Meldingen trage server of 502-/groene specht-errors

Gestart door Jan Borst, februari 16, 2021, 14:07:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

hiskodevries

vanmorgen zijn de logfiles bekeken.
Een echte oorzaak is nog niet echt gevonden, behalve de constatering dat de server erg druk was
Wat gaat wel gebeuren:
- aantal dagen terug van recente zeldzaamheden gaat drastisch terug
- bij een challenge zaten foto`s van 16 mb. Die alleen veroorzaakten een dataverkeer >260 gb dit weekend. Die worden verkleind tot max 1 mb
- Het aantal workers wordt verhoogd. Zodra het maximale aantal workers is bereikt krijg je een groene specht zonder dat daar een aanleiding voor lijkt te zijn
- uitzetten bots in het weekend
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

AvanderHeijden

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2022, 10:44:19 AM
Citaat van: AvanderHeijden op mei 23, 2022, 10:05:16 AM
Vandaag ook weer continu groene spechten tijdens het valideren vanuit https://waarneming.nl/admin/validate/group/5/?date_after=2022-05-23&date_before=2022-05-23&page=1
Antoine, net ook even een scherm vol gedaan, maar dat kan ik niet reproduceren.
Ik nu ook niet meer maar vlak voor mijn melding was het nauwelijks mogelijk te valideren zonder viride picidae te observeren.

Maakun

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2022, 10:48:36 AM
- aantal dagen terug van recente zeldzaamheden gaat drastisch terug

Nu valt het wel mee, maar vorige week duurde het soms wel 10 seconden voor de voorpagina geladen was vanwege die recente zeldzaamheden.
Gr, Maarten

nielseimers

Ik krijg weer veel groene spechten te zien, kaarten worden niet weergegeven en soortsuggesties laden niet.

Alex Kwak

Citaat van: Erik van Dijk op mei 23, 2022, 08:16:42 AM
Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2022, 07:30:47 AM
ja het was een zooitje gisteren.
Qua invoer was het ook wel een topdag >85.000 waarnemingen, maar dat mag geen reden zijn om bij elk scherm een groene specht te krijgen

Maar is de verdenking van de serverbelasting door Obsidentify functie wel een mogelijke reden of is dat een broodje aap door mij in de wereld geholpen?

Ook de NIA is niet de oorzaak, al heeft die het uiteraard wel druk op een mooie zondagmiddag.
Het oplossen van de traagheid heeft inmiddels top-prioriteit. Gisteren is de eerste aanpassing al aangebracht en er volgen nog meer.
We krijgen steeds beter in de gaten wat er fout gaat en beter kan. Zie ook het bericht van Hisko hierboven.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Alex Kwak

Citaat van: nielseimers op mei 23, 2022, 20:11:12 PM
Ik krijg weer veel groene spechten te zien, kaarten worden niet weergegeven en soortsuggesties laden niet.

Inderdaad lag gisteravond de site zo ongeveer plat. De zeer waarschijnlijke oorzaak is gevonden en wordt opgelost.
Dit had overigens niets te maken met eerdere vertragingen.
Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Gerrian

Citaat van: hiskodevries op mei 23, 2022, 07:30:47 AM
ja het was een zooitje gisteren.
Qua invoer was het ook wel een topdag >85.000 waarnemingen, maar dat mag geen reden zijn om bij elk scherm een groene specht te krijgen
Vandaag in NatureToday: er was een challenge on het kader van de biodiversiteitsdag. Ruim 3000 mensen deden hieraan mee en hebben daarmee waarschijnlijk een belangrijke bijdrage geleverd aan het tijdelijk ontwrichten van de site. Zevenstippelig lieveheersbeestje op de derde plek, maar vreemd genoeg een van de minst bekende soorten, volgens het artikel. Ik heb al langer de indruk dat veel Obsidentify-gebruikers vooral bezig zijn met foto's maken en uploaden en nauwelijks naar het beest zelf kijken. Ben maar weer even gestopt met het valideren van Obsidentify-waarnemingen, geeft teveel irritatie.

peter van santbrink

site niet bereikbaar... maandagavond, iedereen z'n waarnemingen van het weekend aan het invoeren  ;D

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Peter Teune

Onze server is momenteel erg druk, en is niet in staat jou van dienst te zijn. Probeer a.u.b. later opnieuw.

hiskodevries

ja een release die niet helemaal doet wat zou moeten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Olt Zult

Draait hier heerlijk, wel in het Engels though ;D

Brandius


De website is half Engels half Nederlands, terwijl mijn taal ingesteld staat op Nederlands.
Groet,
Peter van Brandwijk

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!


William de Jong

Het lukt momenteel niet om op de oude site of op regio-sites te komen.

Groeten, William de Jong

Matthijs Molenaar

Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

jp4u

het lijkt er weer op dat de server er regelmatig  eruit ligt danwel niet bereikbaarbaar is (15:00)

jp4u

12:24  bij het uploaden van mijn nachtvlinders site niet bereikbaar

jp4u


jp4u




nielseimers

Beste jp4u, ik vrees dat het probleem niet bij waarneming.nl ligt. Bij mij werkte de website op alle tijden waarvan jij recent melding hebt gedaan.


hiskodevries

daar in de flevopolder zijn rare zaken aan het werk
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0