Hoofdmenu

Beta-test ObsMapp 9.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

marcel234

#60
Citaat van: wim veraghtert op augustus 25, 2022, 11:44:09 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:35:25 AM
Citaat van: wim veraghtert op augustus 24, 2022, 22:09:15 PM
MAAR DE TRANSECTEN ZIJN NIET GEREGISTREERD. De optie ROUTETELLING werkt momenteel niet.
Wat bedoeld Wim met 'niet geregistreerd'?
Ze lijken wel geregistreerd en kunnen op de android telefoon worden getoond, maar worden niet geupload.

Maarten Hotting

Versie 9.0 (27)
Android 12

Openen geavanceerde instellingen werkt niet en veroorzaakt crash. Rapport verstuurd
Groet,
Maarten

Jan Mudde

#62
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 25, 2022, 14:50:32 PM
Versie 9.0 (27)
Android 12

Openen geavanceerde instellingen werkt niet en veroorzaakt crash. Rapport verstuurd

Ik heb hetzelfde probleem constateer ik net om 14:52 uur, al is het voor mij dan wel de vraag hoe Maarten een logfile kan versturen want dat zit juist in die geavanceerde instellingen of zie ik iets over het hoofd?

Edit 15:05 uur; logfile gevonden en verstuurd


ObsMapp 9.0b27, Samsung Galaxy S20 FE 5G, Android 12.

Grtz, Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op augustus 25, 2022, 11:08:26 AM
Vraagje; passen de aankomende beta-updates als een soort schil over de eerder geïnstalleerde beta's? Dat zou mooi zijn wat dan hoef ik niet steeds alles van de telefoon af te gooien en weer opnieuw te instaleren.

Zeker!
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: ed_veling op augustus 25, 2022, 11:39:06 AM
- Was het de bedoeling om onder "Omgeving" de optie uit te schakelen je eigen waarnemingen te zien?

Hmm, daar was wat mee, kijk ik naar.

Citaat van: ed_veling op augustus 25, 2022, 11:39:06 AM
- Onder "Omgeving" zie ik als het schuifje "Maximale ouderdom" geheel naar links staat geen waarnemingen van vandaag, maar enkel van gisteren.

Ah, dat lijkt een telfoutje.

Citaat van: ed_veling op augustus 25, 2022, 11:39:06 AM
- Als ik dan klik op een waarneming verschijnt de Waarneming.nl pagina met de waarnemingsgegevens, maar de tekst "Ik begrijp het" verdwijnt niet als er op geklikt wordt.
- Klikken op de drie streepjes rechts bovenin op die pagina geeft geen reactie.

Blijkbaar werkt zo'n webpagina nog niet helemaal lekker in de HTML-browser op de telefoon. Heeft niet de hoogste prio lijkt me.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Maarten Hotting op augustus 25, 2022, 14:50:32 PM
Openen geavanceerde instellingen werkt niet en veroorzaakt crash. Rapport verstuurd

Niets ontvangen
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op augustus 25, 2022, 14:55:48 PM
Edit 15:05 uur; logfile gevonden en verstuurd

Dat is helaas de GPS-log, de debug-log staat daar ook, zou je die ook willen sturen?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 16:48:27 PM
Citaat van: Maarten Hotting op augustus 25, 2022, 14:50:32 PM
Openen geavanceerde instellingen werkt niet en veroorzaakt crash. Rapport verstuurd

Niets ontvangen
Nu per mail de debug verstuurd
Groet,
Maarten

Jan Mudde

#68
Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 16:49:13 PM
Citaat van: Jan Mudde op augustus 25, 2022, 14:55:48 PM
Edit 15:05 uur; logfile gevonden en verstuurd

Dat is helaas de GPS-log, de debug-log staat daar ook, zou je die ook willen sturen?

Oeps, sorry. Ik ga even kijken of ik dus idd het juiste debug bestand kan vinden en mail je dat dan. Iig voor vanavond 22:00 uur. Dank voor je inspanningen iig en grtz, Jan

Edit 17:24 uur; debugbestand verzonden per mail
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

@Jan @Maarten
Kunnen jullie allebei aangeven op welk tijdstip de crash was? Ik kan zo in de logfiles van jullie allebei geen fout vinden
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

In update 9.0b30 is het uploaden van transecten met waarnemingen gefixed.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

#71
Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 17:35:07 PM
@Jan @Maarten
Kunnen jullie allebei aangeven op welk tijdstip de crash was? Ik kan zo in de logfiles van jullie allebei geen fout vinden

Hoi Alex, rond 14:52, net nadat ik hier de melding van Maarten las over zijn crash, hoe laat die was weet ik niet maar hij meldde hem hier om 14:50


ook in versie 9.0b30 treedt het weer op, zojuist. Nu op 18;38-18;39 de geavanceerde instellingen meerdere malen getracht te openen en steeds een crash. Ga debugbestand opzoeken en mailen nu.

