Bruine ratten/ Hermelijn?

Gestart door Evalily, juni 13, 2022, 15:00:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Evalily

Graag wil ik weten wat er bij ons voor ongedierte rondloopt en vooral wat eraan gedaan kan worden. Na mijn, sorry lang verhaal voor de duidelijkheid volgen foto's uit 2017 van een zandheuvel in ons schuurtje, schuurtje is ca. 10m2. Volgens mij bruine ratten of woelratten, Marter? Af en toe zag ik een rat in de tuin lopen (sinds een jaar niet meer), wij wonen op het platte land. Schatting zandheuvel ca. 1.5m2 en zeker 40/50 cm hoog. De grote bult is op de foto's niet meer te zien, was al weggeschept.

Vlakbij de schuur staat een grote notenboom van de buurvrouw! waar dus het hele jaar door veel van gegeten wordt? Voor de rest geen afval oid. De zandheuvel is vrij groot , in 2017 hebben wij 2 kruiwagens vol met geel zand weggeschept. Vreemd genoeg zagen wij geen gat oid in de vloer vd schuur, dus waar dit zand vandaan komt mag Joost weten. Wel een aantal toegangsgaten in de grond rondom garage en schuurtje in de grond en langs muur op, daar zak je weg. De zandberg in schuurtje rook vrij sterk naar urine bij weg scheppen... Na 2017 zag ik dat er weer een berg zand ontstond, ik heb dit maar laten zitten tm heden omdat ik anders bang ben dat de vloer van het schuurtje in zal storten, daar liggen vierkante "stoeptegels" en bang dat het onder de vloer helemaal leeggeraven wordt. Onze garage van ca. 25 m2 grenst aan het schuurtje met tuinspullen, stoelen, bbq, oude kattenbakken ( hoopten dat dit zou helpen) fiets, losse spullen etc.
Ook liggen er walnotendoppen en banaanvormige keutels ca. 1 cm binnen langs de schuurranden op.(vlgns mij muizenkeutels)

Na het schoonmaken/ weghalen van de zandberg in 2017 hebben wij rattenklemmen geplaatst, 2 ratten gevangen maar de rattenvallen verdwenen op een gegeven moment??!! Waarschijnlijk ertussen gekomen en met val en al weggelopen/ verdwenen. Wij hebben toen een rattengifdoos door een ongediertebestrijder laten plaatsen maar dat heeft schijnbaar neits geholpen.
Het schuurtje willen we weer gaan opruimen, die staat nu te vol met spullen en daar komt heel weinig iemand, ben ook bang ratten tegen te komen eigenlijk.
Wat kunnen wij in Godsnaam doen, is er uberhaupt iets aan te doen? Ik ben bang dat hier een kolonie zit. ;-(.
Een groot deel van onze tuin is bestraat met waalformaat stenen. Hele stukken zijn ingezakt op veel plekken en rondom het schuurtje. Onze grote kattenren achter het huis is hierdoor ook aan het verzakken.
Achter het schuurtje zak je een stuk weg in de grond. Naar achteren toe via de zijtuin is een sloot, ca. 30 meter verder dan schuurtje en garage. Sorry het is een heel verhaal geworden. Heel graag je reactie en advies. Hierna volgen foto's uit 2017.

Wij hebben gedacht aan de Goodnature A24, die op CO2 patronen werkt of een paar rattenvalkisten met een klem....

Inmiddels een Wildcam geplaatst langs schuurtje en garage, 2 dagen maar helaas praktisch geen beweging. Wel 2 katten hhh. In het houten schuurtje zit een gat daar was een schimp van een muis paar x  te zien. Maar geen ratten oid. Zelfs ongediertebestrijder het verhaal met foto's gemaild maar konden vreemd genoeg niet zeggen/ weten niet of dit ratten zijn.

Sorry voor de foto's op de kop en dwars,.. op mijn laptop staan ze goed. (even downen, opslaan, roteren ;-)

peterv

Ik weet niet hoe ik kijken moet met foto's die dwars staan of op de kop. Dat is zo geen doen toch? Als er zoveel zand is uitgegraven dan lijken ratten me vrij onwaarschijnlijk. Dit is extreem veel. Ik zou dan eerder denken aan konijnen? Sowieso eerst afwachten wat je op de wildcamera gaat zien voordat je klemmen of gif plaatst. Straks heb je onbedoeld een heel zeldzaam en beschermd dier te pakken. Dat wil je toch niet?
Peter Venema

Evalily

#2
Klopt Peter,

Met die foto's zo is idd flink irritant, ik heb t aan beheer gevraagd maar die zei; t is zoals het is. Op mijn laptop staan ze gewoon goed en niet dwars of op de kop oid.. Beste is downen en even in een mapje zetten en roteren.  :rolleye:

Nu je t zegt en ik nadenk lijken mij ratten ook onwaarschijnlijk met zón hoeveelheid zand..Het schuurtje zal ik eerst op moeten ruimen wil ik daar de cam kunnen plaatsen. achterlangs langs de garage en schuurtje bij die gaten in de grond staat momenteel veel vegetatie, ook dat moet eerst weggehaald worden.. Zou t dan toch een Marter of Bunzing kunnen zijn? maar denk eerder aan een Wezel/ Hermelijn gezien de grootte van het gat.
Ik laat nog even die zandbult zitten anders begint het verhaal weer van voren af aan en stort de vloer miss wel in..   

keesschreven

#3
Hoi Eva Lily,

Ik heb ze even geroteerd. Het kon niet in 1 bericht (te veel KB) dus hier de laatste 2.

Ik vind het eigenlijk wel op Bruine Rat lijken. Ik heb dat eerder gezien onder een schuurtje en je vraagt je inderdaad af waar al dat zand vandaan komt. Maar dit is wel heel erg veel. De diameter van het gat lijkt mij niet groot genoeg voor bijv. konijn, en volgens mij zou konijn geen gaten aan de binnenkant van het gebouw maken maar altijd in de buitenkant.
Voor de identificatie helpt het denk ik nog meer als je ook de keutels en de walnootdoppen fotografeert, daar kunnen mensen op het forum vast meer over zeggen.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Evalily

#4
Met deze hoeveelheden zand lijken mij dit ook geen ratten.....

Toch nog een dag en een nacht de Wildcam er weer neer gezet aan de buitenzijde van t schuurtje en de garage.
Kijk nou?! zie mijn youtube filmpjes,.. Volgens mij zijn dit 2 verschillende beestjes..
Is dit een Hermelijn? Voor een Wezel een te lange staart. Een steenmarter is bijna net zo groot als een kat,.Als er een kat door het beeld loopt is deze veel groter dus geen Steenmarter lijkt mij...
Wie O wie weet het? en zal daar dat grote hol / die grote zandberg van zijn?

https://www.youtube.com/watch?v=RKMHX1u2_-U&ab_channel=Evalily88

https://www.youtube.com/watch?v=aqbkAq_8w9M&ab_channel=Evalily88



OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal


Rob Koelman

Hmm, ik geloof er niks van dat de steenmarter op de filmpjes ook verantwoordelijk is voor de 'graverij'.

Ga er maar van uit dat het om bruine ratten gaat. Dat er vervolgens ook een steenmarter opduikt is niet zo gek, die lust wel een paar ratten...
Met vriendelijke groet, Rob

keesschreven

Citaat van: Rob Koelman op juni 16, 2022, 20:03:17 PM
Hmm, ik geloof er niks van dat de steenmarter op de filmpjes ook verantwoordelijk is voor de 'graverij'.

Ga er maar van uit dat het om bruine ratten gaat. Dat er vervolgens ook een steenmarter opduikt is niet zo gek, die lust wel een paar ratten...

Daar wijzen de kleine keutels en walnoten ook op, zie:

Citaat van: Evalily op juni 13, 2022, 15:00:49 PM
...

Vlakbij de schuur staat een grote notenboom van de buurvrouw! waar dus het hele jaar door veel van gegeten wordt? Voor de rest geen afval oid.
...
Ook liggen er walnotendoppen en banaanvormige keutels ca. 1 cm binnen langs de schuurranden op.(vlgns mij muizenkeutels)

Na het schoonmaken/ weghalen van de zandberg in 2017 hebben wij rattenklemmen geplaatst, 2 ratten gevangen maar de rattenvallen verdwenen op een gegeven moment??!! Waarschijnlijk ertussen gekomen en met val en al weggelopen/ verdwenen.

...

Dat verdwijnen van rattenvallen: misschien zaten er ratten in maar is de steenmarter ermee aan de haal gegaan?
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Odile Hilgenkamp

Is de graverij, binnen en buiten, geen werk van een mol?
Met vriendelijke groet,
Odile Hilgenkamp

Evalily

Nee, waarschijnlijk Ratten, maar de meningen zijn verdeeld.

Waarom zou dit geen Hermelijn kunnen zijn? Op de video zijn de beestjes een stuk kleiner dan een kat.

Rob Koelman

Op de filmpjes is toch echt overduidelijk een steenmarter te zien. Kijk alleen maar eens naar de voor marters typische  'pluimstaart'...
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Citaat van: Evalily op juni 17, 2022, 17:28:19 PM
Waarom zou dit geen Hermelijn kunnen zijn? Op de video zijn de beestjes een stuk kleiner dan een kat.

Een hermelijn heeft een totaal ander uiterlijk dan het beest op de video, meer een soort gestroomlijnd worstje met een dunne staart. Het beest op de video heeft het uiterlijk van één van de twee grote marters, en met dit type oren kan het m.i. alleen een steenmarter zijn.  Maar misschien is het een wat klein exemplaar en loopt er geregeld een enorme kat door het beeld.
Bedenk overigens dat bij dit type lens een beest dat een paar cm dichterbij loopt meteen véél groter lijkt.
Met vriendelijke groet, Zainal

Evalily


Merel

Ik denk ook dat het gegraaf van ratten is. Kun je niet beter de trapcam richten op het hol in de schuur? In plaats van buiten? En had je nog foto's van de andere sporen, keutels? Graag even met een liniaal ernaast foto maken. :)
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer