo erg subtiel naar mijn idee. Het speelt daarbij ongetwijfeld ook mee dat sommige langdurige gebruikers van het forum soms het idee hebben dat 'nieuwe' vogelaars alleen maar plaatjes schieten en niet goed meer in het veld kijken. Maar dat is natuurlijk lang niet altijd het geval! Hoe dan ook krijg je als nieuwkomer dan wel dat soort reacties over je heen, helaas.)

Dank voor de reactie. Ik vind het wel een leuke discussie eigenlijk. Wat ik schrijf geeft maar een beperkt beeld van de werkelijkheid, want ik loop natuurlijk niet de hele tijd alleen maar foto's te maken. Als het even kan neem ik ook geluiden op, probeer geluiden en vliegbeelden op te slaan in mijn geheugen, etc. Ik begrijp best dat je het van alleen plaatjes schieten niet leert, maar voor mij is een camera een fantastisch hulpmiddel en dat zal ook wel zo blijven. Maar het meeste leer je van ervaren vogelaars dat klopt, daarom ga ik ook regelmatig mee met excursies. Die ervaren vogelaars zijn alleen niet altijd voorhanden, ik ben meestal alleen.


Norman

Mijn ervaring is dat als je een camera in de hand hebt, je niet de details ziet die je met een fijne kijker wel zou zien, je kan maar een ding te gelijk.

Vogels leren determineren leer je gewoon beter met een goede veldgids en een verrekijker, dan wanneer je de een camera mee hebt. Het een combineert slecht met het ander.

Geduld is ook een sleutelwoord. Hoeveel mensen gaan nu eens ergens zitten en kijken, in plaats van rondlopen en kijken of zeldzaamheden afrijden?

En, zoals gemeld, geluiden uit het hoofd leren. Mooi voorbeeld vind ik altijd de ijsvogel. Veel mensen (niet-vogelaars) die ik spreek hebben nog nooit een ijsvogel gezien, maar maak ik wijs dat ze het geluid moeten leren kennen en dat die ijsvogels dan vanzelf volgen en vrijwel zonder uitzondering is dat zo. Zet een vogelgeluid als ringtone en een roepjes als berichtenmelding en wijzig deze steeds als je het geluid onder de knie hebt en je leert het al snel.

Ik maak momenteel een nieuwe leercurve mee, omdat ik na decennia omhoogkijken naar vogels, mij zelf nu heb gericht op naar beneden kijken om planten te leren determineren. Ook hier telt: focus! Dus mijn kijker laat ik thuis, anders zit ik alsnog naar boven te kijken, loep gaat mee en bijna 2 kg veldgidsen. Initieel maakt ik ook gebruik van ObsIdentify, maar het brengt je weinig tot niks, behalve verwarring of onjuiste determinaties.

Waterkersje

Ik heb een beetje een vervangende schaamte doordat Gijs21 zichzelf zo wil verdedigen dat hij een camera gebruikt, dat zou toch niet nodig hoeven te zijn.
Dit is nou eenmaal het tijdperk van de digitale camera. Neem het mensen nou niet kwalijk dat ze er een meenemen bij hun vogels kijken.
Iedereen beleeft vogels kijken op hun manier en wees er blij mee dat er zoveel mensen aan het kijken zijn.
Het is een tikkeltje pretentieus gebral om te zeggen dat er maar 1 manier is om je vogelkennis op te doen.
Natuurlijk met alle respect voor al diegene die enorme experts zijn geworden op die manier en waar wij (dummies die het waarschijnlijk nooit leren) onze vragen aan mogen stellen. Daar is dit forum toch voor bedoeld....
Dus beste grote opperhoofdvogelaars wees lief en als je zin hebt geef dan antwoord op onze vragen. Tuurlijk wordt een kritisch antwoord ook gewaardeerd maar als je die vragen zat begint te worden en mensen vooral een vingerwijzing wil geven wordt het waarschijnlijk tijd om al die vervelende vragen met rust te laten.
Ik kijk enorm tegen jullie op en weet dat ik nooit op dat niveau kan raken en ben waanzinnig blij met de input die jullie geven!
Dus be happy en wees lief voor elkaar en heb respect voor ieders manier van het genieten van vogels.
Sorry voor mijn gebemoei en hopelijk snij ik mij hiermee niet in mijn vingers maar ik begon me schuldig te voelen dat ik in mijn assortiment om vogels waar te nemen ook een camera heb zitten en dat lijkt me niet jullie opzet.
Waarschijnlijk is die ene manier de enige manier om jullie te kunnen evenaren maar ik en vele met mij hebben die intentie niet.
Hartelijke groet,
Tanja   :angel: :duim:





