Hoofdmenu

Status Buidelmees

Gestart door ArjanH, januari 25, 2012, 22:28:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danny katerbarg

Kraanvogels hebben inmiddels meer broedparen plus veel meer doortrekkers. Dat is natuurlijk het andere uiterste. Maar de Kraanvogels hebben nog steeds de status zeldzaam.
met vriendelijke groeten,
Danny Katerbarg( 29 jaar), Emmen

levenslijst vogels: 282
update: 04-02-2024 20:50

Vincent Hart

Citaat van: Natuur123 op juli 01, 2022, 14:54:31 PM
Nu ben ik wel benieuwd, maar misschien zie ik iets over het hoofd, welke regels toegepast worden om de zeldzaamheid van soorten te bepalen
Daar zijn geen harde regels voor.
Citaat van: Danny katerbarg op juli 01, 2022, 15:41:05 PM
Kraanvogels hebben inmiddels meer broedparen plus veel meer doortrekkers. Dat is natuurlijk het andere uiterste. Maar de Kraanvogels hebben nog steeds de status zeldzaam.
Ze zijn niet minder populair geworden. Dat is vooralsnog de reden gebleven om ze op zeldzaam te laten staan (en afgezien van goede dagen in met name zuidelijk/oostelijk NL en de paar broedlocaties zijn ze natuurlijk ook gewoon zeldzaam).
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

peterv

Citaat van: Natuur123 op juli 01, 2022, 14:54:31 PM
Nu ben ik wel benieuwd, maar misschien zie ik iets over het hoofd, welke regels toegepast worden om de zeldzaamheid van soorten te bepalen
https://www.vogelbescherming.nl/docs/beb59b77-ff0f-41df-ae56-e7b598e5e0e9.pdf

zie in dit rapport pagina 10, tabel 2.2
Peter Venema

peterv

Citaat van: Vincent Hart op juli 01, 2022, 15:52:47 PM
Citaat van: Natuur123 op juli 01, 2022, 14:54:31 PM
Nu ben ik wel benieuwd, maar misschien zie ik iets over het hoofd, welke regels toegepast worden om de zeldzaamheid van soorten te bepalen
Daar zijn geen harde regels voor.
Die criteria zijn er wel degelijk, zowel nationaal als internationaal (IUCN), zie mijn vorige post. Of waarneming.nl ze gebruikt is een ander verhaal.
Peter Venema

Vincent Hart

Citaat van: peterv op juli 11, 2022, 19:16:12 PM
Citaat van: Vincent Hart op juli 01, 2022, 15:52:47 PM
Citaat van: Natuur123 op juli 01, 2022, 14:54:31 PM
Nu ben ik wel benieuwd, maar misschien zie ik iets over het hoofd, welke regels toegepast worden om de zeldzaamheid van soorten te bepalen
Daar zijn geen harde regels voor.
Die criteria zijn er wel degelijk, zowel nationaal als internationaal (IUCN), zie mijn vorige post. Of waarneming.nl ze gebruikt is een ander verhaal.
Ik vatte de vraag op als 'welke regels worden op Waarneming.nl toegepast', in dat licht ook mijn antwoord. Overigens zal er een categorisering zijn nationaal/internationaal, maar moet je die natuurlijk nog steeds plotten op de categorisering algemeen t/m zeer zeldzaam die op Observation/W.nl gehanteerd wordt. Je ontkomt er niet aan dat je daarbij arbitraire beslissingen neemt, en dan kunnen we daar weer lekker over discussieren :)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers