Wanneer wordt een vindplaats vaag gemaakt?

Gestart door dump, juli 11, 2022, 17:27:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

dump

Hoi Allen.
Totaal nieuw met dit fenomeen, Obsidentify, ben ik 3 weken geleden begonnen met de app. Op de camping dus tijd zat.
Na het vinden van, letterlijk, 1 orchis in de heide kreeg ik de melding dat de locatie vaag is gemaakt. Voordat je dan door heb van "hoe wie wat en waar" ben je wel wat verder. Maar de logica van het programma wordt me steeds duidelijker.

Echter, ik heb nog een goedgekeurde zeldzame plant waarvan de locatie niet vaag is gemaakt? Wat kan de reden hiervan zijn? De plant loopt niet weg in tegenstelling van de 2 zeldzame nachtvlinders waar verder niets mee gedaan (vaag gemaakt). Maar daarvan kan ik me voorstellen dat die er de volgende dag er niet meer zijn.

Kan en wil iemand daar iets over vertellen?
Groeten, Dump.

frkvh

https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,385918.0.html

bijna alle orchideeën komen sowieso automatisch op vervaagd, dit ter voorkoming van uitsteken.
When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

dump

Dat van die orchideeën kan ik me wel voostellen. Dat is snel gedaan als je dat zou willen.
Maar goed. Wat dan wat betreft die andere "zeldzame" plant.
Dank in ieder geval voor je antwoord.
Groeten, Dump.

peterv

Als je de groeiplaats zelf als kwetsbaar beschouwd kan je voor je eigen waarneming ook km-vervaging instellen. Zeldzaamheid is op zichzelf geen criterium om planten automatisch te vervagen. Het draait vooral om het risico van illegaal plukken of uitsteken.
Peter Venema