wasbeerhond in de OVP

Gestart door veldman, augustus 29, 2007, 10:27:31 AM

Vorige topic - Volgende topic

veldman

<_<  

HansJWG

#1
Onderwerp was gisteren op tv, in netwerk.
Ook liet men in de uitzending een kaartje zien van de waarnemingen tot nu toe in nederland.
De beesten waren al behoorlijk verspreid, vooral oost nederland, maar bijvoorbeeld ook al op de veluwe gezien. Men is bang dat het net zo zal gaan als in duitsland.
Ook kunnen ze ziektes meedragen, zoals o.a. rabiës.
Een bedreiging voor veel diersoorten, het zijn alleseters.
Moeilijk te bestrijden soort.

Las op deze site, www.wasbeerhonden.nl, het volgende;

CiteerIn Duitsland worden er jaarlijks weliswaar enkele duizenden afgeschoten, maar dat is minder dan de aantallen jonge dieren die verkeersslachtoffer worden, en de populatie blijft intussen gestaag groeien. Er zijn er daar nu ruimschoots genoeg om hem inheems te kunnen noemen, en of we dat nu willen of niet, in 1 à 2 decennia zal de wasbeerhond in nederland net zo algemeen voorkomen als de vos.



Groet, Hans

frankmeer

CiteerWeet nou (bijna) niemand op dit forum iets zinnigs te zeggen over mogelijke gevolgen van de aanwezigheid van wasbeerhonden in OVP of Biesbosch? Dat lijkt me niet. Of wil niemand z'n vingers branden aan dit onderwerp?
Ik wil het wel proberen. Waarschijnlijk zal deze ongewenste exoot inheemse dieren verdrijven en zelf te algemeen worden.
Frank van der Meer

frankmeer

Het zijn alleseters, die doen het vaak wel goed..
Frank van der Meer

eline1234

en ze passen (blijkbaar) nogal goed binnen het klimaat en de dieren en planten die daar grofweg voorkomen, als we tenminste duitsland min of meer gelijk stellen aan nederland...
Eline

Leon Olsthoorn

En omdat het nachtdieren zijn zijn ze lastig te bejagen, maar ik vraag me af of ze meer concurentiekracht hebben dan vossen en ze deze uiteindelijk kunnen overheersen
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

grutto

Ik heb de indruk dat veel natuurbeschermings organisaties deze dieren exoten liever niet in hun gebieden wil hebben wat ik me ook wel kan voorstellen.

De partij van de dieren heeft ook al vragen gesteld want die wil natuurlijk direct gaan beschermen terwijl erkende natuurbeschermings clubs hun hart vasthouden.

Wat een wereld van verschil he

Groet,

Grutto


Groet
Tjeerd

Leon Olsthoorn

#7
CiteerDe partij van de dieren heeft ook al vragen gesteld want die wil natuurlijk direct gaan beschermen terwijl erkende natuurbeschermings clubs hun hart vasthouden.

Wat een wereld van verschil he

Hier gaat het om twee verschillende zaken: gebiedsbeheerders willen de wasbeerhond verwijderen uit hun gebied, de PvdD wil voorkomen dat wasbeerhonden gedood worden. Dit zijn twee verschillende zaken, het wil niet zeggen dat natuurbeschermers voor het doden van wasbeerhonden zijn en ook niet dat de PvdD voor de aanwezigheid van wasbeerhonden in natuurgebieden is.

Het enige probleem is dat het levend wegvangen van exoten geen reëele optie is zolang het toegestaan is dieren om deze reden te doden. Ik pleit voor een algemeen verbod op het doden alle van in het wild levende dieren.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

grutto

CiteerHet enige probleem is dat het levend wegvangen van exoten geen reëele optie is zolang het toegestaan is dieren om deze reden te doden. Ik pleit voor een algemeen verbod op het doden alle van in het wild levende dieren.
Nee levend wegvangen is geen reele optie want wat moet je met de gevangen dieren doen.
En een algemeen verbod om dieren de doden zit volgens mij voor een zeer groot deel in de FF wet dus wat je precies bedoelt ontgaat mij even.

In bepaalde gevallen kunnen we niet om ingrijpen in de natuur heen naar mijn idee. Op dit forum zijn daar ook uitgesproken meningen over dat heb ik gelezen in het tropic over exoten. De meeste willen deze weg uit de natuur en daar praktisch houdt dat in dat ze gedood worden.