En verzonden om 18:42

Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Maarten Hotting

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 17:35:07 PM
@Jan @Maarten
Kunnen jullie allebei aangeven op welk tijdstip de crash was? Ik kan zo in de logfiles van jullie allebei geen fout vinden
17:13
Ik heb toen de app geopend, geklikt op de knop "instellingen" in het startscherm en vervolgens op het icoontje voor de geavanceerde instellingen rechts bovenin het scherm.
Vervolgens start de app opnieuw op. Dit heb ik een aantal keer achtereen gedaan rond dat tijdstip
Groet,
Maarten

Maarten Hotting

Versie 9.0 (27)
Android 12, Samsung Galaxy S22

Wanneer in het invoerscherm de soortenlijst "Favorieten" is geselecteerd worden de ingestelde standaardwaarde voor Gedrad, Kleed, Methode & Telmethode voor de een gekozen soort niet overgenomen.
Als ik vervolgens de soortenlijst wijzig naar de betreffende soortgroep worden die waarde wel overgenomen.

Ook bij de Spraakinvoer worden geen standaardwaarde overgenomen.
Groet,
Maarten

marcel234

#74
Het duurt 30 tellen voordat de MP3-bestanden getoond worden  terwijl er maar vijf bestanden in de MP3-folder staan.


 "Map (/storage/***pad***/***filename***.map) init error: uri".

ed_veling

Beste Alex,

Gisteren merkte ik dat ik mijn "Oude waarnemingen" kwijt ben bij het opstarten van versie 9.
Ik bezit nog een backup, wn_backup.zip, van 4 december 2021.
Waar dient deze file tegenwoordig geplaatst te worden?
Op [sd-kaart]/obsmapp/backup plaatsen en ObsMapp opstarten zag ik niet "Restore" verschijnen.
Is ObsMapp voor mij onzichtbaar ergens anders geïnstalleerd?
Alvast bedankt voor jouw reactie,

Ed Veling

Johan op den Dries

instellingen > soortgroep instellingen
Hier staat nog " verzamelgebied indelen". zou ook " favorieten"  moeten worden
Johan op den Dries
Sneek

SlechtValk

Citaat van: Johan op den Dries op augustus 26, 2022, 14:45:40 PM
instellingen > soortgroep instellingen
Hier staat nog " verzamelgebied indelen". zou ook " favorieten"  moeten worden

ik neem aan dat je bedoelt "verzamelgroep" en ja dat was inderdaad ook één van mijn commentaren... maar is niet iets wat de werking beïnvloedt ;)
Maar inderdaad is het beter om het overal hetzelfde te noemen... en niet op de ene plek "favorieten" en op de andere "verzamelgroep" :P

Overigens moet ik eerlijk bekennen dat ik het woord "favorieten" in dit geval eigenlijk minder goed gekozen vind dan "verzamelgroep" omdat "favorieten" doet vermoeden dat je ook zou kunnen gaan cherrypicken... dus alleen de merel, de koolmees, de grote keizerlibel etc... ipv hele soortgroeplijsten, dus tot op soort niveau zou kunnen selecteren... misschien sorteert dit voor op toekomstige functionaliteit... maar op dit moment heb ik er andere associaties bij dan de daadwerkelijke functie...

Maar goed... eerst de functionaliteit maar op orde krijgen, dan kunnen we over bewoordingen later nog een boom opzetten ;)
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

AvanderHeijden

#78
Blijkbaar heb ik ook een betaversie op mijn telefoon (9.0b30) en tot nu toe ben ik not amused.

Los van het feit dat het enorm irritant is om in het veld geconfronteerd te worden met het feit dat je ineens geen species groups meer hebt en alles moet downloaden heb ik me het schompes gezocht naar instellingen om het gedrag terug te veranderen naar wat ik veel gebruikte: iedere soortgroep insecten weer default op "imago" zetten en de naam op wetenschappelijk én NL naam, melding nieuwe soorten levenslijst aanzetten (oh wacht... die is er blijkbaar uitgesloopt, verdorie).
Maak ik een verzamelgroep met alle veelgebruikte groepen (zoals ik al jaren gebruik) dan werkt zoeken trrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggg. Duurt zomaar 10 seconden voordat de juiste naam ervoor staat. Voor deze update een seconde ofzo, max.
Voer ik vanuit die verzamelgroep een vogel in, dan staat de groep ineens op vogels. Maar nu wil ik een vlinder invoeren, dus moet ik eerst de soortgroep wijzigen naar vlinders (of terug naar verzamelgroep) en dan moeten er eerst weer lijsten worden opgebouwd: 10sec verder. Zo heeft die verzamelgroep geen nut en levert het een boel ergernis op.
En dan is na het wijzigen van die soortgroep de setting van wetenschappelijke + nederlandse naam weer weg en kan ik alleen op NL naam zoeken.
Lees ik dit topic terug dan zouden al die issues verholpen moeten zijn tussen 9.0b25 en 9.0b30 ofzo maar ik heb ze allemaal. ObsMapp is voor mij volkomen onwerkbaar. Hiervoor voerde ik binnen een seconde of 2 een soort in uit een willekeurige soortgroep, nu sta ik me 2 minuten kapot te ergeren. Hoe kan ik me afmelden voor de beta?

marcel234

Citaat van: marcel234 op augustus 24, 2022, 11:27:44 AM
Citaat van: OlivierO op augustus 23, 2022, 11:57:39 AM
Ik wil wel mee testen
Ik zou nog even wachten.....

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 28, 2022, 18:57:10 PM
En dan is na het wijzigen van die soortgroep de setting van wetenschappelijke + nederlandse naam weer weg en kan ik alleen op NL naam zoeken.

Ik raak ook instellingen kwijt van de soortgroepen en twee keer begin hij de nieuwe-installatie-wizard af te lopen en kaarten en soortenlijsten down te loaden, er liggen nog genoeg uitdagingen om opgelost te worden.

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

#81
*9.0b33   2022-08-29
Rename favorites to collection
*9.0b32   2022-08-29
Fix missing old observations
*9.0b31   2022-08-29
Fix crash settings
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 28, 2022, 18:57:10 PM
Maak ik een verzamelgroep met alle veelgebruikte groepen (zoals ik al jaren gebruik) dan werkt zoeken trrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggg. Duurt zomaar 10 seconden voordat de juiste naam ervoor staat. Voor deze update een seconde ofzo, max.

Welke lijsten heb je in je verzamelgroep zitten? En wat voor toestel heb je?
Bij Vogels, zoogdieren, reptielen/amfibieën, dagvlinders en libellen is het bij mij een fractie van een seconde. Op een Galaxy A13.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

AvanderHeijden

Citaat van: Alex Kwak op augustus 29, 2022, 09:13:12 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 28, 2022, 18:57:10 PM
Maak ik een verzamelgroep met alle veelgebruikte groepen (zoals ik al jaren gebruik) dan werkt zoeken trrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggg. Duurt zomaar 10 seconden voordat de juiste naam ervoor staat. Voor deze update een seconde ofzo, max.

Welke lijsten heb je in je verzamelgroep zitten? En wat voor toestel heb je?
Bij Vogels, zoogdieren, reptielen/amfibieën, dagvlinders en libellen is het bij mij een fractie van een seconde. Op een Galaxy A13.

Ik heb een hele trits soortgroepen in de favorieten aangevinkt, vooral insecten maar ook bv. andere geleedpotigen, vogels en planten. Voorheen was dat geen enkel probleem. Als ik "s vul" intypte stond Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum) bovenaan voor ik de g kon intypen. Nu duurt dat een seconde of 10, na voor de tigduizendste keer "soortenlijst opbouwen". Toestel is een Poco F3.

marcel234

Tegels>Instellingen>Geavanceerd>Sorteer soortenlijst>Laatstgekozen

AvanderHeijden

Citaat van: marcel234 op augustus 29, 2022, 09:33:44 AM
Tegels>Instellingen>Geavanceerd>Sorteer soortenlijst>Laatstgekozen

Geavanceerd, is dat dat symbooltje met die drie schuifjes rechtsbovenin? Dan heb ik nóg een bug: die knop doet niks, behalve dat ik het splash screen zien en dan weer bij de tegels terugkom.  :rolleye:

Alex Kwak

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 29, 2022, 09:28:40 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 29, 2022, 09:13:12 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 28, 2022, 18:57:10 PM
Maak ik een verzamelgroep met alle veelgebruikte groepen (zoals ik al jaren gebruik) dan werkt zoeken trrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggg. Duurt zomaar 10 seconden voordat de juiste naam ervoor staat. Voor deze update een seconde ofzo, max.

Welke lijsten heb je in je verzamelgroep zitten? En wat voor toestel heb je?
Bij Vogels, zoogdieren, reptielen/amfibieën, dagvlinders en libellen is het bij mij een fractie van een seconde. Op een Galaxy A13.

Ik heb een hele trits soortgroepen in de favorieten aangevinkt, vooral insecten maar ook bv. andere geleedpotigen, vogels en planten. Voorheen was dat geen enkel probleem. Als ik "s vul" intypte stond Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum) bovenaan voor ik de g kon intypen. Nu duurt dat een seconde of 10, na voor de tigduizendste keer "soortenlijst opbouwen". Toestel is een Poco F3.

