Is dit een schuilplaats van een wezel?

Gestart door Arjan V, juni 01, 2022, 11:33:10 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arjan V

Beste mensen,

ik heb in Duitsland een, wat ik denk, een nest/schuilplaats van een wezel gevonden. Alleen deze staat nu op onbekend met een grijs blokje.

https://observation.org/observation/239534641/ Het nest bevond zich tegen een wat steile wand.

Ik zou het leuk vinden om reacties te krijgen met de reden waarom wel / niet zodat ik er van kan leren.

Met vriendelijke groet,

Arjan Veersma
Met vriendelijke groet,

Arjan

Rob Koelman

Een holte in een boom met wat veertjes bij de ingang. Doet nou niet bepaald direct denken aan een verblijfplaats/hol van wezel.

Waarom denk je zelf wel aan deze soort?
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan V

Hoi Rob,

op bladzijde 147 van de veldgids "Diersporen Europa" 2021 van Annemarie van Diepenbeek staat bij het stukje Veren met afgebeten schachtpunten  "Hermelijn en wezel slepen prooien wel eens mee naar hun hol; resten liggen dan daarin in de buurt."
Gezien de diameter lijkt me dat een boommarter is uitgesloten. De holte was erg lang dus ik kon me voorstellen dat er een wezel er zich in zou kunnen verstoren.
En wezels eten ook weleens een vogel.  (Volgens de laatste editie van de "Atlas van Nederlandse zoogdieren" z'n 9 procent, maar dat is in Nederland misschien in Duitsland ook?)
En ik lees in de "Veldgids Europeese Zoogdieren" 5de druk  blz 257 . Dat wezels ook weleens van hun gedode prooidieren voorraden aanleggen waaronder ook vogels bekend zijn.
Daarom dacht ik aan een wezel. Maar misschien een boommarter? Of een geheel ander soort dier?
Met vriendelijke groet,

Arjan

Rob Koelman

Ik herken echter niet zo snel afgebeten veertjes op de foto's. Dat zijn meestal afgebeten slagpennen en staartveren. Ook de specifieke ligging van de veertjes in de ingang lijkt me niet echt logisch voor een prooi van een roofdiertje.

Is het niet gewoon een oud mezennest?
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan V

Ik zie wat je bedoelt en ik denk dat je gelijk hebt. Zou ook de tweede keer zijn dat er een wezel daar gezien is. De andere zonder bewijs. Wat natuurlijk niet hoeft te beteken dat die daar niet voorkomen.
Met vriendelijke groet,

Arjan

Rob Koelman

Citaat van: Arjan V op juni 02, 2022, 20:38:10 PMZou ook de tweede keer zijn dat er een wezel daar gezien is. De andere zonder bewijs. Wat natuurlijk niet hoeft te beteken dat die daar niet voorkomen.

Wezels zijn notoir lastig om waar te nemen. Het aantal waarnemingen van de soort in een gebied zegt daarom niet zo veel over het daadwerkelijke voorkomen van de soort.
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan V

juist ik zal de waarneming veranderen in wezennest geplunderd door wezel. Bedankt.
Met vriendelijke groet,

Arjan

Rob Koelman

Citaat van: Arjan V op juni 02, 2022, 22:11:29 PMik zal de waarneming veranderen in mezennest geplunderd door wezel. Bedankt.

Of dit nest geplunderd is, is maar de vraag. En indien inderdaad geplunderd, door welke soort dan? Ook muizen - bijvoorbeeld bosmuis - zijn tot zoiets in staat...
Met vriendelijke groet, Rob

Arjan V

ja inderdaad. ik laat het staan als vogel nest.
Met vriendelijke groet,

Arjan

peterv

Citaat van: Rob Koelman op juni 02, 2022, 19:00:10 PM
Dat zijn meestal afgebeten slagpennen en staartveren.
Ik zie op de 3e foto onderaan, op de grond, slagpennen/staartveren liggen. Ook halverwege de stam liggen wat veren. Dit totaalbeeld neigt wel naar een predator die met een vogel heeft gesleept. Dat hoeft geen wezel te zijn geweest.
Peter Venema

Arjan V

ik heb het aangepast naar zoogdier onbekend, vraatsporen. Zal waarschijnlijk als niet te beoordelen worden beoordeeld..
Met vriendelijke groet,

Arjan