Groet,

Grutto.


Groet
Tjeerd

Leon Olsthoorn

CiteerNee levend wegvangen is geen reele optie want wat moet je met de gevangen dieren doen.
Dat is inderdaad de vraag, maar volgens mij worden we pas echt creatief met het vinden van oplossingen als de nood aan de man komt omdat doden simpelweg niet meer mag. Want op dit moment hoeven we daar niet over na te denken, we kunnen gewoon knallen, of anders zeuren we net zolang tot dat kan

En met levend gevangen dieren kun je verschillende dingen doen, je kan ze houden of terugbrengen naar waar ze horen. Geloof me, als we niet anders kunnen worden we vanzelf creatief
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

In de F en F wet is vlgensmij bijna alles toeggetsaan om exoten te weren, alleen het gebeurt niet, ZOals de nijlgans die kan bij een goed beleid en wat subsidie binnen 2 jaar uitgerooid kunnen zijn, Gewoon geld in de bestrijding pompen,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Leon Olsthoorn

Oei oei oei, een dergelijke post doet mij als natuur- en dierenliefhebber pijn aan het hart. Wat betekent een indivueel dier dan nog?  
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

CiteerOei oei oei, een dergelijke post doet mij als natuur- en dierenliefhebber pijn aan het hart. Wat betekent een indivueel dier dan nog?
Waarom? Wil jij nou meer verschillende soorten? of wil je toch maar 1 zeer algemene soort? Ze verstoten dus vaak de inheemse soorten, en dat vind ik toch zeer jammer, Zoals bij Nijlgans, Wasbeer, wasbeerhond, Muskusrat, Beverrat, en dan heb je ook nog planten en klein spul,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Leon Olsthoorn

CiteerWaarom? Wil jij nou meer verschillende soorten? of wil je toch maar 1 zeer algemene soort? Ze verstoten dus vaak de inheemse soorten, en dat vind ik toch zeer jammer, Zoals bij Nijlgans, Wasbeer, wasbeerhond, Muskusrat, Beverrat, en dan heb je ook nog planten en klein spul,
Veel verschillende soorten zou ik natuurlijk fijn vinden, maar mensen die natuur- en dierenliefhebber zijn en vervolgens een hele lijst soorten af willen schieten omdat ze met te veel zijn of hier niet horen snap ik echt niet.

Ik ben voor bio-diversiteit en zie in dat sommige exoten een (potentieel) gevaar zijn, maar alles dan maar verdelgen gaat me echt te ver. Hoe Aggressief en  exotisch ook, nijlganzen zijn ook levende wezens
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Jeroen Nagtegaal

#14
Ben jij dan vegetarier? eet je alleen ecologische verantwoorde groenten? Want daar worden ook veel dieren mee gedood, bveel meer dan met het exotenbeleid, en ook het leven van de vleesbeesten is niet prettig, verder zou je dan ook geen vis mogen eten, daar word ook veel bijvangst gedaan en gaan indirect ook zeezoogdieren dood, maar we dwalen wel wat af, En juist door de soorten zoals ik noemde te gaan bestrijden verhoog je de biodiversiteit, zij concureren soorten weg, die geen kans kunnen maken,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

CiteerOei oei oei, een dergelijke post doet mij als natuur- en dierenliefhebber pijn aan het hart. Wat betekent een indivueel dier dan nog?
Tjonge laten we wel reeel blijven.
Dagelijks zijn we bezig met het doden van dieren. Wat denk je bijvoorbeeld van de ratten en kakkerlakken bestrijding in de grote streden. Nou ik weet zeker dat al deze beestjes een verschrikkelijke dood sterven. Maar jij weet daar geen andere oplossing voor en ook de heldere denkers bij de Partij van de dieren niet.

Met de exoten als nijlgans en wasbeerhond ed is dat eigenlijk het zelfde en idem met de muskusrat.

Zo dingen roepen van oei oei die dieren zonder een echt sluitende oplossing aan te dragen is naar mijn idee even te makkelijk.

