Kruipertje a/d Waal

Gestart door Rien Ondersteijn, mei 29, 2022, 11:11:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

Rien Ondersteijn

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/229579429/.
1 Plant onbekend - Plantae indet.
datum: 2021-11-19
locatie: Haaften - Kerkenwaard (GE)

foto's:





Ben niet echt overtuigd. Rare plek aan de Waal... Heb nog geen alternatief. 28 Mei : foto's gevoegd-plant kruipt overduidelijk overal heen . [Tijmereprijs? - overigens rare plek ]
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

#1
Een waterereprijs?  Nog even en er komen bloemen in  ;)

Rien Ondersteijn

Elke dag 'begluur' ik de plant of er een bloemetje aan zit te komen... ;)
[ Waterereprijs wortelt toch niet op de leden?]
Groene groe[n]tjes.Rien.

marcel234

Het heeft wel iets weg van Lindernia maar het is ongetwijfeld iets anders...  De plant is bgroot toch heel anders dan klein..

Rien Ondersteijn

Lijkt er op ja, maar die heeft meer zittende bladeren en een geribde bijna vierkantige stengel
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Een goeie fles wijn o.i.d. voor wie het weet .   :angel:
Plant toont totaal nog geen vooruitgang...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Plantoon

De laatste tijd krijg je me nog maar moeilijk uit mijn zetel, maar voor een fles wijn doe ik wel een gokje: waterpostelein ?

Rob Koelman

Citaat van: Plantoon op juni 03, 2022, 01:13:02 AMDe laatste tijd krijg je me nog maar moeilijk uit mijn zetel, maar voor een fles wijn doe ik wel een gokje: waterpostelein ?

Had ik ook al even gecheckt, maar lijkt mij toch niet...

Gaat overigens om een 'goeie fles wijn'... (Om te voorkomen dat Rien de juiste determinatie beloont met een fles 'bocht'  ;) )
Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Ik wil er nog wel twée hele goeie flessen van maken...
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Ik ben 'bang' dat ik de wijn zelf 'moet' nuttigen...
Vandaag een stekje van het 'irritante plantje' naar Leni gebracht voor o.a.DNA onderzoek. Ik had een absurd vermoeden een tijd geleden over de soort en we zijn erg benieuwd wat dit gaat worden.Jullie horen nog.
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Citaat van: Rien Ondersteijn op juli 20, 2022, 20:22:48 PM
Ik ben 'bang' dat ik de wijn zelf 'moet' nuttigen...
Er zijn wel al wat gokjes geweest.... Ik wil natuurlijk best mee komen drinken als het een waterereprijs is.

Rien Ondersteijn

Rutger : als die het zou zijn , krijg jij de wijn die ik beloofde- of je drinkt m mee op. :duim:
Maar die zal t helaas niet zijn.Ik had een tijd geleden al een vermoeden , maar durfde dat niet uit te spreken, zóó 'n absurd idee. :wacko:
Het is nog versterkt , maar ik laat de uitspraak aan Leni.

Groene groe[n]tjes.Rien.

marcel234

Citaat van: Rien Ondersteijn op juli 20, 2022, 20:22:48 PM
Vandaag een stekje van het 'irritante plantje' naar Leni gebracht voor o.a.DNA onderzoek.
Geen nieuws?

Rien Ondersteijn

Mooi , dat je meeleeft ; de meting heeft nog niet het definitieve antwoord gegeven.O.a was Waterlepeltje een kanshebber [maar die is het niet...]
Er volgt nu een DNA-sequentie [uitgebreidere meting ] . Tevens heeft Leni een stek van mij gekregen , die zij in haar eigen tuin heeft geplant om op te volgen .  :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

RutgerB

Ik zie er inmiddels ook wel iets van Vreemde ereprijs in. Toch wel apart dat ie nog niet wil bloeien. Dat ding heeft meer stress (en minder water en voedsel) nodig  ;D

Rien Ondersteijn

Er zit totaal nog geen schot in['schotloos' dus...].
Het sterke vermoeden is er nog steeds, maar ik heb Leni beloofd te wachten.
[zij heeft ook een stek in bezit].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Op mijn vermoeden. Omdat Leni straks de definitieve uitslag geeft. Maar 'het ding' wil maar niet...
Groene groe[n]tjes.Rien.


Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rien Ondersteijn

Dit wordt een onverwachte uitslag.... :lol: Geduld is een +++ zaak..
[de wijn laten we nog even staan : die wordt steeds beter-zégt men].
Het zát er natuurlijk al lang in , gezien de vondsten erná :
https://waarneming.nl/locations/32478/observations/?date_after=2000-07-14&date_before=2023-07-14&species=2624&species_group=&rarity=&search=&advanced=on&user=&sex=&own_sightings=&life_stage=&activity=&method=
Ook Leni had een stek met hetzelfde resultaat.
Bedankt iedereen . :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.