Hoofdmenu

Beta-test ObsMapp 9.0

Gestart door Alex Kwak, augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2022, 16:26:25 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2022, 13:08:55 PM
Citaat van: Jan Mudde op augustus 23, 2022, 13:03:37 PM
Echter nu loop ik tegen weer een ander dingetje aan;

Instellingen > Soortgroepinstellingen > Activiteiten, kleden enz. > Vogels > Soortnaam
Ik kies voor "beide namen"  helaas verschijnen dan, wanneer ik een waarneming wil invoeren in het invoerscherm, alleen de wetenschappelijke namen. Kies ik vervolgens, om het uit te proberen voor de optie "één naam" verschjnt wel keurig de lijst met louter de NL namen. Datzelfde gebeurd met meerdere soortgroepen.

Ok, dank, ga ik naar kijken.

Opgelost in update 9.0b24

Okidoki, ga ik even afwachten tot die beschikbaar is en dan weer downloaden en testen. Wederom bedankt!! Het wordt alleen maar beter en mooier met ObsMapp!!

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Alex Kwak

Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2022, 13:07:48 PM
Citaat van: marcel234 op augustus 23, 2022, 11:17:20 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2022, 10:00:20 AM
Marcel, ik moet nog weten welke Android-versie je toestel heeft.

Android 10

Ik heb in update 9.0b23 een testje gemaakt. Marcel, zou je kunnen controleren of de kaarten-folder (dus NIET de MP3's) nu selecteerbaar is onder Android 10?
Ik heb zelf testtoestellen met Android 6, 11 en 12. Dus Android 10 is voor mij nu even niet of nauwelijks testbaar.

Voor de kaartselectie waarschijnlijk opgelost in update 9.0b25
Ik hoor graag van je Marcel of het daar inderdaad is opgelost.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel234

#32
Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2022, 13:07:48 PM
Ik heb in update 9.0b23 een testje gemaakt. Marcel, zou je kunnen controleren of de kaarten-folder (dus NIET de MP3's) nu selecteerbaar is onder Android 10?
Ik heb zelf testtoestellen met Android 6, 11 en 12. Dus Android 10 is voor mij nu even niet of nauwelijks testbaar.
Ik zie geen verbetering maar krijg ook niet de indruk dat  9.0b23 geinstalleerd wordt...

9.0b24
Een poging later zie ik geen verbetering met 9.0b24. 

9.0b25
Ik kan wel een folder kiezen (dat werkt nu dus en is een verbetering) maar zie die selectie niet terug.
1.Vergelijk de MP3 folder eens met de kaarten-folder. Bij de laatste zie je de geselecteerde folder niet terug.
2. De canary islands-file die in de geselecteerde folder staat wordt niet getoond.
  Je ziet alleen nederland staan als kaart die je kan selecteren, maar die staat niet in de geselecteerde folder...

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2022, 16:26:25 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 23, 2022, 13:08:55 PM
Citaat van: Jan Mudde op augustus 23, 2022, 13:03:37 PM
Echter nu loop ik tegen weer een ander dingetje aan;

Instellingen > Soortgroepinstellingen > Activiteiten, kleden enz. > Vogels > Soortnaam
Ik kies voor "beide namen"  helaas verschijnen dan, wanneer ik een waarneming wil invoeren in het invoerscherm, alleen de wetenschappelijke namen. Kies ik vervolgens, om het uit te proberen voor de optie "één naam" verschjnt wel keurig de lijst met louter de NL namen. Datzelfde gebeurd met meerdere soortgroepen.

Ok, dank, ga ik naar kijken.

Opgelost in update 9.0b24

Inderdaad opgelost. wacht ik nu even op de update 9.0b 25. Grtz, jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Goedemorgen Alex,

Gisteren avond 9.0b25 geïnstalleerd en volledig ingericht naar mijn eigen voorkeuren. Ik kom geen problemen tegen die het werken met de app beïnvloeden. Het enige vreemde is dat ik buiten de map met foto's die ik binnen de app genomen en die in mijn fotogalerij "ObsMapp" heet geen enkele folder in mijn opslag (zowel Interne opslag als SD-kaart) kan terug vinden waar iets van ObsMapp in opgeslagen is. Geen map met kaarten, geen databeses niets, nada noppes. Alles werkt wel zoals het zou moeten werken. Voor het eerst heb ik ook alle vogelgeluiden en alle multimedia kunnen downloaden (eerder kreeg ik de vogelgeluiden maar tot ergens aan de B binnengehaald en dan stopte de app) en ik kan deze ook gewoon oproepen. Ik kan ook gewoon switchen tussen de gedownloade OSM kaarten (NL,D, GB. Fr, L, B)

Waarschijnlijk kan ik later vandaag de app even volledig uittesten in het veld. Kom ik nog wat tegen dan laat ik dat uiteraard hier weten.

Grtz, Jan

PS. Kan me bijna niet voorstellen hoe "kaal" de app was toen ik hem meer dan 10 jaar geleden voor het installeerde op mijn Nokia. Wat een enorme vooruitgang is er door jou en anderen geboekt!!!! En fantastisch om te zien hoe deze app zo ongeveer het standaard "opschrijfboekje" van natuurminnend Nederland en ver daarbuiten is geworden!! Dikke, vette, welverdiende complimenten!!!
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

Jan Mudde

Citaat van: marcel234 op augustus 24, 2022, 10:58:20 AM
Citaat van: Jan Mudde op augustus 24, 2022, 08:28:28 AM
Geen map met kaarten,
die staat gewoon in de folder maps.

Versie  9.0b25 lijkt een probleem te hebben met het uploaden van waarnemingen, dat werkt niet meer ( wel in  9.0b18 )
Correctie, verzamelsoorten 'Kranswier onbekend' en 'Tuinslak onbekend' worden niet geupload, gewone soorten wel...

Zojuist even van achter mijn bureau in Weeze, Duitsland een achttal waarnemingen aangemaakt en tussendoor ge-upload. Geen enkel komt er door. Tuinslak onbekend, Kranswier onbekend, Sterkanswier, Witgerande tuinslak, Koolmees,
Paardenanemoon, Paardenbloem bladroller en Paardenbloem.
Logbestanden verzonden.

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

wespenbuizerd

Versie 9.0b25

De soortgroep 'favorieten' kan nu worden gebruikt, maar de waarnemingen ermee gemaakt kunnen niet worden gewijzigd en kunnen niet worden geüpload.
De reden van de onmogelijkheid de waarneming te wijzigen: 'de soortgroep bestaat niet meer'.
De reden van de onmogelijkheid de waarnemingen te uploaden is mij onbekend, er volgt ook geen foutmelding.

Dirk
Dirk

Jan Mudde

Citaat van: marcel234 op augustus 24, 2022, 12:14:27 PM
Citaat van: Jan Mudde op augustus 24, 2022, 12:01:09 PM
Witgerande tuinslak,
Zwartgerande tuinslak - Cepaea nemoralis (Linnaeus, 1758) was de soort die bij mij geupload werd en die ik ook terug zie in waarneming.nl.
Er is geen email en geen upload tijdstip, dus er is een mogelijkheid dat die toch al geupload was, maar ik denk van niet...

Ik heb gewoon een aantal willekeurige soorten ingevoerd en getracht die te uploaden, dat lukt dus niet. Geen idee of dat een probleem is van deze beta of dat er wat anders aan de hand is.

Citaat van: Jan Mudde op Vandaag om 08:28:28
Geen map met kaarten,
die staat gewoon in de folder maps.


Ik kan ook geen folder Maps vinden op mijn intern geheugen en SD-kaart. Ik krijg het idee dat ik ergens bij de installatie van telefoon iets aan- of uit gevinkt heb voor wat betreft zichtbaar zijn van opslaglocaties ;-) echter geen idee wat dan.....
Telefoon functioneerd al meer dan 10 maanden gewoon en nooit iets "kwijtgeraakt" of problemen met welke app dan ook gehad. Digitaal mysterie......

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

marcel234

Citaat van: wespenbuizerd op augustus 24, 2022, 12:29:55 PM
Versie 9.0b25
De soortgroep 'favorieten' kan nu worden gebruikt
Is Verzamelgroep gelijk aan Favorieten?

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

marcel234

Graag gedaan, had eerder een bedankje van OliverO verwacht.

Jan Mudde

Hallo Alex,

Ben je er al achter waardoor waarnemingen niet meer ge-upload kunnen worden? Wil graag verder testen voor je echter als de waarnemingen niet doorgestuurd kunnen worden heeft dat denk ik niet zo veel zin?

Grtz, Jan
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

SlechtValk

#43
Beste Alex,

Allereerst natuurlijk dank voor het harde werk, en het bereiken van weer een nieuwe mijlpaal.
Ik was om eerlijk te zijn best wel blij verrast dat er ineens weer een nieuwe versie kwam, want ik had het gevoel dat de ontwikkeling een klein beetje op een laag pitje stond.
Helaas was de manier waarop ik er achter kwam iets minder positief... en moet er nog wel erg veel gebeuren om de huidige versie, voor mij praktisch bruikbaar te maken...

Allereerst was de manier dat ik erachter kwam, omdat ik niets vermoedend ObsMapp startte (ik had ingesteld dat hij automatisch zou updaten, en dat had hij 's nachts gedaan, dus ik wist niets van de update), en deze meerdere keren achter elkaar begon te laden (startscherm, met logo en versie), maar vervolgens crashte.... nouja de eerste keer sloeg ik er weinig acht op, want ja dat komt wel eens voor... maar toen dit drie keer achter elkaar gebeurde begon ik het wel vervelend te vinden, temeer de bus al doorgereden was, voorbij aan de vogel die ik wilde invoeren... waardoor de locatie dus later weer gecorrigeerd moest gaan worden.
Op dit moment begon ik wat meer op te letten en viel mij op dat het versienummer een ongebruikelijke was...
Toen ging er een belletje rinkelen... mijn systeem is namelijk nogal vol (om apps te updaten moet ik regelmatig andere apps verwijderen) en nu bleek dat mijn opslagruimte nog slechts 25mb bedroeg... ik vermoed dat bij eerste keer opstarten nog wat dingen gedownload worden, waardoor de app crashte... is mijns inziens een bug, er moet eerst gechecked worden of er ruimte genoeg is, alvorens iets te gaan downloaden... of opzetten of wat er dan ook tijdens die opstart gebeurt....

Bug: Voorts kwam ik erachter dat alle waarnemingen die ik nog in de app had staan (en nog niet geupload had) verdwenen waren... Dit zou mijns inziens door een update niet mogen gebeuren...
Vraag: zou het nog mogelijk kunnen zijn om uit logs oid de waarnemingen terug te halen, die in 7.39 gedaan waren, en nu in 9.0bxx verdwenen zijn?

In de hoop dat dit de enige kinderziektes waren, vandaag serieus op pad gegaan... helaas viel dat niet mee...
Voor mij is de inspreekfunctie zo goed als onbruikbaar geworden, omdat bij alles wat ingesproken wordt er meerdere suggesties komen... voorheen keek ik door mijn telescoop en drukte (blind) op de inspreekknop > sprak in: lepelaar > hoorde de pling of het opslaan gelukt was of niet... nu krijg je bij ELKE soort die je inspreekt, alle mogelijkheden waar die naam in voorkomt... dus bij lepelaar krijg je de opties: lepelaar, afrikaanse lepelaar, rode lepelaar, lepelaar ssp leucorodia, koningslepelaar etc... wat voor elke waarneming dus een extra klik betekent... en het feit dat ik mijn ogen van de vogels weg moet halen om naar mijn scherm te kijken... en moet kijken welke ik bedoelde... terwijl als ik koningslepelaar bedoelde, ik wel koningslepelaar zou hebben gezegd... en niet alleen lepelaar...
Voorheen was dit gedrag ook al aanwezig, maar trad alleen op in gevallen er twijfel was... bijv. voor nonnetje (Vogel) of nonnetje (schelp).

Dus als inspreken niet (fijn) werkt... dan maar handmatig invoeren... helaas was dat ook geen pretje... de volgorde van weergeven is mijns inziens niet goed.
Als je zoekt naar bijv. "Wilde eend" krijg je eerst "Wilde eend ssp platyrhynchos", vervolgens allerlei namen van hybriden waar wilde eend in voorkomt en pas als allerlaatste de zuivere wilde eend.
Dit zou mijns inziens andersom moeten zijn... eerst: exacte overeenkomst met zoekwoord(e), vervolgens volle soorten, daarna pas subspecies en hybriden...

Verder is de verzamelgroep verdwenen... ok hernoemd naar favorieten (dat an sich vind ik niet erg, maar hij is zolang hij niet ingesteld is ook niet zichtbaar in de lijst met soortgroepen die je kunt keizen), en ja, hij moest opnieuw ingedeeld worden...
Het probleem van verspringen van verzamelgroep naar laatst ingevoerde groep is al genoemd.
Volgens mij het feit dat sorteervolgorde niet wordt onthouden nog niet!? mijn sorteervolgorde is op laatst gebruikt, helaas begint mijn lijst toch regelmatig weer met de aalscholver en de aasgier... en niet met de laatste soorten die ik gebruikt heb.

Volgens mij werden in het verleden in het scherm met waarnemingen in de omgeving, de zeldzame soorten ook met een (opvallende) kleur gemarkeerd, nu is er geen onderscheid meer tussen zeldzaamheid. zou fijn zijn als hier iets van terug komt (als je het mij vraagt mag dat eventueel ook best met het kleurensysteem zoals dat op de site nu gebruikt wordt (groen driehoekje, blauw vierkantje, geel zeshoekje, rood veelpuntige ster), maar als ik mij niet vergis is dat juist een heet hangijzer als het gaat om de waardering van de nieuwe site...
Ook op de kaart (in het omgevingsscherm klikken op het kaart icoontje rechts boven) zou een kleurmarkering gemaakt kunnen worden, rode speld voor zeldzaam, gele speld etc... eventueel nog andere icoontjes om de kleurenblinden te bedienen).
Een al erg lang bestaande bug zit overigens nog steeds in deze pagina: bij het laatste item wordt de soortnaam altijd vet gedrukt, zonder duidelijke aanwijsbare reden...

Het laden van deze pagina lijkt nu overigens ook langer te duren dan ik gewend was... nou zou dit ook aan de locatie (nabij Utrecht en dus met best wel veel waarnemingen) kunnen liggen.

Voor deze post laat ik het hier even bij voor wat betreft de, ik zal het maar "verbeterpunten" noemen, (ik verwacht dat er misschien nog wel meer zullen volgen) nog het uploaden van waarnemingen. Het duurt een stuk langer, voor grofweg 60 waarnemingen was ik net meer dan een minuut bezig, terwijl dat voorheen weliswaar even duurde, maar zeker niet meer dan een minuut (zelfs niet met meerdere honderden waarnemingen). Het zal vast te maken hebben met het feit dat ze tegenwoordig direct op de site terecht komen, maar valt hier niet iets aan te doen?

Tot overmaat van ramp, mislukken ook een aantal waarnemingen, ook later nog eens proberen lost dit niet op. Hoe krijg ik die naar de site?

Voorts nog mijn gedachten over de changelog... een aantal dingen die ik echt jammer vind... met vooral de vraag "waarom?"...

Citaat van: Alex Kwak op augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

  • Update to use the interfaces to the new Observation.org website - Nice :right:
  • Use of new database for species and regions - Nice :right:
  • Removed life list functionality - Jammer, waarom? :wrong:
  • Removed 'unupload' functionality
  • Removed the option to show a message when certain types of sightings like sightings of injured animals are entered.
  • Removed support for ObsWatch
  • Removed the sending of an e-mail after uploading observations - Dit vind ik ook erg jammer, wederom waarom?  :wrong:
  • Favorite species lists can now only contain one list per species group - begrijpelijk en denk ik verstandig
  • Upload shows a progressbar, and can be stopped and resumed
  • Sightings are immediately visible on the website after the upload. - Nice :right:

Laat ik vooral eindigen met wat positieve zaken, ik ben er erg blij mee dat er iets gedaan is aan de soortenlijsten... en dan specifiek de situaties waar meerdere namen voor de zelfde soort bestonden (bijv. Baardman(netje) (ik vond die notitie echt een gedrocht) en de situatie waar het & teken werd gebruikt voor synoniemen... "Gaai & Vlaamse gaai" (alsof het twee soorten ipv synoniemen waren)...
hierbij voorspel ik echter meteen wel al weerstand... want er zal vaak gevraagd worden waar de "Vlaamse gaai" gebleven is. Misschien is het verstandig om hier toch nog over na te denken, want ook al heb ik "synoniemen" aan staan, toch zie ik bij zoeken naar "vlaamse gaai" geen resultaten... ook weet ik dat de inspreekfunctie beter werkte als je twee woorden gebruikte, dus ondanks dat ik van mening ben dat het beest "gaai" heet, zei ik bij de inspreekfunctie vaak "vlaamse gaai" omdat dit aak beter herkend werd.... ik vermoed dat dit nu ook moeilijker zal zijn... (al heb ik het nog niet getest).

Ook het feit dat er nu voortgang te zien is bij het uploaden acht ik positief (het feit dat het langzamer gaat heb ik reeds besproken).

inmiddels 9.0b25, maar in het begin was het een eerdere versie
android 8.0.0
Samsung galaxy S7
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

wim veraghtert

Vandaag gebeurde er bij mij, bij het openen van Obsmapp, een automatische update naar versie 9.0b22.

Enkele werkpunten:

*bij het default instellen van velden per soortgroep (bijv. default instellen dat al je dagvlinderwaarnemingen automatisch op 'imago' moeten komen), wordt de default nu aan de soortgroep gekoppeld en niet aan de soorten van die soortgroep. Ik verklaar me nader: als je in Obsmapp in het invoerscherm de soortgroep dagvlinders selecteert, dan werkt het goed: alle waarnemingen hebben dan het kleed 'imago' zoals ik default instelde. Maar als je in het invoerscherm kiest voor "Alle soortgroepen" omdat je vlinders, sprinkhanen, vogels en planten door elkaar wil invoeren, dan werkt er NIETS van die default-instellingen omdat die dus niet aan de soorten hangen.
*Om het nog iets lastiger te maken: ik had dat niet onmiddellijk door en heb 8 waarnemingen ingevoerd waarbij de details 'kleed', 'gedrag', niet zijn ingevoerd (dit zijn sprinkhanen, zoogdieren, vlinders). Het uploaden van die waarnemingen is mislukt en ik kan ze niet aanpassen omdat er een foutmelding komt 'Soortgroep niet meer aanwezig' (hoe dan?! die soortgroepen zitten er wel in hoor! ik snap er niks van.)
(Om het nog te duiden: waarnemingen van sprinkhanen waarbij ik het kleed imago invulde, zijn geüpload. Waar ik dat niet deed, is het uploaden mislukt en ik kan de waarneming in Obsmapp wel zien, maar niet aanpassen.)

en tenslotte, het ergste van al:
* Ik heb vandaag 6 routetellingen dagvlinders gedaan. Die waarnemingen zijn allemaal succesvol geüpload MAAR DE TRANSECTEN ZIJN NIET GEREGISTREERD. De optie ROUTETELLING werkt momenteel niet.  Lijkt me een redelijk prioritaire bug om op te lossen; in Vlaanderen gebruiken we die veel, ook voor projecten.

Dit is bijvoorbeeld een waarneming tijdens een routetelling: https://waarnemingen.be/observation/253202049/. Ik heb die route gewoon opgestart en afgesloten zoals ik dat altijd doe.... in het veld geen foutmeldingen gekregen, noch rare zaken gezien.


Mvg
Wim
admin nachtvlinders waarnemingen.be

Alex Kwak

Upload van waarnemingen vanuit de favorietenlijst is opgelost in update 9.0b26
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: marcel234 op augustus 23, 2022, 17:44:21 PM
Ik kan wel een folder kiezen (dat werkt nu dus en is een verbetering) maar zie die selectie niet terug.

Dat zal ik zo fixen, mooi dat de select an sich nu werkt met Android 10.

Citaat van: marcel234 op augustus 23, 2022, 17:44:21 PM
2. De canary islands-file die in de geselecteerde folder staat wordt niet getoond.
  Je ziet alleen nederland staan als kaart die je kan selecteren, maar die staat niet in de geselecteerde folder...

Kan je dat controleren met een Android-verkenner, bijvoorbeeld "X-plore"
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lonelycatgames.Xplore&hl=nl&gl=US
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wespenbuizerd op augustus 24, 2022, 12:29:55 PM
De soortgroep 'favorieten' kan nu worden gebruikt, maar de waarnemingen ermee gemaakt kunnen niet worden gewijzigd en kunnen niet worden geüpload.

Gefixed in update 9.0b27
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: Jan Mudde op augustus 24, 2022, 08:28:28 AM
Het enige vreemde is dat ik buiten de map met foto's die ik binnen de app genomen en die in mijn fotogalerij "ObsMapp" heet geen enkele folder in mijn opslag (zowel Interne opslag als SD-kaart) kan terug vinden waar iets van ObsMapp in opgeslagen is. Geen map met kaarten, geen databeses niets, nada noppes.

Dat heeft te maken met Android 11+. Daarin is ontzettend veel afgeschermd.
Een goed verkenner om alles wel te zien is X-plore (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lonelycatgames.Xplore&hl=nl&gl=US)

Citaat van: Jan Mudde op augustus 24, 2022, 08:28:28 AM
PS. Kan me bijna niet voorstellen hoe "kaal" de app was toen ik hem meer dan 10 jaar geleden voor het installeerde op mijn Nokia. Wat een enorme vooruitgang is er door jou en anderen geboekt!!!! En fantastisch om te zien hoe deze app zo ongeveer het standaard "opschrijfboekje" van natuurminnend Nederland en ver daarbuiten is geworden!! Dikke, vette, welverdiende complimenten!!!

:angel:
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Ik was om eerlijk te zijn best wel blij verrast dat er ineens weer een nieuwe versie kwam, want ik had het gevoel dat de ontwikkeling een klein beetje op een laag pitje stond.

gelukkig was er weer eens wat tijd, met name om de nieuwe API's van de nieuwe site te gebruiken.

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Toen ging er een belletje rinkelen... mijn systeem is namelijk nogal vol (om apps te updaten moet ik regelmatig andere apps verwijderen) en nu bleek dat mijn opslagruimte nog slechts 25mb bedroeg... ik vermoed dat bij eerste keer opstarten nog wat dingen gedownload worden, waardoor de app crashte... is mijns inziens een bug, er moet eerst gechecked worden of er ruimte genoeg is, alvorens iets te gaan downloaden... of opzetten of wat er dan ook tijdens die opstart gebeurt....

Gelukkig komt dit steeds minder voor, bij nieuwere toestellen heb je het over GB's ipv MB's...

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Bug: Voorts kwam ik erachter dat alle waarnemingen die ik nog in de app had staan (en nog niet geupload had) verdwenen waren... Dit zou mijns inziens door een update niet mogen gebeuren...
Vraag: zou het nog mogelijk kunnen zijn om uit logs oid de waarnemingen terug te halen, die in 7.39 gedaan waren, en nu in 9.0bxx verdwenen zijn?

Daarvoor heb ik de logs nodig van die dag. De oude waarnemingen zouden gewoon geconverteerd moeten zijn.

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Voor mij is de inspreekfunctie zo goed als onbruikbaar geworden, omdat bij alles wat ingesproken wordt er meerdere suggesties komen...

Daar ga ik zo naar kijken.

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Als je zoekt naar bijv. "Wilde eend" krijg je eerst "Wilde eend ssp platyrhynchos", vervolgens allerlei namen van hybriden waar wilde eend in voorkomt en pas als allerlaatste de zuivere wilde eend.

Dat is inderdaad onjuist, ga ik naar kijken.

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Verder is de verzamelgroep verdwenen...

Die moet je inderdaad weer toevoegen

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Volgens mij het feit dat sorteervolgorde niet wordt onthouden nog niet!?

Ga ik naar kijken, werkte wel...

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Volgens mij werden in het verleden in het scherm met waarnemingen in de omgeving, de zeldzame soorten ook met een (opvallende) kleur gemarkeerd, nu is er geen onderscheid meer tussen zeldzaamheid. zou fijn zijn als hier iets van terug komt

Dit scherm is nauwelijks aangepast, heeft op dit moment ook niet de hoogste prio :-(

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
het uploaden van waarnemingen. Het duurt een stuk langer, voor grofweg 60 waarnemingen was ik net meer dan een minuut bezig, terwijl dat voorheen weliswaar even duurde, maar zeker niet meer dan een minuut (zelfs niet met meerdere honderden waarnemingen). Het zal vast te maken hebben met het feit dat ze tegenwoordig direct op de site terecht komen, maar valt hier niet iets aan te doen?

Voordeel is dat je de upload elk moment kunt afbreken en later voortzetten. En inderdaad duurt dit nu langer omdat ze stuk voor stuk gaan. Voordeel is dat ze meteen op de site staan.

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Removed life list functionality - Jammer, waarom?

Omdat deze nooit goed werkte. Liever niet dan slecht...

Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
  • Removed the sending of an e-mail after uploading observations - Dit vind ik ook erg jammer, wederom waarom?
Omdat je geen 100 mailtjes wilt als je 100 waarnemingen upload. Direct gevolg dus van het 1 voor 1 uploaden van waarnemingen.

Bedankt voor je positieve kritiek![/list]
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: wim veraghtert op augustus 24, 2022, 22:09:15 PM
als je in Obsmapp in het invoerscherm de soortgroep dagvlinders selecteert, dan werkt het goed: alle waarnemingen hebben dan het kleed 'imago' zoals ik default instelde. Maar als je in het invoerscherm kiest voor "Alle soortgroepen" omdat je vlinders, sprinkhanen, vogels en planten door elkaar wil invoeren, dan werkt er NIETS van die default-instellingen omdat die dus niet aan de soorten hangen.

Daar ga ik naar kijken

Citaat van: wim veraghtert op augustus 24, 2022, 22:09:15 PM
* Ik heb vandaag 6 routetellingen dagvlinders gedaan. Die waarnemingen zijn allemaal succesvol geüpload MAAR DE TRANSECTEN ZIJN NIET GEREGISTREERD. De optie ROUTETELLING werkt momenteel niet.  Lijkt me een redelijk prioritaire bug om op te lossen; in Vlaanderen gebruiken we die veel, ook voor projecten.

Dat is dan ook zowel door mij zelf als in België getest. Zou je de logfiles kunnen sturen om te kijken of daar iets in te zien is?
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

#51
Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 06:41:22 AM
@Slechtvalk graag meteen melden, dan kan ik er iets aan doen ipv dat meerdere mensen dit probleem krijgen. Kan je me alsnog de logfiles van die dag sturen?

crosspost vanuit ander topic (Waar het vermoedelijk toch niet mee te maken had).

Hoe kan ik je het beste de logfiles sturen, en welke files heb je precies nodig?

EDIT: ik heb de e-mail logfile functie gevonden, maar hij vraagt om een e-mail adres, naar welk e-mail mag dat?
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Alex Kwak

Citaat van: SlechtValk op augustus 25, 2022, 10:02:37 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 06:41:22 AM
@Slechtvalk graag meteen melden, dan kan ik er iets aan doen ipv dat meerdere mensen dit probleem krijgen. Kan je me alsnog de logfiles van die dag sturen?

crosspost vanuit ander topic (Waar het vermoedelijk toch niet mee te maken had).

Hoe kan ik je het beste de logfiles sturen, en welke files heb je precies nodig?

EDIT: ik heb de e-mail logfile functie gevonden, maar hij vraagt om een e-mail adres, naar welk e-mail mag dat?

Mag naar info@alexkwak.nl
Maar deze functie verstuurd alleen de logs van vandaag en gisteren.
Oudere logs vind je in /Android/data/org.obsmapp/files/obsmapp/log
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

SlechtValk

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 10:31:27 AM
Citaat van: SlechtValk op augustus 25, 2022, 10:02:37 AM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 06:41:22 AM
@Slechtvalk graag meteen melden, dan kan ik er iets aan doen ipv dat meerdere mensen dit probleem krijgen. Kan je me alsnog de logfiles van die dag sturen?

crosspost vanuit ander topic (Waar het vermoedelijk toch niet mee te maken had).

Hoe kan ik je het beste de logfiles sturen, en welke files heb je precies nodig?

EDIT: ik heb de e-mail logfile functie gevonden, maar hij vraagt om een e-mail adres, naar welk e-mail mag dat?

Mag naar info@alexkwak.nl
Maar deze functie verstuurd alleen de logs van vandaag en gisteren.
Oudere logs vind je in /Android/data/org.obsmapp/files/obsmapp/log

Ik zal eens zoeken of ik het kan vinden, maar dat zal dan vanavond worden ivm werk...
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

SlechtValk


Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:31:27 AM
Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
... onderwerp weinig ruimte ...
Gelukkig komt dit steeds minder voor, bij nieuwere toestellen heb je het over GB's ipv MB's...
Dat het niet vaak meer voorkomt neemt natuurlijk niet weg dat je juist bij dit soort grote operaties eerst zou moeten checken of er wel voldoende ruimte is. Zie het maar als een wens ;). ook GB's (ipv MB's) kunnen opraken.