Ik verwacht dat de overheid ook extra middelen gaat aanwijzen (breedgedragen en politiek goed gekeurd) om bepaalde diersoorten naar een nihil stand te brengen. Dat zie je nu ook bv met de vos in de kwetsbare rodelijstsoorten gebieden.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

CiteerHet beste zou zijn om alle wasbeerhonden in Europa (incl. het Russische deel) levend en in zeer korte tijd te vangen en te verschepen naar Oost-Azië om ze daar weer los te laten in de vrije natuur (als dat geen te grote belasting vormt voor die gebieden).
Het juist loslaten van deze beesten die uit een teritorium zijn verstotnen geeft extra grote problemen in het oosten, je laat ze los in teritoria, zijn zijn te zwak geweest een teritoria te houden en zijn dus opgeschoven, je gaat de beesten dus daar los laten en ze worden meteen verstoten en zullen direct naar de mensen gaan,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Jeroen Nagtegaal

Citeer
Citeeren zullen direct naar de mensen gaan,
Dat lijkt me erg onwaarschijnlijk. Die beesten hebben niks met mensen.
Dat klopt, maar ze willen eten, en dat is bij mensen, verder zullen dat de weinige vrij plekken zijn,  
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

MC

CiteerHet beste zou zijn om alle wasbeerhonden in Europa (incl. het Russische deel) levend en in zeer korte tijd te vangen en te verschepen naar Oost-Azië om ze daar weer los te laten in de vrije natuur (als dat geen te grote belasting vormt voor die gebieden). Hoe pak je dat aan? Hoeveel tijd ben je bereid er zelf in te steken? Wie gaat dat betalen ofwel hoeveel geld ben jij bereid uit te geven aan dit project?
Waarom zou dat het beste zijn?
De gouden regel is: als het verplaatst is, niet meer terugzetten. Dat is in alle gevallen faunavervalsing. Waarom niet:
-bronpopulatie
waarschijnlijk zijn er verschillende uitzettingen geweest, ik weet er het fijne niet van. Maar de kans is groot dat er geen eenduidige bronpopulatie is. Dan is uitzetten op welke plek in azie dus genetische vervuiling/vervalsing van de natuurlijke populatie. 'Naar azië' klinkt vanaf hier alsof het een kleine gebied is, maar dat is vermoedelijk niet het geval.
-ziektes
misschien nemen de wasbeerhonden wel een ziekte mee. Een euopese zoogdierziekte or whatever waar de dieren hier langzaam aan konden wennen en daar ineens grote schade toebrengt op de plek waar het wel een inheemse, bescherming waardige diersoort is.
Dus het is niet eens wenselijk, dit project.

Daarbuiten is het volstrekt onrealistisch. Het is zeer de vraag in hoeverre het wegvangen door europa, ook met maximale inzet, werkt. Ik ben er niet voor, vooral omdat ik liever van de kosten voor dit project een hele hoop prachtige natuurgebieden opkoop o.i.d.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

grutto

Citeer
Daarbuiten is het volstrekt onrealistisch. Het is zeer de vraag in hoeverre het wegvangen door europa, ook met maximale inzet, werkt. Ik ben er niet voor, vooral omdat ik liever van de kosten voor dit project een hele hoop prachtige natuurgebieden opkoop o.i.d.
IK ben het helemaal met je eens dat dat voorstel leuk klinkt maar niet realistisch is.

Echter de vraatzucht van een marterhond/wasbeer hond is zo groot dat ze zelfs de vossen verdrijven. Dit is mij verteld door een kenner in oostduitsland.
Bovendien hebben we met de aankoop van natuur geen probleem maar deze natuur moet natuurlijk niet leeggeten worden door marterhonden want dan kunnen we ons als Nederland niets eens meer houden aan het Biodiversiteitsverdrag.


Groet,

Grutto


extra info:

Biodiversiteitsverdrag
Van Wikipedia

In 1992 heeft Nederland, samen met 186 andere landen inclusief de EU, het Biodiversiteitsverdrag van Rio de Janeiro ( Het Verdrag inzake Biologische Diversiteit) ondertekend. De VS heeft het verdrag echter nog niet ondertekend. Het verdrag kon vanaf 5 juni 1992 worden ondertekend en is in werking getreden op 29 december 1993.

Het verdrag is tot stand gekomen op de Conferentie van de Verenigde Naties over Milieu en Ontwikkeling, die plaats had in Rio de Janeiro van 3 tot 14 juni 1992. De landen verplichten zich de biodiversiteit zowel in hun eigen land te beschermen als ook geëigende maatregelen te nemen ter ondersteuning van de bescherming van de biodiversiteit in de ontwikkelingslanden. Het verdrag onderstreept dat landen soevereine rechten hebben op hun genetische bronnen. Zonder toestemming van een land kunnen niet zomaar zaden en planten uit het betreffende land worden meegenomen.

Belangrijke onderwerpen van het Biodiversiteitsverdrag zijn:

Identificeren en bewaking van de biodiversiteit
Bescherming van de biodiversiteit in de natuurlijke omgeving (in situ), zowel binnen als tussen soorten als ook in ecosystemen en buiten de natuurlijke omgeving (ex situ) zoals het bewaren van zaad in genenbanken
Onderzoek, opleiding en Public relations
Regeling van de toegang en het gebruik van genetische bronnen
Technologieoverdracht, wetenschappelijke samenwerking en informatie-uitwisseling
Bij het toepassen van de genenbronnen in de plantenveredeling en biotechnologie het regelen van een redelijke verdeling van het gebruik en de voordelen.
Bij de financiering van de toepassing van het Biodiversiteitsverdrag hebben de ontwikkelde landen een speciale verantwoordelijkheid.
Het nationaal rapporteren van de inspanningen van het toepassen van de in het verdrag gemaakte afspraken.
Sinds Rio is het denken over natuurbeheer in brede kring veranderd en is er ook een duidelijk toenemende belangstelling voor autochtone bomen en struiken.

Het ontwikkelen van nieuwe rassen voor de teelt van teff in Nederland is een voorbeeld van de toepassing van het Biodiversiteitsverdrag.

Groet
Tjeerd

Jeroen Nagtegaal

CiteerWegvangen en terugbrengen is slecht voor de populatie daar, begrijp ik. Maar draai het eens om. Is niet wegvangen in Europa is dan ook niet slecht voor de natuur hier? Is dat ook geen faunavervalsing? Verspreiden wasbeerhonden geen ziektes in Europa dan?
Dus afschieten, of levend vangen en doden,

@Mathijs, in Nederland zijn Te veel gebieden en Te weinig beheerders, ze kunnen dus wel gebiden open maar die verwilderen en je verander dus niets aan de situatie,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

Citeer
Dus afschieten, of levend vangen en doden,


Ja doden is op dit moment de enige optie. In bijna alle Faunabeheerplannen in de diverse provincies wordt dit ook zo gesteld. De faunabeheerplannen zijn geschreven door die organisaties die professioneel met de natuur bezig zijn in een provincie.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

vuurvlinder

#22
Citeer

Ja doden is op dit moment de enige optie. In bijna alle Faunabeheerplannen in de diverse provincies wordt dit ook zo gesteld. De faunabeheerplannen zijn geschreven door die organisaties die professioneel met de natuur bezig zijn in een provincie.

Groet,

Grutto.

Is dat zo? (ik heb het nu even niet over uitheemse diersoorten, maar inheemse) De vos (inheems) wordt volop bejaagd om de grutto te redden. Je hoeft geen professional te zijn om te concluderen dat dit niet gaat lukken. Waar Nederland, naar mijn idee, vooral mee bezig is, is van het laatste beetje natuur wat er nog rest, om te toveren in een soort van dierentuin. Wij maken wel uit wat er in de natuur mag leven. Naar mijn idee, behoorlijk onnatuurlijk!
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

grutto

CiteerDe vos (inheems) wordt volop bejaagd om de grutto te redden. Je hoeft geen professional te zijn om te concluderen dat dit niet gaat lukken.

Naar mijn idee, behoorlijk onnatuurlijk!
Hier heb ik veel over gelezen en ik verwacht dat je op deze mening terug zal komen. Provincies hebben het aantal beschikbare middelen die schadebestijders kunnen gebruiken behoorlijk uitgebreid.

Je kan het onnatuurlijk vinden maar onder al deze maatregelen staat wel de handtekeningen van erkende natuurbeschermings organisaties!!!!! en ja wie ben jij en ik dan ???


Groet,


Grutto

Groet
Tjeerd

grutto

CiteerHelaas is de tijd die beheerders in het veld doorbrengen drastisch teruggelopen om verschillende redenen. De veldkennis is daarmee achteruit gegaan en daarmee is ook de overtuigingskracht van de ervaringsdeskundige beperkter geworden. Ik heb van mensen die bij beheersorganisaties werken begrepen dat veldkennis van het eigen gebied niet zo belangrijk lijkt te zijn en dat veel "foute" keuzes gemaakt worden door lieden die vanachter het bureau of op basis van statistisch onderzoek een beheersplan maken.
Ja hier zeg je nog al wat helemaal als je er nog een goed over nadenkt !!!!

Maar ik kan er zo 123 niets tegen inbrengen. De veldman is een poosje geleden uit zn gebied gehaald en omgetoverd tot een "gastheer" want leden of bezoekers moeten vooral goed te woord gestaan worden want dat bracht geld op.
Nu zie je daar weer een kentering in komen.

Ten allen tijde ben ik er een voorstander van dat grote natuurbeschermings organisaties pas geld krijgen als ze werkelijk een meetbare prestatie hebben geleverd.
Hierbij moet ook aan de gelden van de diverse loterijen worden gedacht en de verdeling daar van. Het stoort mij persoonlijk dat bijvoorbeeld de Friesebond van vogelwachters geen geld krijgt uit deze pot terwijl ze enorme prestaties leveren.

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

vuurvlinder

CiteerHier heb ik veel over gelezen en ik verwacht dat je op deze mening terug zal komen. Provincies hebben het aantal beschikbare middelen die schadebestijders kunnen gebruiken behoorlijk uitgebreid.

Je kan het onnatuurlijk vinden maar onder al deze maatregelen staat wel de handtekeningen van erkende natuurbeschermings organisaties!!!!! en ja wie ben jij en ik dan ???


Groet,


Grutto
Wat ik probeer aan te geven is dat dit alles weinig met natuur te maken heeft, maar met het inrichten van een landschap. Als je het over natuur hebt, daarin gelden de wetten van de sterksten. De ene diersoort afschieten om een andere soort te redden heeft naar mijn mening niets met natuur te maken.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

MC

#26
"Wegvangen en terugbrengen is slecht voor de populatie daar, begrijp ik. Maar draai het eens om. Is niet wegvangen in Europa is dan ook niet slecht voor de natuur hier? Is dat ook geen faunavervalsing? Verspreiden wasbeerhonden geen ziektes in Europa dan?"

Wegvangen en in asiels/opvang houden of vernietigen dus...

"Je kan wel een niet natuurgebied kopen maar als je dan weet dat er flinke kans is op faunavervalsing... is dat dan wel een prachtig natuurgebied?"

Een natuurgebied met een paar uitheemse predatoren lijkt mij beter dan een onrealistische poging ze uit te roeien. Waarbij ik moet toegeven dat ik niet geheel op de hoogte ben hoe realistische totale uitroeiing of terugbrengen tot een zeer lage stand is.

"@Mathijs, in Nederland zijn Te veel gebieden en Te weinig beheerders, ze kunnen dus wel gebiden open maar die verwilderen en je verander dus niets aan de situatie,"
@Jeroen: ben ik het niet mee eens. Beheerskosten zijn soms wel te hoog, maar dat komt ook door versnippering. Zowel in aantal beheerders (waardoor de kennis niet altijd op de goede plek zit) als van gebieden (grotere gebieden zijn per oppervlakte goedkoper lijkt mij en subsidies werken meestal per opp).
Veel problemen (bijv. met grondwaterstanden) zouden veel minder zijn met grotere bufferzones rond natuurgebieden. Veel versnippering kan ongedaan worden door extra aankopen enz.
Er zijn zeker beheerders die dingen laten verruigen, maar dat er daarom te veel gebieden zijn is echt onzin.

CiteerWat ik probeer aan te geven is dat dit alles weinig met natuur te maken heeft, maar met het inrichten van een landschap. Als je het over natuur hebt, daarin gelden de wetten van de sterksten. De ene diersoort afschieten om een andere soort te redden heeft naar mijn mening niets met natuur te maken.
Diersoorten uit de andere kant van de wereld, wat hebben die dan precies met de natuur hier te maken?

CiteerHier heb ik veel over gelezen en ik verwacht dat je op deze mening terug zal komen. Provincies hebben het aantal beschikbare middelen die schadebestijders kunnen gebruiken behoorlijk uitgebreid.
Euhm, wat heb je dan gelezen? De jagers- en boerenlobby?
Bij mijn weten is uit de enige serieuze rapporten gekomen dat de vos één van de predatoren is. Naast allerlei andere, als hermelijn, bunzing, kraai-achtigen, buizerds en meer.
Dat provincies de boelk vergemakkelijken is totaal geen wetenschappelijk argument. Het illusteert in dit geval hoeveel het natuurbeleid in NL nog geleid wordt door conservatieve lobby's, valse sentimenten en oppervlakkige opservaties.
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois

Jeroen Nagtegaal

#27
Citeer
Citeer"@Mathijs, in Nederland zijn Te veel gebieden en Te weinig beheerders, ze kunnen dus wel gebiden open maar die verwilderen en je verander dus niets aan de situatie
@Jeroen: ben ik het niet mee eens. Beheerskosten zijn soms wel te hoog, maar dat komt ook door versnippering. Zowel in aantal beheerders (waardoor de kennis niet altijd op de goede plek zit) als van gebieden (grotere gebieden zijn per oppervlakte goedkoper lijkt mij en subsidies werken meestal per opp).
Veel problemen (bijv. met grondwaterstanden) zouden veel minder zijn met grotere bufferzones rond natuurgebieden. Veel versnippering kan ongedaan worden door extra aankopen enz.
Er zijn zeker beheerders die dingen laten verruigen, maar dat er daarom te veel gebieden zijn is echt onzin.

Ik heb vorig jaar vooral gemerkt dat NM veel gebieden aankocht, en in het verleden heeft aangekocht, ze kopen onbewust naar mijn idee, en zetten rasters zonder er veder in te beheren, Zo hebben ze ook gebieden gead van SBB door ruilverkaveling, en daar stonden ook overal raster compleet overwoekerd door struiken, Waardoor er een belemerring voor groot wild ontstaat, zo zijn er ook stukken aanplant overgenomen, waarbij de brandnetels hoger zijn dan de aan plant, alles moet handmatig worden gemaaid met een zeis omdat je de aanplant anders ommaaid,
Er moet dus veel bewuster gekken worden wat gaa we waar doen, en aankopen is opzich wel goed, als er maar goed over nagedacht wordt, en er ook eerst bodemonderzoek gedaan word zodat ze zich zelf niet de kosten in jagen zoals in Brabant is gebeurd,
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

grutto

Citeer"Euhm, wat heb je dan gelezen? De jagers- en boerenlobby?
Bij mijn weten is uit de enige serieuze rapporten gekomen dat de vos één van de predatoren is.
Nee maar wel enkele faunabeheerplannen oa Friesland en Noord-Holland deze zijn opgesteld door oa de erkende natuurbeschermings organisaties en dit al is poltiek goed gekeurd.

En daar staan soms maatregelen in die verder gaan dan vroeger. Voor een leek die alleen maar buitenloopt met een kijker zal de uitvoer van deze plannen lijken op jacht maar de insider weet beter.


Groet,


Grutto

Groet
Tjeerd

vuurvlinder

Citeer
Euhm, wat heb je dan gelezen? De jagers- en boerenlobby?
Bij mijn weten is uit de enige serieuze rapporten gekomen dat de vos één van de predatoren is. Naast allerlei andere, als hermelijn, bunzing, kraai-achtigen, buizerds en meer.
Dat provincies de boelk vergemakkelijken is totaal geen wetenschappelijk argument. Het illusteert in dit geval hoeveel het natuurbeleid in NL nog geleid wordt door conservatieve lobby's, valse sentimenten en oppervlakkige opservaties.
Over andere predatoren gesproken, ik heb nog een aardig voorbeeld over hoe goed we bezig zijn met de weidevogelbescherming. Uitgestelde maaidata, maar als we dan "los" mogen, beginnen we direct midden in de nacht met maaien. Pech voor de reekalfjes en de vogels die dan nog op het nest zitten.
Nog een voorbeeld: Het bouwrijp maken van nieuwbouwwijk nr. zoveel. Dat er tientallen kieviten zitten te broeden maakt niet uit, die bulldozeren we gewoon weg. Hadden ze maar ergens anders moeten gaan zitten.
Wat er bij mij dan niet in wil, is dat de vos er maar aan moet geloven omdat hij wel eens een vogeltje pakt.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.