onbekende xyela (op licht)

Gestart door Mario Renden, april 24, 2022, 17:34:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/236980763/.
1 Xyela curva imago, op licht
datum: 2022-04-02
locatie: Den Helder - Donkere Duinen (NH)

foto's:







heermoes

Ik zie er twee, sowieso één vrouwtje Xyela curva. Voor het mannetje moet er een goede foto van de palpen zijn.
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Mario Renden

Ok. Bedankt. Ik heb het mannetje niet verzameld. Ik had niet in de gaten dat het om twee exemplaren ging. Ik zal de andere waarneming op het laken wijzigen in een mannetje.
Met vriendelijke groet, Mario Renden

Mario Renden

Ik zie nu dat ze allebei zo'n lang aanhangsel hebben. Ik dacht dat dat de legbuis was. Kun je vertellen welke het vrouwtje is, die van 2 of 12 april? Alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Mario Renden

heermoes

#4
Hoi Mario,

Op de vierde foto van deze forum post (2 april) is inderdaad een aanghangsel, de schede, te zien. Hier zit de legboor in verborgen. De tweede foto is dus een mannetje, deze heeft geen legboor.
Op de foto van 12 april staat dus ook een vrouwtje Xyela curva. Ik heb nog ergens tekeningen liggen van de schedes van de Xyela soorten in Nederland. Die zal ik morgen eens opduikelen.

Wat betreft de determinatie van de 3 bekende mannetjes in nederland:
  :micro:


           
           
           
           
Klauwtjes Palpen Soort
Klauwtjes zonder subapicale tand Palp met 3e segment langer dan de scapus X. julii
Klauwtjes met subapicale tand Palp met 3e segment korter dan de scapus X. longula
Klauwtjes met subapicale tand (voelbaar) Palp met 3e segment langer dan de scapus,
palp even lang als breed aan de apex

X. curva

Het verschil tussen julii en curva/longula zou in Nederland ook op kleur te doen moeten zijn. En misschien ook tussen curva en longula. Maar daarvoor zouden we eens naar een museum moeten en veel materiaal voor moeten verzamelen. Ik heb afgelopen weekend in ieder geval al veel mannetjes verzameld tussen vrouwtjes curva.
Het is handig om alle dennen (Pinus) in de omgeving te determineren. Ze zijn best waardplantspecifiek.


           
           
P. nigraX. curva
P. sylvestrisX. longula

Literatuur:
Blank, Stephan M., Shinohara, Akihiko, Altenhofer, Ewald (2013): The Eurasian species of Xyela (Hymenoptera, Xyelidae): taxonomy, host plants and distribution. Zootaxa 3629 (1): 1-106, DOI: 10.11646/zootaxa.3629.1.1, URL: http://dx.doi.org/10.11646/zootaxa.3629.1.1
en
Blank, Stephan. (2002). The Western Palaearctic Xyelidae (Hymenoptera). In book: Sawflies (Hymenoptera, Symphyta) I. A review of the suborder, the Western Palaearctic taxa of Xyeloidea and Pamphilioidea. (pp.197-233). Publisher: Tremex, Helsinki. Editors: Matti Viitasaari URL: https://www.researchgate.net/publication/263260691_The_Western_Palaearctic_Xyelidae_Hymenoptera
en
Lacourt, J. (2020). Sawflies of Europe – Hymenoptera of Europe vol. 2. NAP Editions

mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Mario Renden

Beste Luc,

Bedankt voor de heldere uitleg. Ik zal deze toevoegen aan de waarneming via een link. Ik zie dat ik een foutje heb gemaakt. De waarneming van 2 april was een mannetje dat ik gesleept heb. Die van 12 april een vrouwtje op licht. Ik had per ongeluk op een later moment microscopische foto's toegevoegd aan een  waarneming van tien dagen vroeger. Ik zal de juiste foto's bij de juiste waarneming zetten.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden