Hoofdmenu

waarnemingen Obsmapp weg

Gestart door P. Kuijper, augustus 24, 2022, 23:00:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Ik opende zojuist ObsMapp en moest om de een of andere reden opnieuw inloggen. Na dat gedaan te hebben ging de app van alles downloaden, ik dacht dat het om een update ging maar de complete app lijkt opnieuw te zijn geinstalleerd. Ik had nog enkele honderden waarnemingen staan die ik om allerlei redenen nog niet naar Waarneming geupload heb. Deze lijken te zijn verdwenen! Wat is er gebeurd en kan ik de verdwenen waarnemingen nog ergens terughalen?
Met vr. groet,
P. Kuijper

SlechtValk

Kan het kloppen dat je je ooit hebt aangemeld voor het beta programma en dat het de beta versie 9 is?

check even het startscherm welk versienummer daar op staat?

Ik had hetzelfde probleem... gelukkig maar 2 dagen en niet heel fanatiek waargenomen... maar toch zuur...

En als er een oplossing voor is hoor ik dat ook graag.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

P. Kuijper

Ha Stefan, nee heb me niet aangemeld voor een andere versie. Ik zie versie 7.39 staan. Bijzonder dat dit zomaar gebeurt, en vervelend.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Alex Kwak

@Slechtvalk graag meteen melden, dan kan ik er iets aan doen ipv dat meerdere mensen dit probleem krijgen. Kan je me alsnog de logfiles van die dag sturen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: P. Kuijper op augustus 24, 2022, 23:00:43 PM
Ik opende zojuist ObsMapp en moest om de een of andere reden opnieuw inloggen. Na dat gedaan te hebben ging de app van alles downloaden, ik dacht dat het om een update ging maar de complete app lijkt opnieuw te zijn geinstalleerd. Ik had nog enkele honderden waarnemingen staan die ik om allerlei redenen nog niet naar Waarneming geupload heb. Deze lijken te zijn verdwenen! Wat is er gebeurd en kan ik de verdwenen waarnemingen nog ergens terughalen?

@P.Kuijper
Kan je me de logfiles sturen?
https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/, kopje "Hoe verstuur ik debugbestanden?"
Graag vandaag nog, dan komen de logfiles van gisteren automatisch mee

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

P. Kuijper

Dag Alex, ik heb de logfiles gestuurd. Ik kreeg geen bevestiging en er staat geen mail in de verzonden items, heb je m ontvangen?
Met vr. groet,
P. Kuijper

SlechtValk

#6
Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 06:41:22 AM
@Slechtvalk graag meteen melden, dan kan ik er iets aan doen ipv dat meerdere mensen dit probleem krijgen. Kan je me alsnog de logfiles van die dag sturen?

Ik moest werken en was helaas niet direct in de gelegenheid om het door te geven.

gezien het vermoedelijk toch ongerelateerd is aan het probleem van P. Kuijper lijkt het me handiger om het verder in het beta topic te bespreken, ik zal daar crossposten.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: P. Kuijper op augustus 25, 2022, 09:33:00 AM
Dag Alex, ik heb de logfiles gestuurd. Ik kreeg geen bevestiging en er staat geen mail in de verzonden items, heb je m ontvangen?

Nee, niets ontvangen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 10:28:18 AM
Citaat van: P. Kuijper op augustus 25, 2022, 09:33:00 AM
Dag Alex, ik heb de logfiles gestuurd. Ik kreeg geen bevestiging en er staat geen mail in de verzonden items, heb je m ontvangen?

Nee, niets ontvangen

Mail mag naar info@alexkwak.nl
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

P. Kuijper

Nogmaals geprobeerd door eerst naar mijzelf te mailen en dan door te sturen.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Alex Kwak

Logfiles ontvangen, maar die zijn van ObsMapp 7.39. Laatste log is van vandaag 09:27.
Dus welke versie gebruik je nu?!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op augustus 25, 2022, 00:16:13 AM
En als er een oplossing voor is hoor ik dat ook graag.

@Stefan:
Er is waarschijnlijk een oplossing, zie je mail
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan-Jaap Spaargaren

Net een nieuw topic aangemaakt, maar blijkt hier bij te horen:
"Vandaag opende ik Obsmapp en de app begon gelijk ongevraagd met een soort update naar versie 9.0b27. Daarop volgde 1e kennismaking vragen over waar ik mij bevond. Vervolgens moesten alle soortgroepen gedownload worden. Daarna begon de app met 0 oude waarnemingen en bleek ik dus 3 dagen waarnemingen kwijt te zijn, meerdere met foto's van de telefoon. Ben ik die dus nu echt kwijt of is er nog een backup? Ik kon het niet vinden op de telefoon en ben 'not amused', zoals men zal begrijpen..."
Ik had mij niet aangemeld als beta-tester maar werd dit dus opgedrongen kennelijk, na een spontane update.
Mvg Jan-Jaap Spaargaren

Jan-Jaap Spaargaren

Debug bestanden opsturen gaat niet, want bij Instellingen kom ik niet bij Geavanceerd. App gaat weer terug naar Instellingen scherm.
Heeft ook geen zin denk ik, want ik had gisteren en vandaag geen waarnemingen gedaan.
Jan-Jaap

jjjanssen

Zelfde probleem.
Heb nu 9.0b 27
Het probleem deed zich voor met 9.0b25
Heb het wn_ bestand hernoemd naar wn_backup.zip maar dit haalt niets uit.
Krijg geen extra knop/functie

Jan-Jaap Spaargaren

#15
In de appstore is nu ook alleen de betaversie beschikbaar....
Ik vermoed dat de niet-betaversie is overschreven door de laatste betaversie(s).
9.0b27 er af gegooid en de niet-beta versie geinstalleerd, maar dit blijkt dan de betaversie 9.0b30 te zijn...

Jan-Jaap Spaargaren

Nogmaals verwijderd, nu ook geschiedenis ed. Vervolgens weer geinstalleerd en lukt nu de gewone versie 7.39 er op te zetten. (Zoveelste keer alle soorten downloaden).
Alle voorkeuren/instellingen kwijt, maar geavanceerd is nu weer te openen.

marcel234

#17
Citaat van: Jan-Jaap Spaargaren op augustus 25, 2022, 20:08:26 PM
de niet-beta versie geinstalleerd
dat lijkt me stug. Je moet vaak wel even wachten.




P. Kuijper

#18
Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 13:32:50 PM
Logfiles ontvangen, maar die zijn van ObsMapp 7.39. Laatste log is van vandaag 09:27.
Dus welke versie gebruik je nu?!
er staat 7.39. Ik heb nooit bewust een andere versie geïnstalleerd oid, geen idee wat er is gebeurd.
Ik heb m trouwens niet meer gebruikt nadat ik zag dat alles weg was.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Alex Kwak

Je installeert alleen de beta-versie als je je ooit hebt aangemeld hiervoor.

Een fix voor het ontbreken van oude waarnemingen en het crashen van de instellingen is in de maak.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Deinstalleer ObsMapp NIET, dan gooi je ook je oude waarnemingen weg...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op augustus 29, 2022, 08:17:02 AM
Deinstalleer ObsMapp NIET, dan gooi je ook je oude waarnemingen weg...

Wetende dat er hard aan gewerkt werd, heb ik dit natuurlijk niet gedaan, maar toen ik dit voor het eerst opmerkte, moest ik ook de reflex onderdrukken om alles te verwijderen en opnieuw te installeren, zeker bij zoiets schijnbaar catastrofaals... (bij mij betrof het slechts enkele handen vol aan waarnemingen, maar je zou toch net je buitenlandse vakantie kwijt zijn... ik kan me de paniek voorstellen).

Allereerst zou het natuurlijk mooi zijn als zoiets nooit gebeurt, maar ondanks alle voorzorgsmaatregelen valt dat niet altijd te voorkomen... Voor het geval dit toch gebeurt, lijkt het me zinvol om de mogelijkheid te hebben om op een zo basic mogelijke manier een soort lokale backup te maken... bij voorkeur periodiek en op een zelfgekozen locatie (bijv. SD-kaart)... ik noem maar iets... een comma seperated list van alle (nog niet geuploade) waarnemingen... voor het geval er iets mis gaat, heb je nog iets om op terug te grijpen en waarmee waarnemingen te reconstrueren moeten zijn... (hoe is dan van latere zorg, maar dan heb je tenminste iets).

Versie 9.0b39 (12090) heeft bij mij de verloren gewaande waarnemingen doen terugkeren, en inmiddels heb ik deze kunnen uploaden naar de site.
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

P. Kuijper

Citaat van: Alex Kwak op augustus 29, 2022, 08:17:02 AM
Deinstalleer ObsMapp NIET, dan gooi je ook je oude waarnemingen weg...
nee doe ik niet, ik hoop nog steeds op een oplossing. Ik heb ObsMapp ook niet meer gebruikt, ben bang met nieuwe invoer evt. aanwezige oude invoer te overschrijven.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Alex Kwak

Met de meest recente update 9.0b47 (of nieuwer) is dit probleem verholpen.
Je kan deze vanuit Google Play installeren.
Let op, het converteren kan lang duren als je veel waarnemingen had opgeslagen. Zet je toestel dus NIET tussentijds uit!

Laat je even weten of het gelukt is?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

P. Kuijper

Als ik in de Play Store (dat is toch hetzelfde?) zoek op 'ObsMapp' zie ik alleen 7.39? Sorry ben niet zo handig met telefoons...
Met vr. groet,
P. Kuijper

Jan Mudde

Citaat van: P. Kuijper op augustus 31, 2022, 20:08:46 PM
Als ik in de Play Store (dat is toch hetzelfde?) zoek op 'ObsMapp' zie ik alleen 7.39? Sorry ben niet zo handig met telefoons...

Dan ben je nog niet aangemeld als "tester" voor de bêta-versies. Dit kan je op Google PlayStore doen in het scherm van de app. Grtz Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

OlivierO

Even op je telefoon op deze link klikken en dan Obsmapp updaten.

https://play.google.com/apps/testing/org.obsmapp
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

P. Kuijper

Dank heren. Ik heb het een kwartiertje geleden uitgevoerd, afwachten maar, er stond al dat het 'enkele minuten' kon duren.
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Alex ik heb mij aangemeld zoals Jan aangaf, maar er gebeurt verder niets. Moet ik nog wat doen?
Met vr. groet,
P. Kuijper

Alex Kwak

Citaat van: P. Kuijper op september 01, 2022, 07:47:55 AM
Alex ik heb mij aangemeld zoals Jan aangaf, maar er gebeurt verder niets. Moet ik nog wat doen?

Welke versie heb je nu op je toestel staan? Dat zou minstens 9.0b47 moeten zijn.
Zo ja, dan zou je de waarnemingen van voor de beta weet terug moeten hebben.
Kijk maar eens bij je waarnemingenoverzicht en dan via het menu naar 'oude waarnemingen'.

Heb je wél de juiste versie, maar geen oude waarnemingen, dan zou ik graag de logbestanden willen zien:
https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/ , kopje "Hoe verstuur ik debugbestanden?"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!