Hazenpootweegbree ? -> Smalle weegbree

Gestart door Telcontar, augustus 11, 2022, 19:13:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Telcontar

Tijdens een recente wandeling op de dijk aan de Westerschelde (nabij Ossenisse) zag ik dit kleintje aan de rand van het voetpad/zand - het bladrozet en de bloemstengels gaven duidelijk aan dat het om een weegbreesoort gaat - evenwel was er iets afwijkends aan de bloemaren dat mijn aandacht trok - die waren namelijk niet langgerekt cilindrisch en bruin maar eerder kogel/kegelvormig met fijne (bevuilde) zilveren haren.

Mogelijk hazenpootweegbree ?

Rien Ondersteijn

#1
De waarneming invoeren op deze site is een pré .Beoordeling zal eerder en makkelijker kunnen volgen.
De harige uitstraling vh bloemhoofd kan zeker duiden op Hazenpootweegbree, maar dat is helaas nauwelijks te zien .De vondst is wel vrij bijzonder dan , want hij is nog weinig gevonden in Nederland-evenals in België. Hopelijk heb je of kún je nieuwe foto's vh hoofdje maken[met desnoods een voorwerp/tas/bodem op de achtergrond]

Toevallig weet ik dat iemand die zich hier nogal 's vertoont er niet ver vandaan woont, dus : voordat deze vondst wég kan zijn zou ik 'm gauw invoeren. :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Telcontar

 Vlakbij omheining schapen

Rien Ondersteijn

Dank je wel T.C. Ik denk dat iemand in de buurt dit wel kan vinden.
[maar graag de waarneming nog invoeren; daar kan toch niets op tegen zijn?  ;) ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Nathalie De Somer

Het lijkt me Smalle weegbree, die is zeer algemeen op de zeedijk. Op deze plek zien planten er vaak wat vleziger uit. Altijd nuttig om ter plaatse te vergelijken met de andere exemplaren die op de dijktalud groeien. Zo kan je zien dat de bloeiwijze aanvankelijk altijd klein is en zich strekt naarmate de bloei vordert.

Bovendien is Hazenpootweegbree een camping-adventief, die is hier op de zeedijk niet te verwachten, hier spreiden de bezoekers geen camping-kleden uit. De Naaldzaadbloemen die op de zeedijk worden waargenomen blijken ook steeds Reukeloze kamille te zijn.

Bij de aanvang van de bloei van Smalle weegbree bloeien de vrouwelijke bloemen onderaan eerst met de vuilwitte stijlen, waarschijnlijk heb je die voor haren aangezien.

Vriendelijke groet,
Nathalie De Somer
(Mijn echte naam  ;))

Rien Ondersteijn

De kans dat het Smalle weegbree is , is natuurlijk levensgroot, maar dat het een camping-adventief is was me niet bekend.Dat geven de Belgische vondsten [rond t havengebied van Antwerpen]en de enige Nederlandse [op een bemest klaverveld] nog niet aan.

@ T.C. : hoe is eigenlijk je échte naam? [ik constateer nogal verschillende namen volgens mij].

Groene groe[n]tjes.Rien.