Is dit een Pontische meeuw, een geelpootmeeuw of iets anders?

Gestart door Rixt, mei 23, 2022, 20:07:40 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rixt

Is dit een Pontische meeuw, een geelpootmeeuw of iets anders?
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/235672411/.
1 Pontische Meeuw - Larus cachinnans juveniel, gezien
datum: 2022-03-15
locatie: France - Calais - Friterie des Nations (FR)

foto's:




Natuur123

Ik weet niet of hier met zekerheid een naam op te plakken is. Bij meeuwen is het (vaak) belangrijk dat bijvoorbeeld de mantel (de 'rug' van de vogel), de tertials (bij juveniele vogel voornamelijk, de zijkant van de vogel dus eigenlijk) en de open vleugel op de foto staan. Eigenlijk dus proberen om als je een meeuw ziet, deze vanuit zoveel mogelijk verschillende hoeken te fotograferen.

Natuur123

Overigens lijkt '1e kalenderjaar' me in dit geval (de waarneming is van 15 Maart) eerder van toepassing dan 'juveniel', waar die nu op staat.

Kortom, het beste kun je deze waarneming (helaas) naar 'Meeuw (Larus) onbekend' aanpassen en ook het kleed even aanpassen naar 'onbekend' of (als er nog veel juveniele veren aanwezig waren) naar '1e kalenderjaar'.

Rob Koelman

Citaat van: Natuur123 op mei 24, 2022, 16:42:48 PM
Overigens lijkt '1e kalenderjaar' me in dit geval (de waarneming is van 15 Maart) eerder van toepassing dan 'juveniel', waar die nu op staat.

Kortom, het beste kun je deze waarneming (helaas) naar 'Meeuw (Larus) onbekend' aanpassen en ook het kleed even aanpassen naar 'onbekend' of (als er nog veel juveniele veren aanwezig waren) naar '1e kalenderjaar'.

Gaat om een meeuw geboren in 2021. Dus in maart 2022 een 2e kalenderjaar...

(1e kalenderjaar loopt tot en met 31 december)
Met vriendelijke groet, Rob

Natuur123

#4
Bedankt, ik dacht dat het juveniele kleed tot en met 31 December liep en dat het daarna een 1e kalenderjaar genoemd werd.

mgieskens

Met de leeftijd correct kun je hier wel een Pont van maken. Dat past in ieder geval beter dan een Geelpoot.
Lange dunne snavel, hoog op de poten, witte kop en nog veel streping op de staartbasis (hier weliswaar van onderaf gezien).
Ook bij een Zilvermeeuw verwacht ik op die leeftijd nog meer streping op de kop.
Of je hiermee ook hybriden kunt uitsluiten, daar waag ik mij niet aan.

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OJGoreng

Met vriendelijke groet, Zainal

mgieskens

Citaat van: OJGoreng op mei 25, 2022, 19:26:50 PM
Waarom geen Kleine Mantelmeeuw?
Daarvoor komt hij op mij te licht, hoog en slank over.
En ook de kop van een Kleine Mantelmeeuw blijft tot in de 2de winter gestreept.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OJGoreng

De kop is ook daadwerkelijk gestreept... donkere buik en borst zijn atypisch voor geelpoot en pont in dit stadium. Kop past m.i. niet op pont. Ik zie er hier een stel die er behoorlijk op lijken.
Met vriendelijke groet, Zainal