In schorsspleet met Ch. trichialis

Gestart door Bart Hessen, juli 11, 2022, 14:11:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/248702726/.
1 Korstmosparasiet onbekend - Lichen parasite indet. micr. onderzocht, materiaal aanw.
datum: 2022-07-10
locatie: Zwolle - Spoolderbos (OV)

foto's:





Zwarte onregelmatige bolletjes in diepe schorsspleten met Chaenotheca trichialis. Op deze plekken is het Ch. thallus afgestorven (ook het monster bevat een kwijnend apo van trichialis). Bolletjes blijken bros en "verkoold", bij pletten zijn conidiomata te zien met lange gekromde conidiƫn (plm 40 x 3 um) die veel druppeltjes bevatten, maar niet duidelijk gesepteerd zijn. Met de voorlopige sleutel van Hawksworth kom ik er niet uit. Misschien toch een soort schorsschimmel?
Als laatste poging maar hier op het forum zetten in de hoop dat het iemand bekend voorkomt.

Matthijs Molenaar

Misschien een Psammina waar de sporen niet echt lekker zitten?
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Bart Hessen

Beste Matthijs.
Dank voor je reactie! Ik denk niet dat het een Psammina is (in de bekende soorten niets wat hierop lijkt, m.i.). Onlangs in Roden nog even op gelet, ik vermoed dat het een vrij algemeen schimmeltje is dat ook op algen in schorsspleten leeft. Duidelijk boller en onregelmatiger dan de apo's van Buellia/Amandinea (ik vond deze terwijl ik uitkeek naar Buellia schaereri). Als ik eraan denk zal ik van elders nog wel eens een monstertje nemen (maar ik ben bang dat dit meer bij onze paddenstoelenvrienden thuishoort).