Gijs21

Citaat van: Norman op september 20, 2022, 13:12:48 PMMijn ervaring is dat als je een camera in de hand hebt, je niet de details ziet die je met een fijne kijker wel zou zien, je kan maar een ding te gelijk.

Vogels leren determineren leer je gewoon beter met een goede veldgids en een verrekijker, dan wanneer je de een camera mee hebt. Het een combineert slecht met het ander.

Geduld is ook een sleutelwoord. Hoeveel mensen gaan nu eens ergens zitten en kijken, in plaats van rondlopen en kijken of zeldzaamheden afrijden?


Ik ben het met je eens dat je door een verrekijker meer ziet, hoewel ik mijn camera ook als verrekijker gebruik bij het inzoomen. Een scope is nog beter.
Maar toch ga ik niet zonder camera op pad, al is het alleen maar omdat ik anders waarnemingen mis. Bij twijfel kan je een foto nog bestuderen, alleen mijn geheugen is niet voldoende want het gaat vaak te snel.

En wat je over geluiden zegt klopt ook. Tot voor kort had ik nog nooit een bladkoning gezien of gehoord, maar wel vaak zijn roepje beluisterd. Daardoor herkende ik hem meteen toen ik hem pas heb waargenomen, waaronder gisteren. 'Horen is scoren' zegt men, dus geluiden is waar ik mij momenteel regelmatig mee bezig hou.

Zeldzaamheden afrijden doe ik overigens niet vaak. Geduld heb ik in beperkte mate, de tijd om een halve dag in de Groene Jonker rond te hangen heb ik meestal niet bijvoorbeeld, hoewel ik dat best zou willen. Gewoon eens voor een langere periode kijken wat er allemaal aan of over komt vliegen.

@Tanja bedankt voor de support. Uiteindelijk doe ik waar ik mijzelf prettig bij voel, dus de camera gaat gewoon mee. Net als de verrekijker en het opnameapparaat. De tips van de ervaren vogelaars neem ik zeker mee, het een sluit het ander niet uit.

Norman

Je moet zeker doen, waar jij je goed bij voelt en als de camera voor jou hét middel is, wie zou ik zijn om daar iets van te vinden.


Gewoon blijven vragen hier.

keesschreven

Citaat van: Gijs21 op oktober 17, 2022, 08:51:43 AM
Citaat van: Norman op september 20, 2022, 13:12:48 PMMijn ervaring is dat als je een camera in de hand hebt, je niet de details ziet die je met een fijne kijker wel zou zien, je kan maar een ding te gelijk.

Vogels leren determineren leer je gewoon beter met een goede veldgids en een verrekijker, dan wanneer je de een camera mee hebt. Het een combineert slecht met het ander.

Geduld is ook een sleutelwoord. Hoeveel mensen gaan nu eens ergens zitten en kijken, in plaats van rondlopen en kijken of zeldzaamheden afrijden?


(...)

En wat je over geluiden zegt klopt ook. Tot voor kort had ik nog nooit een bladkoning gezien of gehoord, maar wel vaak zijn roepje beluisterd. Daardoor herkende ik hem meteen toen ik hem pas heb waargenomen, waaronder gisteren. 'Horen is scoren' zegt men, dus geluiden is waar ik mij momenteel regelmatig mee bezig hou.

(...)

Fantastisch Gijs!  :lol:  :duim:
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren