Hoofdmenu

Beta-test ObsMapp 9.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Alex Kwak

Citaat van: Johan op den Dries op augustus 30, 2022, 13:37:29 PM
via Geavanceerd menu > start > staat deze op "Scherminvoer".
Als ik obsmapp start gaat hij inderdaad direct naar de scherminvoer.
Druk ik Obsmapp weg máár sluit hem niet af en daarna open ik hem weer dan komt hij in het menu terecht en niet in de scherminvoer.

Is dat anders dan met ObsMapp7.x?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Johan op den Dries

 
Citaat van: Alex Kwak op augustus 30, 2022, 16:12:24 PM
Citaat van: Johan op den Dries op augustus 30, 2022, 13:37:29 PM
via Geavanceerd menu > start > staat deze op "Scherminvoer".
Als ik obsmapp start gaat hij inderdaad direct naar de scherminvoer.
Druk ik Obsmapp weg máár sluit hem niet af en daarna open ik hem weer dan komt hij in het menu terecht en niet in de scherminvoer.

Is dat anders dan met ObsMapp7.x?
eigenlijk geen idee. heb deze optie nog nooit gebruikt in vorige versies.. B)
Johan op den Dries
Sneek

Alex Kwak

Aangezien Google me nog steeds in de steek laat wat betreft het beoordelen van de nieuwe releases zet ik hier maar even een update neer van 9.0b44:
https://www.dropbox.com/s/d95jon1i463vxaq/ObsMapp-release-9.0b44-2022-08-30%2016-06-32.apk?dl=0

Installeren buiten Google Play om kan lastig zijn, maar de liefhebbers die weten wat ze moeten doen nodig ik graag uit om deze te installeren.

*9.0b44   2022-08-30
Message with rare species
*9.0b43   2022-08-30
Fix order of species
*9.0b42   2022-08-30
Fix transects
*9.0b41   2022-08-30
Update Firebase
*9.0b39   2022-08-29
Bugfix: use default with Speech
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Versie 9.0 (44)
Android 12, Samsung Galaxy S22

Als ik een waarneming invoer met de soortenlijst "Alle soorten", ik voor bijvoorbeeld een dagvlinder kies wordt de soortenlijst gewijzigd naar "Dagvlinders". Bij de "Verzamelgroep" gaat dit nu wel goed.

Laatstgekozen Telmethode wordt nog niet onthouden
Groet,
Maarten

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op augustus 31, 2022, 07:29:37 AM
Aangezien Google me nog steeds in de steek laat wat betreft het beoordelen van de nieuwe releases zet ik hier maar even een update neer van 9.0b44:
https://www.dropbox.com/s/d95jon1i463vxaq/ObsMapp-release-9.0b44-2022-08-30%2016-06-32.apk?dl=0

Installeren buiten Google Play om kan lastig zijn, maar de liefhebbers die weten wat ze moeten doen nodig ik graag uit om deze te installeren.

*9.0b44   2022-08-30
Message with rare species
*9.0b43   2022-08-30
Fix order of species
*9.0b42   2022-08-30
Fix transects
*9.0b41   2022-08-30
Update Firebase
*9.0b39   2022-08-29
Bugfix: use default with Speech

Goedemorgen Alex,

Ik zou hem graag willen instaleren op mijn Samsung Galaxy S20 FE 5G modelnummer SM-G781B/DS  met Android 12. Echter ik weet niet hoe ik dat doe. Als je me daar wegwijs in kan maken staat ie er op en ga ik vandaag nog aande gang met testen. Als dat te veel gedoe is snap ik dat ook en zit r niets anders op dan te wachten tot ie in de Play store beschikbaar komt.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op augustus 31, 2022, 08:22:06 AM
Ik zou hem graag willen instaleren op mijn Samsung Galaxy S20 FE 5G modelnummer SM-G781B/DS  met Android 12. Echter ik weet niet hoe ik dat doe. Als je me daar wegwijs in kan maken staat ie er op en ga ik vandaag nog aande gang met testen. Als dat te veel gedoe is snap ik dat ook en zit r niets anders op dan te wachten tot ie in de Play store beschikbaar komt.

Het komt er op neer dat je de APK moet downloaden naar je toestel, en daarna in bijvoorbeeld die X-plore verkenner moet openen om hem te installeren. Je krijgt dan in eerste instantie een melding dat daarvoor eerst rechten toegekend moeten worden. Op de pagina die dan wordt geopend moet je X-plore rechten geven om app's te installeren.
Zoiets dus...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 08:18:17 AM
Als ik een waarneming invoer met de soortenlijst "Alle soorten", ik voor bijvoorbeeld een dagvlinder kies wordt de soortenlijst gewijzigd naar "Dagvlinders". Bij de "Verzamelgroep" gaat dit nu wel goed.
Laatstgekozen Telmethode wordt nog niet onthouden

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op augustus 31, 2022, 08:25:43 AM
Citaat van: Jan Mudde op augustus 31, 2022, 08:22:06 AM
Ik zou hem graag willen instaleren op mijn Samsung Galaxy S20 FE 5G modelnummer SM-G781B/DS  met Android 12. Echter ik weet niet hoe ik dat doe. Als je me daar wegwijs in kan maken staat ie er op en ga ik vandaag nog aande gang met testen. Als dat te veel gedoe is snap ik dat ook en zit r niets anders op dan te wachten tot ie in de Play store beschikbaar komt.

Het komt er op neer dat je de APK moet downloaden naar je toestel, en daarna in bijvoorbeeld die X-plore verkenner moet openen om hem te installeren. Je krijgt dan in eerste instantie een melding dat daarvoor eerst rechten toegekend moeten worden. Op de pagina die dan wordt geopend moet je X-plore rechten geven om app's te installeren.
Zoiets dus...

Gelukt!! Dank je wel, ga straks ff aan het testen.Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 08:18:17 AM
Versie 9.0 (44)
Android 12, Samsung Galaxy S22

Als ik een waarneming invoer met de soortenlijst "Alle soorten", ik voor bijvoorbeeld een dagvlinder kies wordt de soortenlijst gewijzigd naar "Dagvlinders". Bij de "Verzamelgroep" gaat dit nu wel goed.

Laatstgekozen Telmethode wordt nog niet onthouden

Ik heb een vergelijkbare ervaring,

Ik heb met opzet nogal veel soortgroepen van zowel NL als D gedownload en werk om te testen even met "Alle soortgroepen". Wanneer ik daar een soort invoer (vogels, planten, en dagvlinders getest voor nu) keer ik na bevestiging niet terug naar "alle soorten" maar naar de "Verzamelgroep" daar gaat het wel goed en keer ik steeds terug naar "Verzamelgroep" na invoer. Ik lijk geen probleem te hebben met het onthouden van de Laatstgekozen telmethode.

Grtz, jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Maarten Hotting

Versie 9.0 (44)
Android 12, Samsung Galaxy S22

In de geavanceerde instellingen staat onder de sorteer-instellingen een knop "Reset laatst gebruikt". Dat werkt prima
Alleen helemaal onderin dat scherm onder Expert staat nog een knop "Recente soorten wissen". Volgens mij doet die exact hetzelfde als de optie "Reset laatst gebruikt"
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 09:49:25 AM
In de geavanceerde instellingen staat onder de sorteer-instellingen een knop "Reset laatst gebruikt". Dat werkt prima
Alleen helemaal onderin dat scherm onder Expert staat nog een knop "Recente soorten wissen". Volgens mij doet die exact hetzelfde als de optie "Reset laatst gebruikt"

Scherp!  :duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

In vorige versies van Obsmapp was het veel eenvoudiger om soorten op te zoeken waar een - in de naam verwerkt is.
Daarbij kon een spatie gebruik worden om de soort te vinden.

Bijvoorbeeld: Black-headed Gull zocht ik altijd op als "b head". Dat werkt nu niet meer.
Er zullen ongetwijfeld nog veel meer soortnamen in diverse talen met speciale tekens bestaan die in de huidige versie moeilijker te vinden zijn.
Is daar nog iets op te verzinnen?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Update 9.0b45, nog maar een keer op deze manier tot Google wakker wordt:
https://www.dropbox.com/s/5hsdxnuw02w89br/ObsMapp-release-9.0b45-2022-08-31%2011-43-30.apk?dl=0

*9.0b45   2022-08-31
Laatstgekozen telmethode werd niet onthouden
Dubbele mogelijkheid om 'laatst gebruikt' te resetten
Zoeken op soort nu onafhankelijk van diacrieten en streepjes

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op augustus 31, 2022, 11:52:21 AM
Update 9.0b45, nog maar een keer op deze manier tot Google wakker wordt:
https://www.dropbox.com/s/5hsdxnuw02w89br/ObsMapp-release-9.0b45-2022-08-31%2011-43-30.apk?dl=0

*9.0b45   2022-08-31
Laatstgekozen telmethode werd niet onthouden
Dubbele mogelijkheid om 'laatst gebruikt' te resetten
Zoeken op soort nu onafhankelijk van diacrieten en streepjes
Top, dit ziet er goed uit :duim:
Groet,
Maarten

marcel234

Citaat van: marcel234 op augustus 24, 2022, 11:27:44 AM
Citaat van: OlivierO op augustus 23, 2022, 11:57:39 AM
Ik wil wel mee testen
Ik zou nog even wachten.....
eind deze week is er een versie die je wel kan installeren om te testen.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: marcel234 op augustus 31, 2022, 11:21:00 AM
*9.0b45:
Geluiden-folder
Als je de niet-standaard folder voor geluiden kiest krijg je de melding 'Geen folder voor geluiden aangegeven' als je op de button met de luidspreker klikt om een geluid toe te voegen.

Transecten
Geen crash bij afsluiten transect, transecten worden wel geupload maar het zou kunnen dat er gegevens ontbreken.
Transecten worden wel getoond in de oude webversie, old. maar niet in de nieuwe versie van Waarneming.nl

Zou je niet een oud bericht willen editen met een nieuwe vraag? Stom toeval dat ik deze opmerkingen nu zie.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 08:18:17 AM
Als ik een waarneming invoer met de soortenlijst "Alle soorten", ik voor bijvoorbeeld een dagvlinder kies wordt de soortenlijst gewijzigd naar "Dagvlinders". Bij de "Verzamelgroep" gaat dit nu wel goed.
Laatstgekozen Telmethode wordt nog niet onthouden

Is dit nog steeds het geval?
Ik kan het niet (meer?) reproduceren.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: marcel234 op augustus 31, 2022, 11:21:00 AM
Geen crash bij afsluiten transect, transecten worden wel geupload maar het zou kunnen dat er gegevens ontbreken.

"Het zou kunnen", daar kan ik niet zo veel mee.

Citaat van: marcel234 op augustus 31, 2022, 11:21:00 AM
Transecten worden wel getoond in de oude webversie, old. maar niet in de nieuwe versie van Waarneming.nl

Heb je daar een voorbeeld van?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op augustus 31, 2022, 14:17:10 PM
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 08:18:17 AM
Als ik een waarneming invoer met de soortenlijst "Alle soorten", ik voor bijvoorbeeld een dagvlinder kies wordt de soortenlijst gewijzigd naar "Dagvlinders". Bij de "Verzamelgroep" gaat dit nu wel goed.
Laatstgekozen Telmethode wordt nog niet onthouden

Is dit nog steeds het geval?
Ik kan het niet (meer?) reproduceren.
Nogmaals getest, maar nu lijkt het inderdaad wel goed te gaan met Versie 9.0b46
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 14:19:24 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 31, 2022, 14:17:10 PM
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 08:18:17 AM
Als ik een waarneming invoer met de soortenlijst "Alle soorten", ik voor bijvoorbeeld een dagvlinder kies wordt de soortenlijst gewijzigd naar "Dagvlinders". Bij de "Verzamelgroep" gaat dit nu wel goed.
Laatstgekozen Telmethode wordt nog niet onthouden

Is dit nog steeds het geval?
Ik kan het niet (meer?) reproduceren.
Nogmaals getest, maar nu lijkt het inderdaad wel goed te gaan met Versie 9.0b46

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Versie 9.0 (46)
Android 12, Samsung Galaxy S22

Ik heb nog iets gevonden:
Als ik de app start, het invoerscherm open staat de soortenlijst zoals nu ingesteld op "Alle soorten".
Als ik vervolgens het scherm openen om een soort te kiezen en ik wijzig in dat scherm naar een andere soortgroep, bijvoorbeeld vogels kan ik een vogelsoort kiezen en invoeren.
Wanneer ik dan vervolgens een volgende soort wil opzoeken staat de soortenlijst weer op "Alle soorten" en moet de soortenlijst weer opgebouwd worden (wat extra tijd kost).

Heb je al iets kunnen ontdekken over de snelheid van de soortenlijst bij een grote verzamelgroep of alle soorten? Is daar nog extra info voor nodig?
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 14:51:13 PM
Ik heb nog iets gevonden:
Als ik de app start, het invoerscherm open staat de soortenlijst zoals nu ingesteld op "Alle soorten".
Als ik vervolgens het scherm openen om een soort te kiezen en ik wijzig in dat scherm naar een andere soortgroep, bijvoorbeeld vogels kan ik een vogelsoort kiezen en invoeren.
Wanneer ik dan vervolgens een volgende soort wil opzoeken staat de soortenlijst weer op "Alle soorten" en moet de soortenlijst weer opgebouwd worden (wat extra tijd kost).

Heb je al iets kunnen ontdekken over de snelheid van de soortenlijst bij een grote verzamelgroep of alle soorten? Is daar nog extra info voor nodig?

Voor beide issues zou ik graag je logging willen hebben. Bij mij gaat dat namelijk allemaal redelijk rap, ook met grote lijsten.
Daarom graag bovenstaande issues met een paar minuten tussentijd testen, en dan de logging sturen met wat je deed op welk tijdstip.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

https://www.dropbox.com/s/8zumol3wdgj6a61/ObsMapp-release-9.0b47-2022-08-31%2015-08-41.apk?dl=0

*9.0b47   2022-08-31
Melding bij converteren waarnemingen verduidelijkt.
Fix voor toevoegen geluiden met Android 10
*9.0b46   2022-08-31
Mogelijkheid om soortenlijsten te verwijderen
*9.0b45   2022-08-31
Laatstgekozen telmethode werd niet onthouden
Dubbele mogelijkheid om 'laatst gebruikt' te resetten
Zoeken op soort nu onafhankelijk van diacrieten en streepjes
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

YEAH!

Update 9.0b45 staat inmiddels op Google Play. De Google-trein rijdt blijkbaar weer...
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op augustus 31, 2022, 14:58:24 PM
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 14:51:13 PM
Ik heb nog iets gevonden:
Als ik de app start, het invoerscherm open staat de soortenlijst zoals nu ingesteld op "Alle soorten".
Als ik vervolgens het scherm openen om een soort te kiezen en ik wijzig in dat scherm naar een andere soortgroep, bijvoorbeeld vogels kan ik een vogelsoort kiezen en invoeren.
Wanneer ik dan vervolgens een volgende soort wil opzoeken staat de soortenlijst weer op "Alle soorten" en moet de soortenlijst weer opgebouwd worden (wat extra tijd kost).

Heb je al iets kunnen ontdekken over de snelheid van de soortenlijst bij een grote verzamelgroep of alle soorten? Is daar nog extra info voor nodig?

Voor beide issues zou ik graag je logging willen hebben. Bij mij gaat dat namelijk allemaal redelijk rap, ook met grote lijsten.
Daarom graag bovenstaande issues met een paar minuten tussentijd testen, en dan de logging sturen met wat je deed op welk tijdstip.
Ik heb je net gemaild. Hopelijk kun je er wat mee.
Anders moet ik straks even wat uitgebreider testen.
Groet,
Maarten

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 31, 2022, 15:23:50 PM
Ik heb je net gemaild. Hopelijk kun je er wat mee.
Anders moet ik straks even wat uitgebreider testen.

:duim: Ontvangen, ik laat het weten.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Hoi Alex,

9.0b46 (12181) op Samsung Galaxy S20 FE 5G Android 12

Ik kan ook geen geluiden toevoegen. Heb in de instellingen getracht de map aan te geven waar mijn recorder app de geluiden opslaat. Echter dat werkt klaarblijkelijk niet samen met ObsMapp want als ik bij een waarneming een geluid wil toevoegen krijg ik ook de melding "geen folder voor geluiden opgegeven".

Verder ondervindt ik geen problemen meer (enige onderdeel dat ik niet getest heb is Spraak want dat gebruik ik nooit).

Grtz. Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op augustus 31, 2022, 15:47:16 PM
Ik kan ook geen geluiden toevoegen. Heb in de instellingen getracht de map aan te geven waar mijn recorder app de geluiden opslaat. Echter dat werkt klaarblijkelijk niet samen met ObsMapp want als ik bij een waarneming een geluid wil toevoegen krijg ik ook de melding "geen folder voor geluiden opgegeven".

Dit bleek een Android 10+ probleem en is met update 9.0b47 (met een beetje medewerking van Google binnenkort beschikbaar) opgelost.

Citaat van: Jan Mudde op augustus 31, 2022, 15:47:16 PM
Verder ondervindt ik geen problemen meer (enige onderdeel dat ik niet getest heb is Spraak want dat gebruik ik nooit).

:duim:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!