Prooi van een Visotter of toch niet?

Gestart door Olt Zult, juli 20, 2020, 18:32:41 PM

Vorige topic - Volgende topic

Olt Zult

Dat is een goeie Hans. Ik weet dat in een naburige visplas door de federatie onderzoek is gedaan onder het bestand van karpers. Met name zat de angst er goed in nadat enkele jaren eerder naast de reguliere uitzetting van gekweekte karpers, gestreste exemplaren met verwondingen uit een stadvijver zijn gehaald en in de plas zijn gedumpt. Veel van die dieren hebben het niet gehaald en je begrijpt het, veel dode dieren en een stank die niet te harden was. Dat zal ruim 3 jaar geleden zijn.

Uit het onderzoek van vorig jaar bleek de conditie van het bestand dieren, autochtone en uitgezette dieren, zeer goed te zijn. Maar goed, dat is een afgesloten water. Wat niet wegneemt dat een visser daar dieren heeft gevangen en in de sloot, vaart of beek heeft uitgezet en zo ziektekiemen in het water heeft gebracht. Deze wateren kennen hoog bestand aan veel soorten vissen die doorgaans een goede conditie bezitten.

Ik ga er maar vanuit dat de dieren die ik grofweg tussen januari en eind april aantref, slachtoffer zijn geworden van en slechte conditie tijdens de winter. Zulke exemplaren tref ik nogal eens aan bij een naburige pingoruïne:
https://waarneming.nl/observation/234132081/ en gisteren nog deze https://waarneming.nl/observation/237971743/

Ik ga in ieder geval het gebied nabij de sloot wat vaker bezoeken op verschillende tijden en wellicht vind ik dan een antwoord. Voor nu blijft het voor mij echt een raadsel.

jeroen vinke

Bijzonder.
Bij Foxhol richting vogelkijkhut heb ik een aantal jaar geleden ook meerdere grote viskarkassen gevonden op de kade tussen 2 wateren. Ik dacht dat het misschien de zeearend was die daar zat.
De locatie is ook ottergebied
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Olt Zult

Dat is het zeker Jeroen.

Inmiddels is dit gedeelte niet alleen gevaarlijk voor vissen, ook voor wilde eenden. De afgelopen dagen een aantal eenden aangetroffen die blijkbaar in hun slaap gepakt zijn en doodgebeten. Het hoofd is er af en het lichaam zit vrijwel onaangeroerd op de locatie, een vrij bloederige situatie dus. Ik heb het vermoeden dat deze gevallen los van elkaar staan en dat er hier tevens een boom- of steenotter actief is. Ik heb in het verleden wel meer kippen bij huizen gezien die op de precies dezelfde wijze zijn gedood.

hans parlevliet

Citaat van: Olt Zult op mei 05, 2022, 09:03:06 AM
Dat is het zeker Jeroen.

Inmiddels is dit gedeelte niet alleen gevaarlijk voor vissen, ook voor wilde eenden. De afgelopen dagen een aantal eenden aangetroffen die blijkbaar in hun slaap gepakt zijn en doodgebeten. Het hoofd is er af en het lichaam zit vrijwel onaangeroerd op de locatie, een vrij bloederige situatie dus. Ik heb het vermoeden dat deze gevallen los van elkaar staan en dat er hier tevens een boom- of steenotter actief is. Ik heb in het verleden wel meer kippen bij huizen gezien die op de precies dezelfde wijze zijn gedood.
Vos?
mvg
Hans

jeroen vinke

Bij kippenhouders staat het bekend dat steenmarters koppen afknagen en meenemen of het bloed te drinken. Vossen moorden gewoon alles uit zonder specifiek koppen af te bijten. Maar steen en boommarters slepen toch geen vissen op het droge? Of zijn dat ook zwemmers?
Om verwarring uit de weg te ruimen: ik heb het over een locatie bij Foxhol en niet jouw locatie bij Foxwolde. Dus twee locaties wat betreft de vissenkarkassen.

