Grijs leemkelkje - Tarzetta gaillardiana=> nee, Sepultariella semi-immersa

Gestart door a.klos, juni 11, 2022, 16:21:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

a.klos

Naast/ tegen een aantal kleine moskussentjes aan vonden we deze kleine (2mm) bekertjes.
De sporen met de grote druppels wijzen in de richting van het geslacht Tarzetta.
De sporenmaat (22-26 x 10 mu) klopt voor het Grijs leemkelkje.
Is er iemand die deze soort kent en dit kan bevestigen?

Mvg. Anneke


wimperzwam

Anneke de foto's doen mij eerder aan een soort uit het genus Sepultariella denken (vroeger Leucoscypha). Gezien de sporen zou ik eens jouw vondst vergelijken met Sepult. semi-immersa.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

#3
Wederom dank Henk!!


Leucoscypha en Octospora stonden wel op mijn lijstje, dus ik had even langer door moeten zoeken.
De Tarzetta sporen zijn eigenlijk net wat breder dan mijn sporen en daarom had ik beter moeten weten.
Macroscopisch klopt het plaatje ook beter.


Wel veel verschillende namen voor dit kleine paddootje.

uit de Verspreidingsatlas:

"Tekst uit het Overzicht van de Paddestoelen in Nederland (1995)

Leucoscypha patavina (Cooke) Pont & Tewari
Bruin viltkogeltje

Synoniemen
Pustularia patavina Cooke; Octospora semiimmersa (P. karst.) Khare & Tewari; Humarina semiimmersa (P. Karst.) Seav.; Sepultaria semiimmersa (P. Karst.) Massee"

Mvg. Anneke

PS: Riet ook weer bedankt voor het meedenken, ik heb meteen weer veel geleerd over het geslacht Tarzetta



   

wimperzwam

Even nog een aanvulling: Sep. patavina wordt nu weer als een aparte soort gezien met iets grotere sporen.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

Ja, ik begrijp het.

Maar wat nu, hij is nog niet als Sepultaria semi-immersa in de PaKa-lijst als soort opgenomen zie ik net.
Alleen als Leucoscypha patavina.

Mvg. Anneke

wimperzwam

De juiste naam is sinds kort Sepultariella semi-immersa (P. Karst.) Van Vooren, U. Lindemann & Healy., sinds 1917. Er zijn de laatste jaren veel namen veranderd vaak als resultaat van moleculair onderzoek. Zal nog wel even duren voordat al die nieuwe namen worden aanvaard en ingevoerd.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

Dan kan ik hem denk ik  het beste invoeren als L.patavina op de PaKa-lijst. Met een aantekening erbij dat het hier gaat om Sepultariella semi-immersa (P.Karst.) Van Vooren, U. Lindemann & Healy., sinds 1917.

Mvg. Anneke

wimperzwam

Sorry Anneke, 1917 moet natuurlijk zijn sinds 2017.

Mvgr.,
Henk Huijser.

a.klos

Oké, ik vroeg mij al af.
Die meneer van Vooren is nog niet zo oud volgens mij.
Dankjewel.

mvg. Anneke