Aha, een aantal (erg) grote lijsten dus. Ik ga kijken hoe dat sneller kan.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 29, 2022, 09:37:29 AM
Die knop doet niks, behalve dat ik het splash screen zien en dan weer bij de tegels terugkom.  :rolleye:

Zoals gemeld is dat opgelost in update 9.0b31, tot en met 9.0b33 is inmiddels beschikbaar
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Jan Mudde

Citaat van: AvanderHeijden op augustus 29, 2022, 09:28:40 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 29, 2022, 09:13:12 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 28, 2022, 18:57:10 PM
Maak ik een verzamelgroep met alle veelgebruikte groepen (zoals ik al jaren gebruik) dan werkt zoeken trrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggg. Duurt zomaar 10 seconden voordat de juiste naam ervoor staat. Voor deze update een seconde ofzo, max.

Welke lijsten heb je in je verzamelgroep zitten? En wat voor toestel heb je?
Bij Vogels, zoogdieren, reptielen/amfibieën, dagvlinders en libellen is het bij mij een fractie van een seconde. Op een Galaxy A13.

Ik heb een hele trits soortgroepen in de favorieten aangevinkt, vooral insecten maar ook bv. andere geleedpotigen, vogels en planten. Voorheen was dat geen enkel probleem. Als ik "s vul" intypte stond Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum) bovenaan voor ik de g kon intypen. Nu duurt dat een seconde of 10, na voor de tigduizendste keer "soortenlijst opbouwen". Toestel is een Poco F3.

Ik heb zojuist de beta bijgewerkt naar versie 9.0b33 (12061) op een Samsung galaxy S20 FE 5 G.

Bij alle soortgroepen ingesteld dat zowel de lokale naam als de wetenschappelijke naam getoond moet worden bij de selectie. Naar het invoerscherm gegaan en de soortselectie ingesteld op "Alle groepen" ( ik heb alle soortgroepen gedownload en op de telefoon staan ) en vervolgens verschillende soorten gezocht in verschillende soortgroepen. Het duurt bij mij slechts een fractie van een seconde eer er een hele lijst soorten verschijnt uit diverse soortgroepen als ik een paar letters invoer, naarmate ik meer van een naam ( wetenschappelijk zowel als de lokale soortnaam ) invul wordt de lijst razendsnel korter. Na selectie van een soort en de invoer ervan kom ik terug in het invoerscherm en daar begin ik gewoon weer met de tekst in het naaminvoerveld "Alle soorten" en kan ik hetzelfde proces weer herhalen. Ook dan blijft het systeem van de app razendsnel een "suggestielijst" genereren. Ik heb juist de ervaring dat dit nu sneller gaat dan voorheen. De enige "vertraging" is natuurlijk dat bij invoer van 2 of 3 letters de suggestielijst nogal lang is maar dat veroorzaak ik zelf doordat ik "Alle soortgroepen" in heb gesteld.

Alle eerder door mij aangegeven problemen lijken vooralsnog ook opgelost met deze versie. Later vandaag en morgen zal ik nog even wat verder testen maar voor nu heeft het er alle schijn van dat de bugs gefixt zijn.

Grtz, jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 29, 2022, 09:38:45 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 29, 2022, 09:28:40 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 29, 2022, 09:13:12 AM
Citaat van: AvanderHeijden op augustus 28, 2022, 18:57:10 PM
Maak ik een verzamelgroep met alle veelgebruikte groepen (zoals ik al jaren gebruik) dan werkt zoeken trrrrrrrrrrrrrraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaagggggggggggggggggggg. Duurt zomaar 10 seconden voordat de juiste naam ervoor staat. Voor deze update een seconde ofzo, max.

Welke lijsten heb je in je verzamelgroep zitten? En wat voor toestel heb je?
Bij Vogels, zoogdieren, reptielen/amfibieën, dagvlinders en libellen is het bij mij een fractie van een seconde. Op een Galaxy A13.

Ik heb een hele trits soortgroepen in de favorieten aangevinkt, vooral insecten maar ook bv. andere geleedpotigen, vogels en planten. Voorheen was dat geen enkel probleem. Als ik "s vul" intypte stond Steenrode heidelibel (Sympetrum vulgatum) bovenaan voor ik de g kon intypen. Nu duurt dat een seconde of 10, na voor de tigduizendste keer "soortenlijst opbouwen". Toestel is een Poco F3.

Aha, een aantal (erg) grote lijsten dus. Ik ga kijken hoe dat sneller kan.

Zou je update 9.0b35 willen installeren zodra deze (over een uurtje?) beschikbaar is?
Hierin is een stukje logging toegevoegd, zodat ik kan zien wat er precies fout gaat.
Voor alle duidelijkheid: het zal nog niet sneller gaan, maar hopelijk zie ik waarom het bij jou traag is.

Graag na installatie en test de logfiles naar mij versturen:
https://waarneming.nl/pages/faq-obsmapp/ , kopje "Hoe verstuur ik debugbestanden?"
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!