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

Olt Zult

Dat begreep ik Jeroen. Deze gevallen staan zeker los van elkaar. Echter wel frappant dat het juist weer op vrijwel dezelfde plaats is gebeurd. Puur toeval dus.  ;)

tekenaar

Ik vindt het eigenlijk niet zo uitzonderlijk om dode dieren te zien, zeker als je ook wat buiten de paden kijkt. Daarom valt me op hoeveel jullie erover weten te schrijven  ;D
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Olt Zult

Ik moet bekennen dat mijn nieuwsgierigheid een grote drijfveer is Paul. Misschien ben ik ook gewoon een oud wijf  :angel:

keesschreven

Citaat van: Olt Zult op mei 06, 2022, 07:38:19 AM
Ik moet bekennen dat mijn nieuwsgierigheid een grote drijfveer is Paul.(...)
Niks mis mee hoor!  B)
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

gbeersma

Citaat van: Olt Zult op mei 06, 2022, 07:38:19 AM
Misschien ben ik ook gewoon een oud wijf  :angel:

Ook niks mis mee natuurlijk.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Olt Zult

Desalniettemin blijf ik dat gedeelte in de gaten houden. Voor de zoveelste maal het Waterschap nutteloos verzocht om deze zijde te ontzien van het roekeloos maaien en klepelen. Het argument om één zijde voor onderhoud te moeten maaien snap ik, maar waarom het gedeelte waar het meeste leven zich afspeelt?  Antwoord is dan steeds: 'Tja, het is niet anders'......

Maar ondertussen de mond wel vol hebben van hoe belangrijk het oever leven is.  :huh:

Maar goed, we gaan weer met goede moed en een flinke portie nieuwsgierigheid daar op 'safari'.

hans parlevliet

ach waterschappen.....
Noorderzijlvest vond het wel een goed idee drie weken geleden het Dwarsdiep (Boerakker) te gaan baggeren..Het paaiseizoen was daar net begonnen. Het is een gebied wat grote aantrekking heeft op vissen uit de verre omgeving. Daar waren ze achter hun bureau nog niet achter gekomen. (Sorry voor enigszins off topic)
mvg
Hans

Olt Zult

Inderdaad Hans, met Noorderzijlvest is niet te overleggen. Juist als de sporen duidelijk gaan worden wat de vissen nu uit het water haalt, gaan ze als een idioot maaien de waterplanten eruit halen. Ze gebruiken steeds het argument dat de loonwerkers anders zonder werk komen te zitten.... Die zitten op dit moment helemaal niet op dit werk te wachten.

Maar goed, ze waren dit jaar erg vroeg en ik hoop nu toch wel duidelijke sporen te gaan vinden van de 'dader'.

Zou de aanwezigheid van een otter het maaibeleid van Noorderzijlvest dermate in de war kunnen gooien? Er bevindt zich daar ook een luik om de waterstand in het achterliggend gebied op peil te houden, waar met enige regelmaat iemand van het waterschap aan friemelt. Zo af en toe duiken er meer vragen op.

RB

Citaat van: Olt Zult op april 16, 2022, 21:29:10 PM
Hans en Kees,
Bij aalscholvers vaak gezien dat ze vis weer uitspugen omdat ze niet kunnen opstijgen, maar dat zijn doorgaans kleine vissen 6-12 cm. Het zou een mens geweest kunnen zijn, echter dan zouden er sporen in het gras te zien zijn, buiten die van mij. De doodsoorzaak voor enkele vissen zou gif kunnen zijn, maar de boeren spuiten hier maar kort, want eigenlijk niet toegestaan. Dit zou echter de andere dode vissen niet verklaren. Dan waren er ook veel meer dode vissen te zien.

Qua begroeiing is het hier niet te doen om te vissen. Een kennis heeft eens met een onderwatercamera hier gekeken, voor een karper- of snoekvisser amper te doen, bijna een oerwoud. De sloot staat aan beide zijden in verbinding met een vaart en een beek, dus van alle zijden bereikbaar.

Eigenlijk heel nuchter gezien, zouden de vissen aan een natuurlijke dood gestorven en daarna door aaseters aan de wal gesleept kunnen zijn? Ik heb verder ook echt geen idee....
Misschien zuurstofgebrek? Hoe groter de vis, hoe zwaarder die het heeft bij zuurstofarm water (want verbruikt meer) en dan vervolgens een aaseter die 'm uit het water haalt. Al vind ik de optie van illegale fuiken in het water ook niet gek klinken. Misschien eens met een stok langs de oever lopen om te voelen of je een fuik aantikt?

peterv

Citaat van: RB op juni 07, 2022, 13:44:59 PM
Misschien eens met een stok langs de oever lopen om te voelen of je een fuik aantikt?
Dergelijke acties zou ik ontraden. Bij stroperij loop je van 2 kanten risico als je zelf op onderzoek uitgaat. 1e een confrontatie met de stroper(s) en 2e "betrapt worden" door een BOA of politie. Dan mag jij gaan bewijzen dat een fuik (of strik enz) niet door jou is gezet.
Peter Venema

Hannie Luijten

Citaat van: keesschreven op april 16, 2022, 11:50:42 AM

Ik had eigenlijk gedacht (gehoopt) dat Albert-Willem en Hans dit nog zouden kunnen uitleggen. Of misschien iemand die meer van Otters weet? Bij reigers(/aalscholvers etc) zijn we het namelijk wel eens: die zouden een vis kunnen laten liggen als hij uiteindelijk te groot blijkt. Maar is er iets vergelijkbaars bij Otter? Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.

Ik dacht ook aan mensenwerk, zoveel op 1 plek. De vraat door aaseters is inderdaad duidelijk: op de tweede serie zie je mooi de knaagsporen. Of er ook kleinere vissen hebben gelegen is dus moeilijk te zeggen, omdat aaseters (ook kraaien) die in z'n geheel kunnen weghalen.

Of ze stikken erin: https://waarneming.nl/observation/4550647/

Ik heb (in Zweden) wel eens een nerts gezien die een vis zat te eten op een rotsblok in het water. Vervolgens ging hij ermee het water in en zwom naar de oever en liep met de vis in de bek heel doelbewust landinwaarts. Dat was weliswaar geen snoek  :rolleyes: die vis was zeker niet langer dan het dier zelf.

Bij de laatste foto's was mijn 1e gedachte: Die zijn netjes gefileerd  ;D  Dat kan een zoogdier toch helemaal niet met zijn gebit. Die vreten met graat en al.  Reigers/aalscholvers eten de vis ook niet van de graat en vogels als kraaien die pikken en trekken en rukken ze toch finaal aan gort. Het riekt mij naar stroperij. Ben benieuwd of er nog een oplossing komt voor dit raadsel!
Groet, Hannie

keesschreven

Citaat van: Hannie Luijten op juni 26, 2022, 20:52:20 PM
Citaat van: keesschreven op april 16, 2022, 11:50:42 AM

Ik had eigenlijk gedacht (gehoopt) dat Albert-Willem en Hans dit nog zouden kunnen uitleggen. Of misschien iemand die meer van Otters weet? Bij reigers(/aalscholvers etc) zijn we het namelijk wel eens: die zouden een vis kunnen laten liggen als hij uiteindelijk te groot blijkt. Maar is er iets vergelijkbaars bij Otter? Ik kan me dat namelijk niet voorstellen.

Ik dacht ook aan mensenwerk, zoveel op 1 plek. De vraat door aaseters is inderdaad duidelijk: op de tweede serie zie je mooi de knaagsporen. Of er ook kleinere vissen hebben gelegen is dus moeilijk te zeggen, omdat aaseters (ook kraaien) die in z'n geheel kunnen weghalen.

Of ze stikken erin: https://waarneming.nl/observation/4550647/
Ja dat kan ook nog (maar dan blijven er geen vissen op de kant liggen zoals hier). De verleiding om te blijven hannesen is blijkbaar nogal groot met zo'n grote prooi!

Citaat van: Hannie Luijten op juni 26, 2022, 20:52:20 PM
Ik heb (in Zweden) wel eens een nerts gezien die een vis zat te eten op een rotsblok in het water. Vervolgens ging hij ermee het water in en zwom naar de oever en liep met de vis in de bek heel doelbewust landinwaarts. Dat was weliswaar geen snoek  :rolleyes: die vis was zeker niet langer dan het dier zelf.

Bij de laatste foto's was mijn 1e gedachte: Die zijn netjes gefileerd  ;D  Dat kan een zoogdier toch helemaal niet met zijn gebit. Die vreten met graat en al.  Reigers/aalscholvers eten de vis ook niet van de graat en vogels als kraaien die pikken en trekken en rukken ze toch finaal aan gort. Het riekt mij naar stroperij. Ben benieuwd of er nog een oplossing komt voor dit raadsel!

Tja als zo'n nerts dan verstoord wordt, laat hij de prooi misschien liggen op de oever? Maar dan zou in dit geval een Otter wel heel erg vaak verstoord zijn waarna hij de prooi ook niet meer zou hebben opgehaald... onwaarschijnlijk?

Het nette beeld komt denk ik doordat kleine dieren de graten helemaal schoongegeten hebben (muizen, maden, aaskevers, ...). Wat ik heb gezien van stropers is dat ze nogal slordig zijn en dat ze (bijv. in het geval van ganzen) alleen de makkelijke stukken ruwweg eraf snijden en de rest laten liggen. Ik denk niet dat hier gefileerd is, daarvoor kunnen beter de hele vis meenemen en het thuis doen.
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Hannie Luijten

Citaat van: keesschreven op juni 27, 2022, 00:02:02 AM

Ik kan me niet voorstellen dat een otter een te grote vis laat liggen. Wat is te groot, hij kan hem altijd aanvreten. Bij verstoring misschien maar inderdaad, dan zou hij wel heel vaak gestoord zijn net na zijn mooie vangst.
De betreffende nerts trouwens liep tegen de oever op, en volgde toen het pad waar wij op liepen, in onze richting. Wij stonden doodstil. Hij stopte op een meter afstand en bleef zelf ook zo'n minuut doodstil staan. Toen vervolgde hij met een omtrekkende beweging door de begroeiing zijn weg, mét vis. Die had hij nooit losgelaten. Was een leuke waarneming.

Al dan niet illegaal gevangen vissen worden niet mee naar huis genomen denk ik. Het geeft nogal een slijmerige bende, visafval. En stank. Ik weet een visstek aan de IJssel waar veel sportvissers komen en waar ook Polen vissen. De Polen maken de vis schoon op de oever. Hopen visschubben blijven achter. Maar ik heb daar eigenlijk nooit graten of koppen zien liggen, alleen die hopen visschubben. De ingewanden laten geen sporen na, die worden in zijn geheel opgegeten door de aaseters. Waarschijnlijk maken die ze de vis dus alleen schoon en nemen hem dan mee naar huis om verder in zijn geheel in de huid te bakken of te grillen. In mijn vorige woonplaats kocht ik hele vis op de markt. Die werden dan ter plekke ontschubt en van ingewanden ontdaan. Met of zonder kop, wat ik zelf wou. Ik heb ze ook wel eens zelf gedaan dus ik weet wat voor smeerboel het geeft. Maar mijn honden waren blij met de ingewanden :rolleyes: Heb je eigenlijk schubben zien liggen??? Want dat zou een leuke aanwijzing kunnen zijn.
Groet, Hannie