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:31:27 AM
Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Bug: Voorts kwam ik erachter dat alle waarnemingen die ik nog in de app had staan (en nog niet geupload had) verdwenen waren... Dit zou mijns inziens door een update niet mogen gebeuren...
Vraag: zou het nog mogelijk kunnen zijn om uit logs oid de waarnemingen terug te halen, die in 7.39 gedaan waren, en nu in 9.0bxx verdwenen zijn?

Daarvoor heb ik de logs nodig van die dag. De oude waarnemingen zouden gewoon geconverteerd moeten zijn.
Ik ga kijken wat er aan logs is en zal later vandaag sturen wat er beschikbaar is.

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:31:27 AM
Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Verder is de verzamelgroep verdwenen...

Die moet je inderdaad weer toevoegen
Dit wist ik niet, en zullen vele gebruikers niet weten, dus dan zou het fijn zijn als de verzamelgroep/favorieten wel zichtbaar (en selecteerbaar) is, maar dat die (wanneer niet ingesteld) doorgeleid naar de setting pagina waarin die ingesteld kan worden. Maakt het een stuk duidelijker... nu was ik nogal aan het zoeken... zie dit ook maar als wens ;) .

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:31:27 AM
Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
... onderwerp soorten in omgeving ...

Dit scherm is nauwelijks aangepast, heeft op dit moment ook niet de hoogste prio :-(
Jammer van die prio, maar ik snap dat er maar 24 uur in een dag zit... ;)

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:31:27 AM
Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
het uploaden van waarnemingen. Het duurt een stuk langer, voor grofweg 60 waarnemingen was ik net meer dan een minuut bezig, terwijl dat voorheen weliswaar even duurde, maar zeker niet meer dan een minuut (zelfs niet met meerdere honderden waarnemingen). Het zal vast te maken hebben met het feit dat ze tegenwoordig direct op de site terecht komen, maar valt hier niet iets aan te doen?

Voordeel is dat je de upload elk moment kunt afbreken en later voortzetten. En inderdaad duurt dit nu langer omdat ze stuk voor stuk gaan. Voordeel is dat ze meteen op de site staan.

Is inderdaad een voordeel, maar ik vraag me af of het opweegt tegen erg veel langer erover doen om te uploaden. Ik snap dat de nieuwe API anders werkt, en grote voordelen heeft, maar voorheen was het uploaden van meerdere honderden waarnemingen in een paar seconden gedaan, dan duurde het vaak nog maximaal kwartiertje voor ze op de site stonden. Nu duurt het uploaden minutenlang... het zal vermoedelijk wat minder serverintensief zijn, maar de verwerkingsintensiteit is verlegd naar mijn telefoon... het zou mooi zijn als dit proces nog wat gestroomlijnd kan worden, zodat het voor beiden minder intensief is. Ik kan me zo voorstellen dat het protocol wat hiervoor gebruikt wordt nu ook intensiever is dan voorheen, omdat voor elke waarneming nu een aparte upload gedaan wordt (mogelijk zelfs met een aparte verbinding, met alle extra dataverkeer/handshakes etc tot gevolg).

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:31:27 AM
Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
  • Removed the sending of an e-mail after uploading observations - Dit vind ik ook erg jammer, wederom waarom?

Omdat je geen 100 mailtjes wilt als je 100 waarnemingen upload. Direct gevolg dus van het 1 voor 1 uploaden van waarnemingen.

Duidelijk! Zou het misschien mogelijk zijn om dan bijv. periodiek (bijv. eind van de dag of ergens in de nacht waarop de servers niet veel aan het doen zijn) een samenvatting te sturen van alle mutaties die in het afgelopen etmaal gedaan zijn? dit zou zelfs ook mutaties gedaan via de site en andere apps kunnen bevatten. een simpele mail met waarnemingen toevoegd: xxx, waarnemingen gewijzigd: xxx. Ik gebruikte deze mails vaak om te checken of het invoeren en uploaden goed gegaan was, en haalde er via deze weg nog regelmatig fouten uit. bovendien vond ik het erg fijn voor mijn eigen administratie. Het zou zonde zijn als deze laag van controle verloren gaat. (ik weet niet of deze wens hier bij het Obsmapp topic op de correcte plek is, of doorgeleid zou moeten worden naar het wensentopic van de site).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

Jan Mudde

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:16:33 AM
Citaat van: Jan Mudde op augustus 24, 2022, 08:28:28 AM
Het enige vreemde is dat ik buiten de map met foto's die ik binnen de app genomen en die in mijn fotogalerij "ObsMapp" heet geen enkele folder in mijn opslag (zowel Interne opslag als SD-kaart) kan terug vinden waar iets van ObsMapp in opgeslagen is. Geen map met kaarten, geen databeses niets, nada noppes.

Dat heeft te maken met Android 11+. Daarin is ontzettend veel afgeschermd.
Een goed verkenner om alles wel te zien is X-plore (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lonelycatgames.Xplore&hl=nl&gl=US)

Citaat van: Jan Mudde op augustus 24, 2022, 08:28:28 AM
PS. Kan me bijna niet voorstellen hoe "kaal" de app was toen ik hem meer dan 10 jaar geleden voor het installeerde op mijn Nokia. Wat een enorme vooruitgang is er door jou en anderen geboekt!!!! En fantastisch om te zien hoe deze app zo ongeveer het standaard "opschrijfboekje" van natuurminnend Nederland en ver daarbuiten is geworden!! Dikke, vette, welverdiende complimenten!!!

:angel:

Hallo Alex,

dank voor de tip!!! De door jou aangeraden verkenner geïnstalleerd op mijn telefoon en er gaat een wereld voor me open!!!

Vraagje; passen de aankomende beta-updates als een soort schil over de eerder geïnstalleerde beta's? Dat zou mooi zijn wat dan hoef ik niet steeds alles van de telefoon af te gooien en weer opnieuw te instaleren. Kost best wel wat tijd namelijk, vooral de vogelgeluiden en multimedia bestanden. Zit hier net over de grens in Duitsland en om eerlijk te zijn is de internetkwaliteit hier net zo belabberd als twintig jaar geleden in de derde wereldlanden!!

Succes met sleutelen aan de app!!!

Grtz,

Jan Mudde
Jan Mudde

"Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo" (Ovidius)

Favoriete soortgroepen; Korstmossen, Nachtvlinders, Vogels en verder eigenlijk zeer breed natuurgeïnteresseerd. https://waarneming.nl/users/50310/observations/?advanced=on

SlechtValk

Misschien is het moment dat er toch al veel gesleuteld is/wordt aan het uploadproces ook wel het goede moment om onderstaande wens nog eens onder de aandacht te brengen.

Citaat van: SlechtValk op november 08, 2021, 14:22:05 PM
... Daarom mijn wens, om het moment van het voorschotelen van de update-wizard {updaten van soortenlijsten} te verplaatsen van het moment van opstarten, naar het moment vlak nadat je waarnemingen geupload hebt. ...

(meer gedetailleerd uitgelegd in oorspronkelijke post).
Met Vriendelijke Groeten,
SlechtValk (a.k.a. Stefan)


Na de paartijd gaan de vogels trekken.

marcel234

#57
Citaat van: SlechtValk op augustus 24, 2022, 21:06:50 PM
Citaat van: Alex Kwak op augustus 22, 2022, 08:27:55 AM

  • Removed life list functionality - Jammer, waarom? :wrong:
Is die lifelist de functionaliteit waar al die landen-gsons voor werden gedownload?
Dan is er tenminste wel iemand blij mee dat dat geheel verdwijnt.

Overigens net traject-route-en punttelingen uitgeprobeerd en ik zie er ook niets van terug OP DE WEBSITE, net als Wim. Het lijkt niet te uploaden in versie b25. Er is wel een track-item in Obsmapp te zien en deze track wordt ook getoond in toon-track-apps.

ed_veling

Beste Alex,

Inderdaad nogal wat wijzigingen!
- Was het de bedoeling om onder "Omgeving" de optie uit te schakelen je eigen waarnemingen te zien?
- Onder "Omgeving" zie ik als het schuifje "Maximale ouderdom" geheel naar links staat geen waarnemingen van vandaag, maar enkel van gisteren.
- Als ik dan klik op een waarneming verschijnt de Waarneming.nl pagina met de waarnemingsgegevens, maar de tekst "Ik begrijp het" verdwijnt niet als er op geklikt wordt.
- Klikken op de drie streepjes rechts bovenin op die pagina geeft geen reactie.
- Ik vind het jammer dat er geen email meer wordt gestuurd na uploaden van mijn waarnemingen.
Succes verder met dit fraaie product,

Ed Veling

wim veraghtert

Citaat van: Alex Kwak op augustus 25, 2022, 08:35:25 AM


Citaat van: wim veraghtert op augustus 24, 2022, 22:09:15 PM
* Ik heb vandaag 6 routetellingen dagvlinders gedaan. Die waarnemingen zijn allemaal succesvol geüpload MAAR DE TRANSECTEN ZIJN NIET GEREGISTREERD. De optie ROUTETELLING werkt momenteel niet.  Lijkt me een redelijk prioritaire bug om op te lossen; in Vlaanderen gebruiken we die veel, ook voor projecten.

Dat is dan ook zowel door mij zelf als in België getest. Zou je de logfiles kunnen sturen om te kijken of daar iets in te zien is?

Inmiddels gebeurd (als ik het juist gedaan heb).
admin nachtvlinders waarnemingen.be